Temperatuur

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Temperatuur

Bericht door Dodo »

Dit lees ik in het AD:
,,De beste temperatuur is zo’n 21 graden”, dat zei Karin Verkuijlen, arbeidshygiënist bij de Arbo Unie vorig jaar tegen RTLZ. Toch zijn er ook andere getallen te lezen als we online zoeken op de ideale kantoortemperatuur. Zo verwijst de Belgische banensite Jobat naar onderzoeken die 22 en 25 graden noemen.
Ik stond hier van te kijken. Hoe verzin je het om het zo warm te stoken? Kunnen die mensen niet een wolletje aantrekken?
Kennelijk ben ik een stuk koudbloediger dan andere mensen. Daarom mijn nieuwsgierige vraag: hoe warm stoken jullie het? Ik ken mensen bij wie het ook 21, 22 graden is in huis. Als ze weggaan zetten ze de verwarming "laag", dus op 20. Bij mij staat de verwarming op 17.5, en als ik alleen thuis ben nog iets lager. Het is dat ik de hond geen kou wil laten lijden, anders ging het nog verder omlaag. Maar man en zoon willen het wel warmer, dus er is hier een voortdurende strijd om de thermostaat ;-)

Ik vind het overigens wonderlijk dat in deze tijd van milieuoverwegingen en duurzaamheid, kantoorgebouwen zo warm gestookt worden. Waarom wennen we niet aan wat minder warmte? Is meteen veel gezonder.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Temperatuur

Bericht door Mannetje »

19 graden is vaak wel genoeg. Alleen als je 's avonds moe op de bank zit is 20 ook wel lekker.

Op mijn werk heb ik vaak getouwtrek met mijn leerlingen. Zij hebben het koud en ik heb het vaak warm...

Maar helemaal eens dat 21 graden veel te veel is in de winter en dat minder warm veel zuiniger is.
-
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Temperatuur

Bericht door Vorst »

Als ik thuis ben vind ik niets zo armoedig als het koud hebben. Zeker als je stil zit (lezen, werken, tv kijken). 21 a 22 graden is een mooie waarde vind ik.
Nu is het zo dat we 's nachts en bij afwezigheid de temperatuur terugdraaien naar 17. Echter, het wordt nooit kouder dan 19,5 graden in huis. Dus veel stoken doen we niet. Stoken i.r.t. milieu is dus ook relatief: bij een oud en tochtig huis pleeg je bij wijze van spreken al een milieudelict als je het 18 graden wilt hebben.
Overigens hebben we de groenste energie die er bestaat in NL. Inclusief een stukje windmolen. Waar ik altijd even naar zwaai als ik er voorbij rijd :huhu .

Aanvullend: de een is kouwelijker aangelegd dan de ander. In de auto gaat bij mij ook altijd de stoelverwarming aan. Heerlijk. Met kou functioneer ik niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Temperatuur

Bericht door eilander »

Dan houd je kennelijk ook niet van vorst, Vorst!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Temperatuur

Bericht door Mara »

Bij ons staat de thermostaat overdag op 20 graden, als ik stil zit zet ik m een graadje hoger.
s'Avonds gaat hij automatisch om 7 uur naar de 22 graden.
Wij hebben een oud huis met hoge ruimtes, ramen zijn wel van dubbel glas en geïsoleerd, maar het tocht altijd langs de vloeren en tussen de plafonds. (dat is juist prima voor de staat van het huis, volgens de aannemer, daardoor zijn de balken na ruim 100 jaar nog puntgaaf)
Dochter en ik hebben het snelst last van kou, maar dat lossen we dan op met een vest en/of een dekentje.
De rest hoeft dan niet te puffen vanwege de 23.
Ik vind het bij veel mensen koud, ik doe uit voorzorg dikke sokken aan in mijn laarzen en trek een dik vest aan.
Vorige week stond er een interview in de krant met mensen die bij een temp van 9 graden leven. Eentje woonde in een verbouwde pipowagen. Ik zou daar echt niet op bezoek gaan, althans, in de winter.brrrrr
Dus nee, wij bezuinigen niet op warmte. Ik ga nog liever in het halfduister zitten dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Temperatuur

Bericht door Vorst »

eilander schreef:Dan houd je kennelijk ook niet van vorst, Vorst!
Klopt! :D
DriesM
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:47

Re: Temperatuur

Bericht door DriesM »

Dodo schreef:Dit lees ik in het AD:
,,De beste temperatuur is zo’n 21 graden”, dat zei Karin Verkuijlen, arbeidshygiënist bij de Arbo Unie vorig jaar tegen RTLZ. Toch zijn er ook andere getallen te lezen als we online zoeken op de ideale kantoortemperatuur. Zo verwijst de Belgische banensite Jobat naar onderzoeken die 22 en 25 graden noemen.
Ik stond hier van te kijken. Hoe verzin je het om het zo warm te stoken? Kunnen die mensen niet een wolletje aantrekken?
Kennelijk ben ik een stuk koudbloediger dan andere mensen. Daarom mijn nieuwsgierige vraag: hoe warm stoken jullie het? Ik ken mensen bij wie het ook 21, 22 graden is in huis. Als ze weggaan zetten ze de verwarming "laag", dus op 20. Bij mij staat de verwarming op 17.5, en als ik alleen thuis ben nog iets lager. Het is dat ik de hond geen kou wil laten lijden, anders ging het nog verder omlaag. Maar man en zoon willen het wel warmer, dus er is hier een voortdurende strijd om de thermostaat ;-)

Ik vind het overigens wonderlijk dat in deze tijd van milieuoverwegingen en duurzaamheid, kantoorgebouwen zo warm gestookt worden. Waarom wennen we niet aan wat minder warmte? Is meteen veel gezonder.
Het belangrijkste is de soort werkplek en het seizoen. In de zomer ligt de ideale temperatuur hoger dan in de winter. Op kantoor zou ik 's zomers kiezen voor 23 á 25 graden, maar 's winters voor 19 á 20 graden (voor mijn collega's 21 á 22 graden). Bij fysieke arbeid ligt de optimale temperatuur in de regel lager omdat de persoon zelf warmte genereert.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Temperatuur

Bericht door Orchidee »

Overdag 20 graden, na 17 uur 21 en als het heel erg koud is even op 22.
Bezuinigen en op het milieu passen is prima maar kan op vele manieren!
Onbehaaglijkheid voelt zó naar!
In mijn naaste familie zijn er óók die max 19 graden stoken.
Wij gaan daar in de herfst/wintertijd zo min mogelijk heen en als we "moeten" dan met extra laagje kleding, warme sokken of warme pantoffels :-)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Temperatuur

Bericht door emigrant »

overdag niet hoger dan 18 graden en in de nacht 15.
Je hoeft toch in de winter niet perse in een bloot hemdje te zitten.
En na het ontbijt gaat de deur even open om te luchten ook in de winter. Goed om de ziektekiemen eruit te krijgen.
Woon in een huis uit 1866 zonder isolatie.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Temperatuur

Bericht door Dodo »

emigrant schreef:overdag niet hoger dan 18 graden en in de nacht 15.
Je hoeft toch in de winter niet perse in een bloot hemdje te zitten.
En na het ontbijt gaat de deur even open om te luchten ook in de winter. Goed om de ziektekiemen eruit te krijgen.
Woon in een huis uit 1866 zonder isolatie.
Gelukkig, nog één soulmate ;-) Ik begon me al een Eskimo onder de warmbloedigen te voelen.
Ik heb het ook wel een koud, maar dan doe ik een vest aan. Ik snap niet zo het idee van een huis warm stoken als een vest of deken ook voldoet. Ik zie 's avonds bij het hond uitlaten ook vaak mensen met een dekentje om naar de tv kijken. Vind ik heel praktisch.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Temperatuur

Bericht door Orchidee »

Een dekentje pak ik er óók wel bij hoor.
En een vest of trui heb ik óók aan :-)
Heb het jaren veel te warm gehad, ook in de winter.
Ik vind het heerlijk dat ik het nu óók gewoon weer koud kan hebben en de kachel lekker een graadje hoger zet.
Ons huis uit 1938 = gelukkig goed geisoleerd!
Als de oostenwind op de zijkant van het huis staat is het ongeïsoleerd best kil! En stookten we voor buiten.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Temperatuur

Bericht door Roos2017 »

Dodo schreef:
emigrant schreef:overdag niet hoger dan 18 graden en in de nacht 15.
Je hoeft toch in de winter niet perse in een bloot hemdje te zitten.
En na het ontbijt gaat de deur even open om te luchten ook in de winter. Goed om de ziektekiemen eruit te krijgen.
Woon in een huis uit 1866 zonder isolatie.
Gelukkig, nog één soulmate ;-) Ik begon me al een Eskimo onder de warmbloedigen te voelen.
Ik heb het ook wel een koud, maar dan doe ik een vest aan. Ik snap niet zo het idee van een huis warm stoken als een vest of deken ook voldoet. Ik zie 's avonds bij het hond uitlaten ook vaak mensen met een dekentje om naar de tv kijken. Vind ik heel praktisch.
Hier nog een soulmate :)
18 graden overdag en 14 ´s nachts.
Wij zijn veel buiten en daardoor zij we goed bestand tegen de kou.
Een dikke trui aantrekken tegen de kou vinden wij beter dan het huis zo warm te stoken.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Temperatuur

Bericht door Zita »

15 graden 's nachts en 19 overdag. Maar ik denk dat mijn thermostaat een afwijking heeft, want bij de vorige thermostaat had ik 'm overdag op 20,5 graden staan.
Ik stook alleen in de woonkamer. In de slaapkamer bevind ik mij in het algemeen onder een dekbed, en in de badkamer grotendeels onder water. In de gang kan ik mooi alvast afkoelen als ik op weg ben naar buiten of alvast opwarmen als ik op weg ben naar binnen. Alleen bij logé's moet ik erom denken dat ik de radiator in de logeerkamer opendraai.
In mijn lokaal op school is het altijd 'extreem steenkoud echt niet te harden, mevrouw'. Net goed, dan blijven je hersens wakker en heb je ook nog eens behoefte aan noeste arbeid.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Temperatuur

Bericht door Roos2017 »

Zita schreef:15 graden 's nachts en 19 overdag. Maar ik denk dat mijn thermostaat een afwijking heeft, want bij de vorige thermostaat had ik 'm overdag op 20,5 graden staan.
Ik stook alleen in de woonkamer. In de slaapkamer bevind ik mij in het algemeen onder een dekbed, en in de badkamer grotendeels onder water. In de gang kan ik mooi alvast afkoelen als ik op weg ben naar buiten of alvast opwarmen als ik op weg ben naar binnen. Alleen bij logé's moet ik erom denken dat ik de radiator in de logeerkamer opendraai.
In mijn lokaal op school is het altijd 'extreem steenkoud echt niet te harden, mevrouw'. Net goed, dan blijven je hersens wakker en heb je ook nog eens behoefte aan noeste arbeid.
Ha ha ha, wat schitterend! :humhihi
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Temperatuur

Bericht door Terri »

Mijn probleem zit 'm in m'n handen, die worden zo snel erg koud en verkrampen dan.
Om nou binnen met handschoenen aan te gaan zitten..... :D
Plaats reactie