Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:
ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Jantje schreef: Hans,
Zie bovenstaande post...
Ik zou graag een antwoord horen of je de link, http://www.ds-paauwe.nl/onderwerpen-0110.html, al gelezen hebt, en Jesaja 55? Wat vindt je hiervan?
Ten eerste wenste ik wel dat alle forumleden deze link naar ds.Paauwe zouden lezen. Dat is echte zuivere taal,zonder meer.Jesaja 55 spreekt voor zich.De voorwaarde is om dorst te hebben.Wij die van nature een dorst hebben naar de wereld en haar begeerlijkheid,krijgen door Gods Geest een dorsten naar God,naar de levende God.
Zonder prijs, zonder geld,wijn en melk. In Jesaja 55 is elke tekstregel een prediking waard.
Nee, er is geen voorwaarde om dorst te hebben. Als dat een voorwaarde zou zijn, zou niemand zalig kunnen worden.
Als je geen dorst hebt? Naar Jezus toe. Als je geen berouw hebt? Als je geen verbroken hart hebt? Als je geen verlangen hebt? Naar Jezus toe.
Hij is een Zaligmaker die het alfabet van de genade bij de letter A begint. Hij vraagt niet van mensen dat ze zelf eerst tot de letter B, C of D komt, en dat Hij u dan pas wil ontmoeten. Nee, Hij begint bij het begin."
Christus redt alleen door de middelen die Hij besloten heeft daartoe te gebruiken, namelijk door bekering en geloof.

“In het algemeen wordt door ieder voor waar aangenomen dat Christus macht heeft om ons te zaligen als Hij wil; ja, wie zal Zijn macht om ons zalig te maken betwisten, alhoewel wij in de zonde en het ongeloof blijven voortleven? En velen verwachten dat Hij het zal doen, omdat zij geloven dat Hij daartoe machtig is als Hij wil. Maar werkelijk Christus kan het niet, Hij heeft zodanige macht niet: Hij kan geen ongelovige, onboetvaardige zondaren zalig maken, want dit kan Hij niet doen zonder Zichzelf te verloochenen, tegen Zijn Woord te handelen en Zijn eigen heerlijkheid teniet te doen. Laat niemand zichzelf behagen met zulke ijdele inbeeldingen. Christus heeft de macht om zalig te maken al diegenen, en slechts die, die door Hem tot God gaan. Zolang gij in zonde en ongeloof blijft leven, kan Christus Zelf u niet zalig maken.”

John Owen
Dank je wel jeremia
Dit is echt Bijbels, zie ook het vervolg van de aangehaalde tekst.
Het adreskaartje hangt eraan. Mensen die hun geld uitgeven aan dingen die niet verzadigen kunnen, de dingen die geen brood zijn.
Dus... geen dorstige, maar iedereen, want iedereen buiten Christus geft zijn geld uit voor onverzadigbaar brood.

We kunnen elkaar steeds blijven wijzen naar Bethlehme als de ene bedelaar tegen de andere, daar is brood gratis.
Geen zelfbediening, maar een voedselbank, het wordt gratis uitgedeeld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef: Even terug lezen Hans jij corrigeerde mij terwijl je het zelf verkeerd had en dan ben ik de muggenzifter? Schiet even op joh.
De Heere Jezus was scherp tegen de Farizeeën, maar niet tegen de Samaritaanse vrouw, daar ging Hij mee in gesprek en wees zo haar zonden aan, direct, maar liefelijk. Ook de zondige vrouw werd niet weggestuurd, maar Simon werd wel terecht gezet.
De Bijbel is tweesnijdend wet en evangelie.Zonden en genade.Als je goed leest zie je goed tegen wie Hij scherp was.
Beste Samanthi, ik heb wel eens dat er zomaar wat in me opkomt, zonder dat ik op dat moment weet waar het precies staat. Dan bestaat het gevaar,dat je niet woordelijk overneemt,wat de bedoelde tekst weergeeft. Dat moet geen ergernis geven,maar slechts een beetje wederzijds begrip.En ik vind inderdaad dat het een beetje muggenziften is,als het gaat om de schare die Jezus de rug toekeerde,omwille van Zijn scherpe prediking.Want ik snap ook wel,dat in het begin van Zijn prediking,er helemaal geen grote schare was die Hem volgden.Want er was grote verdeeldheid,omdat men wist waar Jezus vandaan kwam.De timmermanszoon van Jozef en Maria uit Nazareth.Maar ik doelde juist dat men van het begin af aan,Zijn prediking wederstond,en grote vijandschap tegen Jezus opkwam.Het verlaten door velen van Zijn discipelen was veel later dan in Lukas 4.Dat lezen we vervolgens in Johannes 6 vanaf vers 60.En Hij was niet alleen scherp tegen de farizeeën en Schriftgeleerden,maar tegen AL Zijn toehoorders.En die voorbeelden die jij dan weer noemt,dat waren Zijn keurlingen,zoals die Samaritaanse,of die bloedvloeiende vrouw,of die zondige en Simon.Tweesnijdend wil niet zeggen wet en evan-gelie,maar tweesnijdend wil zeggen:Snijdt en is vlijmscherp aan twee kanten! Een broodmes is maar aan 1 kant scherp,snap je?Het Woord is een reuke des levens ten leven,of een reuke des doods ten dode.Het gepredikte woord doet altijd wat,het verbreekt of het verhardt!Jezus preekte in de lijn van Johannes de Doper: Bekeert u! Gijlieden moet wederom geboren worden!enz.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Johannes van Dijk »

Jeremiah schreef: Christus redt alleen door de middelen die Hij besloten heeft daartoe te gebruiken, namelijk door bekering en geloof.

“In het algemeen wordt door ieder voor waar aangenomen dat Christus macht heeft om ons te zaligen als Hij wil; ja, wie zal Zijn macht om ons zalig te maken betwisten, alhoewel wij in de zonde en het ongeloof blijven voortleven? En velen verwachten dat Hij het zal doen, omdat zij geloven dat Hij daartoe machtig is als Hij wil. Maar werkelijk Christus kan het niet, Hij heeft zodanige macht niet: Hij kan geen ongelovige, onboetvaardige zondaren zalig maken, want dit kan Hij niet doen zonder Zichzelf te verloochenen, tegen Zijn Woord te handelen en Zijn eigen heerlijkheid teniet te doen. Laat niemand zichzelf behagen met zulke ijdele inbeeldingen. Christus heeft de macht om zalig te maken al diegenen, en slechts die, die door Hem tot God gaan. Zolang gij in zonde en ongeloof blijft leven, kan Christus Zelf u niet zalig maken.”

John Owen
Jezus zegt: Mij is gegeven,ALLE macht,in hemel en op aarde.Hij verkiest wien Hij wil,en Hij verwerpt wien Hij wil.
Hans van Dijk.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Jeremiah »

Johannes van Dijk schreef:
Jeremiah schreef: Christus redt alleen door de middelen die Hij besloten heeft daartoe te gebruiken, namelijk door bekering en geloof.

“In het algemeen wordt door ieder voor waar aangenomen dat Christus macht heeft om ons te zaligen als Hij wil; ja, wie zal Zijn macht om ons zalig te maken betwisten, alhoewel wij in de zonde en het ongeloof blijven voortleven? En velen verwachten dat Hij het zal doen, omdat zij geloven dat Hij daartoe machtig is als Hij wil. Maar werkelijk Christus kan het niet, Hij heeft zodanige macht niet: Hij kan geen ongelovige, onboetvaardige zondaren zalig maken, want dit kan Hij niet doen zonder Zichzelf te verloochenen, tegen Zijn Woord te handelen en Zijn eigen heerlijkheid teniet te doen. Laat niemand zichzelf behagen met zulke ijdele inbeeldingen. Christus heeft de macht om zalig te maken al diegenen, en slechts die, die door Hem tot God gaan. Zolang gij in zonde en ongeloof blijft leven, kan Christus Zelf u niet zalig maken.”

John Owen
Jezus zegt: Mij is gegeven,ALLE macht,in hemel en op aarde.Hij verkiest wien Hij wil,en Hij verwerpt wien Hij wil.
Hans van Dijk.
Mee eens! Maar dat is toch niet in tegenspraak met de woorden van Owen? Hij werkt toch niet buiten de middelen om? Ondanks dat Hij die macht wel heeft?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Johannes van Dijk »

Jeremiah schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Jeremiah schreef: Christus redt alleen door de middelen die Hij besloten heeft daartoe te gebruiken, namelijk door bekering en geloof.

“In het algemeen wordt door ieder voor waar aangenomen dat Christus macht heeft om ons te zaligen als Hij wil; ja, wie zal Zijn macht om ons zalig te maken betwisten, alhoewel wij in de zonde en het ongeloof blijven voortleven? En velen verwachten dat Hij het zal doen, omdat zij geloven dat Hij daartoe machtig is als Hij wil. Maar werkelijk Christus kan het niet, Hij heeft zodanige macht niet: Hij kan geen ongelovige, onboetvaardige zondaren zalig maken, want dit kan Hij niet doen zonder Zichzelf te verloochenen, tegen Zijn Woord te handelen en Zijn eigen heerlijkheid teniet te doen. Laat niemand zichzelf behagen met zulke ijdele inbeeldingen. Christus heeft de macht om zalig te maken al diegenen, en slechts die, die door Hem tot God gaan. Zolang gij in zonde en ongeloof blijft leven, kan Christus Zelf u niet zalig maken.”

John Owen
Jezus zegt: Mij is gegeven,ALLE macht,in hemel en op aarde.Hij verkiest wien Hij wil,en Hij verwerpt wien Hij wil.
Hans van Dijk.
Mee eens! Maar dat is toch niet in tegenspraak met de woorden van Owen? Hij werkt toch niet buiten de middelen om? Ondanks dat Hij die macht wel heeft?
Volgens het stukje van Owen,staat ergens in het midden;Hij heeft zodanige macht niet! Daarom noemde ik mijn verweer. Want Hij heeft ALLE macht,in hemel en aarde.Geen nette vrome mensen,maar onboetvaardige,ongelovige,wat zeg ik? Vijanden worden met God verzoend!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef: Even terug lezen Hans jij corrigeerde mij terwijl je het zelf verkeerd had en dan ben ik de muggenzifter? Schiet even op joh.
De Heere Jezus was scherp tegen de Farizeeën, maar niet tegen de Samaritaanse vrouw, daar ging Hij mee in gesprek en wees zo haar zonden aan, direct, maar liefelijk. Ook de zondige vrouw werd niet weggestuurd, maar Simon werd wel terecht gezet.
De Bijbel is tweesnijdend wet en evangelie.Zonden en genade.Als je goed leest zie je goed tegen wie Hij scherp was.
Beste Samanthi, ik heb wel eens dat er zomaar wat in me opkomt, zonder dat ik op dat moment weet waar het precies staat. Dan bestaat het gevaar,dat je niet woordelijk overneemt,wat de bedoelde tekst weergeeft. Dat moet geen ergernis geven,maar slechts een beetje wederzijds begrip.En ik vind inderdaad dat het een beetje muggenziften is,als het gaat om de schare die Jezus de rug toekeerde,omwille van Zijn scherpe prediking.Want ik snap ook wel,dat in het begin van Zijn prediking,er helemaal geen grote schare was die Hem volgden.Want er was grote verdeeldheid,omdat men wist waar Jezus vandaan kwam.De timmermanszoon van Jozef en Maria uit Nazareth.Maar ik doelde juist dat men van het begin af aan,Zijn prediking wederstond,en grote vijandschap tegen Jezus opkwam.Het verlaten door velen van Zijn discipelen was veel later dan in Lukas 4.Dat lezen we vervolgens in Johannes 6 vanaf vers 60.En Hij was niet alleen scherp tegen de farizeeën en Schriftgeleerden,maar tegen AL Zijn toehoorders.En die voorbeelden die jij dan weer noemt,dat waren Zijn keurlingen,zoals die Samaritaanse,of die bloedvloeiende vrouw,of die zondige en Simon.Tweesnijdend wil niet zeggen wet en evan-gelie,maar tweesnijdend wil zeggen:Snijdt en is vlijmscherp aan twee kanten! Een broodmes is maar aan 1 kant scherp,snap je?Het Woord is een reuke des levens ten leven,of een reuke des doods ten dode.Het gepredikte woord doet altijd wat,het verbreekt of het verhardt!Jezus preekte in de lijn van Johannes de Doper: Bekeert u! Gijlieden moet wederom geboren worden!enz.
Nogmaals jij beweerde dat ik het verkeerd schreef en als ik het verder onderbouwd schrijf je dat mag geen ergenis geven, tja...
Laatst gewijzigd door samanthi op 15 jun 2017, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Jeremiah »

Johannes van Dijk schreef:
Jeremiah schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Jeremiah schreef: Christus redt alleen door de middelen die Hij besloten heeft daartoe te gebruiken, namelijk door bekering en geloof.

“In het algemeen wordt door ieder voor waar aangenomen dat Christus macht heeft om ons te zaligen als Hij wil; ja, wie zal Zijn macht om ons zalig te maken betwisten, alhoewel wij in de zonde en het ongeloof blijven voortleven? En velen verwachten dat Hij het zal doen, omdat zij geloven dat Hij daartoe machtig is als Hij wil. Maar werkelijk Christus kan het niet, Hij heeft zodanige macht niet: Hij kan geen ongelovige, onboetvaardige zondaren zalig maken, want dit kan Hij niet doen zonder Zichzelf te verloochenen, tegen Zijn Woord te handelen en Zijn eigen heerlijkheid teniet te doen. Laat niemand zichzelf behagen met zulke ijdele inbeeldingen. Christus heeft de macht om zalig te maken al diegenen, en slechts die, die door Hem tot God gaan. Zolang gij in zonde en ongeloof blijft leven, kan Christus Zelf u niet zalig maken.”

John Owen
Jezus zegt: Mij is gegeven,ALLE macht,in hemel en op aarde.Hij verkiest wien Hij wil,en Hij verwerpt wien Hij wil.
Hans van Dijk.
Mee eens! Maar dat is toch niet in tegenspraak met de woorden van Owen? Hij werkt toch niet buiten de middelen om? Ondanks dat Hij die macht wel heeft?
Volgens het stukje van Owen,staat ergens in het midden;Hij heeft zodanige macht niet! Daarom noemde ik mijn verweer. Want Hij heeft ALLE macht,in hemel en aarde.Geen nette vrome mensen,maar onboetvaardige,ongelovige,wat zeg ik? Vijanden worden met God verzoend!

Mee eens! Maar dat is toch niet in tegenspraak met de woorden van Owen? Hij werkt toch niet buiten de middelen om? Ondanks dat Hij die macht wel heeft?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door samanthi »

@ Jeremiah
Ja dat is zo Hij gaat niet voor je geloven.
Hij werkt het willen en het werken, maar gaat niet voor je willen, je bent geen stok of blok.
De verloren zoon werd niet naar de vader gedragen, hij kwam tot zichzelf en kreeg goede gedachten over zijn vader, vaak wordt het voorbeeld van Mefiboseth aangehaald, maar die ging naar koning David en niet naar God.
De verloren zoon is een gelijkenis, het verhaal van Mefiboseth een geschiedenis.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Isala »

Jeremiah schreef:Mee eens! Maar dat is toch niet in tegenspraak met de woorden van Owen? Hij werkt toch niet buiten de middelen om? Ondanks dat Hij die macht wel heeft?
De Heere werkt niet buiten de middelen om en ook niet buiten ons om.
Die twee moet je bij elkaar houden, als je ze losmaakt van elkaar en op 1 spoor verder gaat, ontspoor je op den duur.
De Heere Jezus stond voor Jeruzalem, al wenend, en riep uit: Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild. (Mattheus 23 vers 37).
Was de Heere niet almachtig om geheel Jeruzalem te bekeren?
Natuurlijk wel, maar zij weerstonden Hem. Waarom? omdat het Woord wat Hij sprak zo anders was dan wat zij gewend waren, of waarvan zij zelf dachten wat de waarheid was. Zijn Woord riep ergernis en verbittering op, ten diepste omdat het hun hart en geweten raakte. Zij wilden liever zelf op de troon van hun eigen godsdienst blijven zitten.
En het is ook belangrijk om te zien wat er gebeurd als je Zijn Woord weerstaat, want in het vers wat er op volgt staat:
vers 38: Ziet, uw huis wordt u woest gelaten.

In de Bijbel wordt altijd de mens er bij in betrokken.
Dat zie je ook bij de volharding. Het is op een opdracht, jij moet volharden, want als je volhard dan pas zal je de kroon des Levens ontvangen.
Maar tegelijk kan niemand je uit Zijn hand rukken, en lig je vast in Christus voor tijd en eeuwigheid.
Hora est!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door samanthi »

Isala schreef:
Jeremiah schreef:Mee eens! Maar dat is toch niet in tegenspraak met de woorden van Owen? Hij werkt toch niet buiten de middelen om? Ondanks dat Hij die macht wel heeft?
De Heere werkt niet buiten de middelen om en ook niet buiten ons om.
Die twee moet je bij elkaar houden, als je ze losmaakt van elkaar en op 1 spoor verder gaat, ontspoor je op den duur.
De Heere Jezus stond voor Jeruzalem, al wenend, en riep uit: Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild. (Mattheus 23 vers 37).
Was de Heere niet almachtig om geheel Jeruzalem te bekeren?
Natuurlijk wel, maar zij weerstonden Hem. Waarom? omdat het Woord wat Hij sprak zo anders was dan wat zij gewend waren, of waarvan zij zelf dachten wat de waarheid was. Zijn Woord riep ergernis en verbittering op, ten diepste omdat het hun hart en geweten raakte. Zij wilden liever zelf op de troon van hun eigen godsdienst blijven zitten.
En het is ook belangrijk om te zien wat er gebeurd als je Zijn Woord weerstaat, want in het vers wat er op volgt staat:
vers 38: Ziet, uw huis wordt u woest gelaten.

In de Bijbel wordt altijd de mens er bij in betrokken.
Dat zie je ook bij de volharding. Het is op een opdracht, jij moet volharden, want als je volhard dan pas zal je de kroon des Levens ontvangen.
Maar tegelijk kan niemand je uit Zijn hand rukken, en lig je vast in Christus voor tijd en eeuwigheid.
Ik las het nu pas mooi verwoord Isala!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gardareen
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:09

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Gardareen »

Als je John Owen goed leest, heeft die over de ongelovige, ontboetvaardige zondaar. Goed lezen is ook een kunst....
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door JCRyle »

@Isala

Bij mij komen toch wel enige vragen op:
- Waar is de onmogelijkheid van 's mensen kant?
- Waar zijn de werkingen des Geestes?
- En neigt dit niet naar menselijke activisme? En bij het laatste denk ik voornamelijk aan je regels over de volharding. Juist dat volk waarvoor deze oproep er ligt, heeft moeten leren bij aanvang en voortgang 'Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid'.

Dat de Heere werken wil in de weg der middelen is zeker waar. Dat een mens de Heere wederstaat door ongeloof en vijandschap, dat is de vreselijke waarheid; Het bewijs van onze totale verdorvenheid, van onze doodsstaat. Maar als de Heere komt te overtuigen en te overbuigen, dan zal God de onwil verbreken en het harde hart week maken. God werkt en onderhoud Zelf de zaligheid in het leven van Zijn Kerk. Dat ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid, maar als het goed is geeft dat een heilige spanning. Die ik niet in het bovenstaande aantref en wat ik toch mis.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:@Isala

Bij mij komen toch wel enige vragen op:
- Waar is de onmogelijkheid van 's mensen kant?
- Waar zijn de werkingen des Geestes?
- En neigt dit niet naar menselijke activisme? En bij het laatste denk ik voornamelijk aan je regels over de volharding. Juist dat volk waarvoor deze oproep er ligt, heeft moeten leren bij aanvang en voortgang 'Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid'.

Dat de Heere werken wil in de weg der middelen is zeker waar. Dat een mens de Heere wederstaat door ongeloof en vijandschap, dat is de vreselijke waarheid; Het bewijs van onze totale verdorvenheid, van onze doodsstaat. Maar als de Heere komt te overtuigen en te overbuigen, dan zal God de onwil verbreken en het harde hart week maken. God werkt en onderhoud Zelf de zaligheid in het leven van Zijn Kerk. Dat ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid, maar als het goed is geeft dat een heilige spanning. Die ik niet in het bovenstaande aantref en wat ik toch mis.
De Heere Jezus zegt er niet bij, er ligt een onmogelijkheid van jullie kant, maar Gij hebt niet gewild!
Dat is net zo'n waarheid die in de Bijbel staan als de onmogelijkheid van mensenkant.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Isala »

JCRyle schreef:Bij mij komen toch wel enige vragen op:
- Waar is de onmogelijkheid van 's mensen kant?
- Waar zijn de werkingen des Geestes?
- En neigt dit niet naar menselijke activisme? En bij het laatste denk ik voornamelijk aan je regels over de volharding. Juist dat volk waarvoor deze oproep er ligt, heeft moeten leren bij aanvang en voortgang 'Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid'.
Het ging om het citaat van John Owen wat Jeremiah plaatste.
Ik wilde graag de twee zaken bij elkaar houden, zoals die in de Bijbel ook naar voren komen. Aan de ene kant dat er in ons niets goeds is, en dat wij alles van Hem ontvangen moeten. Aan de ander kant dat wij op de oordeelsdag afgerekend worden op het feit dat we door ongeloof niet hebben gewild (zoals we zien bij Jeruzalem).
Het feit dat er in ons niets goeds te vinden is, kan ons niet anders dan uitdrijven naar Christus. Het grootste wonder is dat Hij ons wil aannemen, juist doordat wij niets hebben en er met onszelf niet kunnen komen! De Heere wil het ons schenken, dat is juist het Evangelie, wat zo mooi en treffend in Jesaja 55 wordt aangeboden! En niets is gepaster voor een mens dan de toevlucht tot Hem te mogen nemen en er zo achter te komen dat Hij juist wel wil, en dat Hij maakt dat wij ook willen. (werkingen van de Geest)
Het feit dat Christus mensen zaligen wil, en dat juist dat door onwil wordt afgewezen, dat zal (vooral voor kerkmensen die het week in week uit horen) ons zwaar aangerekend worden.
Het naar de Heere gaan, en belijden dat onze onwil recht tegenover Zijn wil staat, is echt geen activisme, maar het beste wat je kunt doen!

Ook mbt tot de volharding zie je die twee zaken, de Heere schakelt de mens ook in. Niet omdat de mens daar zelf de stappen in zet, maar omdat de Heere hem inschakelt. Johannes en Paulus blijf dit ook herhalen: Blijf in Christus. Blijf vasthouden aan het fundament. Volhard tot het einde. Houd elkaar in het oog dat men niet afdwaalt. Het blijft een groot geheim hoe de Heere dit uit heeft gedacht. Ik vind dat zo'n ontzagwekkend Goddelijk mysterie.
Hora est!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door JCRyle »

Helder, bedankt voor je reactie. Ik ga er eens over peinzen.
Plaats reactie