GerGem Kruiningen

DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Wandelende schreef:Mag ik de voorzichtige conclusie trekken dat deze discussie niet meer gaat over de (samenstelling van) kerkenraad GG Kruiningen?
Dat snap ik niet. Het gaat hier toch duidelijk daar wel over? Een beetje abstractie is ook goed, soms.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Herman »

Ik reageer hier omdat hier een ongenuanceerd oordeel over kerkenraadsbeleid wordt gegeven, in combinatie met vage vermoedens en ongegronde conclusies. daar zijn gewoon het 5e en 9e gebod mee gemoeid. U mag best uw stellingen beter onderbouwen! En Jakobus 4 vers 1 eens toepassen op uw beweringen.

Het kandideren van kerkenraadsleden is allereerst een geestelijke zaak. Leiding geven aan een gemeente kan alleen plaatsvinden door hen die zelf godvruchtig zijn. Die in hun persoonlijk leven weten van geloof en bekering en daar vrijmoedig over kunnen spreken. Daarna gaat het over allerlei zaken, zeg maar criteria, die van nevengeschikt belang zijn.

- Het eerste is dat iemand in leer overeenstemt met de leer van de plaatselijke gemeente.
- Het tweede is dat in de levenswandel geen bezwaren kunnen worden ingebracht.
- Het derde is of iemand genegen is om te dienen of juist uitblinkt in heersen.
- Het vierde is of er geen verborgen zaken zijn (slechts bij de kerkenraad bekend) die een verhindering zijn tot het ambt.
- Het vijfde is broederdienst.
Daarbij komt de bede of de kandidaat bekwaammakende genade ontvangt. Het leiden van een gemeente, vooral het geestelijk leiden, daar blijkt de geschiktheid pas als het ambt aanvangt en niet ervoor.

Dit rijtje is een prima weergave van een aantal basiselementen. Daarna pas komen de namen. En de invulling. Dan kijk je naar: wat is iemands beroep, hoe staat hij in het leven, is er overmatig sprake van sociaal mediagebruik en hoe dan, neemt iemand deel aan het Avondmaal, van welke zaken wordt op huisbezoek getuigt (of niet), leest iemand goede boeken (welke dan?), is iemand makkelijk in de omgang, heeft iemand brede contacten in de gemeente, komt de persoon altijd trouw naar de kerk - zowel zondags als andere activiteiten, is iemand rijk of juist niet, is er sprake van een jong gezin, zijn er persoonlijke zorgen, wordt de gemeente geografisch wel voldoende vertegenwoordigd, we zoeken een ouderling - maar deze persoon is gezien vorenstaande meer geschikt voor diaken, en ga zo maar even door. En dan kan het aan het eind wel eens zo zijn, dat de doorslaggevende set van gevoelens uitgaat naar een ander, dan naar de Avondmaalganger.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Vorst »

Of dat er niemand overblijft met zo'n waslijst.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Ik reageer hier omdat hier een ongenuanceerd oordeel over kerkenraadsbeleid wordt gegeven, in combinatie met vage vermoedens en ongegronde conclusies. daar zijn gewoon het 5e en 9e gebod mee gemoeid. U mag best uw stellingen beter onderbouwen! En Jakobus 4 vers 1 eens toepassen op uw beweringen.

Het kandideren van kerkenraadsleden is allereerst een geestelijke zaak. Leiding geven aan een gemeente kan alleen plaatsvinden door hen die zelf godvruchtig zijn. Die in hun persoonlijk leven weten van geloof en bekering en daar vrijmoedig over kunnen spreken. Daarna gaat het over allerlei zaken, zeg maar criteria, die van nevengeschikt belang zijn.

- Het eerste is dat iemand in leer overeenstemt met de leer van de plaatselijke gemeente.
- Het tweede is dat in de levenswandel geen bezwaren kunnen worden ingebracht.
- Het derde is of iemand genegen is om te dienen of juist uitblinkt in heersen.
- Het vierde is of er geen verborgen zaken zijn (slechts bij de kerkenraad bekend) die een verhindering zijn tot het ambt.
- Het vijfde is broederdienst.
Daarbij komt de bede of de kandidaat bekwaammakende genade ontvangt. Het leiden van een gemeente, vooral het geestelijk leiden, daar blijkt de geschiktheid pas als het ambt aanvangt en niet ervoor.

Dit rijtje is een prima weergave van een aantal basiselementen. Daarna pas komen de namen. En de invulling. Dan kijk je naar: wat is iemands beroep, hoe staat hij in het leven, is er overmatig sprake van sociaal mediagebruik en hoe dan, neemt iemand deel aan het Avondmaal, van welke zaken wordt op huisbezoek getuigt (of niet), leest iemand goede boeken (welke dan?), is iemand makkelijk in de omgang, heeft iemand brede contacten in de gemeente, komt de persoon altijd trouw naar de kerk - zowel zondags als andere activiteiten, is iemand rijk of juist niet, is er sprake van een jong gezin, zijn er persoonlijke zorgen, wordt de gemeente geografisch wel voldoende vertegenwoordigd, we zoeken een ouderling - maar deze persoon is gezien vorenstaande meer geschikt voor diaken, en ga zo maar even door. En dan kan het aan het eind wel eens zo zijn, dat de doorslaggevende set van gevoelens uitgaat naar een ander, dan naar de Avondmaalganger.
Ik noem geen namen van kerken ik vertel wat ik zie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Ik heb enige ervaring binnen de muren van een kerkenraadskamer en weet daarom dat er soms dingen worden besproken die onder het ambtsgeheim vallen. Daar zijn ook zaken bij die bij een kandidaatsstelling voor kerkenraadsleden direct van invloed zijn.
Omdat het strikt geheim is, weten gemeenteleden dit niet. Als ze het wel zouden weten, zouden ze er anders over denken.
Nu begrijp ik best dat je op deze manier alles naar jezelf toe kunt goedpraten, maar toch liggen de feiten wel zo.
Denk er niet licht over in elk geval.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

eilander schreef:Ik heb enige ervaring binnen de muren van een kerkenraadskamer en weet daarom dat er soms dingen worden besproken die onder het ambtsgeheim vallen. Daar zijn ook zaken bij die bij een kandidaatsstelling voor kerkenraadsleden direct van invloed zijn.
Omdat het strikt geheim is, weten gemeenteleden dit niet. Als ze het wel zouden weten, zouden ze er anders over denken.
Nu begrijp ik best dat je op deze manier alles naar jezelf toe kunt goedpraten, maar toch liggen de feiten wel zo.
Denk er niet licht over in elk geval.
Dat is nu net funest. Iemand 'binnen de muren van een kerkenraadskamer' vindt wat. Strikt geheim en we denken voor de gemeente.
De kerkenraden moeten eens beginnen de ander uitnemender te achten, in plaats van alles van anderen te vinden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef:Ik heb enige ervaring binnen de muren van een kerkenraadskamer en weet daarom dat er soms dingen worden besproken die onder het ambtsgeheim vallen. Daar zijn ook zaken bij die bij een kandidaatsstelling voor kerkenraadsleden direct van invloed zijn.
Omdat het strikt geheim is, weten gemeenteleden dit niet. Als ze het wel zouden weten, zouden ze er anders over denken.
Nu begrijp ik best dat je op deze manier alles naar jezelf toe kunt goedpraten, maar toch liggen de feiten wel zo.
Denk er niet licht over in elk geval.
Dat is nu net funest. Iemand 'binnen de muren van een kerkenraadskamer' vindt wat. Strikt geheim en we denken voor de gemeente.
De kerkenraden moeten eens beginnen de ander uitnemender te achten, in plaats van alles van anderen te vinden.
Snap je nu wel wat ik zeg eigenlijk?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
refo schreef:
eilander schreef:Ik heb enige ervaring binnen de muren van een kerkenraadskamer en weet daarom dat er soms dingen worden besproken die onder het ambtsgeheim vallen. Daar zijn ook zaken bij die bij een kandidaatsstelling voor kerkenraadsleden direct van invloed zijn.
Omdat het strikt geheim is, weten gemeenteleden dit niet. Als ze het wel zouden weten, zouden ze er anders over denken.
Nu begrijp ik best dat je op deze manier alles naar jezelf toe kunt goedpraten, maar toch liggen de feiten wel zo.
Denk er niet licht over in elk geval.
Dat is nu net funest. Iemand 'binnen de muren van een kerkenraadskamer' vindt wat. Strikt geheim en we denken voor de gemeente.
De kerkenraden moeten eens beginnen de ander uitnemender te achten, in plaats van alles van anderen te vinden.
Snap je nu wel wat ik zeg eigenlijk?
Soms zijn er dingen die alleen de kerkenraad weet, het wordt niet aan de grote klok gehangen, dat is integer en zijn niet de dingen waar ik op doelde.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:
eilander schreef:Ik heb enige ervaring binnen de muren van een kerkenraadskamer en weet daarom dat er soms dingen worden besproken die onder het ambtsgeheim vallen. Daar zijn ook zaken bij die bij een kandidaatsstelling voor kerkenraadsleden direct van invloed zijn.
Omdat het strikt geheim is, weten gemeenteleden dit niet. Als ze het wel zouden weten, zouden ze er anders over denken.
Nu begrijp ik best dat je op deze manier alles naar jezelf toe kunt goedpraten, maar toch liggen de feiten wel zo.
Denk er niet licht over in elk geval.
Dat is nu net funest. Iemand 'binnen de muren van een kerkenraadskamer' vindt wat. Strikt geheim en we denken voor de gemeente.
De kerkenraden moeten eens beginnen de ander uitnemender te achten, in plaats van alles van anderen te vinden.
Volgens mij besef je niet wat eilander probeerde aan te geven. Er kunnen zaken zijn in het leven van gemeenteleden die echt een verhindering vormen waar alleen een kerkenraad weet van heeft en gemeenteleden niet. Ja inderdaad, die zaken zijn strikt geheim en de kerkenraad is dan geroepen om te denken voor de gemeente, d.w.z. te denken om de heiligheid van de gemeente van Christus.
Dat heeft helemaal niets te maken met de ander uitnemender achten of iets van anderen vinden. Het gaat om dingen die bij de kerkenraad bekend zijn en waarvan ook gemeenteleden ook zouden vinden dat zo iemand dan niet in de kerkenraad kan zitten wanneer men op de hoogte zou zijn. En juist omdat de kerkenraad rekening houdt met de ander, worden dat soort zaken niet openbaar gemaakt.

We moeten Bijbels leren denken. Dat betekent ook dat we ambtsdragers hebben hoog te achten en te vertrouwen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wim Anker »

Kan je een voorbeeld situatie geven? Gewoon fictief, maar dan weet ik waar ik aan moet denken. Want ik snap het nog niet.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zita »

Wim Anker schreef:Kan je een voorbeeld situatie geven? Gewoon fictief, maar dan weet ik waar ik aan moet denken. Want ik snap het nog niet.
Een voorbeeld: de kerkenraad heeft van de echtgenote van meneer A gehoord dat meneer lijdt aan een stevige alcoholverslaving. De gemeente kent hem als een betrokken gemeentelid, en heeft geen idee waarom hij geen kandidaat wordt gesteld bij de ambtsdragersverkiezing.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Zita schreef:
Wim Anker schreef:Kan je een voorbeeld situatie geven? Gewoon fictief, maar dan weet ik waar ik aan moet denken. Want ik snap het nog niet.
Een voorbeeld: de kerkenraad heeft van de echtgenote van meneer A gehoord dat meneer lijdt aan een stevige alcoholverslaving. De gemeente kent hem als een betrokken gemeentelid, en heeft geen idee waarom hij geen kandidaat wordt gesteld bij de ambtsdragersverkiezing.
Zoiets ja. Je kunt je toch wel iets voorstellen bij wat onder een ambtsgeheim valt? Dat wordt hier misschien ook al in het negatieve getrokken, maar gelukkig bestaat dat wel. Zita noemt hier de echtgenote, maar heel vaak gaat het over dingen die gewoon met de betrokkene in kwestie worden besproken. Iemand worstelt bijvoorbeeld met een dergelijke verslaving.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:
Zita schreef:
Wim Anker schreef:Kan je een voorbeeld situatie geven? Gewoon fictief, maar dan weet ik waar ik aan moet denken. Want ik snap het nog niet.
Een voorbeeld: de kerkenraad heeft van de echtgenote van meneer A gehoord dat meneer lijdt aan een stevige alcoholverslaving. De gemeente kent hem als een betrokken gemeentelid, en heeft geen idee waarom hij geen kandidaat wordt gesteld bij de ambtsdragersverkiezing.
Zoiets ja. Je kunt je toch wel iets voorstellen bij wat onder een ambtsgeheim valt? Dat wordt hier misschien ook al in het negatieve getrokken, maar gelukkig bestaat dat wel. Zita noemt hier de echtgenote, maar heel vaak gaat het over dingen die gewoon met de betrokkene in kwestie worden besproken. Iemand worstelt bijvoorbeeld met een dergelijke verslaving.
Dit zijn dan wel de extremere zaken denk ik. Ik weet ook dat er een gemeente is waar ze rekening houden met mensen die bijvoorbeeld een gezin met zorgen hebben. Of als iemand stress of druk niet goed aan kan bijvoorbeeld. Niet om dan volmaakte mensen er in te krijgen maar rekening houdend met zwakheden of omstandigheden en zo geen druk bij iemand neer te leggen wat betreft kerkenraadslid te worden of niet.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Ik reageer hier omdat hier een ongenuanceerd oordeel over kerkenraadsbeleid wordt gegeven, in combinatie met vage vermoedens en ongegronde conclusies. daar zijn gewoon het 5e en 9e gebod mee gemoeid. U mag best uw stellingen beter onderbouwen! En Jakobus 4 vers 1 eens toepassen op uw beweringen.

Het kandideren van kerkenraadsleden is allereerst een geestelijke zaak. Leiding geven aan een gemeente kan alleen plaatsvinden door hen die zelf godvruchtig zijn. Die in hun persoonlijk leven weten van geloof en bekering en daar vrijmoedig over kunnen spreken. Daarna gaat het over allerlei zaken, zeg maar criteria, die van nevengeschikt belang zijn.

- Het eerste is dat iemand in leer overeenstemt met de leer van de plaatselijke gemeente.
- Het tweede is dat in de levenswandel geen bezwaren kunnen worden ingebracht.
- Het derde is of iemand genegen is om te dienen of juist uitblinkt in heersen.
- Het vierde is of er geen verborgen zaken zijn (slechts bij de kerkenraad bekend) die een verhindering zijn tot het ambt.
- Het vijfde is broederdienst.
Daarbij komt de bede of de kandidaat bekwaammakende genade ontvangt. Het leiden van een gemeente, vooral het geestelijk leiden, daar blijkt de geschiktheid pas als het ambt aanvangt en niet ervoor.
Ik denk dat het beter is om de Bijbel te volgen, dan zelfbedachte menselijke regels. De Bijbel is heel helder over de eisen die worden gesteld, lees 1 Tim. 3:1-7 te volgen en Titus 1:6-9. Ik citeer uit de HSV:
1 Timotheus 3:1-7 schreef: Vereisten voor de opzieners en voor de diakenen
Dit is een betrouwbaar woord: als iemand verlangen heeft naar het ambt van opziener, begeert hij een voortreffelijk werk.
Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen,
niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet strijdlustig en zonder geldzucht.
Hij moet goed leiding geven aan zijn eigen huis, zijn kinderen onderdanig houden, in alle waardigheid.
Want als iemand niet weet hoe hij leiding moet geven aan zijn eigen huis, hoe zal hij voor de gemeente van God zorg dragen?
Hij mag geen pasbekeerde zijn, opdat hij niet verwaand wordt en daardoor onder het oordeel van de duivel valt.
Hij moet ook een goed getuigenis hebben van buitenstaanders, opdat hij niet in opspraak komt en in een strik van de duivel terechtkomt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Ik denk dat het beter is om de Bijbel te volgen, dan zelfbedachte menselijke regels.
Paulus geeft m.i. hier geen limitatieve opsomming.
Plaats reactie