Aanraking

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Aanraking

Bericht door Mara »

Afgelopen zondag hoorde ik een preek met als thema: aanraken.
Het begon met een aantal voorbeelden uit de Bijbel. Jezus genas zieken vaak niet zomaar, alleen met een woord. Dat zou Hij wel hebben gekund, maar hij raakte de zieke aan.
Ik vond het een bijzonder thema.
Ik heb dit zo nooit eerder gehoord.
En Jezus, de hand uitstrekkende, heeft hem aangeraakt, zeggende: Ik wil, word gereinigd! En terstond werd hij van zijn melaatsheid gereinigd.
Mattheüs 20: 34 En Jezus, innerlijk bewogen zijnde met barmhartigheid, raakte hun ogen aan; en terstond werden hun ogen ziende, en zij volgden Hem.
Lukas 22: 51 En Jezus, antwoordende, zeide: Laat hen tot hiertoe geworden; en raakte zijn oor aan, en heelde hem.
Mattheüs 17: 7 En Jezus, bij hen komende, raakte hen aan, en zeide: Staat op en vreest niet.

Maar mensen raakten Hem ook aan:

Markus 5: 27 Deze van Jezus horende, kwam onder de schare van achteren, en raakte Zijn kleed aan;

Lukas 8: 45 En Jezus zeide: Wie is het, die Mij heeft aangeraakt? En als zij het allen miszaakten, zeide Petrus en die met hem waren: Meester, de scharen drukken en verdringen U, en zegt Gij: Wie is het, die Mij...
Markus 5: 30 En terstond Jezus, bekennende in Zichzelven de kracht, die van Hem uitgegaan was, keerde Zich om in de schare, en zeide: Wie heeft Mijn klederen aangeraakt?
Lukas 8: 46 En Jezus zeide: Iemand heeft Mij aangeraakt; want Ik heb bekend, dat kracht van Mij uitgegaan is.

Het aanraken is voor mensen een levensbehoefte, wie nooit aangeraakt wordt, gaat dood.

Ik hoop niet dat dit zal worden bestempeld als inlegkunde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Aanraking

Bericht door emigrant »

hoe ging de predikant om met het feit, dat de Heere in onze tijd niet meer lichamelijk onder ons is, en dus niet meer kan aanraken of aangeraakt worden?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Aanraking

Bericht door Mara »

emigrant schreef:hoe ging de predikant om met het feit, dat de Heere in onze tijd niet meer lichamelijk onder ons is, en dus niet meer kan aanraken of aangeraakt worden?
Dat kwam zo niet ter sprake. Het ging om het belang van de aanraking. We lezen er soms overheen.
God heeft ons zo geschapen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Aanraking

Bericht door Vorst »

Hm, type ik net een reactie, is 'ie foetsie.

Ik ben ook wel benieuwd naar de kern van de preek, de boodschap, de bemoediging.
Ik vind het geen inlegkunde. Jezus was mens onder de mensen, en zijn aanrakingen maken hem juist persoonlijk.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Aanraking

Bericht door Jeremiah »

Mooi!

Maar vaak had Jezus ook aan een enkel woord genoeg..

De maanzieke knaap - Mattheus 17:18 En Jezus bestrafte hem, en de duivel ging van hem uit, en het kind werd genezen van die ure af.
De Kananese vrouw - Mattheus 15:28 Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.
De blinde Barthimeus - Markus 10:52 En Jezus zeide tot hem: Ga heen, uw geloof heeft u behouden. En terstond werd hij ziende, en volgde Jezus op den weg.
De jongelin te Nain - Lukas 7:14 En Hij ging toe en raakte de baar aan (de dragers nu stonden stil) en Hij zeide: Jongeling, Ik zeg u, sta op.
jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Re: Aanraking

Bericht door jemateboer »

Verhaal uit persoonlijke sfeer:

Ik had eens een collega die aan handoplegging deed. Zijn theorie hierachter was dat Jezus dit deed. En Jezus was waarachtig mens geworden. Hierop gebaseerd had hij de overtuiging dat de gaven die Jezus had achtergebleven waren op aarde.

Mijn eigen mening is dat aanraking een symbolische gebeurtenis was voor de mens, om het te kunnen zien gebeuren. Jezus had geen fysiek contact nodig om mensen te genezen. Alleen wij mensen hebben voor alles een indicatie nodig, een bewijs, een reden.

Dat Jezus op deze manier genas en bekeerde mag alleen maar puur liefde worden genoemd. Het geduld met de mens, met zijn onwetendheid, zijn onkunde, werd door de aanraking bewezen en opgelost.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Aanraking

Bericht door Mara »

Vorst schreef:Hm, type ik net een reactie, is 'ie foetsie.

Ik ben ook wel benieuwd naar de kern van de preek, de boodschap, de bemoediging.
Ik vind het geen inlegkunde. Jezus was mens onder de mensen, en zijn aanrakingen maken hem juist persoonlijk.
Dat kan ik niet, want dan zouden het mijn eigen woorden zijn.
Wie belangstelling heeft voor de hele preek kan mij een pb sturen.
jemateboer schreef:Ik had eens een collega die aan handoplegging deed.
Dat kan ook, maar dit kwam niet aan de orde.
Het ging puur om het liefdevolle aanraken. Bijvoorbeeld een omhelzing, een knuffel, een streling.
Een voorbeeld: een man was heel erg verdrietig toen zijn vrouw overleden was. Hij zei tegen de dominee: niemand raakt mij nu nog aan.
Weet je dat een oude vrouw in het verpleeghuis dit mij ook zei.
Ja, ik word aangeraakt, zei ze, maar alleen verpleeg-technisch.
Maar ik hunker zo naar een liefdevolle arm om me heen of een streling over mijn haren.
Dat is toch wel iets om even bij stil te staan denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Re: Aanraking

Bericht door jemateboer »

Mara schreef:
Vorst schreef:Hm, type ik net een reactie, is 'ie foetsie.

Ik ben ook wel benieuwd naar de kern van de preek, de boodschap, de bemoediging.
Ik vind het geen inlegkunde. Jezus was mens onder de mensen, en zijn aanrakingen maken hem juist persoonlijk.
Dat kan ik niet, want dan zouden het mijn eigen woorden zijn.
Wie belangstelling heeft voor de hele preek kan mij een pb sturen.
jemateboer schreef:Ik had eens een collega die aan handoplegging deed.
Dat kan ook, maar dit kwam niet aan de orde.
Het ging puur om het liefdevolle aanraken. Bijvoorbeeld een omhelzing, een knuffel, een streling.
Een voorbeeld: een man was heel erg verdrietig toen zijn vrouw overleden was. Hij zei tegen de dominee: niemand raakt mij nu nog aan.
Weet je dat een oude vrouw in het verpleeghuis dit mij ook zei.
Ja, ik word aangeraakt, zei ze, maar alleen verpleeg-technisch.
Maar ik hunker zo naar een liefdevolle arm om me heen of een streling over mijn haren.
Dat is toch wel iets om even bij stil te staan denk ik.
De aanraking uit medeleven. Elk mens heeft daar wel behoefte aan. In verdriet, blijdschap, even een arm om ons heen. Die behoefte begrijp ik wel goed eigenlijk.
jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Re: Aanraking

Bericht door jemateboer »

Moet ineens denken: tegenwoordig praten we alleen maar. Stiltes bestaan niet meer. Terwijl soms een arm om ons heen, of een arm om iemand heen inderdaad wel meer doet dan praten, berichtje, wat dan ook.

Misschien zijn we dat verleerd. De tekenen der tijden zijn ook verkoeling van liefde. Het is een persoonlijke mening, maar het zou mij niet verbazen als deze aanraking daar ook mee bedoeld wordt. Tegenwoordig moet iedereen uitkijken als ze iemand 'aanraken' omdat er direct alles achter gezocht wordt, terwijl soms gewoon iemand vasthouden meer zegt dan met woorden is uit te drukken.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Aanraking

Bericht door Delftenaar »

Aanraken hoeft niet eens altijd. Het simpelweg luisteren naar iemand, diens verhaal aanhoren zonder direct met een antwoord, advies of wat dan ook te reageren is al genoeg.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Aanraking

Bericht door kasparov »

Een pasgeboren kind gaat letterlijk dood als het niet wordt aangeraakt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aanraking

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Afgelopen zondag hoorde ik een preek met als thema: aanraken.
Het begon met een aantal voorbeelden uit de Bijbel. Jezus genas zieken vaak niet zomaar, alleen met een woord. Dat zou Hij wel hebben gekund, maar hij raakte de zieke aan.
Ik vond het een bijzonder thema.
Ik heb dit zo nooit eerder gehoord.
En Jezus, de hand uitstrekkende, heeft hem aangeraakt, zeggende: Ik wil, word gereinigd! En terstond werd hij van zijn melaatsheid gereinigd.
Mattheüs 20: 34 En Jezus, innerlijk bewogen zijnde met barmhartigheid, raakte hun ogen aan; en terstond werden hun ogen ziende, en zij volgden Hem.
Lukas 22: 51 En Jezus, antwoordende, zeide: Laat hen tot hiertoe geworden; en raakte zijn oor aan, en heelde hem.
Mattheüs 17: 7 En Jezus, bij hen komende, raakte hen aan, en zeide: Staat op en vreest niet.

Maar mensen raakten Hem ook aan:

Markus 5: 27 Deze van Jezus horende, kwam onder de schare van achteren, en raakte Zijn kleed aan;

Lukas 8: 45 En Jezus zeide: Wie is het, die Mij heeft aangeraakt? En als zij het allen miszaakten, zeide Petrus en die met hem waren: Meester, de scharen drukken en verdringen U, en zegt Gij: Wie is het, die Mij...
Markus 5: 30 En terstond Jezus, bekennende in Zichzelven de kracht, die van Hem uitgegaan was, keerde Zich om in de schare, en zeide: Wie heeft Mijn klederen aangeraakt?
Lukas 8: 46 En Jezus zeide: Iemand heeft Mij aangeraakt; want Ik heb bekend, dat kracht van Mij uitgegaan is.

Het aanraken is voor mensen een levensbehoefte, wie nooit aangeraakt wordt, gaat dood.

Ik hoop niet dat dit zal worden bestempeld als inlegkunde.
Mooie gedachten, zou je mij deze preek willen sturen?
De Heere Jezus voorzag in de behoefte (de wonderbare spijziging), maar ook met aanraking, natuurlijk kon Hij het anders, maar toch raakte Hij welbewust mensen aan, een dove die Hem niet kon horen raakte bij zijn oren en tong aan, zo kun je meer dingen noemen, De Heere Jezus weet van ieder mens wat hij nodig heeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie