Ik zoek een boek. Wie helpt?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door Dodo »

Ik moet je wel waarschuwen trouwens voor het opdelven van jeugdherinneringen. Mijn man had als kind een stripboek, dat was ZO ENORM LEUK! Geweldige herinneringen aan dat FANTASTISCHE stripboek.
Hij heeft het via marktplaats opgezocht en gekocht, en het was een zware tegenvaller. Niks aan, flauw, zonde van het geld. Het staat nu stof te vangen in een kast.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door Charles »

Daar heb ik doorgaans geen last van. Alleen dat bepaalde boeken (Piet Prins ofzo) nu stukken minder spannend overkomen als je volwassen bent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door refo »

Charles schreef:Ik zoek een jeugdherinnering. Ik herinner me dat ik christelijke stripboeken las over ridders. Tekst stond niet zoals gewoon stripboek in ballonnetjes maar blok tekst onder de tekening (net zoals serie De soete Suykerbol en de strip over de geuzen van Piet Prins met tekeningen van Jaap Kramer er onder).

Als ik google kom ik niet verder dan Prins Valiant. Maar die is het volgens mij niet, mede gezien het feit dat die niet specifiek christelijk is. Het lijkt er echter dermate veel op dat ik het misschien wel iets door elkaar haal. Naar mijn idee waren de strips heel christelijk. Beetje evangelische/amerikaanse hoek wellicht. Toen ik ze las jaren tachtig/negentig waren ze volgens mij al wat ouder en verschenen niet meer. Iemand enig idee?
Ik las vroeger de Sjors. Daarin stond eens een verhaal in van 'De terugkeer van de kruisridder'. Maar dan heb je het over tweede helft van de jaren 60. Dat verhaal was overigens niet bijzonder christelijk.
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door Curie »

Beetje lastig omdat ik niet weet wanneer uw jeugd was. Maar zouden het de boeken van Peter Boer kunnen zijn? Over Karel de Grote en Floris V? Volgens mij hebben die ooit ook als vervolgverhaal in de Terdege gestaan. Of hier de tekst nu in ballonnetjes stond of onder de plaatjes, weet ik niet.

https://www.deboekenhoeve.nl/a-51948717 ... stripboek/
https://www.deboekenhoeve.nl/a-51948665 ... stripboek/
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door refo »

Curie schreef:Beetje lastig omdat ik niet weet wanneer uw jeugd was. Maar zouden het de boeken van Peter Boer kunnen zijn? Over Karel de Grote en Floris V? Volgens mij hebben die ooit ook als vervolgverhaal in de Terdege gestaan. Of hier de tekst nu in ballonnetjes stond of onder de plaatjes, weet ik niet.

https://www.deboekenhoeve.nl/a-51948717 ... stripboek/
https://www.deboekenhoeve.nl/a-51948665 ... stripboek/
Die zijn niet in de jaren 80/90 verschenen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door refo »

In het RD hebben wel jaren van zulke strips gestaan: plaatjes met tekst eronder. Ik herinner me de Engelandvaarders van Norel en In de Goude Gaper door W.G. van de Hulst. Die laatste bevat wel een of meer ridders, geloof ik.
Het begon met Jager van Bergen (!) op 1 april 1971.

Heb je een verhaallijn bij de ridders onthouden, Charles?

(Naam van de jager alsnog gevonden)
Laatst gewijzigd door refo op 06 apr 2018, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door Herman »

De strips van Floris V werden wel degelijk in die periode in de terdege gezet. In 1993 is ongeveer de eerste uitgave in stripboekvorm bij Groen gedaan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door refo »

Herman schreef:De strips van Floris V werden wel degelijk in die periode in de terdege gezet. In 1993 is ongeveer de eerste uitgave in stripboekvorm bij Groen gedaan.
Maar Charles zei dat ze toen al 'wat ouder' waren.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door dennis »

DDD schreef:
mulder schreef:
DDD schreef:
mulder schreef:Verklaring: Schatboek
Prekenbundels: ds Kersten misschien?
Vind je die vlot leesbaar? Dat zou ik toch niet graag beweren.
Weet ik eigenlijk niet heb hem nooit opengeslagen erg he. Misschien weten anderen dat. wel een standaardwerk om te bezitten want moderemen is gergem.
Nou, dat ik geloof niet dat zoiets dan een standaardwerk zou moeten zijn hoor. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Volgens mij zijn de catechismuspreken van ds. G.H. Kersten ongeschikt voor de leesdiensten, ik heb er althans nog nooit een gehoord. Dus ze zijn vast niet zo gemakkelijk te lezen.
Ze zijn niet volledig, maar zeker de moeite waard. En ... ze worden wel degelijk in GG kerken gelezen.
Teelinck
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 dec 2017, 15:46

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door Teelinck »

Hier in de Ger. Gem. in Ned. wordt deze ook gelezen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door Charles »

Ik begin steeds meer te twijfelen of ik gewoon niet in de war ben met Prins Valiant, dan oude versies met zwart-wit tekeningen. Maar toch staat mij bij dat het echt christelijk was en dat is Valiant niet. Misschien vergis ik me daarin dus. Hoe ik ook zoek ik kan namelijk niks vinden wat er op lijkt.

Piet Prins met tekeningen van Jaap Kramer ken ik (Geuzen) + K. Norel. Die hebben we thuis staan. Het was ook geen Erik de Noorman.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Nou, dat ik geloof niet dat zoiets dan een standaardwerk zou moeten zijn hoor. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Volgens mij zijn de catechismuspreken van ds. G.H. Kersten ongeschikt voor de leesdiensten, ik heb er althans nog nooit een gehoord. Dus ze zijn vast niet zo gemakkelijk te lezen.
Onzin, zijn prima te lezen en voor te lezen.
dennis schreef:Ze zijn niet volledig, maar zeker de moeite waard. En ... ze worden wel degelijk in GG kerken gelezen.
Niet volledig??
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door Mannetje »

Verwarring met ds. J. W. Kersten? Diens verklaring is inderdaad niet volledig.
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door refo »

Ik had er vandaag twee te koop. Eén in twee delen en één in één deel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ik zoek een boek. Wie helpt?

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Ik had er vandaag twee te koop. Eén in twee delen en één in één deel.
Ja, en die ene is verkocht aan een jongeman, die de preken eerder als leespreken had gehoord bij zijn meisje in de kerk en die daarom dat boek wilde kopen (!).
Plaats reactie