Schokkend

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schokkend

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Wij zijn het dus totaal niet eens. Lubach is feitelijk een opinieleider. Iemand die hem niet kent, mist dus een deel van de vaardigheden die nodig zijn om gezaghebbend in onze samenleving te spreken. Voor sommige mensen is dat niet erg, maar voor journalisten, docenten en predikanten wel.
Misschien is het toch beter om Thomas Boston er eens op na te lezen. Dat lijkt me nuttiger kennis.
Daar leest men hoe noodzakelijk het is om in de leer van de Schrift goed gefundeerd te zijn. Zie elders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Schokkend

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Wij zijn het dus totaal niet eens. Lubach is feitelijk een opinieleider. Iemand die hem niet kent, mist dus een deel van de vaardigheden die nodig zijn om gezaghebbend in onze samenleving te spreken. Voor sommige mensen is dat niet erg, maar voor journalisten, docenten en predikanten wel.
Het is enkel erg voor al degenen die graag bij de wereld willen horen.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Schokkend

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:Wij zijn het dus totaal niet eens. Lubach is feitelijk een opinieleider. Iemand die hem niet kent, mist dus een deel van de vaardigheden die nodig zijn om gezaghebbend in onze samenleving te spreken. Voor sommige mensen is dat niet erg, maar voor journalisten, docenten en predikanten wel.
Het is enkel erg voor al degenen die graag bij de wereld willen horen.
@DDD
1 )dan zal je eerst moeten vaststellen of hij opnieleider is...
2 )waarom zou je alleen gezaghebbend kunnen spreken als je hem kent?
3 )waarom zou je als je opinieleider bent (bv predikant), perseé Lubach moeten volgen... ( volgens mij moet je dit niet tegenover elkaar zetten.

Verder riep ik een eerdere reactie van mij in herinnering... waar je niet echt op in bent gegaan

Wat dan gelijk de vierde vraag oproept.

Moet je hem structureel volgen, met hem bezighouden als christen.
(Dat is wat anders dat je je een keer op de hoogte stelt, en beseft dat de mening van een groep jongeren door deze man gevormd / beïnvloed wordt?
En die jongeren dus attenderen op de leegheid hiervan. )
.Alsof Lubach staat voor een goede algemene ontwikkeling. :humhihi
Alles wordt in het belachelijke getrokken, om welk onderwerp het ook gaat. Ze maken alles luchtig en lachwekkend. Alles wordt gerelativeerd. En eerlijk gezegd vind ik het opvallend hoe vaak de christelijke politiek, christelijke ideeen of personen te gek worden gezet. De paar afleveringen die ik teruggezien heb, was dat iedere keer zo. Alleen daarom al zou je het niet moeten bekijken. Ik vond het althans bedroevend...
Er zit een pseudo intellectueel sausje over wat hoog opgeleiden zou moeten aanspreken. Maar ten diepste is het gewoon goedkoop vermaak wat de ego van de presentator moet strelen...
En van de luisteraar...
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend

Bericht door DDD »

Herman schreef:Je kunt ook gezaghebbend zijn door uit te gaan van je eigen normen. Als je dat als predikant doet, dan kan de hoorder zelf wel de conclusie trekken.
Dat werkt zo.
a) Ds spreekt: God verbiedt het ijdel gebruik van zijn Naam.
b) Hoorder kijk filmpjes: Lubach neemt daar een loopje mee.
c) Conclusie. God en Lubach horen niet bij elkaar.

Dat de wereld God loochent hoef je niet te onderzoeken. Dat is een gegeven.
Daarvoor hoef je dan zelfs niet eens te kijken. Maar als je enig idee wilt hebben waar je gemeenteleden naar kijken, dan is er toch wel meer nodig.

Maar goed. Ik verbaas me toch al regelmatig. Pas nog een ingezonden brief van een dominee uit Meerkerk die een opinie-artikel van iemand opzichtig verdraaide. Zo iemand zal door een beetje kritische lezer niet meer serieus genomen worden. Het is maar net waar je voor kiest. Ik voel geen behoefte om te gaan beargumenteren dat het van belang is dat christenen participeren in en kennis hebben van de maatschappelijke gedachtenvorming, al was het maar in het belang van de opvoeding van de kinderen.

@Sheba:
Iemand die stelt dat Lubach geen opinieleider is, weet op dat punt van toeten noch blazen. Dat blijkt immers alleen al uit zijn actie die leidde tot een referendum over de zogenaamde sleepwet. Daarom ben ik daar verder niet op in gegaan, behalve dan dat ik vaststelde dat wij het niet met elkaar eens zijn.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Schokkend

Bericht door Zita »

Reformatorische jongeren kijken zeer veel naar Lubach en laten zich bewust of onbewust door hem beïnvloeden. Mensen die met jongeren werken, moeten mijns inziens dus wel enigszins op de hoogte zijn van Lubach, om zo met die jongeren enigszins inhoudelijk het gesprek aan te kunnen gaan en de jongeren te kunnen laten zien hoe gevaarlijk de invloed van Lubach is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schokkend

Bericht door Mara »

Sheba schreef: 1 )dan zal je eerst moeten vaststellen of hij opnieleider is...
2 )waarom zou je alleen gezaghebbend kunnen spreken als je hem kent?
3 )waarom zou je als je opinieleider bent (bv predikant), perseé Lubach moeten volgen... ( volgens mij moet je dit niet tegenover elkaar zetten.

Wat dan gelijk de vierde vraag oproept.

Moet je hem structureel volgen, met hem bezighouden als christen.
(Dat is wat anders dat je je een keer op de hoogte stelt, en beseft dat de mening van een groep jongeren door deze man gevormd / beïnvloed wordt?
Ik bespeur bij jou vaak een volledig afwijzen van veel dingen en dat is op zich natuurlijk begrijpelijk. Maar met opgroeiende kinderen is het niet meer genoeg om het simpelweg te verbieden of het volledig te negeren.
Als je je kinderen wilt waarschuwen, moet je je wel inhoudelijk op de hoogte stellen, structureel volgen hoeft niet.
En dat geldt niet alleen voor Lubach, ook voor andere publieke figuren die bij pubers en jongeren megapopulair zijn zoals rappers e.d.
Ik ben het dan ook volledig met Zita eens.
Zita schreef: Mensen die met jongeren werken, moeten mijns inziens dus wel enigszins op de hoogte zijn van Lubach, om zo met die jongeren enigszins inhoudelijk het gesprek aan te kunnen gaan en de jongeren te kunnen laten zien hoe gevaarlijk de invloed van Lubach is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Schokkend

Bericht door Wim Anker »

Zita schreef:Reformatorische jongeren kijken zeer veel naar Lubach en laten zich bewust of onbewust door hem beïnvloeden. Mensen die met jongeren werken, moeten mijns inziens dus wel enigszins op de hoogte zijn van Lubach, om zo met die jongeren enigszins inhoudelijk het gesprek aan te kunnen gaan en de jongeren te kunnen laten zien hoe gevaarlijk de invloed van Lubach is.
In een ander topic werd zojuist deze tekst geciteerd:
Indien zij Mozes en de Profeten niet horen, zo zullen zij ook, al ware het dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen. (Lukas 16:31)
Hoe verhoudt deze tekst zich tot bovenstaande conclusie? Deze tekst spreekt m.i. toch expliciet bovenstaande bewering tegen. "al ware het dat ik van alle jongeren hun idolen kende", zij zullen zich niet laten gezeggen als ze Mozes en de Profeten niet horen. Dat zegt deze tekst toch? Of moet ik dat anders zien?

Naar mijn mening worden veel van dit soort gesprekken gevoerd vanuit de tijdgeest en niet vanuit de Schrift. De gemaakte opvattingen worden meestal ook niet onderbouwd vanuit de Schrift maar vanuit de "logica".
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 03 jan 2018, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Schokkend

Bericht door Dodo »

Ik heb twee dingen van Lubach gezien. Die ene over Trump en een over gezond voedsel.
Wat me opviel was dat het amusant was, met een soort bijtende humor, en heel intelligent in elkaar gezet. Ik kan me wel voorstellen dat mensen er naar kijken.
En als je weet dat je leerlingen of catechisanten of kinderen daar naar kijken, doe je er goed aan om er zelf ook kennis van te nemen. Net zoals Zita zegt, anders kun je nooit een weerwoord geven als ze het er over hebben. Zelf kun je je misschien probleemloos verre houden van zulke dingen, maar als ouder of opvoeder moet je weten waar de jongeren mee bezig zijn.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Schokkend

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Sheba schreef: 1 )dan zal je eerst moeten vaststellen of hij opnieleider is...
2 )waarom zou je alleen gezaghebbend kunnen spreken als je hem kent?
3 )waarom zou je als je opinieleider bent (bv predikant), perseé Lubach moeten volgen... ( volgens mij moet je dit niet tegenover elkaar zetten.

Wat dan gelijk de vierde vraag oproept.

Moet je hem structureel volgen, met hem bezighouden als christen.
(Dat is wat anders dat je je een keer op de hoogte stelt, en beseft dat de mening van een groep jongeren door deze man gevormd / beïnvloed wordt?
Ik bespeur bij jou vaak een volledig afwijzen van veel dingen en dat is op zich natuurlijk begrijpelijk. Maar met opgroeiende kinderen is het niet meer genoeg om het simpelweg te verbieden of het volledig te negeren.
Als je je kinderen wilt waarschuwen, moet je je wel inhoudelijk op de hoogte stellen, structureel volgen hoeft niet.
En dat geldt niet alleen voor Lubach, ook voor andere publieke figuren die bij pubers en jongeren megapopulair zijn zoals rappers e.d.
Ik ben het dan ook volledig met Zita eens.
Zita schreef: Mensen die met jongeren werken, moeten mijns inziens dus wel enigszins op de hoogte zijn van Lubach, om zo met die jongeren enigszins inhoudelijk het gesprek aan te kunnen gaan en de jongeren te kunnen laten zien hoe gevaarlijk de invloed van Lubach is.
Dan moet je toch mijn posts goed lezen...
Er is een verschil tussen kennis nemen van ( en na. Drie afleveringen op youtube wist ik genoeg...) of er regelmatig naar blijven kijken en dan suggereren dat je alleen intelligent bent als je dat doet... is een ander ding. Waar ik inderdaad afwijzend tegenover staat.

Net als dat ik heus wel eens een AD heb gelezen. Maar dat niet steeds zal doen, waar ik ook ben.
Zo halen wij inderdaad geen Telegraaf als we op vakantie in het buitenland zijn. Zeker nu je het nieuws ook via ander middelen binnen kan halen.
Ja, wij hebben opgroeiende kinderen. En ja wij nemen kennis van hun wereld. En bespreken dat. Maar gaan daar verder dus niet in mee door er ons aan te “ verlekkeren” hoe erg het allemaal niet gesteld is. Er regelmatig, als je het toch al weet, naar te blijven kijken/lezen.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Schokkend

Bericht door Sheba »

Dodo schreef:Ik heb twee dingen van Lubach gezien. Die ene over Trump en een over gezond voedsel.
Wat me opviel was dat het amusant was, met een soort bijtende humor, en heel intelligent in elkaar gezet. Ik kan me wel voorstellen dat mensen er naar kijken.
En als je weet dat je leerlingen of catechisanten of kinderen daar naar kijken, doe je er goed aan om er zelf ook kennis van te nemen. Net zoals Zita zegt, anders kun je nooit een weerwoord geven als ze het er over hebben. Zelf kun je je misschien probleemloos verre houden van zulke dingen, maar als ouder of opvoeder moet je weten waar de jongeren mee bezig zijn.
Zie eerdere post van mij. En toevallig drie afleveringen gezien waar christenen te spot werden gezet..

Verde zou ik nog toe willen voegen. Wij leren onze kinderen hun eigen mening te vormen en dan natuurlijk vanuit een christelijke levenswandel.
Zonder naar Lubach te kijken ( wekelijks) en naar de jeugd en mocht je die hebben, je kinderen, te luisteren weet je wat de algemene opinie is. En hebben we dan Lubach nodig om een mening te vormen?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend

Bericht door DDD »

Voor zover je zou menen dat ik zou beweren dat je wekelijks naar Lubach moet kijken, is dat natuurlijk onzin. Dat heb ik nergens beweerd. Ik heb gezegd dat iemand die hem niet kent geen goede algemene ontwikkeling heeft en ook tekort schiet in kennis om docent te zijn, bijvoorbeeld.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Schokkend

Bericht door Zonderling »

DDD schreef:Voor zover je zou menen dat ik zou beweren dat je wekelijks naar Lubach moet kijken, is dat natuurlijk onzin. Dat heb ik nergens beweerd. Ik heb gezegd dat iemand die hem niet kent geen goede algemene ontwikkeling heeft en ook tekort schiet in kennis om docent te zijn, bijvoorbeeld.
Ik ben ervan overtuigd dat de jeugd meer respect heeft voor personen die kunnen spreken vanuit een doorleefd geloof dan dat zij kunnen meebabbelen over de seculiere opinieleiders en spotters van onze tijd. Wel is het goed wanneer sommige (!) personen die betrokken zijn bij de jeugd kunnen waarschuwen voor specifieke invloeden. Het zou bovendien allerminst vanzelfsprekend moeten zijn dat wij mét de jeugd onze kostbare tijd verdoen met het bekijken van video's op YouTube.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schokkend

Bericht door Mara »

Sheba schreef: Er is een verschil tussen kennis nemen van ( en na. Drie afleveringen op youtube wist ik genoeg...) of er regelmatig naar blijven kijken en dan suggereren dat je alleen intelligent bent als je dat doet... is een ander ding. Waar ik inderdaad afwijzend tegenover staat.

Net als dat ik heus wel eens een AD heb gelezen. Maar dat niet steeds zal doen, waar ik ook ben.
Zo halen wij inderdaad geen Telegraaf als we op vakantie in het buitenland zijn. Zeker nu je het nieuws ook via ander middelen binnen kan halen.
Ja, wij hebben opgroeiende kinderen. En ja wij nemen kennis van hun wereld. En bespreken dat. Maar gaan daar verder dus niet in mee door er ons aan te “ verlekkeren” hoe erg het allemaal niet gesteld is. Er regelmatig, als je het toch al weet, naar te blijven kijken/lezen.
Mijn oudste kwam eens thuis en zei dat hij bij vriendinnetje X naar Dirty Dancing ging kijken. Alleen de naam deed mij al vermoeden dat dit echt geen onschuldige kinderfilm zou zijn. Dus nee.
Bij Tour of Duty wist ik het niet, google bestond nog niet. Dus ik ging die avond maar eens naar de ouders van dat vriendje.
Het bleek om een TVserie te gaan die zich afspeelde in de Viëtnamoorlog.
Waarom laten jullie je kinderen daarnaar kijken? vroeg ik. Dat is toch gruwelijk?
Welnee, dat valt wel mee, wat maakt dat nou uit, het is gewoon spannend. (de jongens waren ong. 8 jaar!)
Niet iedere ouder gaat even zorgvuldig om met deze dingen. Dus je moet je goed op de hoogte stellen dat Bambi iets heel anders is dan
Ice Age.
En dan maakt het niet uit of dat vriendje op een christelijke of een reformatorische school zit. Het overkomt je gewoon.
O enne, het verschil tussen die beide kranten is er nauwelijks nog. Beide hebben een hoog boulevardgehalte gekregen.
Maar het is veel lastiger denk ik. Wat dat betreft ben ik blij dat ik uit de kinderen ben. Al geven volwassen kinderen ook zo hun zorgen af. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Schokkend

Bericht door Sheba »

Zonderling schreef:
DDD schreef:Voor zover je zou menen dat ik zou beweren dat je wekelijks naar Lubach moet kijken, is dat natuurlijk onzin. Dat heb ik nergens beweerd. Ik heb gezegd dat iemand die hem niet kent geen goede algemene ontwikkeling heeft en ook tekort schiet in kennis om docent te zijn, bijvoorbeeld.
Ik ben ervan overtuigd dat de jeugd meer respect heeft voor personen die kunnen spreken vanuit een doorleefd geloof dan dat zij kunnen meebabbelen over de seculiere opinieleiders en spotters van onze tijd. Wel is het goed wanneer sommige (!) personen die betrokken zijn bij de jeugd kunnen waarschuwen voor specifieke invloeden. Het zou bovendien allerminst vanzelfsprekend moeten zijn dat wij mét de jeugd onze kostbare tijd verdoen met het bekijken van video's op YouTube.
Dat is nou precies wat ik bedoelde te zeggen...

Wel kwam onze dochter onlangs met iets thuis, waar we het samen met haar bekeken hebben. Zo in de trant waar kijk je nu naar? En waarom wel/niet? En ze inderdaad ook op bepaalde zaken gewezen te hebben, waar ze zelf niet zo op kwam. Dat is geen nutteloos tijdsverdrijf. Maar een deel ban de (godsdienstige) opvoeding. Maar waarschijnlijk bedoel je dat ook.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Schokkend

Bericht door Zonderling »

Sheba schreef:
Zonderling schreef:
DDD schreef:Voor zover je zou menen dat ik zou beweren dat je wekelijks naar Lubach moet kijken, is dat natuurlijk onzin. Dat heb ik nergens beweerd. Ik heb gezegd dat iemand die hem niet kent geen goede algemene ontwikkeling heeft en ook tekort schiet in kennis om docent te zijn, bijvoorbeeld.
Ik ben ervan overtuigd dat de jeugd meer respect heeft voor personen die kunnen spreken vanuit een doorleefd geloof dan dat zij kunnen meebabbelen over de seculiere opinieleiders en spotters van onze tijd. Wel is het goed wanneer sommige (!) personen die betrokken zijn bij de jeugd kunnen waarschuwen voor specifieke invloeden. Het zou bovendien allerminst vanzelfsprekend moeten zijn dat wij mét de jeugd onze kostbare tijd verdoen met het bekijken van video's op YouTube.
Dat is nou precies wat ik bedoelde te zeggen...

Wel kwam onze dochter onlangs met iets thuis, waar we het samen met haar bekeken hebben. Zo in de trant waar kijk je nu naar? En waarom wel/niet? En ze inderdaad ook op bepaalde zaken gewezen te hebben, waar ze zelf niet zo op kwam. Dat is geen nutteloos tijdsverdrijf. Maar een deel ban de (godsdienstige) opvoeding. Maar waarschijnlijk bedoel je dat ook.
Zeker, dat bedoel ik ook. Als er aanleiding is, moeten we mét onze jongeren deze dingen bespreken. Maar dat velen als deel van 'algemene ontwikkeling' of opvoeding en onderwijs zich bezig zouden moeten houden met het volgen van trends en seculiere opiniemakers, laat staan rioolvideo's zouden moeten bekijken, deze opinie acht ik zeer ongezond. Paulus nam wel kennis van filosofen van zijn tijd en wist ook wel iets van de afgodendienst - genoeg om daartegen te kunnen waarschuwen -, maar hij betrad zeker niet de afgodentempels van zijn tijd - zo moeten en mogen wij dat ook niet doen. Misschien zouden we de brief van Judas eens moeten lezen!
Plaats reactie