Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door memento »

Topic afgesplits

Op verzoek het onderwerp over kleding van een ambtsdrager afgesplitst naar een nieuwe topic: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10170
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Gabrielle »

Omdat we op ons vakantie adres altijd een lokale kerk of gemeente bezoeken, ben ik nog op zoek naar
een kerk of gemeente in Bergamo ( Italië )

Misschien heeft iemand een tip ?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Van Ewijk »

jvdg schreef:Wat mij interesseert is hoe jullie de zondagen hebben doorgebracht, hetzij middels CD's, downloads of preeklezen of het bezoeken van kerkdiensten in binnen- en buitenland.
Ik neem de bijbel mee en als het even kan beluister ik de preek van mijn eigen lokale predikant via internet.
Buitenlandse godshuizen trekken mij niet echt.
Ik heb behoefte aan prediking in mijn eigen taal.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door DDD »

Ik ga zo mogelijk tweemaal naar een plaatselijke eredienst, bij voorkeur protestants, althans, als het niet te extreem evangelisch is, want dan ga ik liever naar een RKK. Als dat niet mogelijk is, luister ik een kerkdienst van een favoriete predikant via internet. Als op zondag geen twee diensten te bezoeken zijn, doe ik de eerste op zaterdagavond. Dat kan meestal wel.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door -DIA- »

Weet iemand of de protestantse evangelisatie (of wat het was) in het Belgische Maasmechelen nog bestaat? Ooit, toen we voor het eerst in een roomse streek op vakantie waren, zal om en nabij 1979 zijn geweest, kerkten we een zondag in Maasmechelen, waar toen een zekere ds. Kip voorging. Jaren niets meer van gehoord. Bestaat het nog? En van welke kerk (of welk kerkverband) ging deze evangelisatie uit? Wij bewaren er vreemde herinneringen aan...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door heusden-op »

[knip]
dam-leer
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Weet iemand of de protestantse evangelisatie (of wat het was) in het Belgische Maasmechelen nog bestaat? Ooit, toen we voor het eerst in een roomse streek op vakantie waren, zal om en nabij 1979 zijn geweest, kerkten we een zondag in Maasmechelen, waar toen een zekere ds. Kip voorging. Jaren niets meer van gehoord. Bestaat het nog? En van welke kerk (of welk kerkverband) ging deze evangelisatie uit? Wij bewaren er vreemde herinneringen aan...
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... met-ds-kip
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... belgi-over

Jammer dat er nu volgens mij niet zo veel meer van over is van de plannen van deze stichting (?).

Het triggert wel mijn nieuwschierigheid wat ds. Kip voor een persoon was. Hij heeft zelfs een keer aansluiting bij de GGiN gepoogd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Weet iemand of de protestantse evangelisatie (of wat het was) in het Belgische Maasmechelen nog bestaat? Ooit, toen we voor het eerst in een roomse streek op vakantie waren, zal om en nabij 1979 zijn geweest, kerkten we een zondag in Maasmechelen, waar toen een zekere ds. Kip voorging. Jaren niets meer van gehoord. Bestaat het nog? En van welke kerk (of welk kerkverband) ging deze evangelisatie uit? Wij bewaren er vreemde herinneringen aan...
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... met-ds-kip
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... belgi-over

Jammer dat er nu volgens mij niet zo veel meer van over is van de plannen van deze stichting (?).

Het triggert wel mijn nieuwschierigheid wat ds. Kip voor een persoon was. Hij heeft zelfs een keer aansluiting bij de GGiN gepoogd.
Hij paste niet zo goed in de GGiN. Wij hebben hem toen gehoord. Waar de preek over ging weet ik niet eens meer. Wel dat er werd gezongen uit de bundel van Joh. de Heer.
Het was werkelijk een besloten gemeenschap. Het was gevestigd aan een drukke doorgaande weg, en na binnenkomst deed men snel de deuren weer op slot. Wellicht vreesde men voor verstoring? Ik vond het merkwaardig dat nadat je binnenkwam meteen de deur weer op slot ging. Deze bleef ook op slot tot het einde van de dienst, die naar ik me herinner niet echt lang duurde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door helma »

Vorige week zondag bezochten wij de Evangelische Reformierte Kirche Westminster Bekenntnisses in het Oostenrijkse Rankweil.
Het is een gemeente die onderdeel uitmaakt van 5 gemeentes in Oostenrijk en Zwitserland die verlangen om met de schat van de Reformatie dienstbaar te willen zijn, ook als de kerk van Rome een sterk stempel drukt op de cultuur (Oostenrijk) of een kerk die in de praktijk totaal weggegroeid is van de Reformatie (Zwitserland).

Er waren zo'n 50 mensen in de dienst.
Pfr Mayer preekte uit Markus 6 over de wonderbare spijziging.
Brot für die (un-)gesättigte Welt

Aan het begin van de dienst werd de wet voorgelezen. Bij elk gebod wat de dominee voorlas maakte hij dat kort concreet met wat voorbeelden. De wet werd getoond via een beamer, en achter ieder gebod stonden verwijsteksten uit het NT.
Na de wet vroeg hij de gemeente om een minuut in verootmoediging na te denken over hoe deze geboden in je leven overtreden waren; daarna ging hij de schuld van de gemeente in het gebed belijden en om vergeving vragen. Ik vond het voorlezen van de wet zo een heel indrukwekkend moment.

Het was verrassend om zo onverwachts in het buitenland een bijbelgetrouwe kerkdienst te ervaren.
Na de dienst was er gezamenlijk koffiedrinken voor de gemeente. Er was ook nog een hond die de dienst stilletjes bijwoonde onder een tafel.
Enkele leden zijn van oorsprong Nederlands, die blij verrast reageerden op het Nederlandse bezoek.
Het viel hen op dat zomers er nog wel gasten uit Nederland de diensten bijwoonden, maar dat ze nauwelijks wintersportgasten zagen.

De regering werkt erg tegen om een kerkverband te stichten. Eigenlijk is er geen godsdienstvrijheid in Oostenrijk vertelden ze. In Graz willen ze een nieuwe gemeente stichten, maar er zijn nogal wat obstakels vanuit de regering. Ze vroegen om gebed voor de voortgang van het Evangelie in Oostenrijk en Zwisterland. Vanuit Nederland zijn er contacten met GKV, PKN (Geref. Bond), CGK en HHK.

http://reformiert.at/
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Carrie »

Wat ontzettend mooi om te lezen!

Zelf vond ik het altijd verrijkend om juist de lokale kerkdiensten te bezoeken.
En inderdaad, ook de plaatselijke bevolking waardeert dat, zeker met kinderen omdat mijn ervaring is dat er in veel landen weinig kinderen meer deze diensten bezoeken.
Zelf ook oa eens in Pula een kerkdienst bezocht. De gemeenteleden waren direct bereid de dienst te vertalen in het Engels. 's middags een dienst in het Duits die we goed konden volgen. En nog steeds weet ik delen van de preek omdat die veel indruk maakte!
Ik zou het ook iedereen hier willen aanraden!

Daarom vind ik het weleens jammer dat we nu op vakantie gaan en daar onze eigen kerkdiensten organiseren.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Jo-Ann »

helma schreef:Vorige week zondag bezochten wij de Evangelische Reformierte Kirche Westminster Bekenntnisses in het Oostenrijkse Rankweil.
Het is een gemeente die onderdeel uitmaakt van 5 gemeentes in Oostenrijk en Zwitserland die verlangen om met de schat van de Reformatie dienstbaar te willen zijn, ook als de kerk van Rome een sterk stempel drukt op de cultuur (Oostenrijk) of een kerk die in de praktijk totaal weggegroeid is van de Reformatie (Zwitserland).

Er waren zo'n 50 mensen in de dienst.
Pfr Mayer preekte uit Markus 6 over de wonderbare spijziging.
Brot für die (un-)gesättigte Welt

Aan het begin van de dienst werd de wet voorgelezen. Bij elk gebod wat de dominee voorlas maakte hij dat kort concreet met wat voorbeelden. De wet werd getoond via een beamer, en achter ieder gebod stonden verwijsteksten uit het NT.
Na de wet vroeg hij de gemeente om een minuut in verootmoediging na te denken over hoe deze geboden in je leven overtreden waren; daarna ging hij de schuld van de gemeente in het gebed belijden en om vergeving vragen. Ik vond het voorlezen van de wet zo een heel indrukwekkend moment.

Het was verrassend om zo onverwachts in het buitenland een bijbelgetrouwe kerkdienst te ervaren.
Na de dienst was er gezamenlijk koffiedrinken voor de gemeente. Er was ook nog een hond die de dienst stilletjes bijwoonde onder een tafel.
Enkele leden zijn van oorsprong Nederlands, die blij verrast reageerden op het Nederlandse bezoek.
Het viel hen op dat zomers er nog wel gasten uit Nederland de diensten bijwoonden, maar dat ze nauwelijks wintersportgasten zagen.

De regering werkt erg tegen om een kerkverband te stichten. Eigenlijk is er geen godsdienstvrijheid in Oostenrijk vertelden ze. In Graz willen ze een nieuwe gemeente stichten, maar er zijn nogal wat obstakels vanuit de regering. Ze vroegen om gebed voor de voortgang van het Evangelie in Oostenrijk en Zwisterland. Vanuit Nederland zijn er contacten met GKV, PKN (Geref. Bond), CGK en HHK.

http://reformiert.at/
Mooi! Ben ik ook weleens geweest. Vooral dat stukje in de liturgie dat er een minuut stilte is na de wetslezing om de zonden te overdenken vond ik heel indrukwekkend. Wij zongen volgens mij na die stilte een versje. ik weet niet meer goed de inhoud, maar het had te maken met het vragen om vergeving.
Heel anders dan in Nederlandse gemeenten, maar wel heel mooi.
Er stond toen een Nederlandse dominee, volgens mij is hij nu HHK, de naam weet ik even niet meer.
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 04 mar 2019, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Adje »

helma schreef:Vorige week zondag bezochten wij de Evangelische Reformierte Kirche Westminster Bekenntnisses in het Oostenrijkse Rankweil.
Het is een gemeente die onderdeel uitmaakt van 5 gemeentes in Oostenrijk en Zwitserland die verlangen om met de schat van de Reformatie dienstbaar te willen zijn, ook als de kerk van Rome een sterk stempel drukt op de cultuur (Oostenrijk) of een kerk die in de praktijk totaal weggegroeid is van de Reformatie (Zwitserland).

Vanuit Nederland zijn er contacten met GKV, PKN (Geref. Bond), CGK en HHK.
De gemeente van Rankweil heeft ook een Nederlandse predikant (GKV) in dienst. Er wordt nog een Nederlandse predikant uitgezonden. Volgens mij is die ook predikant binnen de GKV.
https://ernstleeftink.wordpress.com/cat ... kplanting/
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Klavart »

Jo-Ann schreef:Er stond toen een Nederlandse dominee, volgens mij is hij nu HHK, de naam weet ik even niet meer.
Je bedoelt waarschijnlijk ds. B.M. Meuleman. Die stond echter niet in Rankweil maar in Neuhofen an der Krems.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Jo-Ann »

Klavart schreef:
Jo-Ann schreef:Er stond toen een Nederlandse dominee, volgens mij is hij nu HHK, de naam weet ik even niet meer.
Je bedoelt waarschijnlijk ds. B.M. Meuleman. Die stond echter niet in Rankweil maar in Neuhofen an der Krems.
Yep, die was het!
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Adje »

Carrie schreef: Zelf vond ik het altijd verrijkend om juist de lokale kerkdiensten te bezoeken.
En inderdaad, ook de plaatselijke bevolking waardeert dat, zeker met kinderen omdat mijn ervaring is dat er in veel landen weinig kinderen meer deze diensten bezoeken.
Zelf ook oa eens in Pula een kerkdienst bezocht. De gemeenteleden waren direct bereid de dienst te vertalen in het Engels. 's middags een dienst in het Duits die we goed konden volgen. En nog steeds weet ik delen van de preek omdat die veel indruk maakte!
Ik zou het ook iedereen hier willen aanraden!

Daarom vind ik het weleens jammer dat we nu op vakantie gaan en daar onze eigen kerkdiensten organiseren.
Zelf bezoek ik tijdens buitenlandse vakanties een lokale kerk. Dit ook ter bemoediging van het veelal kleine groepje gemeenteleden.
Nooit vergeet ik meer de kerkdiensten die ik in het verleden eens meemaakte in de Eglise Reformee te Bolbec. Een heel kleine gemeente met een ouderling die afkomstig was uit België. Na de dienst vroeg hij uitdrukkelijk of we de week daarop weer hun kerkdienst kwamen bezoeken. Dat was inderdaad de bedoeling. Hij had toen een predikant uit Le Havre geregeld die Engels sprak. Die predikant had Nederlandse (voor ons onbekende) liederen opgezocht, en één van ons gezin mocht het bijbelgedeelte in het Nederlands voorlezen.
Aan het eind van de dienst zongen we het lied "U zij de glorie" in zowel het Frans als het Nederlands. Nog zie ik het gezicht van een oude man op de eerste rij voor me, Het straalde aan alle kanten. Uit volle borst werd er gezongen, 11 Franse gemeenteleden en 11 Nederlanders!
Plaats reactie