Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef: Zoals ik zei: Ik niet sterk in in dogmatisch onderbouwen en dogmatisch alle begrijpen ook niet meteen. Dan moet ik het zaken echt leren.
Pas dan ook op met wat je zegt. Aan één losse flodder uit een lezing van ds. De Wit hebben we vrij weinig. Zowel twee- als drieverbonden hebben beiden gevaarlijke uitwerkingen, maar die zijn op dit forum al vele malen naar voren gekomen.
Dank voor de raad. Ik heb in dit geval ook beter niets kunnen zeggen, hoewel ik wel goed voelde dat er iets niet klopte (van mijn formulering).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:En ik weet dat dit niet zo veel meer voorkomt. Ook onder Gods volk niet.
DIA, ik denk dat jij en ik nog geen 0,1% van Gods volk kennen. Je kunt hooguit zeggen dat het in jouw beleving niet veel meer voorkomt, of in een bepaalde omgeving. Maar niet algemeen. Ik denk dat Gods volk veel meer onderlinge banden hebben dan wij weten.
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door DGG »

-DIA- schreef:
DGG schreef:
DGG schreef:
CvdW schreef:@Dia: Over het algemeen voel je snel genoeg of het leven zich openbaart.

Kunt u iets meer vertellen over dat voelen?
DIA: Ik ben ook wel benieuwd hóe je dat snel voelt.

Naar mijn idee is het geen gevoelsgeloof (!), want het draait niet om wat ík voel, wat ík denk en wat ík (van een ander) vindt, maar het ware geloof is (zondag 7, antwoord 21): niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
DIA, kun je nog antwoord geven op bovenstaande vragen, opmerkingen?
Kun je de vraag duidelijk formuleren? Ik weer zo niet wat je bedoelt.
In de eerste quote zeg je: Over het algemeen voel je snel genoeg of het leven zich openbaart. Daarna wordt er door CvdW en door mij gevraagd of je daar iets meer over kunt vertellen én hóe en wanneer je dat 'voelt'. Verder zeg ik daar ook nog bij (zie mijn bovenstaande quote) dat het geen gevoelsgeloof is. Ik zou graag nog je antwoord op bovenstaande horen.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door -DIA- »

DGG schreef:
In de eerste quote zeg je: Over het algemeen voel je snel genoeg of het leven zich openbaart. Daarna wordt er door CvdW en door mij gevraagd of je daar iets meer over kunt vertellen én hóe en wanneer je dat 'voelt'. Verder zeg ik daar ook nog bij (zie mijn bovenstaande quote) dat het geen gevoelsgeloof is. Ik zou graag nog je antwoord op bovenstaande horen.
Hoe kun je dat overbrengen? Er zijn heel veel mensen die niets voelen, of op hun gevoel drijven.
Gevoel (emotie) is in het algemeen gevaarlijk. Als we er iets van proberen te maken. Gevoel is bedrieglijk.
Maar iets anders is voelen of het leven is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door helma »

Wees ook daar maar voorzichtig mee, de discipelen vergisten zich ook wel eens. Ook Eli voelde niet dat het echt was bij Hanna. Gelukkig is het oordeel niet aan ons.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Wees ook daar maar voorzichtig mee, de discipelen vergisten zich ook wel eens. Ook Eli voelde niet dat het echt was bij Hanna. Gelukkig is het oordeel niet aan ons.
Dat bedoel ik nu ook weer niet. Misschien is gevoel in dit verband niet het juiste woord. Bij Eli kwam het voort uit onkunde en
wereldgelijkvormigheid.
Er kan ook en zeker weten zijn. Een zeker geloven dat het waar is. dat het, om zo te zeggen, God is die spreekt door Zijn
knecht.
Het kan wel eens zijn dat je na een preek tot jezelf komt, en als het ware ontwaakt en merkt dat je de wereld weer in moet.,
Alles is niet te omschrijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door helma »

Ja dat is zo.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door -DIA- »

Bovendien is er nog een gevoel. Een gevoel dat niet goed voelt. Wat zeggen wat je eigenlijk niet wilt en je de woorden uit je mond laten trekken. Begrijpt u? Wat ik nu gezegd heb zou ik niet zo snel hardop zeggen. Maar ik kan moeilijk iets onbeantwoord laten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door helma »

Dat is ook lastig ja, Dan heb je A gezegd en vinden mensen dat je ook B moet zeggen. Terwijl je dat eigenlijk niet wil. En soms ook beter geen A had kunnen zeggen. Ik moet ook wel eens op mijn tong bijten, je zegt soms zomaar iets teveel. "Zet Heer' een wacht voor mijne lippen" is nodig
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Mara »

helma schreef:Dat is ook lastig ja, Dan heb je A gezegd en vinden mensen dat je ook B moet zeggen. Terwijl je dat eigenlijk niet wil. En soms ook beter geen A had kunnen zeggen. Ik moet ook wel eens op mijn tong bijten, je zegt soms zomaar iets teveel. "Zet Heer' een wacht voor mijne lippen" is nodig
Het wordt wel vaak minder naarmate je ouder wordt.
Ken je het gezegde: Ik heb mijn kinderen leren praten, ze hebben mij geleerd om te zwijgen.
Als je volwassen kinderen hebt, krijg je daar wel eens een corrigerend tikje van. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Orchidee »

Ik herken dat zeker wel @Mara
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
helma schreef:Wees ook daar maar voorzichtig mee, de discipelen vergisten zich ook wel eens. Ook Eli voelde niet dat het echt was bij Hanna. Gelukkig is het oordeel niet aan ons.
Dat bedoel ik nu ook weer niet. Misschien is gevoel in dit verband niet het juiste woord. Bij Eli kwam het voort uit onkunde en
wereldgelijkvormigheid.
Er kan ook en zeker weten zijn. Een zeker geloven dat het waar is. dat het, om zo te zeggen, God is die spreekt door Zijn
knecht.
Het kan wel eens zijn dat je na een preek tot jezelf komt, en als het ware ontwaakt en merkt dat je de wereld weer in moet.,
Alles is niet te omschrijven.
Ik denk dat je het scherper moet formuleren. God kan een knecht gebruiken om Zijn Woord te spreken, zodat Gods volk dat ook zo ervaart. En toch kan blijken dat die knecht geen kind is. Daar moeten we verder ook vanaf blijven, het is evengoed Gods Woord.
Een Bijbels voorbeeld is Bileam, maar er zijn ook voorbeelden uit onze tijd.
Niemand heeft echter het recht om te oordelen en niemand mag ook zeggen: het is of was Gods Woord niet.
Plaats reactie