Ontwikkelingen HHK

Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Ontwikkelingen HHK

Bericht door Paul »

Maanenschijn schreef:Het is onmiskenbaar dat in HHK gemeenten met een toeloop vanuit een ander kerkverband, of meerdere kerkverbanden veelal de 'ligging' van een gemeente verschuift. Veel hervormden, van voor de scheuring, gaan zich minder herkennen in de gemeente. In het algemeen is het zo dat de Hervormde Kerk zich kenmerkte door een bepaalde vrijheid en acceptatie van verschil in (niet limitatief) uiterlijk en kleding, media gebruik, accentverschillen in prediking etc. Met de overkomst van andere kerkverbanden, met name de GG en GGiN zie je toch dat er verschuiving plaats vind.

Het wordt een beetje een cirkeltje: de gemeente verschuift, steeds meer van oorsprong hervormden herkennen zich niet meer en gaan weer terug naar PKN, waardoor ook die 'bloedgroep' verdwijnt en zo de gemeente gaat functioneren als een afgescheiden gemeente. Dit komt dan ook tot uiting in het beroepingswerk en het vervullen van de preekbeurten. Ook is het zo dat dergelijke gemeenten door de diverse instroom moeite hebben om een hechte gemeenschap te worden.

In een dergelijke situatie lijkt het me voor een kerkenraad een bijna onmogelijk opgave om aan een ieder recht te doen.
Heel herkenbaar! Was lid van de hhk in Barneveld. Het verschoof zo dat ik nu lid ben van de hervormde gemeente van Barneveld, waar gelukkig ook Gods Woord elke zondag klinkt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Orchidee »

Paul schreef:
Maanenschijn schreef:Het is onmiskenbaar dat in HHK gemeenten met een toeloop vanuit een ander kerkverband, of meerdere kerkverbanden veelal de 'ligging' van een gemeente verschuift. Veel hervormden, van voor de scheuring, gaan zich minder herkennen in de gemeente. In het algemeen is het zo dat de Hervormde Kerk zich kenmerkte door een bepaalde vrijheid en acceptatie van verschil in (niet limitatief) uiterlijk en kleding, media gebruik, accentverschillen in prediking etc. Met de overkomst van andere kerkverbanden, met name de GG en GGiN zie je toch dat er verschuiving plaats vind.

Het wordt een beetje een cirkeltje: de gemeente verschuift, steeds meer van oorsprong hervormden herkennen zich niet meer en gaan weer terug naar PKN, waardoor ook die 'bloedgroep' verdwijnt en zo de gemeente gaat functioneren als een afgescheiden gemeente. Dit komt dan ook tot uiting in het beroepingswerk en het vervullen van de preekbeurten. Ook is het zo dat dergelijke gemeenten door de diverse instroom moeite hebben om een hechte gemeenschap te worden.

In een dergelijke situatie lijkt het me voor een kerkenraad een bijna onmogelijk opgave om aan een ieder recht te doen.
Heel herkenbaar! Was lid van de hhk in Barneveld. Het verschoof zo dat ik nu lid ben van de hervormde gemeente van Barneveld, waar gelukkig ook Gods Woord elke zondag klinkt.
Geloof het gelijk, de hhg Ouderkerk is ook ogg geworden :-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door emigrant »

wat is er in de slechts 13 jaar dat de HHK bestaat nou zo anders, dat men terug keert naar de PKN? Was dan al die tijd PKN gebleven.
De soep is kennelijk niet meer zo heet als die in 2004 werd opgediend.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Orchidee »

Dat zou best kunnen.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Johannes 3:16 »

emigrant schreef:wat is er in de slechts 13 jaar dat de HHK bestaat nou zo anders, dat men terug keert naar de PKN? Was dan al die tijd PKN gebleven.
De soep is kennelijk niet meer zo heet als die in 2004 werd opgediend.
Blijkbaar is men in 2017 niet meer zo principieel als in 2004.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door -DIA- »

Ook in Vriezenveen is de HHK gescheurd. Een deel wilde terug naar de PKN als een bijzondere wijkgemeente.
Droeve scheuringen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Delftenaar »

emigrant schreef:wat is er in de slechts 13 jaar dat de HHK bestaat nou zo anders, dat men terug keert naar de PKN? Was dan al die tijd PKN gebleven.
De soep is kennelijk niet meer zo heet als die in 2004 werd opgediend.
De hoop in 2004 was dat de oude hervormde kerk in stand kon blijven. Met dat doel is de HHK opgericht. Na verloop van tijd bleek echter dat de hervormde kerk niet meer bestaat en dingen anders zijn c.q. worden dan vroeger. Zowel in de PKN als in de HHK. En in dat besef wordt de afweging toch anders.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Sheba »

Delftenaar schreef:
emigrant schreef:wat is er in de slechts 13 jaar dat de HHK bestaat nou zo anders, dat men terug keert naar de PKN? Was dan al die tijd PKN gebleven.
De soep is kennelijk niet meer zo heet als die in 2004 werd opgediend.
De hoop in 2004 was dat de oude hervormde kerk in stand kon blijven. Met dat doel is de HHK opgericht. Na verloop van tijd bleek echter dat de hervormde kerk niet meer bestaat en dingen anders zijn c.q. worden dan vroeger. Zowel in de PKN als in de HHK. En in dat besef wordt de afweging toch anders.
Welke afweging wordt anders?
De PKN heeft dezelfde belijdenisgeschriften wat toen de reden was om Hervormd te blijven. En niet in de nieuw te vormen PKN kerk mee te gaan.
Dus in die zin snap ik niet wat er nu ineens anders is.
Verder is de visie op homohuwelijk etc. ook niet veranderd binnen de PKN. Of heb ik iets gemist?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Klavart »

Orchidee schreef:Geloof het gelijk, de hhg Ouderkerk is ook ogg geworden :-(
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn wel een behoorlijk aantal mensen vanuit de ogg (Krimpen) lid geworden bij de hhg Ouderkerk, maar dat maakt deze gemeente nog geen ogg. Het grootste deel van de leden is van oorsprong 'gewoon' hervormd. En er zijn ook mensen vanuit de hhg Kralingseveer naar Ouderkerk gegaan, maar dat geheel terzijde (zoals DDD dat altijd zegt, maar dat ook geheel terzijde).
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Sheba »

Klavart schreef:
Orchidee schreef:Geloof het gelijk, de hhg Ouderkerk is ook ogg geworden :-(
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn wel een behoorlijk aantal mensen vanuit de ogg (Krimpen) lid geworden bij de hhg Ouderkerk, maar dat maakt deze gemeente nog geen ogg. Het grootste deel van de leden is van oorsprong 'gewoon' hervormd. En er zijn ook mensen vanuit de hhg Kralingseveer naar Ouderkerk gegaan, maar dat geheel terzijde (zoals DDD dat altijd zegt, maar dat ook geheel terzijde).
Ja er hebben zich in meerdere gemeenten mensen uit andere kerken zich aangesloten bij de HHK. Maar dat maakt een gemeente inderdaad niet niet HHK. Net zoals in het verleden zich ook mensen uit andere kerkverbanden overkwamen in gereformeerdebondsgemeenten. Dat maakte een gemeente ook niet gelijk gergem ofzo. Eerder zag je die gemeentes veel meer verlinksen.

Ook onze HHK gemeente durf ik met recht een hervormde gemeente te noemen. Ondanks dat er mensen zijn uit de Gergem, Gereformeerd vrijgemaakten uit de Cgk en oud gereformeerde gemeenten..

En dan vraag ik mij af. Hoe kan het dat eerder een gemeente die eerst verlinkste door overkomst uit afgescheiden kerken, en nu niet meer...?

En dat gemeenten wel eens uitelkaar vielen, is dat ook niet iets van alle tijden...? En kwam dat in de oude hervormde kerk ook al niet voor?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Orchidee »

Tellen kan moeilijk zijn voor sommigen, de helft is toch 500 man en mensen die vanuit hhg Kralingseveer naar hhg Ouderkerk overgegaan zijn, zijn óók ogg;-)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door wfloor »

We dienen wel met twee woorden te blijven spreken. De HHK is volgens sommige misschien verrechtst, maar dr. C.A. vd. Sluijs heeft net een boekje uitgegeven waarin hij zijn zorgen uit over het verlinksen van de PKN!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
Paul schreef:
Maanenschijn schreef:Het is onmiskenbaar dat in HHK gemeenten met een toeloop vanuit een ander kerkverband, of meerdere kerkverbanden veelal de 'ligging' van een gemeente verschuift. Veel hervormden, van voor de scheuring, gaan zich minder herkennen in de gemeente. In het algemeen is het zo dat de Hervormde Kerk zich kenmerkte door een bepaalde vrijheid en acceptatie van verschil in (niet limitatief) uiterlijk en kleding, media gebruik, accentverschillen in prediking etc. Met de overkomst van andere kerkverbanden, met name de GG en GGiN zie je toch dat er verschuiving plaats vind.

Het wordt een beetje een cirkeltje: de gemeente verschuift, steeds meer van oorsprong hervormden herkennen zich niet meer en gaan weer terug naar PKN, waardoor ook die 'bloedgroep' verdwijnt en zo de gemeente gaat functioneren als een afgescheiden gemeente. Dit komt dan ook tot uiting in het beroepingswerk en het vervullen van de preekbeurten. Ook is het zo dat dergelijke gemeenten door de diverse instroom moeite hebben om een hechte gemeenschap te worden.

In een dergelijke situatie lijkt het me voor een kerkenraad een bijna onmogelijk opgave om aan een ieder recht te doen.
Heel herkenbaar! Was lid van de hhk in Barneveld. Het verschoof zo dat ik nu lid ben van de hervormde gemeente van Barneveld, waar gelukkig ook Gods Woord elke zondag klinkt.
Geloof het gelijk, de hhg Ouderkerk is ook ogg geworden :-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Wat een onzin. ds. D. Heemskerk is een Hervormd predikant in de traditie van I.Kievit en G.Boer. Probleem is dat de HHK Kralingse Veer ver van zijn roots is gevallen. Heb daar verdriet over.........................
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door DDD »

Meen je dat eerste nou serieus?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Orchidee »

Ik zeg niets over een predikant @Huisman!
Niet alléén een predikant tekent een bepaalde gemeente, en er zijn trouwens óók predikanten die van links naar rechts " mee waaien".
In de ene gemeente preken ze zus en de andere gemeente zo.
Je herkent ze soms bijna niet meer :-(


Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie