Sodom en Gomorra

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:@-DIA-, je moet in elk geval niet de mening van een emeritus hoogleraar van de Radboud universiteit als DE mening van refoforum bestempelen, en nog minder van onze gezindte. Ik hoop dat je dat in elk geval niet bedoelt.

In algemene zin begrijp ik wel wat je bedoelt, maar zou daarnaast toch willen benadrukken dat de Heere ook nu werkt en mensen toebrengt, en spreekt door Zijn Woord. Zodat er niet het beeld zal ontstaan dat we het moeten doen met wat ons van 'de ouden' is overgeleverd; zij moesten het van dezelfde genade hebben als wij.
Dat begrijp ik wel, maar ik reageer op bepaalde reacties, die het als een 'vreemde reactie' beschouwen, die weer zo nodig uitgelegd moet worden. Dan zou ik zeggen: We hebben een schat aan onderwijs in onder andere de Kanttekeningen en bv. Matthew Henry. Die zijn zuiver, en als je die kent is wat ik zeg ook niet iets nieuws, en dat maakt wel dat ik me eens moet verwonderen om de onkunde. Dat grijpt me aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door Floppy »

DDD schreef:
Floppy schreef:
-DIA- schreef:Ik vind het een erg vreemde kijk op de Bijbelse boodschap
...
Dat vond ik ook. Ik kan zijn redenering ook maar moeilijk volgen, en wat ik kan volgen vind ik vreemd overkomen.
Wat zijn ´het´, ´zijn redenering´ en ´vreemd overkomen´ precies?
In algemene zin kan ik het betoog van deze professor moeilijk volgen. Dat kan aan mij liggen.
En wat ik vreemd vind overkomen is bijvoorbeeld dit gedeelte:
De prof schreef:De verklaring van de exegeten is dat in de Ark slechts de reine dieren opgenomen mogen worden. Het waren niet alleen de mensen die hadden gezondigd, maar ook dieren deden het met iedereen, onafhankelijk van de soort.
Terwijl de SV zegt:
SV schreef:Genesis 7:2 Van alle rein vee zult gij tot u nemen zeven en zeven, het mannetje en zijn wijfje; maar van het vee, dat niet rein is, twee, het mannetje en zijn wijfje.
De combinatie van dingen zorgt ervoor dat ik niet echt iets met dit stuk kan. Daar lig ik verder niet wakker van overigens.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door SecorDabar »

Als je de 9 preken leest van Ds. Coenraad Mel over Genesis 19 dan vind je ook daar, wat de achtergronden zijn van dat gebeuren.
De achtergronden zijn inderdaad wat anders dan homofilie.

http://www.theologienet.nl/documenten/M ... straft.pdf
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door eilander »

refo schreef:De mensen in Sodom wisten dat het engelen waren.

Judas 1 : 7
Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs.
Waaruit leid je af dat ze wisten dat het engelen waren? Met 'ander vlees' wordt volgens de kanttekening althans bedoeld dat ze tegennatuurlijke homoseksuele zonden hebben begaan.
Als je daar de engelen mee bedoelt, is het wel lastig dat er staat dat de steden rondom Sodom 'op gelijke wijze' gehoereerd hebben; daar zijn toch geen engelen geweest?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:Als je de 9 preken leest van Ds. Coenraad Mel over Genesis 19 dan vind je ook daar, wat de achtergronden zijn van dat gebeuren.
De achtergronden zijn inderdaad wat anders dan homofilie.

http://www.theologienet.nl/documenten/M ... straft.pdf
Jeruzalem wordt hier vergeleken in beeldspraak met haar zuster Sodom.
Ik kan nog niets lezen over de aard van de zonden, maar het gaat volgens mij om een vergelijking tussen de zonden van Jeruzalem en van Sodom. We zouden nu ook onze stad, ons dorp, kunnen vergelijken met Sodom. In meerdere boetepredicaties wordt ook Nederland met Sodom vergeleken. We horen de laatste jaren zelfs dat wij (Nederland) erger zijn en doen dan Sodom.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door DDD »

O. Ik heb het artikel niet gelezen, maar ik vond de verwijzingen zo onduidelijk, dat ik er niet veel van begreep. Vandaar.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Uit dit vreemde verhaal zou men kunnen afleiden dat groepsverkrachting van vrouwen, de dochters van Lot, minder erg is dan seksuele gemeenschap tussen mannen.
Als men voor het gemak even vergeet dat het Lot is die de ene gruwel voor de andere in de plaats probeert te stellen, zou men dat er met gemak uit kunnen halen ja.
Wat men vooral vergeet, en ik kom dit vooral tegen bij seculiere bijbelcriticie, is dat dit nergens van boven goedgekeurd word.
Er word alleen melding van gemaakt.
De daden van Lot zijn die van een mens, die (uit welke motivatie dan ook) de eer van gastheer boven die van het vaderschap stelt.
De Here grijpt hier duidelijk isn zodat geen van tweeën geschieden.
Het moge duidelijk zijn door Rechters 19-21 te lezen dat in de ogen van de Heere beiden een even verschrikkelijke gruwel is.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie