Kerkelijk jaarboek GG

Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Refiosi »

samanthi schreef:
Refiosi schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:Wat mij betreft had je het bij de volgende woorden mogen houden"Ik ga er niet verder op in".
Prima maar ik laat het wel staan
[knip] Niet op de persoon aub
Die mensen vroeger hadden feilen en gebreken en ze zaten er ook wel eens naast. Daar hadden ze het zelf ook vaak moeilijk mee en dat bracht ze weer op de knieën. Helaas belicht je die kant niet (nooit).

Om daarom die mensen met hun nabije leven af te schrijven... ik vind het wel erg. En tegelijkertijd wat zich tegenwoordig aandient als avondmaalsganger bijna kritiekloos te aanvaarden. Ik kan er gewoon met mijn verstand niet bij.
Aan de vrucht kent men de boom en niet aan het geritsel van de bladeren.
Jaja.

Ik hoor u op dit forum nooit over de vruchten van een gebroken hart en een verslagen geest, van een waarachtig berouw en droefheid over de zonden, van treurnis omdat God is vertoornd, van het zich verfoeien in stof en as, van een droefheid naar (dat is overeenkomstig) God, kortom, de eerste vruchten die openbaar komen, van het plaatsmakende werk van de Geest, daar hoor ik u nooit over.

Hoedanig is het geritsel uwer bladeren?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door eilander »

@Samanthi, je schetst nu een beetje het beeld dat er nu veel leesbare brieven zijn (mensen met ware Godsvreze, waarbij dat door de omgeving ook opgemerkt kan worden) en dat er vroeger in jouw jeugd veel mensen waren die alleen maar deden alsof...
Dan is mijn beeld toch anders, in elk geval.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door -DIA- »

Refiosi schreef: Ik hoor u op dit forum nooit over de vruchten van een gebroken hart en een verslagen geest, van een waarachtig berouw en droefheid over de zonden, van treurnis omdat God is vertoornd, van het zich verfoeien in stof en as, van een droefheid naar (dat is overeenkomstig) God, kortom, de eerste vruchten die openbaar komen, van het plaatsmakende werk van de Geest, daar hoor ik u nooit over.
Hier mijn instemming, verder wil ik niet meer gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Herman »

Refiosi schreef: Ik hoor u op dit forum nooit over de vruchten van een gebroken hart en een verslagen geest, van een waarachtig berouw en droefheid over de zonden, van treurnis omdat God is vertoornd, van het zich verfoeien in stof en as, van een droefheid naar (dat is overeenkomstig) God, kortom, de eerste vruchten die openbaar komen, van het plaatsmakende werk van de Geest, daar hoor ik u nooit over.

Hoedanig is het geritsel uwer bladeren?
Het lijkt me niet verstandig dergelijke persoonlijke worstelingen in de openbaarheid te brengen. Dat je daar met vrienden vertrouwelijk over spreekt, is heel wat anders dan aan discussie prijs geven. En verder adviseer ik je een nauwkeurige leeshouding. Het is zeker te vinden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Refiosi schreef: Ik hoor u op dit forum nooit over de vruchten van een gebroken hart en een verslagen geest, van een waarachtig berouw en droefheid over de zonden, van treurnis omdat God is vertoornd, van het zich verfoeien in stof en as, van een droefheid naar (dat is overeenkomstig) God, kortom, de eerste vruchten die openbaar komen, van het plaatsmakende werk van de Geest, daar hoor ik u nooit over.

Hoedanig is het geritsel uwer bladeren?
Het lijkt me niet verstandig dergelijke persoonlijke worstelingen in de openbaarheid te brengen. Dat je daar met vrienden vertrouwelijk over spreekt, is heel wat anders dan aan discussie prijs geven. En verder adviseer ik je een nauwkeurige leeshouding. Het is zeker te vinden.
Dat kan ook niet. Maar de reactie kwam wel op een verachting van dit werk van God. Dat is zeer diep ingrijpend. Begrijpt u dat dit door merg een been snijdt? Ik weet ook wel dat er reden kan zijn, als men in contact komt met mensen die zich uitgeven voor Gods volk, waar hun wandel het tegendeel bewijst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Wandelende »

Dat een "kerkelijk jaarboek GG" al zoveel harde en verhitte reacties kan geven....
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
Refiosi schreef: Ik hoor u op dit forum nooit over de vruchten van een gebroken hart en een verslagen geest, van een waarachtig berouw en droefheid over de zonden, van treurnis omdat God is vertoornd, van het zich verfoeien in stof en as, van een droefheid naar (dat is overeenkomstig) God, kortom, de eerste vruchten die openbaar komen, van het plaatsmakende werk van de Geest, daar hoor ik u nooit over.

Hoedanig is het geritsel uwer bladeren?
Het lijkt me niet verstandig dergelijke persoonlijke worstelingen in de openbaarheid te brengen. Dat je daar met vrienden vertrouwelijk over spreekt, is heel wat anders dan aan discussie prijs geven. En verder adviseer ik je een nauwkeurige leeshouding. Het is zeker te vinden.
Ik denk dat je hierin niet de bedoeling van Refiosi helder hebt. Ik ben het met je eens dat persoonlijke zielsworstelingen niet op het forum moet bespreken. Dat is beter op zijn plaats in een vertrouwelijk gesprek en vooral in de binnenkamer. In mijn ogen staat Refiosi het persoonlijke in de openbaarheid brengen ook niet voor. Dit in tegenstelling tot wat jij stelt.
Het gaat om het noemen van de zaken. En daarin kan ik Refiosi volgen. Los van Samanthi (!) kan je opmerken dat er bij sommige forummers een bepaalde eenzijdigheid waar te nemen is. Enerzijds zijn er die nadruk leggen op het plaatsmakende werk van de Geest, anderzijds die de nadruk leggen op de vruchten van Galaten 5. Aan beide kanten zit gevaar.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door JCRyle »

Wandelende schreef:Dat een "kerkelijk jaarboek GG" al zoveel harde en verhitte reacties kan geven....
Ik herken dit niet. Ik zie hier geen harde reacties, wel scherpe/stellige uitspraken, maar zeker geen verhitte reacties.
Mag ik je vragen welke reacties je dan op het oog hebt? En waarom je dat vindt?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Wandelende »

JCRyle schreef:
Wandelende schreef:Dat een "kerkelijk jaarboek GG" al zoveel harde en verhitte reacties kan geven....
Ik herken dit niet. Ik zie hier geen harde reacties, wel scherpe/stellige uitspraken, maar zeker geen verhitte reacties.
Mag ik je vragen welke reacties je dan op het oog hebt? En waarom je dat vindt?
Jij noemt het scherpe/stellige uitspraken. Ik hard. Verhit is een minder goed woord.
Diverse reacties hebben in mijn ogen een negatief radicaal karakter. Op zich logisch want diverse standpunten hebben geen Bijbels fundament onder zich, dus zal men op een andere wijze met scherpte en (te) grote stelligheid moeten 'bewijzen'.
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door JCRyle »

Wandelende schreef:
JCRyle schreef:
Wandelende schreef:Dat een "kerkelijk jaarboek GG" al zoveel harde en verhitte reacties kan geven....
Ik herken dit niet. Ik zie hier geen harde reacties, wel scherpe/stellige uitspraken, maar zeker geen verhitte reacties.
Mag ik je vragen welke reacties je dan op het oog hebt? En waarom je dat vindt?
Jij noemt het scherpe/stellige uitspraken. Ik hard. Verhit is een minder goed woord.
Diverse reacties hebben in mijn ogen een negatief radicaal karakter. Op zich logisch want diverse standpunten hebben geen Bijbels fundament onder zich, dus zal men op een andere wijze met scherpte en (te) grote stelligheid moeten 'bewijzen'.
Het enige wat ik scherp/stellig, ja misschien ook hard, vind zijn de woorden van Samanthi (zie eerder). De andere reacties in dat draadje voldoen hier voor mij niet aan. Het is wel zo netjes om te laten weten welke reacties je hard vindt of niet? Anders is het ook weer zo'n losse flodder.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Tom »

Kan dat via PB? :offtopic
Laatst gewijzigd door Tom op 19 feb 2018, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Wandelende »

Tom schreef:Kan dat via PB? :offtopic
Gedaan ;)

Ontopic: Heb je de groeiende gemeenten, die ik eerder noemde, ook al meegerekend in jouw telling?
(~)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
Refiosi schreef: Ik hoor u op dit forum nooit over de vruchten van een gebroken hart en een verslagen geest, van een waarachtig berouw en droefheid over de zonden, van treurnis omdat God is vertoornd, van het zich verfoeien in stof en as, van een droefheid naar (dat is overeenkomstig) God, kortom, de eerste vruchten die openbaar komen, van het plaatsmakende werk van de Geest, daar hoor ik u nooit over.

Hoedanig is het geritsel uwer bladeren?
Het lijkt me niet verstandig dergelijke persoonlijke worstelingen in de openbaarheid te brengen. Dat je daar met vrienden vertrouwelijk over spreekt, is heel wat anders dan aan discussie prijs geven. En verder adviseer ik je een nauwkeurige leeshouding. Het is zeker te vinden.
Dat kan ook niet. Maar de reactie kwam wel op een verachting van dit werk van God. Dat is zeer diep ingrijpend. Begrijpt u dat dit door merg een been snijdt? Ik weet ook wel dat er reden kan zijn, als men in contact komt met mensen die zich uitgeven voor Gods volk, waar hun wandel het tegendeel bewijst.
@DIA U weet niet van de omstadigheden waar ik over spreek, ik zal me daarom even verantwoorden, het ging over mensen die doorgingen voor een kind van God, maar veel schade in een kinderziel aanrichtte, ook niet eerlijk en liefdevol waren, geen mensen voor God probeerde te winnen maar afstootte. Misschien is het mijn achillispees wel, ik zal proberen niet meer zo stellig op dit soort zaken te reageren.

@Refiosi, misschien kan je niet zo goed lezen, anders zou je weten hoe ik daar over denk, iemand met een verbroken hart zou die kost wat kost een kind onderdrukken? zijn dat de vruchten uit de Galatenbrief?

Ik reageer te veel uit emotie ik zal echt proberen in deze niet alles over een kam te scheren en objectief te zijn. Tik me maar op de vingers als ik mijn boekje te buiten ga.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:@DIA U weet niet van de omstadigheden waar ik over spreek, ik zal me daarom even verantwoorden, het ging over mensen die doorgingen voor een kind van God, maar veel schade in een kinderziel aanrichtte, ook niet eerlijk en liefdevol waren, geen mensen voor God probeerde te winnen maar afstootte. Misschien is het mijn achillispees wel, ik zal proberen niet meer zo stellig op dit soort zaken te reageren.

@Refiosi, misschien kan je niet zo goed lezen, anders zou je weten hoe ik daar over denk, iemand met een verbroken hart zou die kost wat kost een kind onderdrukken? zijn dat de vruchten uit de Galatenbrief?

Ik reageer te veel uit emotie ik zal echt proberen in deze niet alles over een kam te scheren en objectief te zijn. Tik me maar op de vingers als ik mijn boekje te buiten ga.
Ik vermoed dat velen herkenning bij je zien. Ik in ieder geval wel. Dat dit een gevoelig en moeilijk punt voor je is, dat geloof ik graag. Zij - die bekend staan als kinderen van God - zouden door hun daden juist mensen voor Christus moeten winnen. Zie daarvoor onze Heidelberger maar over de goede werken. Dat in de praktijk het vaak zo anders is, is verdrietig te noemen. Ik durf het een aanklacht te noemen. En als het recht ligt in het leven zal het schuld worden/zijn voor God. Ik kan, tegen de achtergrond van eigen ervaring, je manier van reageren plaatsen. Maar toch wil ik je als raad geven - hoe moeilijk en pijnlijk het ook is - niet hetzelfde te doen als hun. En die raad wil ik niet goedkoop geven, want hetzelfde geldt voor mij.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
samanthi schreef:@DIA U weet niet van de omstadigheden waar ik over spreek, ik zal me daarom even verantwoorden, het ging over mensen die doorgingen voor een kind van God, maar veel schade in een kinderziel aanrichtte, ook niet eerlijk en liefdevol waren, geen mensen voor God probeerde te winnen maar afstootte. Misschien is het mijn achillispees wel, ik zal proberen niet meer zo stellig op dit soort zaken te reageren.

@Refiosi, misschien kan je niet zo goed lezen, anders zou je weten hoe ik daar over denk, iemand met een verbroken hart zou die kost wat kost een kind onderdrukken? zijn dat de vruchten uit de Galatenbrief?

Ik reageer te veel uit emotie ik zal echt proberen in deze niet alles over een kam te scheren en objectief te zijn. Tik me maar op de vingers als ik mijn boekje te buiten ga.
Ik vermoed dat velen herkenning bij je zien. Ik in ieder geval wel. Dat dit een gevoelig en moeilijk punt voor je is, dat geloof ik graag. Zij - die bekend staan als kinderen van God - zouden door hun daden juist mensen voor Christus moeten winnen. Zie daarvoor onze Heidelberger maar over de goede werken. Dat in de praktijk het vaak zo anders is, is verdrietig te noemen. Ik durf het een aanklacht te noemen. En als het recht ligt in het leven zal het schuld worden/zijn voor God. Ik kan, tegen de achtergrond van eigen ervaring, je manier van reageren plaatsen. Maar toch wil ik je als raad geven - hoe moeilijk en pijnlijk het ook is - niet hetzelfde te doen als hun. En die raad wil ik niet goedkoop geven, want hetzelfde geldt voor mij.
Dank je wel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie