Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Orchidee schreef:Vanmorgen vroeg al een rijstsalade gemaakt.
Op verzoek van dochterlief, ze heeft een lange dag en wilde graag eten meenemen voor de avond.
In een minikoelboxje moet dat goed komen denk ikAfbeelding
De salade was een groot succes, ik mag het een keer voor de hele klas/vriendengroep maken :super
Of ik dat doe is vraag 2 ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Ik had vandaag gegrilde kippepoten met een southwestern marinade. Dat ga ik vaker doen. Was heerlijk.
http://www.keeperofthehome.org/2016/08/ ... lavor.html
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

De eerste wintergroenten lagen vorige week in de winkel. Spruiten, diverse koolsoorten, pffft niemand pakte het nog met die hitte.
Nu het koeler is, maak ik maar eens een herfstgerecht.
Sukadelapjes, rode kool met appelmoes van elstar appeltjes. Met een roodschillige aardappel uit Scherpenisse.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Klinkt lekker mara! Ik ga vanavond voor een balletje gehakt, spinazie en een gekookt aardappeltje. Gisteren ook het eerste herfstmenu op tafel gezet; pompoen/zoete aardappelsoep. Echt heerlijk! Kinderen vonden het te pittig. De volgende keer laat ik het pepertje maar weg.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Lassie »

@Mereltje, klinkt lekker. Heb je een recept of maak je het gewoon uit de losse hand?

Hier vanavond een linzenburger met gebakken aardappeltjes... groente moet ik nog halen (straks nog maar even wat boodschappen doen).
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

1 kleine pompoen, 2 zoete aardappels, 1 grote ui, 1 rode peper, 3 cm gemberwortel, 1 teen knoflook, 1/2 eetlepel gemalen koriander, 1 sinaasappel, 750cc kippen - of kruidenbouillon, 200-250 ml kokosmelk.

Ui, zoete aardappel en pompoen ( in stukjes) fruiten in boter of olie. In reepjes gesneden peper en gember erbij, knoflook toevoegen en ook allemaal weer enkele minuten fruiten. Op smaak brengen met zout, peper en koriander. Bouillon toevoegen en 25 min laten koken. Kokosmelk en sindaaspappel sap toevoegen. Het geheel pureren met staafmixer en nog even verwarmen. Optioneel: sinaasappelsnippers toevoegen
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Vanavond heel simpel: verse worteltjes, gekookte aardappeltjes, kipdijfilets
Er heerst hier steeds meer aversie tegen de gewone gekookte aardappel
Maar ook aardappeltjes uit de oven of in een ovenschotel "mag" niet te vaak.
Aardappelpuree is verboden
Dat word nog wat met het najaar en de winter op komst met stamppotten enzo
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Houd jij daar dan ook echt rekening mee? Jij en jouw man houden toch van aardappeltjes? Dat is al 50% :D

Dan ben ik wat barbaarser, ik houd weinig rekening met voorkeuren en eten alles. Een dag of 3/4 aardappelen. Verder rijst, pasta, soep, couscous etc. Kinderen hebben het grootste plezier als er iets op het menu staat wat manlief of ik niet graag eten. En dan stoïcijns het bord volscheppen :humhihi
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Ja, dat trek ik me inmiddels wel aan.
Mijn dochters zijn inmiddels 18 en 20 en hebben een grondige hekel aan aardappels.
De oudste vind het niet lekker, de jongste vind het niet gezond en ook niet echt favoriet.
Ik varieer best wel met aardappeltjes, krieltjes uit de oven met rozemarijn en olijfolie, verse aardappelblokjes met olijfolie en zeezout, gekookte aardappels, fijngesneden schijfjes als ik een ovenschotel maak bijv.
Die variaties worden nog wel "gepikt" maar dan mag de hoeveelheid weer niet teveel zijn
Sorry maar ik kan geen lekkere stamppot voor 4/5 pers. maken van een pondje aardappels.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Vanavond heel simpel: verse worteltjes, gekookte aardappeltjes, kipdijfiletsAfbeelding
Er heerst hier steeds meer aversie tegen de gewone gekookte aardappelAfbeelding
Maar ook aardappeltjes uit de oven of in een ovenschotel "mag" niet te vaak.
Aardappelpuree is verbodenAfbeelding
Dat word nog wat met het najaar en de winter op komst met stamppotten enzoAfbeelding Afbeelding
Dan mis je een heleboel lekkere gerechten. Hoe kun je krootjes eten zonder aardappels? Of rode kool? Of preischotel? Of inderdaad de stamppotten?
Is het een aversie tegen koolhydraten, of meer tegen Hollands eten?
Ik ben intussen aan het genieten van deze artikelen: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/16/ik ... 5-a1521617
en http://www.joop.nl/opinies/green-happiness-lulkoek. Met excuses voor de kop van dat tweede artikel; mevrouw Luiten zou bij mij even op de gang moeten afkoelen en na de les moeten blijven voor een gesprekje over fatsoenlijk taalgebruik. Maar inhoudelijk heeft ze helemaal gelijk, denk ik.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Ik had het tenenkrommende interview ook gelezen en mij er danig aan gestoord over hun onkunde over gezonde voeding.

@ orchidee ik zou mij er niet zoveel van aan trekken en de regel invoeren dat er niet gemopperd wordt over het eten. Jij slooft je uit voor het eten en zet volgens mij altijd wat lekkers op tafel. Het water loopt mij soms in de mond als jij het beschrijft. Dat heb ik trouwens ook bij mara!

Eerlijk gezegd vind ik het ondankbaar om zo te zeuren over het eten. Waarom stel je niet voor dat zij 1 dag p.w koken. Tijdens de maaltijd kan jij hen de retorische vraag voorleggen hoe zij het zouden vinden als jij commentaar zou hebben over het eten. En dan niet eenmalig, maar elke keer weer.

Mijn collega geeft tijdens de schoolvakanties aan haar kinderen de opdracht om 1 keer per week te koken. Mogen zelf wat bedenken. De enige eis is 2 ons groente p.p. Op die dagen werkt zij thuis zodat ze kan helpen en bijspringen. Zo leren de kinderen wel hoeveel tijd het kost en hoe ondankbaar het is om te mopperen over het eten. Het eten is niet altijd naar haar smaak ( pakjes lasagne enzo), maar zij zegt niets en prijst hen voor het koken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door JolandaOudshoorn »

merel schreef:Ik had het tenenkrommende interview ook gelezen en mij er danig aan gestoord over hun onkunde over gezonde voeding.

@ orchidee ik zou mij er niet zoveel van aan trekken en de regel invoeren dat er niet gemopperd wordt over het eten. Jij slooft je uit voor het eten en zet volgens mij altijd wat lekkers op tafel. Het water loopt mij soms in de mond als jij het beschrijft. Dat heb ik trouwens ook bij mara!

Eerlijk gezegd vind ik het ondankbaar om zo te zeuren over het eten. Waarom stel je niet voor dat zij 1 dag p.w koken. Tijdens de maaltijd kan jij hen de retorische vraag voorleggen hoe zij het zouden vinden als jij commentaar zou hebben over het eten. En dan niet eenmalig, maar elke keer weer.

Mijn collega geeft tijdens de schoolvakanties aan haar kinderen de opdracht om 1 keer per week te koken. Mogen zelf wat bedenken. De enige eis is 2 ons groente p.p. Op die dagen werkt zij thuis zodat ze kan helpen en bijspringen. Zo leren de kinderen wel hoeveel tijd het kost en hoe ondankbaar het is om te mopperen over het eten. Het eten is niet altijd naar haar smaak ( pakjes lasagne enzo), maar zij zegt niets en prijst hen voor het koken.
Dat ben ik met je eens. Ik zeg het ook wel eens tegen mijn kinderen: mama doet haar best voor jullie. Enne.... volgend jaar neem ik ze echt mee de sloppenwijken in.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Ik weet het allemaal en ben het helemaal met jullie eens en heb hier ook al genoeg goede argumenten op tafel gelegd, en ze weten maat al te goed dat het eten hier best lekker en meestal gezond is maar ze blijven bij hun "punten"
Bijv ze eten beiden geen enkele peulvrucht dus ook niet een keer chili con carne bijv.
Ze eten geen rode kool, 1 lust geen prei, paprika, ui en tauge, een ander lust geen krootjes.
Ze eten wel graag spruitjes
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door JolandaOudshoorn »

Orchidee schreef:Ik weet het allemaal en ben het helemaal met jullie eens en heb hier ook al genoeg goede argumenten op tafel gelegd, en ze weten maat al te goed dat het eten hier best lekker en meestal gezond is maar ze blijven bij hun "punten"Afbeelding
Bijv ze eten beiden geen enkele peulvrucht dus ook niet een keer chili con carne bijv.
Ze eten geen rode kool, 1 lust geen prei, paprika, ui en tauge, een ander lust geen krootjes.
Ze eten wel graag spruitjesAfbeelding
Je bent gewoon te lief :)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

:blush :blush :blush
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie