Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Roeline »

Ha Dia, heb het even opgezocht. Deze passage uit jouw oorspronkelijke posting zette me op het verkeerde been: "Hij was met innige geestelijke banden aan zijn broer verbonden. Hoe wonderlijk, daarvan is o.a. iets te lezen in "Uit de opperzaal". Zij konden het over één zaak nooit eens worden: Wie van hen de grootste der zondaren was." Ik dacht dat je bedoelde dat dat laatste, over de grootste zondaar, ook in één van de deeltjes "Uit de opperzaal" staat. Maar dat is dus niet zo, begreep ik later.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Roeline schreef:Ha Dia, heb het even opgezocht. Deze passage uit jouw oorspronkelijke posting zette me op het verkeerde been: "Hij was met innige geestelijke banden aan zijn broer verbonden. Hoe wonderlijk, daarvan is o.a. iets te lezen in "Uit de opperzaal". Zij konden het over één zaak nooit eens worden: Wie van hen de grootste der zondaren was." Ik dacht dat je bedoelde dat dat laatste, over de grootste zondaar, ook in één van de deeltjes "Uit de opperzaal" staat. Maar dat is dus niet zo, begreep ik later.
De drie boekjes "Uit de opperzaal" getuigen van de wonderlijke handelingen Gods, zoals de predikant die zelf meegemaakt heeft in de pastorale praktijk.
Ook mooi zijn, maar dan in een andere vorm gegoten, de boekjes "Op het aloude kerkenpad" van ds. E. Venema.
Hij verhaalt hier zaken die hij zelf meegemaakt heeft aan zijn 'fictieve?' vriend Jonathan. Ook deze boekjes zijn
zeer aanbevelingswaardig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging onze oud predikant Ds. J. J. Verhaar voor. Hij preekte over Psalm 51: 1 t/m 5 Een psalm van David, voor de koorleider; toen de profeet Nathan bij hem was gekomen, nadat hij bij Bathseba was gekomen. Wees mij genadig, o God, overeenkomstig Uw goedertierenheid, delg mijn overtreding uit overeenkomstig Uw grote barmhartigheid. Was mij schoon van mijn ongerechtigheid,
reinig mij van mijn zonde. Want ík ken mijn overtredingen, mijn zonde staat mij voortdurend voor ogen.

Punten: 1. Zonde 2. Geloof 3. Berouw
Schriftlezingen: 2 Samuel 12: 1 t/m 13 en Psalm 51
Zingen:
Gz 1: 1, 2 en 8
Ps 33: 5 en 6
Ps 119: 88
Ps 51: 1 en 4
Ps 86: 3 en 6
Ps 126: 3

's Avonds heb ik live via kerkdienstgemist.nl meegeluisterd met de Herv. Gemeente van Zetten waar deze avond Ds. M. Klaassen uit Arnemuiden voor ging. Hij preekte over Handelingen 2: 42a En zij volhardden in de leer van de apostelen
Thema en punten: Volharden in de leer van de apostelen
1. Welke leer is dat eigenlijk?
2. Waarom is het nodig om daarin te volharden?
3. Hoe moet je dat doen, volharden?
Schriftlezing: Handelingen 2: 37 t/m 47
Zingen:
Ps 112: 1
Ps 19: 5
Ps 19: 7
Ps 119: 47 en 69
Ps 1: 2
Ps 119: 84
(Ben blij dat ik voor deze dienst had gekozen vondt het echt een erg fijne duidelijke en aansprekende preek!)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Delftenaar »

Afgelopen zondag, in een kleine gemeente in Frankrijk, ging de preek over Simson.
Zijn levensverhaal kennen we en aan de hand van die voorbeelden werd uitgelegd dat we als christen soms minder krachtig zijn omdat er sommige zonden de kop opsteken of ons belemmeren om voluit in de kracht van God te leven. Waardoor we niet meer in staat zijn om tegen het kwade te strijden. Vervolgens kwam de oproep om heilig te leven en dicht bij God te blijven.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. A. v/d Stoep uit Nieuwland en Oosterwijk voor. Hij preekte over Genesis 12: 1 De HEERE nu zei tegen Abram: Gaat u uit uw land, uit uw familiekring en uit het huis van uw vader, naar het land dat Ik u wijzen zal.
Thema boven de preek: Met God op reis.
1. Vertrekpunt
2. Manier van reizen
3. Einddoel
Schriftlezingen: Genesis 11: 27 t/m 12: 9 en Hebreeën 11: 8 t/m 16
Zingen:
Bedezang voor de predikatie(gz 8)
Ps 95: 1 en 4
Ps 119: 10 en 17
Ps 84: 3 en 4
Ps 25: 2 en 6
Ps 89: 7

In de avonddienst ging onze oud Predikant Ds. J. J. Verhaar(em) voor. Hij preekte net als vorige week zondagmorgen over Psalm 51, nu vers 6 t/m 11 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, ik heb gedaan wat kwaad is in Uw ogen, zodat U rechtvaardig bent wanneer U rechtspreekt en rein bent wanneer U oordeelt. Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen. Zie, U vindt vreugde in waarheid in het binnenste, in het verborgene maakt U mij wijsheid bekend.
Ontzondig mij met hysop, dan zal ik rein zijn, was mij, dan zal ik witter zijn dan sneeuw. Doe mij vreugde en blijdschap horen; laat de beenderen zich verheugen die U verbrijzeld hebt. Verberg Uw aangezicht voor mijn zonden; delg al mijn ongerechtigheden uit.
Thema boven de preek: De zonde
1. De erfzonde
2. De schuld
3. De vergeving
Schriftlezingen: Rom. 5: 12 t/m 21, 2 Sam. 12: 1 t/m 12 en Psalm 51: 1 t/m 11
Zingen:
Avondz : 1, 4 en 7
Ps 43: 1, 2 en 3
Ps 107: 10
Ps 51: 1 en 4
Ps 43: 4 en 5
Ps 124: 1 en 4
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

's Morgens was ik met vrienden mee naar de Westerkerk in Capelle, daar ging Ds. H. M. Burggraaf uit Wekerom voor. Hij preekte over 1 Korinthe 9: 24 t/m 27 Weet u niet dat zij die in de renbaan lopen, allen wel lopen, maar dat slechts één de prijs ontvangt? Loop dan zo dat u die verkrijgt. En iedereen die aan een wedstrijd deelneemt, beheerst zich in alles. Zij nu doen dat om een vergankelijke krans te ontvangen, maar wij om een onvergankelijke te ontvangen. Ik loop daarom niet zonder duidelijk doel en ik vecht zó met de vuist dat ik niet maar wat in de lucht sla.
Maar ik oefen mijn lichaam op harde wijze en maak het dienstbaar, opdat ik niet misschien, na anderen gepredikt te hebben, zelf verwerpelijk word.

Punten van de preek:
1. Hoe moeten we de wedloop van het geloof lopen?
2. Waar de wedloop op uit loopt.
Schriftlezingen: 1 Korinthe 9: 24 t/m 27 en 2 Timotheüs 4: 7 en 8
Zingen:
Ps 84: 1
Ps 66: 3 en 4
Ps 50: 9
Ps 84: 3 en 4
Ps 26: 12
Ps 65: 1
(In de eigen gemeente ging Ds. A. v. Vuuren voor en hij preekte over Jozua 10: 12)

's Avonds weer in de eigen gemeente en daar ging Ds. A. W. v/d Plas em. Predikant uit Waddinxveen voor. Hij preekte over 1 Samuel 17: 45, 46a en 47 Maar David zei tegen de Filistijn: U komt naar mij toe met een zwaard, met een speer en met een werpspies, maar ik kom naar u toe in de Naam van de HEERE van de legermachten, de God van de gelederen van Israël, Die u gehoond hebt. Op deze dag zal de HEERE u in mijn hand overleveren. Ik zal u verslaan en uw hoofd van u wegnemen.
En deze hele gemeente zal weten dat de HEERE niet door zwaard of door speer verlost, want de strijd is van de HEERE. Hij zal u in onze hand geven.

Schriftlezing: 1 Samuel 17: 23 t/m 51
Zingen:
Ps 1: 1 en 2
Ps 68: 1 en 2
Ps 18: 9
Ps 118: 7 en 8
Ps 3: 2 en 4
Ps 89: 8
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

's morgens *
Ds. A.B. van der Heiden
2 SAMUEL 18:33b
Davids klacht over Absalom

's middags
Leesdienst, preek: Ds. P. Honkoop sr.
HOOGLIED 4:16
De weg des Geestes in de hof der Kerk

's avonds
Leesdienst, preek: ds. A. Schot
RICHTEREN 9:5-18
De fabel over het leiderschap

* 's morgens naar Zuid geluisterd want de geluidsinstallatie van Noord werkte eerst niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. J. Blom em. Predikant uit Ridderkerk voor. Hij preekte over Jona 3: 9 Wie weet zal God Zich omkeren, berouw hebben en Zijn brandende toorn laten varen, zodat wij niet omkomen!
Schriftlezingen: Jona 3 en Lukas 11: 29 t/m 32
Zingen:
Ps 2: 1 en 4
Ps 86: 5
Mz: 4 en 5
Ps 135: 3 en 8
Ps 79: 4 en 7
Ps 117 en Ps 118: 10

In de avonddienst ging Ds. A. J. Mensink voor. De laatste leerdienst voor zijn afscheid met deze keer aan de orde H.C. Zondag 15. Als kerntekst koos hij hierbij Jesaja 53: 5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.
Aan het begin van de preek begon hij met de stelling: Leven is lijden! En dit keerde in de preek nog een aantal keren terug.
Schriftlezingen: Jesaja 53: 1 t/m 6 en Hebreeën 5: 1 t/m 10
Zingen:
Ps 3: 2 en 4
Ps 13: 1 en 2
Ps 13: 5
Ps 69: 4 en 9
GDH: 6
Ps 103: 4 en 5
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Leesdienst, preek van ds. J. van Haaren
Psalmen:
130:2 - 119:74 - 25:5,8 - 51:1 - 32:3
Tekst:
LUKAS 18:9-14, kerntekst vers 10
Thema en punten:
DE FARIZEEËR EN DE TOLLENAAR
1. Hun gaan naar de tempel
2. Hun zijn in de tempel
3. Hun verlaten van de tempel


Middagdienst
Psalmen:
34:8 - 89:13,14 - 66:6 - 119:67,83
In de middagdienst ging ds. J. van Laar voor,
hij sprak over:
1 KONINGEN 18:25-40
Elia en de Baälprofeten op de Karmel
Thema en punten:
TWEEËRLEI OFFER
1. De profeten van Baäl
2. De profeet des Heeren
3. De uitgevoerde straf


Avonddienst
Leesdienst, preek van ds. A. Hoogerland
Psalmen:
89:19 - 19:5,6 - 119:32 - 97:6
Preek, evenals in de middagdienst uit 1 Koningen 18:
1 KONINGEN 18:3-4
Thema en punten:
OBADJA DE HOFMEESTER
1. In zijn Godsvreze
2. In zijn postitie
3. In zijn geloofsdaad
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Desiree »

D(d)e barmhartige Samaritaan. Heel (K)knap uitgelegd.

Vorige week over psalm 73. Ook bijzonder.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. A. J. Mensink voor. In deze dienst mocht het sacrament van de Heilige Doop worden bediend aan 3 kleine kinderen(3 meisjes) van de gemeente.(zijn laatste doopdienst in ons midden, volgende week het afscheid :ouin )
De tekst voor de preek was Psalm 100: 5c Zijn trouw van generatie op generatie.
Punten van de preek:
1. God is onveranderlijk.
2. De betrouwbaarheid van God
Schriftlezing: Psalm 100
Zingen:
Ps 4: 1 en 4
Ps 100: 1 en 3
Ps 89: 14
Ps 105: 5
Ps 134: 3
Ps 74: 2, 10 en 12
Ps 111: 5
Ps 100: 2 en 4

In de avonddienst ging Dr. A. J. Kunz uit Katwijk voor. Hij preekte over Prediker 9: 13 t/m 15 Ook heb ik onder de zon deze wijsheid gezien en voor mij was zij groot:
Er was een kleine stad met weinig mensen erin. Een groot koning trok ertegen op en omsingelde die. Hij bouwde er grote bolwerken tegenaan. Daar trof men een arme, wijze man aan. Hij had de stad kunnen redden door zijn wijsheid, maar geen mens dacht aan die arme man.

Schriftlezingen: Prediker 9: 11 t/m 18 en 1 Korinthe 1: 18 t/m 31
Zingen:
Ps 5: 1, 4 en 11
Ps 89: 1 en 7
Avz: 1, 4 en 7
Ps 146: 3, 5 en 8
Ps 42: 7
Ps 107: 16 en 22
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

Het was een prachtige en krachtige "laatste" doopdienst @Aggieoudje!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

Wij waren afgelopen zondag in een RK dienst. Wat mij/ons elke keer opvalt is de eerbied ( en stilte) tijdens de dienst en voorafgaand aan de dienst. Veel mensen komen veel eerder of blijven na de dienst langer om te bidden. Niemand spreekt tussendoor. De preek was kort ( 5 minuten), maar krachtig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

merel schreef:Wij waren afgelopen zondag in een RK dienst. Wat mij/ons elke keer opvalt is de eerbied ( en stilte) tijdens de dienst en voorafgaand aan de dienst. Veel mensen komen veel eerder of blijven na de dienst langer om te bidden. Niemand spreekt tussendoor. De preek was kort (5 minuten), maar krachtig.
Kunt u iets over de inhoud van de preek zeggen? Daar ben ik wel een beetje benieuwd naar.
In 5 minuten is veel te zeggen. Dat geloof ik zeker.
De geweide stilte valt ook op zonder dat er diensten zijn in RK kerken. Vaak staan de deuren van zo'n machtige
kathedraal ook uitnodigend open.
We hebben meerdere malen grote kathedralen bezocht o.a. in Trier. Er wordt ook verzocht om niet hardop te praten
in de geweide ruimten, en werkelijk, iedereen is stil, of fluistert zachtjes... De kaarsjes flakkeren, de Mariabeeljes
worden met ontzag bewonderd, en iedereen is devoot stil.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Joze ... Groningen) Hier waren wij afgelopen zondag en gaan wij regelmatig met mijn schoonmoeder heen De kerk was afgeladen vol en toch de eerbiedige stlte.
De preek ging over vertrouwern stellen op God, dat je veel vragen mag/kan hebben in je leven. Dat je niet altijd antwoord op je vragen krijgt. Hij noemde als voorbeld de schepping en de wetenschappelijke discussie hierover. De pastor gaf aan dat je de wetenschap niet behoefde te wantrouwen, maar dat je voor ogen moest houden dat God de mens gewild had en de kroon op de schepping was en dat het onze taak was om God te vertrouwen in ons leven en ons daaraan over te geven. En toen terloops 'in de hemel was geen democratie', hetgeen wij op aarde altijd nastreven, maar zeker geen dictatuur.
Gesloten