Gemeenschap der heiligen

Plaats reactie
Gerrie

Gemeenschap der heiligen

Bericht door Gerrie »

'Ik geloof de gemeenschap der heiligen', zo staat in de 12 artikelen.
Waaraan denken jullie dan?
Aan de mensen in de kerk, waarmee je gezamenlijk zingt en bidt en luistert naar het Woord?
Of aan een goed gesprek met een (andere) gelovige?
Of aan een gezelschap, waar een paar mensen vertellen wat God aan hun ziel heeft gedaan?
Of aan wat anders?
Vergelijk je gedachten ook eens met psalm 133.
...Ziet hoe goed en hoe liefelijk is het dat broeders samenwonen!
....want de Heere gebiedt aldaar de zegen en het leven in der eeuwigheid.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

We moeten het artikel lezen in zijn verband.

Ik lees 'ik geloof in één heilige algemene christelijke kerk' en vervolgens 'de gemeenschap der heiligen'.

De gemeenschap der heiligen behoren we te beleven in die heilige algemene christelijke kerk. Toch mogen we het ook ruimer zien en dus zoals iemand me onlangs schreef 'toen de predikant het brood uitreikte (in een ander land, in een andere kerk) en sprak 'Behold me, behold me zie op Mij, zie op Mij was daar de gemeenschap der heiligen. Die gemeenschap is er ook als we moge spreken samen van hart tot hart over de Christus der Schriften.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Mee eens Ndonselaar.
Het valt in de Heidelberger op dat deze gemeenschap alleen plaatsvindt via Christus en dan verder in eerste instantie via de kerk.


Vr.55. Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?
Antw. Eerstelijk dat de gelovigen, allen en een iegelijk, als lidmaten aan den Heere Christus en al Zijn schatten en gaven gemeenschap hebben a.Ten andere dat elk zich moet schuldig weten zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewilliglijk en met vreugde aan te wenden b.
a 1Jo 1:3 Ro 8:32 1Co 12:12,13 1Co 6:17 b 1Co 12:21 1Co 13:1,5 Php 2:4-8
england

Bericht door england »

Als ik denk aan 'gemeenschap der Heiligen' dan denk ik in eerste instantie aan mijn 'oude' kerk, en de mensen die ik daar ken. Na de dienst binnen in de kerk met een paar mensen over de dienst na praten, misschien met een paar wat zingen bij het orgel, anderen vragen hoe het gaat... Daar denk ik dan aan...

Maar als ik aan Nederland denk.. well, dan moet ik diep denken, helaas... Daar houdt het meer in de paar mensen die ik in zo'n week zie. Een oom en tante waar ik goed mee kan, een kennis, een bekende van OSW... En dan weer snel terug naar mijn 'eigen cluppie'!

We hadden een poos een soort 'gezelschap avond' met een stel mensen van de kerk. Daar was ik heel blij mee. Dat liep ook heel fijn. De ouderling die ik gevraagd had om het te leiden is een goede leider, dus daar kwamen hele goeie gesprekken uit!
england

Bericht door england »

Een mooi stuk van Kohlbrugge!

Maar om even terug te koen op de vraag van Gerrie: Ja, ik zie de gemeenschap als gemeenschap der heiligen. Dat houdt in dat ik gemeenschap kan hebben met een ieder die de Heere Jezus liefheeft, die een Christen is in de juiste zin van het woord.

Dat houdt in dat dat over kerkmuren heengaat. Gelukkig liggen die iets lager hier dan in Nederland...

Dat houdt niet in dat ik met iemand die christelijk is geen goed gesprek kan hebben... Maar het is toch anders! Het is anders om OVER God te praten, dan VANUIT God te praten, als je begrijpt wat ik bedoel... Ik snap 'em zelf niet helemaal meer geloof ik, maar goed, jullie snappen 'em wel!
Loïs

Bericht door Loïs »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
'Ik geloof de gemeenschap der heiligen', zo staat in de 12 artikelen.
Waaraan denken jullie dan?
Aan de mensen in de kerk, waarmee je gezamenlijk zingt en bidt en luistert naar het Woord?
Of aan een goed gesprek met een (andere) gelovige?
Of aan een gezelschap, waar een paar mensen vertellen wat God aan hun ziel heeft gedaan?
Of aan wat anders?
Vergelijk je gedachten ook eens met psalm 133.
...Ziet hoe goed en hoe liefelijk is het dat broeders samenwonen!
....want de Heere gebiedt aldaar de zegen en het leven in der eeuwigheid.
Hallo Gerrie,

heel mooi vind ik het, dat je Psalm 133 erbij citeert. Vanaf dat punt had ik het eigenlijk nog nooit bekeken.

De gemeenschap der heiligen zie ik (oneerbiedig gezegd) als het 'gezin van God', en dan voor mij dus de mensen uit dat 'gezin' die ik ken. Dat is uit allerlei kerken en van allerlei leeftijden.

Groetjes van Loïs.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

In Brakel's Redelijke Godsdienst vond ik het volgende stukje (bij mij is het boek I hfst.26 over de gemeenschap der gelovigen).
Dus verenigt zich een gelovige met alle gelovigen, de kerk uitmakende, 't zij dat men ze kent, 't zij dat men ze niet kent, gelijk men maar weinigen kent, en gelooft, dat er duizenden gelovigen zijn, die men niet kent. Men weet ook dat in de kerk vele onbekeerden zijn; met dezen verenigt men zich niet verder dan in de belijdenis, verblijd zijnde dat Christus van velen beleden wordt, en dat de kerk, veel stof daardoor heeft, om voor Christus zielen te baren; daarom is het gebed der godzaligen voor de onbekeerden in de kerk.
Plaats reactie