Gelezen, gedacht, gehoord...

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

GKVerontrust schreef:Ik snap hier niet zo veel meer van. Wel de vergeving, maar niet de vrijspraak?
Hiervoor laat ik Ds. Verschuure zelf maar aan het woord.
[b]Ds. A. Verschuure[/b] in [i]De melaatse gereinigd (4e preek, pag. 104-106)[/i] schreef:De les waar we vooral nog naartoe willen, is deze: de priester moest bevestigen dat die man gereinigd was. Het was niet het werk van Christus om de man rein te verklaren, maar was het werk van de priester in de tempel om die man rein te verklaren. De grondtaal zegt het nog scherper dan zoals het in de Nederlandse tekst staat. In de tekst staat: ‘Hij deed hem terstond van Zich gaan.’ De kanttekening zegt: ‘Eigenlijk staat er in het Grieks: dreef Hij hem uit. Dat is: Hij deed hem haastiglijk van Zich weggaan.’De Heere Jezus wil die man leren: Nu ben je door Mij wel rein gesproken, maar je moet bij de priester zijn om rein verkláárd te worden.’
Daar ligt nu de grote les in voor Gods Kerk. Ik hoop dat u het begrijpt. Misschien heeft de Middelaar in uw leven rijk gesproken, dat je niet alleen een gerucht van Hem hoorde, niet alleen Hem mocht kennen als de Persoon des Middelaars, maar dat je zelfs op Goede Vrijdag uit Zijn mond gehoord hebt: ‘Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood hadt moeten sterven.’ Maar nu zegt de Heere: Mijn kinderen, weet je wat nodig is? Niet alleen dat je hoort dat Ik je Borg wil zijn, dat Ik alles voor volbracht heb, maar weet je wat nu nodig is tot Gods eer en tot de zekerheid van je staat? Dat je naar de Priester gaat en dat Hij je zaak bevestigt. Wat bedoel ik? Dat het in het leven van de Kerk erop aankomt, niet alleen of Christus gesproken heeft in hun leven, maar dat ze ook uit de mond van de Rechter hebben gehoord: ‘Ik, Ik ben het, Die uw overtredingen uitdelg om Mijnentwil, en Ik gedenk uwer zonden niet.’ Waarover gaat het hier, kinderen des Heeren? Om uw roeping en verkiezing vást te maken. Ik lees u nog eens de kanttekening voor. Wat staat er in het Grieks? ‘Drééf hem uit!’ Zou dat niet meer in de prediking moeten worden neergelegd? Dat de zaak pas volkomen recht en opgelost is, niet als je de Borg mag omhelzen, maar als je de vrijspraak beluisteren mag uit de mond van de Rechter. De Rechter, Die op grond van de arbeid van Christus in de ziel afdrukt: ‘Ik ben het, Die uw ongerechtigheden uitdelg om Mijnentwil, en Ik gedenk uwer zonden niet.’
Gemeente, het gaat hier over de weldaad van Pasen, de weldaad van de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie. Het gaat er hier over bevestigd te mogen worden in de genadestaat. Het gaat hier over de noodzaak van de nadere weldaad van Hemelvaart, om door Christus teruggebracht te mogen worden in de gemeenschap met de genadige Vader. Om aan het Vaderhart gelegd te mogen worden, zodat je als een echt kind het Vaderhart mag horen kloppen met die eeuwige liefdeskloppingen. Het gaat over de verzegelende arbeid van de Heilige Geest, Die als Geest van Pinksteren komt inwonen in het hart. Die het werk van een Drie-enig God bevestigt en verzegelt in het leven van zulk een zondaar. Opdat een Drie-enig God al de eer zou mogen ontvangen.

Kom, er staat zo in de tekst: ‘dreef Hij hem uit’. Als er ooit Eén geweest is Die de rechtvaardigmaking heilig gedreven heeft, dan is het Christus Zelf. Hij heeft tegen die man gezegd dat hij zo snel mogelijk naar de priester moest gaan. Hij moet bevestigen dat je werkelijk rein bent. Dat je zaak opgelost is. Kom, Kerk, zouden we dan vanuit deze geschiedenis niet heilig achter u aandrijven? Achter u allen tezamen - en ik zeg het ook tegen mezelf. Om niet te rusten, hoe groot een ontsluiting in het Woord ook is. Om niet te rusten, hoe groot ook de openbaring van de Middelaar is. Om niet te rusten, zelfs niet op Goede Vrijdag. Maar om te staan naar de weldaad van Pasen. Om te staan naar de weldaad van Hemelvaart. Om te staan naar de weldaad van Pinksteren. Opdat de Drie-enige God en Zijn gemeenschap weer ontvangen en doorleefd mag worden.
Laatst gewijzigd door JCRyle op 08 mar 2018, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Een vraag. Regelmatig wordt de anekdote aangehaald van Whitefield & Wesley. Twee mannen die sterk inhoudelijk verschilden, m.n. rond de vrije wil. Iemand zou aan Whitefield gevraagd hebben: 'denkt u dat we Wesley in de hemel zullen zien?' 'Nee', was het antwoord. 'Ik was al bang dat u dat zou zeggen!' 'Nee', zei hij, 'we zullen hem niet zien omdat hij veel dichter bij Gods troon zal staan dan wij.'

Best een mooi verhaal altijd, maar toen ik er wat op ging googelen vond ik twee versies. Eén waarin Whitefield dit over Wesley zei, en één waarin Wesley dit over Whitefield zei. Nu zouden ze (poging tot een harmonie van deze tegenstrijdige gegevens) het allebei gezegd kunnen hebben, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. :)

Zie hier voor beide voorbeelden:
http://www.tonycooke.org/articles-by-to ... whitfield/
http://www.sermonindex.net/modules/newb ... 3&forum=45

Weet iemand op het forum wat het oorspronkelijke verhaal is en uit welke bron dat komt? Of hoort ook dit verhaal tot de legenden?
GKVerontrust
Verbannen
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 feb 2018, 18:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GKVerontrust »

JCRyle schreef:Hiervoor laat ik Ds. Verschuure zelf maar aan het Woord.
Bent u het hier mee eens?
GKVerontrust
Verbannen
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 feb 2018, 18:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GKVerontrust »

Omdat u schrijft: aan het Woord
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wilhelm »

Mensen stop toch met deze geestelijke sudoku. Leuk en tijdsvullend voor liefhebbers misschien maar pastoraal niet toepasbaar. En zorgt alleen maar voor verwarring. En als een predikant zegt niet te weten of zijn zonden vergeven zijn, had hij nooit door het curatorium aangenomen moeten en mogen worden. Dus eerlijk gzegd geloof ik dat ook niet zo.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hendrien »

JCRyle schreef:
GKVerontrust schreef:Ik snap hier niet zo veel meer van. Wel de vergeving, maar niet de vrijspraak?
Hiervoor laat ik Ds. Verschuure zelf maar aan het Woord.
[b]Ds. A. Verschuure[/b] in [i]De melaatse gereinigd (4e preek, pag. 104-106)[/i] schreef:De les waar we vooral nog naartoe willen, is deze: de priester moest bevestigen dat die man gereinigd was. Het was niet het werk van Christus om de man rein te verklaren, maar was het werk van de priester in de tempel om die man rein te verklaren. De grondtaal zegt het nog scherper dan zoals het in de Nederlandse tekst staat. In de tekst staat: ‘Hij deed hem terstond van Zich gaan.’ De kanttekening zegt: ‘Eigenlijk staat er in het Grieks: dreef Hij hem uit. Dat is: Hij deed hem haastiglijk van Zich weggaan.’De Heere Jezus wil die man leren: Nu ben je door Mij wel rein gesproken, maar je moet bij de priester zijn om rein verkláárd te worden.’
Daar ligt nu de grote les in voor Gods Kerk. Ik hoop dat u het begrijpt. Misschien heeft de Middelaar in uw leven rijk gesproken, dat je niet alleen een gerucht van Hem hoorde, niet alleen Hem mocht kennen als de Persoon des Middelaars, maar dat je zelfs op Goede Vrijdag uit Zijn mond gehoord hebt: ‘Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood hadt moeten sterven.’ Maar nu zegt de Heere: Mijn kinderen, weet je wat nodig is? Niet alleen dat je hoort dat Ik je Borg wil zijn, dat Ik alles voor volbracht heb, maar weet je wat nu nodig is tot Gods eer en tot de zekerheid van je staat? Dat je naar de Priester gaat en dat Hij je zaak bevestigt. Wat bedoel ik? Dat het in het leven van de Kerk erop aankomt, niet alleen of Christus gesproken heeft in hun leven, maar dat ze ook uit de mond van de Rechter hebben gehoord: ‘Ik, Ik ben het, Die uw overtredingen uitdelg om Mijnentwil, en Ik gedenk uwer zonden niet.’ Waarover gaat het hier, kinderen des Heeren? Om uw roeping en verkiezing vást te maken. Ik lees u nog eens de kanttekening voor. Wat staat er in het Grieks? ‘Drééf hem uit!’ Zou dat niet meer in de prediking moeten worden neergelegd? Dat de zaak pas volkomen recht en opgelost is, niet als je de Borg mag omhelzen, maar als je de vrijspraak beluisteren mag uit de mond van de Rechter. De Rechter, Die op grond van de arbeid van Christus in de ziel afdrukt: ‘Ik ben het, Die uw ongerechtigheden uitdelg om Mijnentwil, en Ik gedenk uwer zonden niet.’
Gemeente, het gaat hier over de weldaad van Pasen, de weldaad van de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie. Het gaat er hier over bevestigd te mogen worden in de genadestaat. Het gaat hier over de noodzaak van de nadere weldaad van Hemelvaart, om door Christus teruggebracht te mogen worden in de gemeenschap met de genadige Vader. Om aan het Vaderhart gelegd te mogen worden, zodat je als een echt kind het Vaderhart mag horen kloppen met die eeuwige liefdeskloppingen. Het gaat over de verzegelende arbeid van de Heilige Geest, Die als Geest van Pinksteren komt inwonen in het hart. Die het werk van een Drie-enig God bevestigt en verzegelt in het leven van zulk een zondaar. Opdat een Drie-enig God al de eer zou mogen ontvangen.

Kom, er staat zo in de tekst: ‘dreef Hij hem uit’. Als er ooit Eén geweest is Die de rechtvaardigmaking heilig gedreven heeft, dan is het Christus Zelf. Hij heeft tegen die man gezegd dat hij zo snel mogelijk naar de priester moest gaan. Hij moet bevestigen dat je werkelijk rein bent. Dat je zaak opgelost is. Kom, Kerk, zouden we dan vanuit deze geschiedenis niet heilig achter u aandrijven? Achter u allen tezamen - en ik zeg het ook tegen mezelf. Om niet te rusten, hoe groot een ontsluiting in het Woord ook is. Om niet te rusten, hoe groot ook de openbaring van de Middelaar is. Om niet te rusten, zelfs niet op Goede Vrijdag. Maar om te staan naar de weldaad van Pasen. Om te staan naar de weldaad van Hemelvaart. Om te staan naar de weldaad van Pinksteren. Opdat de Drie-enige God en Zijn gemeenschap weer ontvangen en doorleefd mag worden.
Waar vinden we dit in de Bijbel? In Joh. 14 lees ik iets heel anders. "Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

GKVerontrust schreef:
JCRyle schreef:Hiervoor laat ik Ds. Verschuure zelf maar aan het Woord.
Bent u het hier mee eens?
Veranderd, dat was inderdaad een typefout. Bedankt voor het erop wijzen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Hendrien schreef:Waar vinden we dit in de Bijbel? In Joh. 14 lees ik iets heel anders. "Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?
Ik reageerde in eerste instantie op een opmerking van Posthoorn, vervolgens vroeg GKVerontrust mij hoe iets mogelijk was. Daarop heb ik de context, waaruit ik de opmerking richting Posthoorn gemaakt hebt, geplaatst. Puur informatief dus. Dat betekent dus dat ik vrij weinig voel om de woorden van deze predikant uit te gaan pluizen. Wel kan ik het volgende zeggen: Er worden zaken genoemd die mijn inziens zeker een plaats hebben in het geestelijke leven. In de onderscheiden heilsfeiten zijn er door Christus als Borg voor Zijn Kerk weldaden verworven, waar een kind van God in de opwas van de genade in onderwezen zal worden door het werk van Gods Geest. Of dat in de wijze is zoals in het aangehaalde citaat, dat weet ik niet. Daarnaast sta ik niet geheel afkeurend tegenover de vierschaar der consciëntie. Alleen hoe of wat daarin ben ik nog niet achter. Dus ik kan je niet verder helpen, omdat ik hierin zelf zoekende ben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Jongere schreef:Een vraag. Regelmatig wordt de anekdote aangehaald van Whitefield & Wesley. Twee mannen die sterk inhoudelijk verschilden, m.n. rond de vrije wil. Iemand zou aan Whitefield gevraagd hebben: 'denkt u dat we Wesley in de hemel zullen zien?' 'Nee', was het antwoord. 'Ik was al bang dat u dat zou zeggen!' 'Nee', zei hij, 'we zullen hem niet zien omdat hij veel dichter bij Gods troon zal staan dan wij.'

Best een mooi verhaal altijd, maar toen ik er wat op ging googelen vond ik twee versies. Eén waarin Whitefield dit over Wesley zei, en één waarin Wesley dit over Whitefield zei. Nu zouden ze (poging tot een harmonie van deze tegenstrijdige gegevens) het allebei gezegd kunnen hebben, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. :)

Zie hier voor beide voorbeelden:
http://www.tonycooke.org/articles-by-to ... whitfield/
http://www.sermonindex.net/modules/newb ... 3&forum=45

Weet iemand op het forum wat het oorspronkelijke verhaal is en uit welke bron dat komt? Of hoort ook dit verhaal tot de legenden?
Interessant om dat eens te googelen.

De oudste vermelding die ik kan vinden is 1820 en daar wordt de uitspraak aan Whitfield toegeschreven.

"The Christian Reformer or New Evangelical Miscellany" Een soort van tijdschrift. Dit gaat om editite LXI January 1820, vol 6.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
Posthoorn schreef:
pierre27 schreef:
Posthoorn schreef: Ds. Verschuure heeft ooit van zichzelf gezegd in een preek dat hij de vergeving der zonden niet kent. Lijkt me geen goede leidsman om de HC uit te leggen.
Hoe kom je hierbij?
In het boekje 'Een melaatse gereinigd'. Precieze plaats weet ik niet, want ik heb het boekje niet zelf in mijn bezit.
Hoogstens kan je uit dit boekje concluderen dat Ds. Verschuure - op moment van schrijven - nog vreemd was aan de nadere weldaden van Pasen, Hemelvaart en Pinksteren. Wel de vergeving ontvangen (de reiniging), maar nog niet de vrijspraak (rein verklaard). Om in en bij zijn gebruikte woorden te blijven.
Dat kan heel goed hoor! Er zijn meer, om zo te zeggen, predikanten waarvan we mogen geloven dat ze het leven kennen, maar niet zo ver geleid zijn. Er is een volk dat verder geleerd is die dat wel eens opmerkt. Daarmee hoeft de genadestaat van de betreffende predikant niet in twijfel getrokken. Het is nu een tijd dat er weinig doorbrekend licht is, en dat geldt ook onder de predikanten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5406
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

JCRyle schreef:
GKVerontrust schreef:Ik snap hier niet zo veel meer van. Wel de vergeving, maar niet de vrijspraak?
Hiervoor laat ik Ds. Verschuure zelf maar aan het woord.
[b]Ds. A. Verschuure[/b] in [i]De melaatse gereinigd (4e preek, pag. 104-106)[/i] schreef:De les waar we vooral nog naartoe willen, is deze: de priester moest bevestigen dat die man gereinigd was. Het was niet het werk van Christus om de man rein te verklaren, maar was het werk van de priester in de tempel om die man rein te verklaren. De grondtaal zegt het nog scherper dan zoals het in de Nederlandse tekst staat. In de tekst staat: ‘Hij deed hem terstond van Zich gaan.’ De kanttekening zegt: ‘Eigenlijk staat er in het Grieks: dreef Hij hem uit. Dat is: Hij deed hem haastiglijk van Zich weggaan.’De Heere Jezus wil die man leren: Nu ben je door Mij wel rein gesproken, maar je moet bij de priester zijn om rein verkláárd te worden.’
Daar ligt nu de grote les in voor Gods Kerk. Ik hoop dat u het begrijpt. Misschien heeft de Middelaar in uw leven rijk gesproken, dat je niet alleen een gerucht van Hem hoorde, niet alleen Hem mocht kennen als de Persoon des Middelaars, maar dat je zelfs op Goede Vrijdag uit Zijn mond gehoord hebt: ‘Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood hadt moeten sterven.’ Maar nu zegt de Heere: Mijn kinderen, weet je wat nodig is? Niet alleen dat je hoort dat Ik je Borg wil zijn, dat Ik alles voor volbracht heb, maar weet je wat nu nodig is tot Gods eer en tot de zekerheid van je staat? Dat je naar de Priester gaat en dat Hij je zaak bevestigt. Wat bedoel ik? Dat het in het leven van de Kerk erop aankomt, niet alleen of Christus gesproken heeft in hun leven, maar dat ze ook uit de mond van de Rechter hebben gehoord: ‘Ik, Ik ben het, Die uw overtredingen uitdelg om Mijnentwil, en Ik gedenk uwer zonden niet.’ Waarover gaat het hier, kinderen des Heeren? Om uw roeping en verkiezing vást te maken. Ik lees u nog eens de kanttekening voor. Wat staat er in het Grieks? ‘Drééf hem uit!’ Zou dat niet meer in de prediking moeten worden neergelegd? Dat de zaak pas volkomen recht en opgelost is, niet als je de Borg mag omhelzen, maar als je de vrijspraak beluisteren mag uit de mond van de Rechter. De Rechter, Die op grond van de arbeid van Christus in de ziel afdrukt: ‘Ik ben het, Die uw ongerechtigheden uitdelg om Mijnentwil, en Ik gedenk uwer zonden niet.’
Gemeente, het gaat hier over de weldaad van Pasen, de weldaad van de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie. Het gaat er hier over bevestigd te mogen worden in de genadestaat. Het gaat hier over de noodzaak van de nadere weldaad van Hemelvaart, om door Christus teruggebracht te mogen worden in de gemeenschap met de genadige Vader. Om aan het Vaderhart gelegd te mogen worden, zodat je als een echt kind het Vaderhart mag horen kloppen met die eeuwige liefdeskloppingen. Het gaat over de verzegelende arbeid van de Heilige Geest, Die als Geest van Pinksteren komt inwonen in het hart. Die het werk van een Drie-enig God bevestigt en verzegelt in het leven van zulk een zondaar. Opdat een Drie-enig God al de eer zou mogen ontvangen.

Kom, er staat zo in de tekst: ‘dreef Hij hem uit’. Als er ooit Eén geweest is Die de rechtvaardigmaking heilig gedreven heeft, dan is het Christus Zelf. Hij heeft tegen die man gezegd dat hij zo snel mogelijk naar de priester moest gaan. Hij moet bevestigen dat je werkelijk rein bent. Dat je zaak opgelost is. Kom, Kerk, zouden we dan vanuit deze geschiedenis niet heilig achter u aandrijven? Achter u allen tezamen - en ik zeg het ook tegen mezelf. Om niet te rusten, hoe groot een ontsluiting in het Woord ook is. Om niet te rusten, hoe groot ook de openbaring van de Middelaar is. Om niet te rusten, zelfs niet op Goede Vrijdag. Maar om te staan naar de weldaad van Pasen. Om te staan naar de weldaad van Hemelvaart. Om te staan naar de weldaad van Pinksteren. Opdat de Drie-enige God en Zijn gemeenschap weer ontvangen en doorleefd mag worden.

Op basis hiervan kan ik niet opmaken dat hijzelf er een vreemdeling van is. In de ruim 9 jaar dat ik hem heb beluisterd is me dat ook nooit opgevallen. Gisteravond een preek van Ds van Eckeveld, ds zegt:gemeente het gaat erom of we Hem nodig hebben gehad, dit geldt voor onder en op de kansel. Hieruit zou je kunnen opmaken dat hij misschien Hem nog niet nodig heeft gehad. Mijns inziens zijn het manieren om in het preken ook tot jezelf te spreken. Het staat misschien allemaal wat krom opgeschreven maar ik denk dat ik te begrijpen ben:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5406
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Wilhelm schreef:Mensen stop toch met deze geestelijke sudoku. Leuk en tijdsvullend voor liefhebbers misschien maar pastoraal niet toepasbaar. En zorgt alleen maar voor verwarring. En als een predikant zegt niet te weten of zijn zonden vergeven zijn, had hij nooit door het curatorium aangenomen moeten en mogen worden. Dus eerlijk gzegd geloof ik dat ook niet zo.
Onder sudoku versta ik toch iets anders Wilhelm, nog maar niks zeggend over toepasbaarheid op pastoraal gebied. De laatste 2 regels van je posting kan ik van harte beamen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
GKVerontrust schreef:Ik snap hier niet zo veel meer van. Wel de vergeving, maar niet de vrijspraak?
Hiervoor laat ik Ds. Verschuure zelf maar aan het woord.
[b]Ds. A. Verschuure[/b] in [i]De melaatse gereinigd (4e preek, pag. 104-106)[/i] schreef:De les waar we vooral nog naartoe willen, is deze: de priester moest bevestigen dat die man gereinigd was. Het was niet het werk van Christus om de man rein te verklaren, maar was het werk van de priester in de tempel om die man rein te verklaren. De grondtaal zegt het nog scherper dan zoals het in de Nederlandse tekst staat. In de tekst staat: ‘Hij deed hem terstond van Zich gaan.’ De kanttekening zegt: ‘Eigenlijk staat er in het Grieks: dreef Hij hem uit. Dat is: Hij deed hem haastiglijk van Zich weggaan.’De Heere Jezus wil die man leren: Nu ben je door Mij wel rein gesproken, maar je moet bij de priester zijn om rein verkláárd te worden.’
Daar ligt nu de grote les in voor Gods Kerk. Ik hoop dat u het begrijpt. Misschien heeft de Middelaar in uw leven rijk gesproken, dat je niet alleen een gerucht van Hem hoorde, niet alleen Hem mocht kennen als de Persoon des Middelaars, maar dat je zelfs op Goede Vrijdag uit Zijn mond gehoord hebt: ‘Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood hadt moeten sterven.’ Maar nu zegt de Heere: Mijn kinderen, weet je wat nodig is? Niet alleen dat je hoort dat Ik je Borg wil zijn, dat Ik alles voor volbracht heb, maar weet je wat nu nodig is tot Gods eer en tot de zekerheid van je staat? Dat je naar de Priester gaat en dat Hij je zaak bevestigt. Wat bedoel ik? Dat het in het leven van de Kerk erop aankomt, niet alleen of Christus gesproken heeft in hun leven, maar dat ze ook uit de mond van de Rechter hebben gehoord: ‘Ik, Ik ben het, Die uw overtredingen uitdelg om Mijnentwil, en Ik gedenk uwer zonden niet.’ Waarover gaat het hier, kinderen des Heeren? Om uw roeping en verkiezing vást te maken. Ik lees u nog eens de kanttekening voor. Wat staat er in het Grieks? ‘Drééf hem uit!’ Zou dat niet meer in de prediking moeten worden neergelegd? Dat de zaak pas volkomen recht en opgelost is, niet als je de Borg mag omhelzen, maar als je de vrijspraak beluisteren mag uit de mond van de Rechter. De Rechter, Die op grond van de arbeid van Christus in de ziel afdrukt: ‘Ik ben het, Die uw ongerechtigheden uitdelg om Mijnentwil, en Ik gedenk uwer zonden niet.’
Gemeente, het gaat hier over de weldaad van Pasen, de weldaad van de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie. Het gaat er hier over bevestigd te mogen worden in de genadestaat. Het gaat hier over de noodzaak van de nadere weldaad van Hemelvaart, om door Christus teruggebracht te mogen worden in de gemeenschap met de genadige Vader. Om aan het Vaderhart gelegd te mogen worden, zodat je als een echt kind het Vaderhart mag horen kloppen met die eeuwige liefdeskloppingen. Het gaat over de verzegelende arbeid van de Heilige Geest, Die als Geest van Pinksteren komt inwonen in het hart. Die het werk van een Drie-enig God bevestigt en verzegelt in het leven van zulk een zondaar. Opdat een Drie-enig God al de eer zou mogen ontvangen.

Kom, er staat zo in de tekst: ‘dreef Hij hem uit’. Als er ooit Eén geweest is Die de rechtvaardigmaking heilig gedreven heeft, dan is het Christus Zelf. Hij heeft tegen die man gezegd dat hij zo snel mogelijk naar de priester moest gaan. Hij moet bevestigen dat je werkelijk rein bent. Dat je zaak opgelost is. Kom, Kerk, zouden we dan vanuit deze geschiedenis niet heilig achter u aandrijven? Achter u allen tezamen - en ik zeg het ook tegen mezelf. Om niet te rusten, hoe groot een ontsluiting in het Woord ook is. Om niet te rusten, hoe groot ook de openbaring van de Middelaar is. Om niet te rusten, zelfs niet op Goede Vrijdag. Maar om te staan naar de weldaad van Pasen. Om te staan naar de weldaad van Hemelvaart. Om te staan naar de weldaad van Pinksteren. Opdat de Drie-enige God en Zijn gemeenschap weer ontvangen en doorleefd mag worden.
Dat is dus duidelijk. Zo had ik dat ook gedacht. Maar dat is geen reden om ds. Verschuure af te wijzen. Hij spreekt hier (wat tegenwoordig niet eens meer nodig wordt geacht) over een gemis. Dat betekent niet dat hij geen genade kent. Hier zijn we weer op het punt van zondag 7 en 23. Misschien begrijpen we het een beetje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

pierre27 schreef:
JCRyle schreef:(...)
Op basis hiervan kan ik niet opmaken dat hijzelf er een vreemdeling van is. In de ruim 9 jaar dat ik hem heb beluisterd is me dat ook nooit opgevallen. Gisteravond een preek van Ds van Eckeveld, ds zegt:gemeente het gaat erom of we Hem nodig hebben gehad, dit geldt voor onder en op de kansel. Hieruit zou je kunnen opmaken dat hij misschien Hem nog niet nodig heeft gehad. Mijns inziens zijn het manieren om in het preken ook tot jezelf te spreken. Het staat misschien allemaal wat krom opgeschreven maar ik denk dat ik te begrijpen ben:)
Dat was de intentie ook niet. Als je zo graag wilt weten of Ds. Verschuure iets in die trant gezegd heeft, dan worstel je het boekje zelf maar eens door. Het citaat was vooral bedoeld als antwoord op GKVerontrust.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:Dat is dus duidelijk. Zo had ik dat ook gedacht. Maar dat is geen reden om ds. Verschuure af te wijzen. Hij spreekt hier (wat tegenwoordig niet eens meer nodig wordt geacht) over een gemis. Dat betekent niet dat hij geen genade kent. Hier zijn we weer op het punt van zondag 7 en 23. Misschien begrijpen we het een beetje.
Wellicht moet je beter lezen, DIA? Zie mijn reactie op Posthoorn van vanavond. Voor de rest zie ik niemand hier Ds. Verschuure afwijzen. En inderdaad heb je gelijk dat het hier weer terecht komt op zondag 7 en 23. Sommige zaken die hij noemt kan ik mee instemmen, de manier waarop hij dit chronologisch aan elkaar verbindt niet. Dat moge duidelijk zijn na de discussie van de week.
Plaats reactie