Weekdiensten

Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Joostw »

mark1985 schreef:
Orchidee schreef:Geldermalsen is toch een bijzonder geval hoor! En dat heeft verschillende redenen!
Vertel!
Vertel!
Inderdaad een bijzondere kerkje daar. Geen dominee beroepen want die zijn niet 'echt' maar die predikanten zijn wel goed genoeg om te komen preken!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

Joostw schreef:Inderdaad een bijzondere kerkje daar. Geen dominee beroepen want die zijn niet 'echt' maar die predikanten zijn wel goed genoeg om te komen preken!
Dit is onzin natuurlijk. Ze worden niet beroepen omdat er geen echte behoefte is, er wordt geen nood gevoeld.
Daar kun je een heleboel van vinden (er ís ook al een heleboel van gevonden hier op dit forum), maar er wordt in Geldermalsen niet beweerd dat de dominees niet 'echt' zijn.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
Joostw schreef:Inderdaad een bijzondere kerkje daar. Geen dominee beroepen want die zijn niet 'echt' maar die predikanten zijn wel goed genoeg om te komen preken!
Dit is onzin natuurlijk. Ze worden niet beroepen omdat er geen echte behoefte is, er wordt geen nood gevoeld.
Daar kun je een heleboel van vinden (er ís ook al een heleboel van gevonden hier op dit forum), maar er wordt in Geldermalsen niet beweerd dat de dominees niet 'echt' zijn.
Dan moeten we heel eerlijk de vraag stellen of het dan wel een gezond geestelijk leven is? Als er geen verlegenheid is om het levende Woord van de Heere in de verkondiging te horen? Als er geen onderherder verlangt wordt om te leiden in de grazige weiden van het Woord, dan kan het vroom klinken om te zeggen dat er geen nood is, maar ten diepste is het menselijke hoogmoed.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Joostw schreef:Inderdaad een bijzondere kerkje daar. Geen dominee beroepen want die zijn niet 'echt' maar die predikanten zijn wel goed genoeg om te komen preken!
Dit is onzin natuurlijk. Ze worden niet beroepen omdat er geen echte behoefte is, er wordt geen nood gevoeld.
Daar kun je een heleboel van vinden (er ís ook al een heleboel van gevonden hier op dit forum), maar er wordt in Geldermalsen niet beweerd dat de dominees niet 'echt' zijn.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... e-beroep/1

De vraag is dan wel: wié beoordeelt of er wel of geen nood is? Is dat die ene ouderling?
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Dit is onzin natuurlijk. Ze worden niet beroepen omdat er geen echte behoefte is, er wordt geen nood gevoeld.
Daar kun je een heleboel van vinden (er ís ook al een heleboel van gevonden hier op dit forum), maar er wordt in Geldermalsen niet beweerd dat de dominees niet 'echt' zijn.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... e-beroep/1

De vraag is dan wel: wié beoordeelt of er wel of geen nood is? Is dat die ene ouderling?
Wij niet in elk geval.
(Sorry, ik heb niet zo'n zin in deze discussie, ik laat die aan anderen over)
mark1985
Berichten: 176
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door mark1985 »

:offtopic
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Vorst »

JCRyle schreef:
eilander schreef:
Joostw schreef:Inderdaad een bijzondere kerkje daar. Geen dominee beroepen want die zijn niet 'echt' maar die predikanten zijn wel goed genoeg om te komen preken!
Dit is onzin natuurlijk. Ze worden niet beroepen omdat er geen echte behoefte is, er wordt geen nood gevoeld.
Daar kun je een heleboel van vinden (er ís ook al een heleboel van gevonden hier op dit forum), maar er wordt in Geldermalsen niet beweerd dat de dominees niet 'echt' zijn.
Dan moeten we heel eerlijk de vraag stellen of het dan wel een gezond geestelijk leven is? Als er geen verlegenheid is om het levende Woord van de Heere in de verkondiging te horen? Als er geen onderherder verlangt wordt om te leiden in de grazige weiden van het Woord, dan kan het vroom klinken om te zeggen dat er geen nood is, maar ten diepste is het menselijke hoogmoed.
Terechte vraag, die m.i. voor dat hele kerkverband geldt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Wie er zin in heeft kan nu live meeluisteren naar een weekdienst van de Gereformeerde Gemeente in Enter,
voorganger is vanavond ds. Tuinier (de collectezang is al bezig) de preek kan in zijn geheel nog gevolgd worden.
http://gergementer.us.to:8000/live
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bruna »

eilander schreef:
Joostw schreef:Inderdaad een bijzondere kerkje daar. Geen dominee beroepen want die zijn niet 'echt' maar die predikanten zijn wel goed genoeg om te komen preken!
Dit is onzin natuurlijk. Ze worden niet beroepen omdat er geen echte behoefte is, er wordt geen nood gevoeld.
Daar kun je een heleboel van vinden (er ís ook al een heleboel van gevonden hier op dit forum), maar er wordt in Geldermalsen niet beweerd dat de dominees niet 'echt' zijn.
Eens
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Vanavond is er een weekdienst die in het teken van de zending staat. De dienst wordt gehouden in de Thaborkerk van Gereformeerde Gemeente te Rotterdam-IJsselmonde.

In deze dienst hoopt ds. G.J.N. Moens voor te gaan.

De orde van dienst:
Psalm 89:7,8
Psalm 87:1,2,3
Psalm 139:1,14
Psalm 103:4
De schriftlezing is uit Efeze 2

Hier de link om mee te luistern, de aanvang is half 8
http://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10249
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Dat was echt. Dat is het! en dit blijft het, Wat we er ook van proberen te maken! Dit was de waarheid, en een andere waarheid bestaat niet, naar de Schrift.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:Dat was echt. Dat is het! en dit blijft het, Wat we er ook van proberen te maken! Dit was de waarheid, en een andere waarheid bestaat niet, naar de Schrift.
De dienst nog na te luisteren, en eventueel te downloaden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Wie wil kan meeluisteren met de GG te Nieuwer ter Aa
Ds. C. van Krimpen gaat vanavond voor.

http://audioserver.nl/assets/332

Niet ds. van Krimpen (zoals eerst bedoelt) maar ds. Van Boven gaat voor.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Dat was echt. Dat is het! en dit blijft het, Wat we er ook van proberen te maken! Dit was de waarheid, en een andere waarheid bestaat niet, naar de Schrift.
[knip] Niet op de persoon a.u.b.

Ik heb de preek beluistert en inderdaad er zijn mooie dingen gesproken. Helaas moet ik wel constateren dat het echt de leer is zoals binnen de GG wordt geleerd. Voor dat Christus gekend wordt is er al leven, dit is niet naar de Schrift.

@Dia: ik hoop dat u nog eens echt de moeite wil ondernemen om 'de geestelijke mens' van ds. Costerus te lezen of 'toetssteen van ware en valse genade' van ds. van der Groe. Er is slechts 1 Fundament en dat is Jezus Christus. Ik beluisterde in de preek ook een ander fundament, wat ik als mens zelf meebreng.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:Dat was echt. Dat is het! en dit blijft het, Wat we er ook van proberen te maken! Dit was de waarheid, en een andere waarheid bestaat niet, naar de Schrift.
[knip] Niet op de persoon a.u.b.

Ik heb de preek beluistert en inderdaad er zijn mooie dingen gesproken. Helaas moet ik wel constateren dat het echt de leer is zoals binnen de GG wordt geleerd. Voor dat Christus gekend wordt is er al leven, dit is niet naar de Schrift.

@Dia: ik hoop dat u nog eens echt de moeite wil ondernemen om 'de geestelijke mens' van ds. Costerus te lezen of 'toetssteen van ware en valse genade' van ds. van der Groe. Er is slechts 1 Fundament en dat is Jezus Christus. Ik beluisterde in de preek ook een ander fundament, wat ik als mens zelf meebreng.
Ik lees die boeken wel, maar ik ga die niet kritisch lezen of ik ook iets kan vinden wat mogelijk niet deugd. Dan ga je kritisch lezen en luisteren, en wordt het een academisch wetenschappelijk lezen en luisteren, en dat kan niet gezond zijn. Natuurlijk moeten we beproeven 'of deze dingen alzo zijn', maar ik lees de Toetsteen of de Geestelijke mens toch niet op die manier kritisch. Als ik (zoals boven) ds. Moens en ds. van Boven zo kritisch beluister, dan gaat de eigenlijke boodschap me voorbij, en ben ik aan het denken: Wat zegt ie nou weer verkeerd. Dat is niet mijn instelling als ik luister. Vanzelf kan een prediker dwalen, ook zelfs een kind van God, en daarover moet wel eens wat gezegd worden, en heel eenvoudig uitgelegd worden voor de praktijk. Dan is het zeer goed om alert te zijn, want denkt u ook niet dat de duivel overal tussen probeert te komen? Of kent u hem niet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie