Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

jadovi
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2016, 13:12

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door jadovi »

parsifal schreef:Even een vraagje uit pure nieuwsgierigheid, gaat Dhr Vlot voor vrienden door het leven als Peter of Pieter? Het zou zomaar een oud klasgenoot van me kunnen zijn.
Peter
De Haas
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 feb 2011, 11:37

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door De Haas »

Ezen schreef:Het blijkt toch wel weer iets extra's te hebben als je 'schoonzoon van' bent.
Zeg, zou u uw naam even willen wijzigen?
Dit soort snerende opmerkingen heeft niets meer met de Ezen van het spitten en niet moe worden te maken.
Refogast
Berichten: 1139
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Refogast »

Curatorium GGiN vergadert vandaag ook.
GG1982
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2016, 17:34

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door GG1982 »

En nu is het afwachten wat voor berichten er uit Amerika komen qua examens, beroepbaarstelling en toelating.
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door johannes123 »

Refogast schreef:Curatorium GGiN vergadert vandaag ook.
Zal wel niemand aangenomen zijn hoor denk ik! Niks gehoord in ieder geval
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Jeremiah »

johannes123 schreef:
Refogast schreef:Curatorium GGiN vergadert vandaag ook.
Zal wel niemand aangenomen zijn hoor denk ik! Niks gehoord in ieder geval
Denk aan het tijdsverschil he.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Tiberius »

Jeremiah schreef:
johannes123 schreef:
Refogast schreef:Curatorium GGiN vergadert vandaag ook.
Zal wel niemand aangenomen zijn hoor denk ik! Niks gehoord in ieder geval
Denk aan het tijdsverschil he.
Tussen Rotterdam en Barneveld? Dat valt toch wel mee.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Jeremiah »

Tiberius schreef:
Jeremiah schreef:
johannes123 schreef:
Refogast schreef:Curatorium GGiN vergadert vandaag ook.
Zal wel niemand aangenomen zijn hoor denk ik! Niks gehoord in ieder geval
Denk aan het tijdsverschil he.
Tussen Rotterdam en Barneveld? Dat valt toch wel mee.
:) ik ben dubbel abuis. Ik dacht aan Grand Rapids, maar daar is het vroeger dus hadden we al lang iets gehoord.
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door GG-er »

Jeremiah schreef:
:) ik ben dubbel abuis. Ik dacht aan Grand Rapids, maar daar is het vroeger dus hadden we al lang iets gehoord.


Amerika loopt achter op ons... De werkdag begint daar nu net!
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Jeremiah »

GG-er schreef:
Jeremiah schreef:
:) ik ben dubbel abuis. Ik dacht aan Grand Rapids, maar daar is het vroeger dus hadden we al lang iets gehoord.


Amerika loopt achter op ons... De werkdag begint daar nu net!
Laat maar. Ik geef het op. :mdr
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Martijn »

Leerling schreef:
Martijn schreef:...en zo toch een taak krijgen in Gods Koninkrijk. Dan is het curatorium dus een blokkade.
Wat ik moeilijk vind is dat ze in een korte tijd waarbij emoties zeker een rol spelen een beslissing moeten nemen.
Nee het is geen blokkade, het is een middel waardoor God werkt.
De Heere weet de plaats en tijd voor Zijn geroepe om te dienen. En als dat in ander verband is, naar onze menselijke waarnemingen, dan heeft dat zo moeten zijn.
Ja het is mensenwerk, maar wel werk van mensen waar God de Koning der kerk boven staat. Dat besef is kwijt in de kerk. Als wij vinden dat er te weinig dominees zijn en er te weinig aangenomen worden voor de studie, dan gaan wij bepalen wat en hoe God het moet doen. En als God ze geeft, dan zijn we er nog ondankbaar mee ook. We zitten meer met dominees verlegen, dan erom.
En toch blijft het voor mij dubbel dat er zoveel afgewezen worden die menen een roeping te hebben en een attest krijgen van hun kerkenraad en dan worden afgewezen. Alsof degenen die afgewezen zijn en de kerkenraden het dan verkeerd hebben.

Wat betreft het dik gemaakte. Laat ik vooropstellen dat ik er geen moeite mee heb als mensen op een serieuze manier een afweging maken om naar een ander kerkverband te gaan, omdat bijvoorbeeld ze bepaalde zaken missen in de prediking. Maar nu ga je wel heel makkelijk aan het feit voorbij dat degenen die zich aanmelden binnen de GG ook de roeping voelen om daarbinnen predikant te worden, anders hadden ze toch al de keuze voor een ander kerkverband kunnen maken. En om predikant te worden zou het dan wel mogen en als anderen veranderen, dan wordt het meegedeeld als: met leedwezen maken wij bekend, terwijl daar soms hele worstelingen aan vooraf gaan (zo gaan de afkondigingen in ieder geval waar ik lid ben).
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Martijn »

Jeremiah schreef:
GG-er schreef:
Jeremiah schreef:
:) ik ben dubbel abuis. Ik dacht aan Grand Rapids, maar daar is het vroeger dus hadden we al lang iets gehoord.


Amerika loopt achter op ons... De werkdag begint daar nu net!
Laat maar. Ik geef het op. :mdr
Na drie dol, dwaze dagen ben je ook niet meer zo scherp toch? :haha
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door DDD »

Onbemind schreef:
DDD schreef:
Onbemind schreef:
DDD schreef:
Gods raad bestaat in eeuwigheid. Maar God is niet alleen niet de auteur van het kwaad, maar is evenmin eindverantwoordelijk voor alle beslissingen van mensen. Hoe dat zit, hoeven wij niet nieuwsgierig te onderzoeken, maar ik zie geen enkele reden om de curatoren niet geheel verantwoordelijk te houden voor de te nemen besluiten. God werkt middellijk. Een andere manier is er niet, dat hangt samen met de aard van Gods openbaring.

Gods raad doet nooit in het minste af aan onze verantwoordelijkheid. Dat geldt ook in dit geval. Wij zijn het inderdaad oneens. Ik vind overigens dat je jouw standpunt wel wat nader zou mogen verklaren, want als dit alleen voor het curatorium zou gelden, dan is dat mijns inziens ongereformeerd. Maar als het voor alle dingen zou gelden, dan is dat mijns inziens ongerijmd en ook in strijd met de NGB.
Toch valt het nog wel mee met de verschillende mening...
Als we de vraag anders stellen explicieter misschien: Kan de mens Gods wil weerstaan? klopt het dat jij daar nu Ja op zegt?
Omdat God Predikanten geroepen heeft naar zijn WIL, dat die dan toch door het Curatorium geweigerd kunnen worden?
Het is zonder meer mogelijk tegen de wil van God te handelen, inderdaad. Het is mijns inziens ook mogelijk dat God mensen roept, die geen dominee worden omdat het curatorium dat niet wil. Ondertussen gaat er niets buiten Gods macht om. Maar dat is niet iets waar mensen zich mee bezig behoeven te houden.
Ik ben er mee eens dat de verantwoording bij de mens ligt. En zeker dat mensen tegen Gods Wil zouden in kunnen gaan. Echter niet tegen Gods Raad wat van Eeuwigheid besloten ligt. God wist immers wat de mens kiezen zou. Hij is Alwetend
maar daarom ook als God wilt dat een mens aangenomen wordt, en dit in zijn raad ook besloten ligt. Kunnen andere het dan nog tegenhouden? Zouden dan de harten en gedachten van het curatorium geneigd worden om persoon x aan te nemen?
Je haalt van alles door elkaar. Probeer het eens per reden en conclusie weer te geven. Je redeneert volgens mij op verschillende niveau´s. De raad van God doet in deze discussie niets ter zake. Die doet overigens nooit ter zake, behalve dan in de dogmatiek, voor zover dit de wetenschappelijke verwoording is van wat wij over God en zijn daden weten.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Onbemind »

DDD schreef:
Onbemind schreef:
DDD schreef:
Onbemind schreef: Toch valt het nog wel mee met de verschillende mening...
Als we de vraag anders stellen explicieter misschien: Kan de mens Gods wil weerstaan? klopt het dat jij daar nu Ja op zegt?
Omdat God Predikanten geroepen heeft naar zijn WIL, dat die dan toch door het Curatorium geweigerd kunnen worden?
Het is zonder meer mogelijk tegen de wil van God te handelen, inderdaad. Het is mijns inziens ook mogelijk dat God mensen roept, die geen dominee worden omdat het curatorium dat niet wil. Ondertussen gaat er niets buiten Gods macht om. Maar dat is niet iets waar mensen zich mee bezig behoeven te houden.
Ik ben er mee eens dat de verantwoording bij de mens ligt. En zeker dat mensen tegen Gods Wil zouden in kunnen gaan. Echter niet tegen Gods Raad wat van Eeuwigheid besloten ligt. God wist immers wat de mens kiezen zou. Hij is Alwetend
maar daarom ook als God wilt dat een mens aangenomen wordt, en dit in zijn raad ook besloten ligt. Kunnen andere het dan nog tegenhouden? Zouden dan de harten en gedachten van het curatorium geneigd worden om persoon x aan te nemen?
Je haalt van alles door elkaar. Probeer het eens per reden en conclusie weer te geven. Je redeneert volgens mij op verschillende niveau´s. De raad van God doet in deze discussie niets ter zake. Die doet overigens nooit ter zake, behalve dan in de dogmatiek, voor zover dit de wetenschappelijke verwoording is van wat wij over God en zijn daden weten.
Heel kort samengevat.

Naar mijn mening kan het dus zijn dat
A: het curatorium, mensen afhoud die geroepen zijn door God. ( tegen de wil in maar naar Gods raad. )
B: het curatorium, kan geen mensen afhouden wat naar de raad Gods is. (in zijn besluit staat vast of persoon x aangenomen wordt of niet.)

Vanwege deze uitgangspunten zeg ik dan ook.

Een mens die naar Gods wil en volgens Gods raad geroepen is zal er komen.

Wij weten B niet, echter wil ik hier niet aan voor bij gaan.
Persoon X is afgewezen. Dan is dat toch naar Gods wijze raad?

Volgens een citaat heeft augustus het volgende geschreven.
"dat wat tegen Gods wil ingaat, geschiedt toch niet buiten Zijn wil. "
Of volgens andere bron
" Gods werk is zo groot, dat wat tegen Zijn wil geschiedt, niet buiten Zijn wil om geschiedt"
Ignoti nulla cupido.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door DDD »

Ik wil daar niet op reageren. De bijbel zegt duidelijk dat wij niet over Gods raad mogen speculeren. Daar heb ik ook niet de minste behoefte aan, zelfs niet in dit bijzonder interessante geval.
Plaats reactie