Weekdiensten

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:Dat was echt. Dat is het! en dit blijft het, Wat we er ook van proberen te maken! Dit was de waarheid, en een andere waarheid bestaat niet, naar de Schrift.
[knip] Niet op de persoon a.u.b.

Ik heb de preek beluistert en inderdaad er zijn mooie dingen gesproken. Helaas moet ik wel constateren dat het echt de leer is zoals binnen de GG wordt geleerd. Voor dat Christus gekend wordt is er al leven, dit is niet naar de Schrift.

@Dia: ik hoop dat u nog eens echt de moeite wil ondernemen om 'de geestelijke mens' van ds. Costerus te lezen of 'toetssteen van ware en valse genade' van ds. van der Groe. Er is slechts 1 Fundament en dat is Jezus Christus. Ik beluisterde in de preek ook een ander fundament, wat ik als mens zelf meebreng.
Ik lees die boeken wel, maar ik ga die niet kritisch lezen of ik ook iets kan vinden wat mogelijk niet deugd. Dan ga je kritisch lezen en luisteren, en wordt het een academisch wetenschappelijk lezen en luisteren, en dat kan niet gezond zijn. Natuurlijk moeten we beproeven 'of deze dingen alzo zijn', maar ik lees de Toetsteen of de Geestelijke mens toch niet op die manier kritisch. Als ik (zoals boven) ds. Moens en ds. van Boven zo kritisch beluister, dan gaat de eigenlijke boodschap me voorbij, en ben ik aan het denken: Wat zegt ie nou weer verkeerd. Dat is niet mijn instelling als ik luister. Vanzelf kan een prediker dwalen, ook zelfs een kind van God, en daarover moet wel eens wat gezegd worden, en heel eenvoudig uitgelegd worden voor de praktijk. Dan is het zeer goed om alert te zijn, want denkt u ook niet dat de duivel overal tussen probeert te komen? Of kent u hem niet?
Denk dat CvdW duidelijke verschillen opmerkt tussen Costerius (die u toch ook aanbevelenswaardig vind als ik mij niet vergis) en V.d. Groe en de preken die u noemt. Daarom roept CvdW op om die werken eens te lezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door CvdW »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:Dat was echt. Dat is het! en dit blijft het, Wat we er ook van proberen te maken! Dit was de waarheid, en een andere waarheid bestaat niet, naar de Schrift.
[knip] Niet op de persoon a.u.b.

Ik heb de preek beluistert en inderdaad er zijn mooie dingen gesproken. Helaas moet ik wel constateren dat het echt de leer is zoals binnen de GG wordt geleerd. Voor dat Christus gekend wordt is er al leven, dit is niet naar de Schrift.

@Dia: ik hoop dat u nog eens echt de moeite wil ondernemen om 'de geestelijke mens' van ds. Costerus te lezen of 'toetssteen van ware en valse genade' van ds. van der Groe. Er is slechts 1 Fundament en dat is Jezus Christus. Ik beluisterde in de preek ook een ander fundament, wat ik als mens zelf meebreng.
Ik lees die boeken wel, maar ik ga die niet kritisch lezen of ik ook iets kan vinden wat mogelijk niet deugd. Dan ga je kritisch lezen en luisteren, en wordt het een academisch wetenschappelijk lezen en luisteren, en dat kan niet gezond zijn. Natuurlijk moeten we beproeven 'of deze dingen alzo zijn', maar ik lees de Toetsteen of de Geestelijke mens toch niet op die manier kritisch. Als ik (zoals boven) ds. Moens en ds. van Boven zo kritisch beluister, dan gaat de eigenlijke boodschap me voorbij, en ben ik aan het denken: Wat zegt ie nou weer verkeerd. Dat is niet mijn instelling als ik luister. Vanzelf kan een prediker dwalen, ook zelfs een kind van God, en daarover moet wel eens wat gezegd worden, en heel eenvoudig uitgelegd worden voor de praktijk. Dan is het zeer goed om alert te zijn, want denkt u ook niet dat de duivel overal tussen probeert te komen? Of kent u hem niet?
Denk dat CvdW duidelijke verschillen opmerkt tussen Costerus (die u toch ook aanbevelenswaardig vind als ik mij niet vergis) en V.d. Groe en de preken die u noemt. Daarom roept CvdW op om die werken eens te lezen.
Zeker als er een uitspraak gedaan wordt als 'dat was echt ...'

Overigens vind ik een opmerking als 'Of kent u hem niet?' ook op de man. Wordt dit ook geknipt?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:Dat was echt. Dat is het! en dit blijft het, Wat we er ook van proberen te maken! Dit was de waarheid, en een andere waarheid bestaat niet, naar de Schrift.
[knip] Niet op de persoon a.u.b.

Ik heb de preek beluistert en inderdaad er zijn mooie dingen gesproken. Helaas moet ik wel constateren dat het echt de leer is zoals binnen de GG wordt geleerd. Voor dat Christus gekend wordt is er al leven, dit is niet naar de Schrift.

@Dia: ik hoop dat u nog eens echt de moeite wil ondernemen om 'de geestelijke mens' van ds. Costerus te lezen of 'toetssteen van ware en valse genade' van ds. van der Groe. Er is slechts 1 Fundament en dat is Jezus Christus. Ik beluisterde in de preek ook een ander fundament, wat ik als mens zelf meebreng.
Ik lees die boeken wel, maar ik ga die niet kritisch lezen of ik ook iets kan vinden wat mogelijk niet deugd. Dan ga je kritisch lezen en luisteren, en wordt het een academisch wetenschappelijk lezen en luisteren, en dat kan niet gezond zijn. Natuurlijk moeten we beproeven 'of deze dingen alzo zijn', maar ik lees de Toetsteen of de Geestelijke mens toch niet op die manier kritisch. Als ik (zoals boven) ds. Moens en ds. van Boven zo kritisch beluister, dan gaat de eigenlijke boodschap me voorbij, en ben ik aan het denken: Wat zegt ie nou weer verkeerd. Dat is niet mijn instelling als ik luister. Vanzelf kan een prediker dwalen, ook zelfs een kind van God, en daarover moet wel eens wat gezegd worden, en heel eenvoudig uitgelegd worden voor de praktijk. Dan is het zeer goed om alert te zijn, want denkt u ook niet dat de duivel overal tussen probeert te komen? Of kent u hem niet?
Wanneer Christus wordt uitgestald in een preek is het goed. Paulus predikte Christus. Die van Berea onderzochten of het ook zo was. Dus academisch wetenschappelijk luisteren en lezen is zo verkeerd nog niet.
Persoonlijk heb ik meegemaakt dat er mensen waren die een flink gedeelte van de preek zaten (zichtbaar en hoorbaar) te slapen. Na de dienst werd er gezegd dat het een kostelijke preek was. Volgens sommige mensen waren dit doorleefde (doorgeleid) mensen.

Het gaat ten allen tijde om het Fundament Christus. Op zich is het niet verkeerd om wat kritischer in het leven te staan. Wanneer het ware leven in een mens er is, is er liefde tot God en Christus en liefde tot de naaste.
Roef
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jun 2007, 20:46

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Roef »

Ger Gem Rhenen
Dinsdag 1 augustus
19.30 ds J. van Belzen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zita »

Een reeks offtopic berichten geknipt. Ook hier geldt: ontopic aub.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Mee te luisteren weekdiensten in Rotterdam-IJsselmonde.
Te beluisteren via de bekende link.
  • Vanavond:
    o woensdag 26 juli
     19:30 uur
    ds. J. W. Verweij


    augustus 2017
    o woensdag 09 augustus
     19:30 uur
    ds. J. van Belzen
    o donderdag 17 augustus
     19:30 uur
    ds. C. Sonnevelt
    o woensdag 23 augustus
     19:30 uur
    ds. A. Verschuure
    o woensdag 30 augustus
     19:30 uur
    ds. M. T. Al-Chalabi
    GBS-dienst

    september 2017
    o woensdag 06 september
     19:30 uur
    ds. C. Hogchem
    o woensdag 13 september
     19:30 uur
    ds. A. Schot
    o woensdag 27 september
     19:30 uur
    ds. G. Beens
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/1024 ... Audio=true
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door emigrant »

Vanavond half acht dienst met ds Van Aalst vanuit GG Enter, mee te luisteren via http://gergementer.us.to:8000/live
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:Vanavond half acht dienst met ds Van Aalst vanuit GG Enter, mee te luisteren via http://gergementer.us.to:8000/live
Hij komt hier elk jaar een paar keer in de vakantietijd. Aanvang half 8 (meen ik)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Hier bent u live verbonden met de Gereformeerde Gemeente van Enter.
Vanavond hoopt ds. A.T. Huijser voor te gaan.
http://gergementer.us.to:8000/live
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:Hier bent u live verbonden met de Gereformeerde Gemeente van Enter.
Vanavond hoopt ds. A.T. Huijser voor te gaan.
http://gergementer.us.to:8000/live
Beetje vreemd. Ik dacht dat ds. van Belzen gepland stond voor deze week.
Overigens lijkt het hele programma niet te kloppen want alles staat op woensdag gepland,
terwijl sinds jaar en dag de weekdiensten in Enter op dinsdag worden gehouden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door emigrant »

er gaat technisch iets mis in Enter. Na het inleidend orgelspel hoor ik enkel luid geknars al minutenlang. Jammer.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:er gaat technisch iets mis in Enter. Na het inleidend orgelspel hoor ik enkel luid geknars al minutenlang. Jammer.
Ik hoor het ook.
Ik kan het hier via de scanner beluisteren. Daar is geen storing.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
emigrant schreef:er gaat technisch iets mis in Enter. Na het inleidend orgelspel hoor ik enkel luid geknars al minutenlang. Jammer.
Ik hoor het ook.
Ik kan het hier via de scanner beluisteren. Daar is geen storing.
Hij doet het weer
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Marion »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:
emigrant schreef:er gaat technisch iets mis in Enter. Na het inleidend orgelspel hoor ik enkel luid geknars al minutenlang. Jammer.
Ik hoor het ook.
Ik kan het hier via de scanner beluisteren. Daar is geen storing.
Hij doet het weer
Nou Dia, dat waren de oude paden toch? De voetstappen der schapen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Marion schreef:
-DIA- schreef:
-DIA- schreef:
emigrant schreef:er gaat technisch iets mis in Enter. Na het inleidend orgelspel hoor ik enkel luid geknars al minutenlang. Jammer.
Ik hoor het ook.
Ik kan het hier via de scanner beluisteren. Daar is geen storing.
Hij doet het weer
Nou Dia, dat waren de oude paden toch? De voetstappen der schapen!
Het schapenspoor. Vroeger had je nog van die zandwegen. Dan kon je de voetstappen van dat volk volgen. En dan volgen, en je kwam thuis bij dat volk
of in de kerk. Daar waren ze te vinden. Ik heb daar ooit ook een preek over gehoord van ds. Bregman die ik nooit kan vergeten. Dezelfde tekst. Grotendeels ook wel dezelfde inhoud.
Toch als je dat zo gehoord hebt ben je geneigd om te gaan vergelijken.
En dan kun je niet anders dan weer terugdenken aan die preek, jaren 70.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie