Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jongere »

Wij eten dit hier regelmatig: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... met-linzen
Heerlijk!

Maar goed, dan zit je niet echt in de categorie vleesvervanger, want er gaat zowel nog vlees als vis in...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Orchidee schreef:Mag geen linzengerecht meer voorzetten :huhu
Ze vonden het teveel op bruine bonen lijken en die blieven ze (kinderen) ook niet :hum
Je kunt linzensoep proberen. Met veel groente, en dan even de staafmixer erdoor.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10468
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Gisteren rode linzensoep uit een kookboek over Bijbels koken. Hij lijkt erg hierop: https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=205370
Vandaag bobotie http://www.foody.nl/extern/recept/19361
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Bijbels koken is af en toe lekker als afwisseling, maar heel veel kruiden en groenten kenden ze in die tijd nog niet, dus het zou mij dan snel te saai worden.
Intussen zijn steeds meer groenten of te duur of gewoon niet meer verkrijgbaar.
We zijn er zo aan gewend geraakt dat Hollandse zomergroenten ook in de winter verkrijgbaar zijn, uit een ver warm buitenland.
Gisteren hadden we snijbonen uit Senegal.

En wat is het toch met de aardappelen? Ik had dinsdag een zak meegenomen en gisteravond zaten de eerste uitspruitsels er al weer aan. Er stond op de zak Nieuwe oogst, dat kan toch niet? Het waren Hollandse. :?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23871
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door refo »

Dat is een eigenschap van aardappelen. Je kunt het met vergif tegenhouden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10443
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

http://www.lekkerensimpel.com/vinkje-pr ... aardappel/
Deze ga ik vanavond proberen.
Ook al een keer zoete aardappel soep gemaakt en die was/is zeker voor gerhaling vatbaar!
Voor vanavond vind ik het er wel SAAI uitzien en weinig ingredienten!
De smaak zal alles goed maken misschien? Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Lassie »

Poffertjes
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10443
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Het recept van gisteren is niet voor herhaling vatbaar
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9900
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Mara schreef:Bijbels koken is af en toe lekker als afwisseling, maar heel veel kruiden en groenten kenden ze in die tijd nog niet, dus het zou mij dan snel te saai worden.
Intussen zijn steeds meer groenten of te duur of gewoon niet meer verkrijgbaar.
We zijn er zo aan gewend geraakt dat Hollandse zomergroenten ook in de winter verkrijgbaar zijn, uit een ver warm buitenland.
Gisteren hadden we snijbonen uit Senegal.

En wat is het toch met de aardappelen? Ik had dinsdag een zak meegenomen en gisteravond zaten de eerste uitspruitsels er al weer aan. Er stond op de zak Nieuwe oogst, dat kan toch niet? Het waren Hollandse. :?
Ik merk er trouwens niets van dat de groente die ik wil eten minder verkrijgbaar is. Dat komt ook omdat wij vooral seizoensgroente eten en ik geen snijbonen in januari eet. Ik heb daqar in het kader van rentmeesterschap over de aarde ook wat moeite mee.
Idem met de aardappelen. Hoe kan je nu een nieuwe oogst aardappelen hebben in januari. Die komen zeker niet uit Nederland. Wij kopen ongeveer 20 kg aardappelen per 3 weken en ook deze sptruiten wel eens, maar dat snijd ik eruit. Gaat verder prima
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef: Idem met de aardappelen. Hoe kan je nu een nieuwe oogst aardappelen hebben in januari. Die komen zeker niet uit Nederland. Wij kopen ongeveer 20 kg aardappelen per 3 weken en ook deze sptruiten wel eens, maar dat snijd ik eruit. Gaat verder prima
Jawel, het zijn Mondial(?) aardappelen van landjuweel.
(Het milieu speelt een zeer belangrijke rol bij de teelt en verwerking van Landjuweel aardappelen, dit alles in nauwe samenwerking met milieuorganisaties) staat op de zak.
Ik snijd de spruit ruim uit en gebruik de aardappels verder ook hoor.
merel schreef:Dat komt ook omdat wij vooral seizoensgroente eten en ik geen snijbonen in januari eet.
Op zondag wil ik niet altijd kool spruitjes of witlof op tafel zetten.
Er komen weinig andere groenten in de winter uit Nederland.
Ik zie in de winter sperzie- en snijboontjes als een "luxe groente" die we dan weleens op zondag bij een kippetje of varkenshaasje of biefstukje eten.
Wij eten helemaal geen tropisch fruit, alleen af en toe een banaantje voor het sporten, dus dat heft elkaar dan mooi op. ;)
merel schreef:Ik heb daqar in het kader van rentmeesterschap over de aarde ook wat moeite mee.
Mensen die dit zeggen crossen vaak dagelijks rond in een auto en boeken een vliegreis (of twee). Ik denk dat we ons allemaal schuldig maken aan een te grote ecologische voetafdruk.
De kleding die je draagt komt van ver, de benzine die je in de auto gooit, het gas komt uit Rusland heb ik begrepen, want Groningen raakt op.

Vanavond zalm uit de oven (uit Atlantische wateren), gebakken aardappeltjes (uit s'Gravendeel) en witlofsalade. (Nederland) :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2958
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door CvdW »

Op zondag eten we altijd soep (niet altijd dezelfde soort) welke op zaterdag klaargemaakt is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Mara schreef:
Ik heb een pak A2 halfvolle melk gekocht, het is wel duur, ik betaalde 1.99 per liter.
Maar ik wilde het toch eens proberen.
Ik heb het niet geproefd, de kinderen hadden pannenkoeken gebakken bij mijn afwezigheid. Ze letten altijd keurig op de houdbaarheidsdatum en hadden het nu ook gedaan. Het pak was leeg toen ik thuiskwam. :D
Vorige week nog een poging, en de melk smaakt echt heerlijk.
Ik heb nu een pak Jerseymelk meegenomen bij AH.
Het is blijkbaar zo nieuw dat het nog niet op de site staat.
Net bij het brood een beker gedronken en hij smaakt heerlijk romig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ZWP
Berichten: 1679
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door ZWP »

CvdW schreef:Op zondag eten we altijd soep (niet altijd dezelfde soort) welke op zaterdag klaargemaakt is.
Ik weet niet op welke dag onze zondagse soep is klaargemaakt. Staat dat op het potje? :jongle
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door emigrant »

Zelf Mihoen Singapore maken, lievelingsgerecht van de Chinees maar nu uit eigen keuken.

Het zal mij echt worst zijn of de garnaaltjes die er in gaan, in Hollandse of andere wateren hebben gezwommen.
Ik let totaal niet op Hollandse waar ja dan nee bij het boodschappen doen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18741
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Aardappelwedges uit de oven (Aldi,) kippenpoten van de Turk, ijsbergsla met veel rauwkost ( ook van de Turk) en voor 1 persoon Bonduelle worteltjes.
Plaats reactie