Deo volente

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Deo volente

Bericht door Vorst »

Dodo schreef:
Vorst schreef:Dat Deo volente heeft vaak ook iets krampachtigs. Ik vind het ook een beetje overdreven om het als christen te gebruiken.
De intentie snap ik wel, maar het wordt zo overbodig vaak gebruikt. Op dit forum ook: dat post ik dv morgen wel, ik ga daar dv vanavond heen, dat soort dingen.
Ik heb zelf wel dat ik niet makkelijk zeg dat ik over een jaar dit of dat ga doen. Dan maak ik er toch van dat ik het van plan ben, of hoop te doen. Maar je hoeft echt niet bij alles wat in de toekomst ligt, dv te zetten.
Precies!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Deo volente

Bericht door eilander »

Vorst schreef:
Dodo schreef:
Vorst schreef:Dat Deo volente heeft vaak ook iets krampachtigs. Ik vind het ook een beetje overdreven om het als christen te gebruiken.
De intentie snap ik wel, maar het wordt zo overbodig vaak gebruikt. Op dit forum ook: dat post ik dv morgen wel, ik ga daar dv vanavond heen, dat soort dingen.
Ik heb zelf wel dat ik niet makkelijk zeg dat ik over een jaar dit of dat ga doen. Dan maak ik er toch van dat ik het van plan ben, of hoop te doen. Maar je hoeft echt niet bij alles wat in de toekomst ligt, dv te zetten.
Precies!
En wat schrijft Jacobus dan?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Deo volente

Bericht door Dodo »

De strekking van wat Jacobus schrijft is niet dat je bij elke zin in de toekomstige tijd, er DV bij moet zetten. Hij heeft het over je hart. Over de hoogmoed om te zeggen dat je volgend jaar dit of dat gaat doen, alsof je leven niet slechts een damp is.
De goede gewoonte is ontspoord doordat mensen overal maar DV bij zetten, uit een soort bijgelovigheid. Soms zelfs op het lachwekkende af. Zelf gelezen: de nieuwe kerkkussens komen DV in mei.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Deo volente

Bericht door eilander »

Dodo schreef:De strekking van wat Jacobus schrijft is niet dat je bij elke zin in de toekomstige tijd, er DV bij moet zetten. Hij heeft het over je hart. Over de hoogmoed om te zeggen dat je volgend jaar dit of dat gaat doen, alsof je leven niet slechts een damp is.
De goede gewoonte is ontspoord doordat mensen overal maar DV bij zetten, uit een soort bijgelovigheid. Soms zelfs op het lachwekkende af. Zelf gelezen: de nieuwe kerkkussens komen DV in mei.
Als we dan maar niet weer de andere kant uit gaan, dat zelfs christenen God overal buiten laten.
En natuurlijk, niemand voert hopelijk een pleidooi om dingen met de mond uit te spreken die niet in het hart leven. Maar andersom kan natuurlijk ook: dat we dingen niet (meer) uitspreken omdat ze nu eenmaal ook niet in het hart zitten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Deo volente

Bericht door refo »

En er zijn ook wel gebeurtenissen die God niet wil, ook al zetten we er vooraf Dv bij, maar die toch gebeuren.
En als God het niet verhindert, zal Hij het ook wel goedvinden.
Zo verwarren we vaak succes met Gods zegen.
Plaats reactie