Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:
refo schreef:Ik verbaas me een beetje over het boek. Augustinus wordt gezien als een voorloper van de reformatie. Als je de Belijdenissen leest, kun je je daar wel iets bij voorstellen, maar dit boek speculeert enorm.

Wat daarbij opvalt is dat de OT-bijbelteksten nauwelijks meer herkenbaar zijn voor ons. Hij hanteert de Septuagint, die een Griekse vertaling van het Hebreeuws is. Hij schrijft in het Latijn en ik lees de Nederlandse vertaling.
Augustinus een voorloper van de reformatie? Dat heb ik nog nooit gehoord, dat lijkt me ook een beetje raar.
http://www.digibron.nl/search/detail/47 ... en-calvijn

"De verzamelde werken van Calvijn tellen ruim 1400 citaten van Augustinus.

Vinden wij in dit feit reeds voldoende aanleiding om op Calvijn''s congenialiteit met Augustinus te wijzen (typerend is ook Calvijn''s uitspraak : „Augustinus is geheel de onze"), interessant wordt ''t, wanneer wij merken hoe op de meeste fundamentele stukken der theologie beide theologen soms woordelijk overeenstemmen. "
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door eilander »

Ik bedoelde mijn opmerking zoals Jongere het opvat: ik weet uiteraard heus wel dat de Reformatie regelmatig teruggrijpt op Augustinus. Dat is echter iets anders dan hem een voorloper te noemen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

Tijd voor ontspanning.

Philip Kerr - Pruisisch blauw
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Dit boek zou elke politicus moeten lezen en herlezen!
Afbeelding
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door eilander »

Zaterdag begonnen in: "De zwangere belofte en haar vrucht" van Ralph Erskine.
Wat zou ik graag willen dat velen dit boek zouden lezen! Zeker als geworsteld wordt met vragen als 'voor wie zijn de beloften?' enzovoorts.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jeremiah »

eilander schreef:Zaterdag begonnen in: "De zwangere belofte en haar vrucht" van Ralph Erskine.
Wat zou ik graag willen dat velen dit boek zouden lezen! Zeker als geworsteld wordt met vragen als 'voor wie zijn de beloften?' enzovoorts.
Mooi!
StAndrews schreef:Kijk nou eens hoe Erskine de beloften predikt. Hij gebruikt de 'Ik zal'-beloften en de evangeliebeloften gewoon door elkaar en nodigt een ieder om er gelovig gebruik van te maken. Wat is het nut van die dogmatische onderscheiding tussen de beloften van het Evangelie en de beloften van het Verbond? Het werpt barrières op voor een vermoeide ziel die om hulp verlegen zit. Die gaat zich afvragen of hij wel welkom is bij Christus. Bij Erskine vind dit onderscheid niet terug in zijn prediking, maar het valt te vrezen dat dit onderscheid wel invloed heeft op de prediking van onze dagen. Misschien is het wel een van de redenen dat het zo donker is in onze tijd. De genade van Christus wordt vaak niet meer onbeperkt aangeboden, en er wordt niet meer onbevangen opgeroepen om tot Christus te komen zoals we zijn (verloren zondaren). Ik kan het niet anders zien. Waar het Evangelie zuiver uitgedragen wordt, daar werkt Gods Geest de bekering in zondaarsharten, mild en overvloedig. Die verwachting mogen we hebben, want het Woord zal doen wat God behaagt en voorspoedig in hetgeen waartoe Hij het zendt. Wanneer er nauwelijks mensen bekeerd worden, dan ligt dat aan de prediking.
In deze oude post wbt dit boek/onderwerk kan ik me vinden.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

Framboos schreef:"Zien op Jezus" van Ambrosius. Best een pittig boek aan het begin, maar na een paar hoofdstukken gaat het een stuk beter gelukkig.
Zeker een aanrader. Eerste paar hoofdstukken over noodzaak om te zien op Jezus zijn goed te lezen. Het gedeelte over het zien op Jezus voor zijn komst is best pittig. De hoofdstukken m.b.t. zijn komst op aarde en verder zijn toegankelijker.

Vorige week Homo Submersus van Jacques Presser gelezen. De meningen zijn verdeeld, ikzelf vond het een goed boek, jammer van die paar vloeken, nog wel uit de mond van de christelijke hoofdonderwijzer Jan de Rek: http://www.niod.nl/nl/held-van-de-maand ... jan-de-rek.

Afbeelding

Nu begonnen in De gebroeders Karamazow.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Christus Victor: An Historical Study of the Three Main Types of the Idea of Atonement
by Gustaf Aulen (Author), A. G. Herbert (Translator)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

My people, the Amish. The true story of an Amish father and son. Joe Kleim.

In My People, the Amish, Joe Keim paints a detailed picture of life behind the bonnets and buggies. More than a biography, this is an honest look at the heart-warming traditions that mingle with the deep-rooted legalism of the Amish community in Ashland, Ohio.

Born, raised, and baptized in an Old Order Amish church, from childhood Joe Keim was taught that if he didn't follow the twenty-two-page ordinance letter that governed his community, there was no way he could get to heaven. What started as a path of rebellion led Joe and his wife Esther to a caring group of Englisher Christians who would love them like family and show them how to live out their new found faith in Jesus Christ.

Nine months after their traditional Amish wedding, Joe and Esther left family and friends forever to live openly for Christ, and endured shunning and excommunication with bold faith. Since then, the Lord has brought many former Amish people to Joe and Esther for help. Because of their passion for the Amish people and with the support of fellow believers, they have brought biblical truth to thousands of Amish through the ministry they founded in 2000, Mission to Amish People (MAP).
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door aggieoudje »

De postbode bracht net een leuk pakketje! Het nieuwe deel van De Duiventil! Deel 9 Wel en wee in de Duiventil.
Het 1e hoofdstuk is al uit! Moet nu gaan werken maar anders zou hij in 1 ruk uitgaan, vind het zulke leuke boeken!!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Deze week hebben we in de leeskring Heer van de vliegen besproken.
Het is een bijzonder interessant verhaal, met heel veel bespreekstof. Over democratie, over het kwaad dat in de mens zit, over goed en kwaad, en wat doe je als er geen consequenties voor slecht gedrag zijn?
Het was, zachtjes gezegd, een levendige discussie. Het boek is echt een aanrader.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

Lord of the Flies.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Ambtenaar schreef:Lord of the Flies.
Ja, ben je 'm ook aan het lezen? Laat eens weten wat je er van vindt?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef: Ja, ben je 'm ook aan het lezen? Laat eens weten wat je er van vindt?
Ooit gelezen voor mijn Engelse literatuurlijst. Zover ik me kan herinneren gaat het over de dilemma's waarmee de mensheid geconfronteerd wordt.

Kijk ook maar eens naar 2 Koningen 1, de kanttekeningen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Ambtenaar schreef:
Dodo schreef: Ja, ben je 'm ook aan het lezen? Laat eens weten wat je er van vindt?
Ooit gelezen voor mijn Engelse literatuurlijst. Zover ik me kan herinneren gaat het over de dilemma's waarmee de mensheid geconfronteerd wordt.

Kijk ook maar eens naar 2 Koningen 1, de kanttekeningen.
Inderdaad. Op wiki staat een interessante toelichting.
In de versie die vorig jaar bij Nederland leest! is uitgegeven, staat ook een toelichting over democratie. Maar die heb ik zelf niet, ik heb een Engelse.
Plaats reactie