Wat is nu wat

lokje

Bericht door lokje »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik heb niet het idee dat de PKN in dit topic zo afgekraakt wordt. Het gaat er alleen om dat het een ingewikkelde organisatie is waarin 4 verschilende namen gebruikt worden voor de gemeenten.
Dat is zeker zo. Maar hoevaak komt het niet voor dat er in een plaatselijke krant staat: Gereformeerde Kerk in NN verbouwd terwijl de kerk van de Gereformeerde Gemeente te NN verbouwd wordt?

Maar ik vind het typisch dat je een ander kerkverband verwijt verwarring te zaaien omdat er dan 2 soorten "Hervormd" zijn terwijl er wel 12 soorten "gereformeerd" zijn.
De verwarring gaat over het gebruik van de woorden Hervormde Gemeente. Als beide kerken dat gebruiken, dan is dat verwarrend.
Hier in het dorp is een Ger. Gem. en een Ger. Gem. in Ned. Er is een onderscheid tussen beide namen nl. de toevoeging. Zo is er ook een toevoeging voor de nieuwe hervormde kerk, de juiste naam is Hersteld Hervormd.

Groeten
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Admin
het verschil van Ger Gem en Ger Gem in Ned is er ook niet..

De Ger Gem heet namelijk officieel ook Ger Gem in Ned en Noord Amerika..

echter in de volksmond zijn we het gaan splitsen..
Waarbij de toevoeging: in Nederland en Noord-Amerika natuurlijk nergens meer op slaat. Amerika is voor de GG een apart kerkverband met een eigen synode, net als in Nigeria en Papoea, en de Nederlandse GG kerken heeft in Zuid-Afrika, België en Nieuw Zeeland.

Je hebt in Schotland de Free Presbyterian Church of Scotland. In onderscheid daarvan hebben de Noord-Ierse Free Presbyterians zichzelf: Free Presbyterian Church Worldwide. De Schotse FP hebben een gemeente in Ulster en de Ulster FP hebben een gemeente in Schotland, om het makkelijk te houden...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie