Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Tom schreef:Op 29-01-2018 heeft ds. Van Laar te Rijssen-West het beroep naar Barneveld aangenomen.
Toen hadden alle preekregelaars als ik me niet vergis al lang alle predikanten afgebeld om de preekvoorziening voor 2018 te regelen. Verschillende kleine gemeenten hebben ook nul op het rekest gekregen omdat predikanten gewoon vol zaten. Daar twijfel ik overigens niet aan, predikanten doen hun uiterste best om klein en groot te dienen.

Maar... Als ik nu kijk naar de preekvoorziening voor Rijssen-West (https://www.kerktijden.nl/gem/285/geref ... jssen-west) dan ben ik toch wel verbaasd. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?
Gemeenten die wél op tijd waren met het prekenregelen hebben enorme gaten in het prekenrooster(zomaar willekeurig: Oostvoorne, Opperdoes, St. Philipsland, Den Helder, Amsterdam-Noord enzovoorts). Hoe kan dat?
Bij vertrek van een predikant wordt, indien het qua afstand overbrugbaar is, vaak eerst gekeken naar het preekrooster van de andere gemeente. In dit geval kijkt dus Rijssen West naar het preekrooster van Barneveld Zuid. Alle dominees die daar 'vrij vallen', die kunnen benaderd worden om diensten over te zetten.
Daarnaast heb ik weleens begrepen dat dominees bij een 'nieuwe' vacante gemeente iets meer geneigd zijn nog een open gaatje in hun agenda te zoeken.

Tevens hebben enkele van de door jou genoemde gemeenten soms niet de financiële middelen om een heel vol preekrooster met traktementen incl. reiskosten te kunnen ophoesten. Dit gaat met name om kleine gemeenten.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Marion schreef:
huisman schreef:
Marion schreef:
Jeschurun schreef:Gisteren is in onze gemeente B'veld-C gebeden voor de student die op dat moment proponeerde in B'veld-Z vanwege de zware weg die die student moest gaan (Agteresch). What happens?
Zorgen met zijn gezondheid. Er lopen onderzoeken.
Vanuit Capelle hoorde ik iemand over de ziekte van Hoorner. (weet niet of ik het goed schrijf..)
Dit?

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... eling.html
Klopt dat is het. Komt overeen met wat het gemeentelid uit Capelle vertelde over de symptomen.
Het schijnt dat deze ziekte altijd een uiting is van een dieper liggend probleem. Dat lees je ook terug bij mens-en-gezondheid.
Vandaar de onderzoeken.
Is hier al meer over bekend?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Calvijn1988
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 okt 2012, 18:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Calvijn1988 »

Heeft ds. Bredeweg niet meer aanhang in Zeeland en daarbuiten?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GJdeBruijn »

Calvijn1988 schreef:Heeft ds. Bredeweg niet meer aanhang in Zeeland en daarbuiten?
Een predikant heeft geen aanhangers als het goed is. Een predikant dient een gemeente als Dienaar des Woords.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Niet dat ik weet. In Barneveld in ieder geval niet.

Al lijkt me het niet toevallig dat de mening van Bredeweg omtrent openbare preken op het internet op een wonderbaarlijke wijze is veranderd. Dus de bedoeling is blijkbaar wel dat er mensen (gaan) meeluisteren.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

GJdeBruijn schreef:
Calvijn1988 schreef:Heeft ds. Bredeweg niet meer aanhang in Zeeland en daarbuiten?
Een predikant heeft geen aanhangers als het goed is. Een predikant dient een gemeente als Dienaar des Woords.
Inderdaad. Alhoewel ik in Zeeland woon heb ik hem nog nooit gehoord. Dat zal ik dan maar zo laten ook.
Maar je zou kunnen vragen op refoforum wie er aanhangers kent?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door emigrant »

Calvijn1988 schreef:Heeft ds. Bredeweg niet meer aanhang in Zeeland en daarbuiten?
thuislezen, vrije gemeenten, Bredeweg..... je postings in diverse onderwerpen vallen wel op. Waar wil je ermee naartoe @Calvijn1988?
Vanwaar deze interessen?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Calvijn1988
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 okt 2012, 18:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Calvijn1988 »

Het heeft mijn interesse...
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

Calvijn1988 schreef:Heeft ds. Bredeweg niet meer aanhang in Zeeland en daarbuiten?
Zeker ook buiten Zeeland hoor, alleen moet je dit waarschijnlijk niet te hard zeggen binnen bepaalde kringen. Want wie draagt deze barbaarse eigengereide dictator nu een warm hart toe? Zo wordt er in het algemeen over deze predikant gedacht. Vreselijk natuurlijk, al is het een sociologisch fenomeen. Ds. Bredeweg heeft zich buiten de groep geplaatst en daarmee gezegd niet meer mee te willen doen. Dat is natuurlijk not done voor bepaald soort mensen.

Terzijde: Ik mag z'n preken graag horen en lezen. Ben ik nu een aanhanger?
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bijdrager »

Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roos2017 »

Romeinen 2:
1 Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die anderen oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen.
2 En wij weten, dat het oordeel Gods naar waarheid is, over degenen, die zulke dingen doen.
3 En denkt gij dit, o mens, die oordeelt dengenen, die zulke dingen doen, en dezelve doet, dat gij het oordeel Gods zult ontvlieden?

Gezien de toonzetting in sommige postings moest dit toch even van m´n hart.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

Wellicht zullen jullie twee even moeten aanwijzen wie - in jullie ogen - aan het oordelen is?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

Bijdrager schreef:Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde!
Roos2017 schreef:Romeinen 2:
1 Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die anderen oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen.
2 En wij weten, dat het oordeel Gods naar waarheid is, over degenen, die zulke dingen doen.
3 En denkt gij dit, o mens, die oordeelt dengenen, die zulke dingen doen, en dezelve doet, dat gij het oordeel Gods zult ontvlieden?

Gezien de toonzetting in sommige postings moest dit toch even van m´n hart.
JCRyle schreef:Wellicht zullen jullie twee even moeten aanwijzen wie - in jullie ogen - aan het oordelen is?
Graag zou ik op mijn vraag een antwoord willen hebben van @Bijdrager, maar voornamelijk van @Roos2017. Wel zo netjes vind je niet?
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Je hebt het 6 uur geleden gevraagd JC, niet zo panisch (;
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

Tom schreef:Je hebt het 6 uur geleden gevraagd JC, niet zo panisch (;
Betreffende vrouwspersoon heeft in het afgelopen uur gewoon een posting gedaan. Niet om panisch te doen, maar ik ken mijn medeforummers wel een beetje. Veel roepen vanaf de zijlijn, maar verantwoording afleggen ho maar!
Plaats reactie