stelling 26 van de 95 stellingen

Bart-rk

stelling 26 van de 95 stellingen

Bericht door Bart-rk »

26. De paus doet er goed aan, dat hij aan de zielen in het vagevuur vergeving schenkt niet op grond van de sleutelmacht (die hij daartoe in het geheel niet heeft), maar door middel van de voorbede
Voorbede ?? ik dacht dat men daar nogal sceptisch tegenover stond of snap ik deze stelling nu niet

groetjes
Bart
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Luther ging in zijn 95 stellingen nog uit van het bestaan van het vagevuur. Wij niet.
Het doen van voorbede is een goede zaak: vragen of God wil zorgen. Maar dit kan alleen gedaan worden voor personen die nog in leven zijn.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Pied
Luther ging in zijn 95 stellingen nog uit van het bestaan van het vagevuur
Dus de stellingen zijn achterhaald ?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Nou ja, mag het onderhand een keertje?
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

En ik dacht dat men zich nog steeds gebonden voelde met die stellingen En deze dan
7. God vergeeft niemand de schuld zonder hem te brengen tot deemoedige gehoorzaamheid aan de priester als Zijn plaatsvervanger
Dus nu wordt de priester wel als plaatsvervanger gezien. Nou moe....ik dacht dat ik er eindelijk wat van begon te begrijpen maar al lezend in de stellingen .....
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Er is maar een Priester waar wij deemoedige gehoorzaamheid aan verschuldigd zijn: Jezus Christus.
Maar dat neemt niet weg dat wij alle respect en eerbied moeten hebben voor getrouwe dienstknechten des Heeren.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Pied

Effe een vraag ...die stellingen zijn die voor julie nog wel bruikbaar in deze tijd want als ik zo een beetje jullie bezwaren ken klopt er niet zo heel veel meer van de stellingen Sorry hoor maar het is voor het eerst dat ik de stellingen eens aandachtig doorlees en ik denk dat je zult begrijpen dat ik ze toch wel met een glimlach lees


61. Want het is duidelijk, dat voor kwijtschelding van straf en
vrijspraak in bepaalde gevallen de macht van de paus alleen voldoende is.
paus kan dus wel kwijtschelden
71. Wie de waarheid van de pauselijke aflaat weerspreekt, die zij vervloekt!
aflaat kan in sommige gevallen dus toch
77. Wie zegt, dat St. Petrus, als hij nu paus was, geen groter genade zou kunnen uitdelen, spreekt lastering tegen St. Petrus en de paus
zoveel problemen had Luther dus niet met de paus
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Nee, ik acht ze niet bruikbaar, dan alleen als historisch document. En ook wel als er selectief mee omgegaan wordt.
Maar vergeet niet dat Luther nog een enorme ontwikkeling moet doormaken op het moment dat hij de 95 stellingen schrijft. Het is niet juist om te zeggen: "Dit is dus Luther", als je alleen maar zijn 95 stellingen gelezen hebt.

[Aangepast op 24/12/03 door Pied]
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Pied
Het is niet juist om te zeggen: "Dit is dus Luther", als je alleen maar zijn 95 stellingen gelezen hebt.
Nee okay maar...kijkend naar die 95 stellingen zie ik dat er heel wat tegengesproken wordt naarmate je richt stelling 95 gaat Ik bedoel eerst zie je niet zoveel haat tegen rome (paus) en verderop in de stellingen weerlegt ie dat weer (zie de aflaat) Ontwikkeling of niet het spreekt elkaar tegen

Verder heb ik nog wat meer over Luther gelezen en zo netjes was een en ander nou ook weer niet. (antisemitisme) vreemd dat je daar niet zoveel over hoort ik ken een kerk die dat ook verweten wordt en daar praat men maar al te graag over.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Oh maar dit is nieuw voor mij
de 95 stellingen die Luther vastspijkerde op de deur zou een legende zijn ?

http://www.luther.de/nl/tanschl.html
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Zijn de 95 stellingen van Luther achterhaald? Kan dat met door Gods geïnspireerde geschriften? Zijn er misschien meer die al in sommige opzichten enigszins achterhaald zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: stelling 26 van de 95 stellingen

Bericht door -DIA- »

Stelling 96
Door gebrek aan kennis van de grondwaarheden van ons belijden ontstaat er ruime plaats voor dwalingen.
Zelfs onbewuste dwalingen komen veelvuldig voor.


Wat denkt het forum hiervan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: stelling 26 van de 95 stellingen

Bericht door Desiree »

Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft... zo ongeveer staat het in de Bijbel. Dus ja, ik kan niet anders dan beamen.

Daarom wist Luther zich staande te houden.. zoveel persoonlijke kennis. En bovenal het licht van de Heilige Geest erop geschenen.

Maar ja, ook deze tekst kun je van twee kanten bekijken...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: stelling 26 van de 95 stellingen

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:Stelling 96
Door gebrek aan kennis van de grondwaarheden van ons belijden ontstaat er ruime plaats voor dwalingen.
Zelfs onbewuste dwalingen komen veelvuldig voor.


Wat denkt het forum hiervan?
Wat wil je hiermee aangeven?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: stelling 26 van de 95 stellingen

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
-DIA- schreef:Stelling 96
Door gebrek aan kennis van de grondwaarheden van ons belijden ontstaat er ruime plaats voor dwalingen.
Zelfs onbewuste dwalingen komen veelvuldig voor.


Wat denkt het forum hiervan?
Wat wil je hiermee aangeven?
Omdat ik merk dat er erg weinig onderscheiden kennis is.
Dat vind ik wel verontrustend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie