De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door Koninklijk »

Ik zou graag willen weten wat de invloed van deze man is op kerk van vandaag, ik heb met evangelische en pinkster gelovige gesproken, maar ook in de vergadering van gelovige, of de baptisten is dit enorm, hoe uit zich dit in de hoek waar de meeste bezoekers op dit Forum zich bevinden ?
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door -DIA- »

Koninklijk schreef:Ik zou graag willen weten wat de invloed van deze man is op kerk van vandaag, ik heb met evangelische en pinkster gelovige gesproken, maar ook in de vergadering van gelovige, of de baptisten is dit enorm, hoe uit zich dit in de hoek waar de meeste bezoekers op dit Forum zich bevinden ?
We kunnen wel stellen, als we letten hoe vaak we ons op Calvijn beroepen en zijn geschriften,
dat de reformatorische kerken het meest verwant zijn met de leer die Calvijn bracht.
Misschien dat een ander daar meer over kan zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door Koninklijk »

-DIA- schreef:
Koninklijk schreef:Ik zou graag willen weten wat de invloed van deze man is op kerk van vandaag, ik heb met evangelische en pinkster gelovige gesproken, maar ook in de vergadering van gelovige, of de baptisten is dit enorm, hoe uit zich dit in de hoek waar de meeste bezoekers op dit Forum zich bevinden ?
We kunnen wel stellen, als we letten hoe vaak we ons op Calvijn beroepen en zijn geschriften,
dat de reformatorische kerken het meest verwant zijn met de leer die Calvijn bracht.
Misschien dat een ander daar meer over kan zeggen.
Nou begrijp ik sommige reacties ook beter,

wat ik heb uitgezocht en begrepen heb, dat het berust op het fundament van drie ideeën " onveranderlijk, onbewogen, en tijdloos"

is dit juist ??

en begreep dat hieraan gekoppeld deze vijf punten een belangrijke rol spelen

1 volkomen verdorvenheid
2 onvoorwaardelijke uitverkiezing
3 beperkte verzoening
4 onweerstaanbare genade
5 volharding van de heiligen

Dit leek me een super interessant onderwerp, maar blijkt een stuk ingewikkelder dan ik dacht, ook ben ik op zoek gegaan hoe Dhr Calvijn aan zijn wijsheid kwam was echt top, :lock leuk onderwerp
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door Van Ewijk »

Het is eigenlijk heel simpel.
Calvijn heeft het reformatorische geloof helemaal gestript van allerlei opsmuk en pracht en praal en alleen de basis centraal gesteld.
Waar Lutherse kerken en ook de (voormalige) hervormden er nog en Rooms tintje op na hielden zijn de reformatorische kerken de soberheid zelf.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door Herman »

De vraag is lastig. Calvijn heeft namelijk een zeer grote indirecte invloed op de gereformeerde kerken, omdat hun leer overeenstemt met Calvijn's ideeën.
Daarbij denk ik aan de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de kerkorde en de liturgie.

En zijn directe invloed is ook groot. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een goed geschoolde predikant de Institutie niet gelezen heeft. Maar dat laatste is niet zo snel te meten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:De vraag is lastig. Calvijn heeft namelijk een zeer grote indirecte invloed op de gereformeerde kerken, omdat hun leer overeenstemt met Calvijn's ideeën.
Daarbij denk ik aan de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de kerkorde en de liturgie.

En zijn directe invloed is ook groot. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een goed geschoolde predikant de Institutie niet gelezen heeft. Maar dat laatste is niet zo snel te meten.
Dit lijkt me wat te simpel gesteld. Zo denkt Calvijn over zondekennis bv net iet anders dan de HC.
Wat zijn invloed betreft is deze inderdaad van groot belang geweest in het begin van het protestantisme in Nederland. Nu wordt hij wel vaak geciteerd maar het is moeilijk vol te houden dat de breedte van de reformatorische gezindte op Calvijn is gestoeld. De invloed van de Nadere Reformatie maar ook van theologen uit de laatste eeuw zijn binnen een deel van de huidige kerken m.i. stukken groter dan de theologie van Calvijn.

In mijn leven is Calvijn van grote betekenis geweest. Toen ik de Institutie ging lezen bracht mij dit in grote verwarring. Die kwam duidelijk niet overeen met de prediking waarmee ik ben opgegroeid. Calvijn heeft mij de ogen geopend voor de Schrift alleen, los van allerlei theologische leesbrillen. Calvijn wees de weg naar Christus. Dat vind ik zijn grote verdienste.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door CvdW »

Die kwam duidelijk niet overeen met de prediking waarmee ik ben opgegroeid.

Op de een of andere manier lezen veel mensen niet goed. Zij vinden dat er geen verschil is tussen de Reformator Calvijn en hedendaagse preken. Af en toe lees je op RF een oproep om terug te keren naar de Bron.

Laatst een preek gehoord die 180 graden verschillende van de kanttekening. Waarom kanttekening niet gevolgd?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Die kwam duidelijk niet overeen met de prediking waarmee ik ben opgegroeid.

Op de een of andere manier lezen veel mensen niet goed. Zij vinden dat er geen verschil is tussen de Reformator Calvijn en hedendaagse preken. Af en toe lees je op RF een oproep om terug te keren naar de Bron.

Laatst een preek gehoord die 180 graden verschillende van de kanttekening. Waarom kanttekening niet gevolgd?
Kun je iets duidelijker zijn? Het begrip 'hedendaagse preken' is nogal breed namelijk. En ook vind ik het nogal een verschil op welk punt de kanttekeningen niet zijn gevolgd. Die kanttekeningen zijn de Bijbel niet, en als het gaat over Israël bijvoorbeeld (andere discussie), volg ik ze ook vaak niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Dit lijkt me wat te simpel gesteld. Zo denkt Calvijn over zondekennis bv net iet anders dan de HC.(...)

De invloed van de Nadere Reformatie maar ook van theologen uit de laatste eeuw zijn binnen een deel van de huidige kerken m.i. stukken groter dan de theologie van Calvijn.
Bij punt 1. Dat is de vraag. Als de HC gelezen wordt door de bril van de gezelschapstheologie, dan komt het niet overeen met Calvijn. Als je gewoon historisch onderzoek leest naar het ontstaan van de HC, dan blijkt 1563 en Calvijn dicht bij elkaar te liggen.

Bij punt 2. Inmiddels is het rumoer wat prof. Graafland in de jaren 60 en 70 heeft veroorzaakt weer wat gezakt. De zienswijze dat er een groot onderscheid tussen Reformatie en Nadere Reformatie ligt, is niet meer de meest actuele beoordeling.

Daarnaast heb je eerst een fundament nodig (Calvijn) waarop de rest voortbouwt (de nederlandse oudvaders). De gedachten van de gereformeerde theologie na Calvijn liggen in lijn met zijn raamwerk. Daarmee is zijn invloed groter, omdat allen na hem (Perkins, Teellinck, Voetius, Owen, Van der Groe enz) schatplichtig zijn aan hun eerste leermeester.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door Isala »

Van Ewijk schreef:Het is eigenlijk heel simpel.
Calvijn heeft het reformatorische geloof helemaal gestript van allerlei opsmuk en pracht en praal en alleen de basis centraal gesteld.
Waar Lutherse kerken en ook de (voormalige) hervormden er nog en Rooms tintje op na hielden zijn de reformatorische kerken de soberheid zelf.
Met deze uitspraak lijkt het net of de Reformatie voltooid is, en de Rome helemaal uit onze kerken is verdwenen.
Maar dat is natuurlijk niet zo.
Wel wat betreft uiterlijke pracht en praal, dat wel.
Hora est!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door samanthi »

Van Ewijk schreef:Het is eigenlijk heel simpel.
Calvijn heeft het reformatorische geloof helemaal gestript van allerlei opsmuk en pracht en praal en alleen de basis centraal gesteld.
Waar Lutherse kerken en ook de (voormalige) hervormden er nog en Rooms tintje op na hielden zijn de reformatorische kerken de soberheid zelf.
Nou sober?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door Van Ewijk »

samanthi schreef:Nou sober?
Ja sober.

Zonder het occultisme, afgoderige en pralerige.
Hoe sober wil je het dan hebben?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door samanthi »

Van Ewijk schreef:
samanthi schreef:Nou sober?
Ja sober.

Zonder het occultisme, afgoderige en pralerige.
Hoe sober wil je het dan hebben?
Sober is eenvoudig en daarhebik een ander idee bij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door Koninklijk »

Maar ik begreep sommige redeneringen van schoonmoeder niet, en ben aan het uitzoeken waar dit vandaan komt, Ik heb gelezen dat heel veel opvattingen, mag ik zeggen filters mij bekend voorkomen bij mijn lieve eigen schoonmoeder, soms levert dat een pittige discussie op, en denk hier dus wel anders over, Zoals ik al stelde in het kopje , is bijv, een zo,n discussie is God onveranderlijk zij zegt ja en ik zeg nee, althans niet in zijn karakter eigenschappen, maar meer in het wijzigen van zijn plannen.

ONVERANDERLIJK, ONBEWOGEN EN TIJDLOOS

De overtuiging van mijn schoonmoeder dat God onveranderlijk is, is door de hele kerkgeschiedenis heen te vinden, Uiteindelijk staat er ook in Hebreeen 13a Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in Het idee dat God niet verandert is heel troostrijk.

Hij zal altijd liefdevol en vriendelijk en rechtvaardig zijn. De bijbel maakt dat duidelijk, voor mij is het echter belangrijk om het verschil te zien tussen zeggen dat God niet kan veranderen en zeggen dat God niet van gedachten kan veranderen.

De bijbel vertelt ons inderdaad dat God onveranderlijk is qua karakter en integriteit, maar zegt niet dat God niet van gedachten kan veranderen. Veel mensen echter, inclusief vele prominente leraren en theologen in de geschiedenis, geloven dat God op geen enkele manier verandert, zelfs niet van gedachten.

Dit is haar calvinistische standpunt. De klassieker van A w Tozer bijvoorbeeld, The Attributes of God, deel 2, bevat bijvoorbeeld een hoofdstuk over de onveranderlijkheid van God. Het probleem met het idee van onveranderlijkheid is dat het Oude Testament op veel plaatsen zegt dat God van gedachten veranderde (zie Ex 32:14; 33:1-3, 14; Num. 16:20-35; 41-48; Deut. 9:13-29; 1 Kon. 21:21-29; 2 Kron. 12:5-8; Jer, 26:2-3, 19; Amos 7:1-6; Jona 3:10)

Hoe ziet iemand deze verzen in het licht van onveranderlijkheid? mijn schoonmoeder die deze verzen benaderen met het calvinisme als filter, neemt aan dat ze onmogelijk kunnen betekenen dat God echt van gedachten veranderde, omdat zij gelooft dat Hij niet verandert. Zodoende, wanneer zij leest dat God besloot Israël te vernietigen totdat Mozes bij Hem begon te pleiten en Hem ertoe overhaalde om zich in te houden en te bedaren dan zeggen zij dat het absoluut niet kan betekenen dat God van gedachte veranderde, hoewel de tekst duidelijk zegt: "Toen kreeg de HEERE berouw over het kwaad dat Hij gesproken had Zijn volk te zullen aandoen"" (Ex. 14 HSV).

Wanneer dat met de calvinistische bril op gelezen wordt, is de enige logische conclusie dat God een spelletje met Mozes speelde. Hij veranderde niet echt van gedachten, maar had het al die tijd al bedacht, met het eindresultaat dat Mozes dit gesprek met Hem zou hebben en dat dit het sparen van Israël zou zijn.

Zo ook als zij Genesis 6:6 lezen, waar staat: "Toen kreeg de HEERE er berouw over dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het bedroefde Hem in Zijn hart" (HSV). Hierover zegt zij dat het niet kan betekenen dat Hij ergens echt berouw van kan hebben, omdat een

God die nooit verandert geen berouw kan ervaren. Dit soort rationalisaties van een tekstgedeelte om het passend te maken voor iemands filter is voor mij pure antropomorfisme, een menselijke uitleg van het goddelijke. Op deze manier, zegt men, kan de bijbel niet echt bedoelen wat deze lijkt te bedoelen, omdat dat dit bij haar rationele overtuigingen over het wezen van God geweld aan zou doen.

Dit gebeurt wat mij aangaat vaker bij calvinisten, omdat zij met een systeem werken dat gebaseerd is op menselijke filosofie en niet op de bijbel. Het is de filosofie die hun verteld heeft dat God onveranderlijk is en niet van gedachten kan veranderen, en volgens mij is dit niet het Woord van God.

:?
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De invloed van Calvijn op de hedendaagse kerk

Bericht door CvdW »

eilander schreef:
CvdW schreef:Die kwam duidelijk niet overeen met de prediking waarmee ik ben opgegroeid.

Op de een of andere manier lezen veel mensen niet goed. Zij vinden dat er geen verschil is tussen de Reformator Calvijn en hedendaagse preken. Af en toe lees je op RF een oproep om terug te keren naar de Bron.

Laatst een preek gehoord die 180 graden verschillende van de kanttekening. Waarom kanttekening niet gevolgd?
Kun je iets duidelijker zijn? Het begrip 'hedendaagse preken' is nogal breed namelijk. En ook vind ik het nogal een verschil op welk punt de kanttekeningen niet zijn gevolgd. Die kanttekeningen zijn de Bijbel niet, en als het gaat over Israël bijvoorbeeld (andere discussie), volg ik ze ook vaak niet.
Inmiddels hebben we via PB contact gehad. De preek ging over Hooglied 2:3, de appelboom.
ds. M. Henry geeft twee verklaringen. U benoemd alleen I, terwijl II in zijn verklaring uitgebreid wordt uitgelegd, deze is ook in de lijn van de kanttekening.
ds. Hellenbroek geeft ook vaak aan welke gedachten er zijn over een bepaalde tekst en gaat vervolgens een gedachte uitwerken.
ds. Durham heeft ook een mooie verklaring gegeven over deze tekst, verder is de verklaring van Patrick, Polus en Wells ook heel duidelijk.
Calvijn heb ik er dit moment niet op nagelezen.
Ik waardeer het zeer als ik bij uitleg van de Bijbeltekst herkenning zie bij kanttekening en de oude geschriften, maar dat is persoonlijk.
Plaats reactie