Sodom en Gomorra

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Sodom en Gomorra

Bericht door memento »

Op de bbq beweerde iemand (volgens mij Parcifal, maar weet ut niet helemaal zeker) dat er nergens in de Schrift staat dat homo-sexualiteit behoorde tot de zonde van Sodom en Gomorra. Ik heb dit even nagecheckt, maar volgens mij wijzen de volgende teksten er wel heel duidelijk op:

Gen 19:5 En zij riepen Lot toe, en zeiden tot hem: Waar zijn die mannen, die deze nacht tot u gekomen zijn? breng hen uit tot ons, opdat wij ze bekennen. 6 Toen ging Lot uit tot hen aan de deur, en hij sloot de deur achter zich toe; 7 En hij zeide: Mijn broeders! doet toch geen kwaad! 8 Ziet toch, ik heb twee dochters, die geen man bekend hebben; ik zal haar nu tot u uitbrengen, en doet haar, zoals het goed is in uw ogen

Kanttekeningen bij Gen 15:5 Opdat. Wat gruwel zij door deze manier van spreken verstaan kan men uit het antwoord van Lot klaarlijk zien. Zie Lev. 18:22, en Lev. 20:13; Rom. 1:26,27; 1 Cor. 6:10; Judas 7.

-----
Jude 1:7 Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs. 8 Desgelijks evenwel ook dezen, in slaap gebracht zijnde, verontreinigen het vlees, en verwerpen de heerschappij, en lasteren de heerlijkheden.

Kanttekeningen: ander vlees. Zo beschrijft de apostel met eerbare woorden de gruwelijke zonden der Sodomieten. Zie Rom. 1:27.

[Aangepast op 25/8/2004 door memento]
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

"bekennen"......"ander vlees zijn nagegaan".......????? Dit zijn toch geen uitdrukkingen van deze tijd!!!
Waar gáát dit over?????


Een 'breekje' van Breekijzertje
jacob

Bericht door jacob »

dat staat in de staten vertaling.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Wat ik bedoelde te zeggen was een verwijzing naar Ezechiel 16. Waar wat anders onder de zonde van Sodom wordt verstaan dan homoseksualiteit.

Dat homoseksualiteit (en een gebrek aan liefde voor de vreemdeling) aanwezig was in Sodom is waar. Toch lijkt dit niet de eerste zonde hier. Sodomie alleen op homoseksualiteit betrekken kan ons wel eens afleiden van zaken waar we meer door aangesproken moeten worden.

Ik had gisteren inderdaad niet aan de tekst uit Judas gedacht. Hoewel ik me hier echt afvraag of alleen op homoseksualiteit gedoeld wordt.

Vaya con Dios,

parsifal
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door Mara »

'Niet aard relatie bepaalt moraliteit maar wijze waarop we in relatie met ander omgaan'

Een artikel op PoL, geschreven door emeritus hoogleraar van Acker, een paar korte citaten hieruit:

In het bijbels verhaal van Sodom en Gomorra worden beide steden door God vernietigd omwille van ‘de zeer zware zonden’. God stuurde twee engelen in de gedaante van mannen naar Sodom. Zij kregen gastvrijheid in het huis van Lot. De mannen van Sodom omsingelden dit huis en zij eisten dat Lot die mannen naar buiten zou brengen opdat zij, de gehele groep, met hen gemeenschap zouden hebben. Lot wilde dit vermijden en bood zijn eigen dochters aan, waarmee ze konden doen wat zij wilden. Toen greep God in en de mannen van Sodom werden blind.

Uit dit vreemde verhaal zou men kunnen afleiden dat groepsverkrachting van vrouwen, de dochters van Lot, minder erg is dan seksuele gemeenschap tussen mannen. Joodse exegeten hebben tweeduizend jaar geleden al een andere verklaring gegeven. Het is niet de homoseksualiteit als zodanig die de zonde was in deze twee steden. Het ging om een collectieve verkrachting van vreemdelingen. De mannen wilden hiermee hun dominantie bewijzen en hun gevangenen ten diepste vernederen.

In Syrië worden op dit moment gevangenen op grote schaal verkracht. De bewakers zijn daarom geen homo’s. Het zijn sadisten die de gevangenen vernederen om hun macht over hen te bevestigen.

Waarom wordt bij dieren het geslachtsverschil eerst niet genoemd en bij mensen wel? Waarom wordt bij het verhaal van de Zondvloed het geslachtsverschil van de dieren wel genoemd? Joodse bijbelexegese is precies gericht op verklaring van deze verschillen. Wat niet wordt genoemd, kan een belangrijke betekenis verbergen.

HET GEHELE ARTIKEL

Het gaat om het onderstreepte, dat de ene zonde minder erg zou zijn dan de andere. Terwijl wij toch leren dat, wie 1 gebod overtreedt, aan alle geboden zondig is.
En het afwijzen van een homoseksuele relatie gebeurt toch niet alleen op grond van het bijbelgedeelte over de verowesting van Sodom en Gomorra?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door -DIA- »

Ik vind het een erg vreemde kijk op de Bijbelse boodschap
Er wordt, denk ik, net zo ondeskundig over de Bijbel gesproken, als wat ik hoorde wat ik hoorde en las over het geloof in een tv-uitzending met Jeroen Pauw.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bourdon1902
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 nov 2016, 13:26

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door Bourdon1902 »

Wát is precies een vreemde kijk op de Bijbelse boodschap?
De HEERE telt hen erbij, wanneer Hij de volken opschrijft, en zegt: Deze is daar geboren. - Ps. 87: 6
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door emigrant »

Heeft, met Lots ingrijpen, die "zonde" dan wel plaatsgehad?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door refo »

De mensen in Sodom wisten dat het engelen waren.

Judas 1 : 7
Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs.
Bourdon1902
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 nov 2016, 13:26

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door Bourdon1902 »

Als je hiermee de plannen van de inwoners met de engelen bedoelt: nee. Maar dat lag er eerder aan dat ze allen 'met blindheid geslagen werden', niet aan het ingrijpen van Lot. Mooi voorbeeld hoe een mens denkt dit wel even op te lossen en de HERE er Zelf, oneerbiedig gezegd, even een stokje voor steekt.
De HEERE telt hen erbij, wanneer Hij de volken opschrijft, en zegt: Deze is daar geboren. - Ps. 87: 6
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door Terri »

refo schreef:De mensen in Sodom wisten dat het engelen waren.

Judas 1 : 7
Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs.
:tilt
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:Ik vind het een erg vreemde kijk op de Bijbelse boodschap
...
Dat vond ik ook. Ik kan zijn redenering ook maar moeilijk volgen, en wat ik kan volgen vind ik vreemd overkomen.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door DDD »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:Ik vind het een erg vreemde kijk op de Bijbelse boodschap
...
Dat vond ik ook. Ik kan zijn redenering ook maar moeilijk volgen, en wat ik kan volgen vind ik vreemd overkomen.
Wat zijn ´het´, ´zijn redenering´ en ´vreemd overkomen´ precies?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door -DIA- »

Als ik bovenstaande opmerkingen lees treft me weer hoe ver we van de oude leer zijn afgedwaald, en dat zelfs de kennis daarvan ook weg lijkt te zijn. Het wordt echt moeilijk.

Ik weet het ook wel. Als je iets zegt dat men dan al snel meent: Die wil het beter weten. Toch is dat niet waar. Het is een eenvoudig proberen te blijven bij hetgeen ons is overgeleverd, waar we Gods volk van hebben getuigen. Wat ook dat verachte hoopje wel zag, wat men nu, over het algemeen, zo het lijkt, niet zien wil, of geheel niet meer kent. Begrijpt iemand hoe diep dit ingrijpt? Het gaat in veel gevallen niet om bijzaken maar om een wezenlijk anders denken. De vragen heb ik afgelopen jaren herhaaldelijk in verschillende toonaarden beantwoord, maar blijkbaar 'landt het niet', en willen we er niet meer aan. Ik begrijp het overigens wel, want een stapje terug doen is in feite onmogelijk en tegen ons vlees in.

En nu vrees ik dat zelfs dit niet begrepen wordt. Vaak wordt het als betweterigheid of zelfs als hoogmoed betiteld.
Daarin sta ik ook niet alleen. Want heb dat "oude volk" nog gekend, en deze mensen voelden dat ook wel. Het waren eenlingen, en vaak onbegrepen, omdat ze van deze wereld niet waren. Toch is er wat veranderd: Toen had men over het algemeen gesproken nog achting voor het volk. Dat lijkt weg te gaan. Ik kan ook geen mens overtuigen, dat is niet in mij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sodom en Gomorra

Bericht door eilander »

@-DIA-, je moet in elk geval niet de mening van een emeritus hoogleraar van de Radboud universiteit als DE mening van refoforum bestempelen, en nog minder van onze gezindte. Ik hoop dat je dat in elk geval niet bedoelt.

In algemene zin begrijp ik wel wat je bedoelt, maar zou daarnaast toch willen benadrukken dat de Heere ook nu werkt en mensen toebrengt, en spreekt door Zijn Woord. Zodat er niet het beeld zal ontstaan dat we het moeten doen met wat ons van 'de ouden' is overgeleverd; zij moesten het van dezelfde genade hebben als wij.
Plaats reactie