Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Wat eet je dan voor vlees, als je dat op het laatste moment nog braadt?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Wat eet je dan voor vlees, als je dat op het laatste moment nog braadt?
Kippenpoten/drumsticks, biefstuk, karbonade, varkensoester, zoiets.(bakken eigenlijk)
Als we eerder uit de kerk zijn omdat we een vroegere kerkdienst hebben, braad ik graag een kip.
Eerst in de pan aanbraden en dan in de oven schuiven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Lijkt me zo,n gedoe om een hele kip te kruiden en te ontleden
Vul je hem dan ook nog met iets of moet je de ingewanden er ook nog uithalen?
Misschien vreemd, ik heb al veel uitgeprobeerd wat eten klaarmaken betreft maar nog nooit een hele kip bereid
Maar het lijkt me wel erg lekker
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Lijkt me zo,n gedoe om een hele kip te kruiden en te ontledenAfbeelding
Vul je hem dan ook nog met iets of moet je de ingewanden er ook nog uithalen?
Misschien vreemd, ik heb al veel uitgeprobeerd wat eten klaarmaken betreft maar nog nooit een hele kip bereidAfbeelding
Maar het lijkt me wel erg lekker
Het is zo simpel. Ik koop meestal een scharrelkip (als ie in de aanbieding is ergens) dat proef je er wel van af. Omdat deze veel zwaarder zijn dan zo'n waterig gewoon kippetje, kun je er misschien wel twee dagen van doen, of i.i.g. nog een extra portie.
Ik kruid hem van binnen, stop een half citroentje en klont boter in haar buikje, strooi er kruiden in en smeer hem van buiten in met de andere helft van de citroen, daarna de kipkruiden, braad hem even snel om en om en hup de oven in.
Af en toe even bedruipen en hij komt er goudgeel uit, na ongeveer 1 tot anderhalf uur. Kip moet goed door en door gaar zijn immers!
Het is veel smakelijker omdat de botten ook smaak afgeven.
In de pan braden gaat ook prima, maar dan heb je er meer omkijken naar.
De ingewanden zijn er tegenwoordig uit, hooguit dat je nog een levertje of stukje long er uit spoelt. Ik spoel hem nl altijd even uit, vanwege evt bloedrestjes en kijk het vel na voor achtergebleven veertje.
Dat gaat jou zeker lukken Orchidee en dan ga je het vaker doen. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Lassie »

Hier vanavond tomatensoepje met brood.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Worden er hier weleens linzen gegeten?
Pas had je een dochter een heerlijke rode linzen maaltijdsoep gemaakt en nu zou ik weleens een lekker recept willen voor groene/blonde linzen.
Geen soep dus of salade maar bij of met de warme maaltijd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Ik mag ze hier niet meer op tafel zetten, wegens tweemaal een teleurstellend resultaat. ;)

Gisteravond heb ik spaghettitaart gemaakt. Verrassend lekker!
Vanavond een maaltijdsoep vanwege de verschillende tijden van aankomst en vertrek.
Basis is groentebouillon, verschillende soorten bonen, erwtensoepgroenten en tuinkruiden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Ik ben dol op linzen. Ik maak het ook wel eens bij zilvervliesrijst als ik weinig tijd heb.
Uitje fruiten met teentje knoflook. Kabeljauwfilet ruim kruiden met kerrie en deze roerbakken. Vervolgens een zak gewassen spinazie, tomaten in stukken en een blikje linzen erbij doen. Deksel op de pan en laten stoven. Dan eten met rijst.
In een kwartier tijd klaar!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Wij hebben broodjes die mijn man meekreeg van zijn werk. Heerlijk royaal belegde bruine pistoletjes. Mmmmm.....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door refo »

merel schreef:Ik ben dol op linzen. Ik maak het ook wel eens bij zilvervliesrijst als ik weinig tijd heb.
Uitje fruiten met teentje knoflook. Kabeljauwfilet ruim kruiden met kerrie en deze roerbakken. Vervolgens een zak gewassen spinazie, tomaten in stukken en een blikje linzen erbij doen. Deksel op de pan en laten stoven. Dan eten met rijst.
In een kwartier tijd klaar!
Dat je de linzen proeft is met zo'n gerecht alleen verbeelding.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik ben dol op linzen. Ik maak het ook wel eens bij zilvervliesrijst als ik weinig tijd heb.
Uitje fruiten met teentje knoflook. Kabeljauwfilet ruim kruiden met kerrie en deze roerbakken. Vervolgens een zak gewassen spinazie, tomaten in stukken en een blikje linzen erbij doen. Deksel op de pan en laten stoven. Dan eten met rijst.
In een kwartier tijd klaar!
Linzen EN rijst, dat vind ik net zo'n aparte en te zwaar verterende maaltijd als bruine bonen met rijst.
En als het inderdaad een blikje is op een grote hoeveelheid, proef je de linzen toch nauwelijks? En waarom zitten die erin als er ook nog vis in zit? Linzen is nl. een vleesvervanger.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Het geeft wel wat meer bite aan een gerecht. Ik doe het ook wel eens samen.
En bonen en vlees worden heel vaak gecombineerd, daar is niks geks aan. Bruine bonen met spekjes bijvoorbeeld.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Het zijn 2 blikjes linzen en alle smaken passen juist heel goed bij elkaar. En valt zeker niet zwaar op de maag. Wij eten het vaak op vakantie en ook wel op warme dagen. Veel groente , weinig rijst. Heerlijk!

Vanavond boerenkool met spekjes en wordt. Ik begin rond deze tijd al langzaam zin te krijgen in voorjaargroente.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Het geeft wel wat meer bite aan een gerecht. Ik doe het ook wel eens samen.
En bonen en vlees worden heel vaak gecombineerd, daar is niks geks aan. Bruine bonen met spekjes bijvoorbeeld.
Bruine bonen of kapucijners met spek, heerlijk. :langue
Maar ik probeer de laatste jaren te minderen met vlees, vandaar dat ik tegenwoordig peulvruchten dan als vervanger inzet.
Ik streef ernaar om minimaal 1 vleesloze en 1 visdag te hebben per week.
Af en toe een chili con carne is natuurlijk niet te versmaden. ;)
merel schreef:Vanavond boerenkool met spekjes en wordt. Ik begin rond deze tijd al langzaam zin te krijgen in voorjaargroente.
De voorjaarsgroente die momenteel in de winkels ligt, komt van heel ver en is duur.
Sommige groenten zijn schaars of helemaal niet verkrijgbaar, een vriend die importeur is van groenten en fruit meldde dit me al een paar weken geleden. Hij waarschuwde dat sommige groentes duur zullen worden, vanwege mislukte oogsten.
En inderdaad, bij AH en Jumbo waren lege vakken (geen spinazie, diverse slasoorten niet leverbaar)
Maar zodra het kan, zet ik hier een stamppot raapsteeltjes op tafel, de voorjaarsbode wat mij betreft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Mag geen linzengerecht meer voorzetten :huhu
Ze vonden het teveel op bruine bonen lijken en die blieven ze (kinderen) ook niet :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie