Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door DGG »

KB_ schreef:Ik ben bang dat het toch klopt wat claus heeft opgetekend. De bidstond is er ieder jaar ontdekte ik net. ook zijn er hier vandaag al examens van de huidige studenten. dus daar zal de bidstond ook wel voor zijn!!
Dan blijf ik het toch vreemd vinden dat ze dit al niet gemeld hebben.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Ezen »

Het blijkt toch wel weer iets extra's te hebben als je 'schoonzoon van' bent.
Spitten en niet moe worden.
Rick23
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 apr 2016, 18:57

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Rick23 »

Ezen schreef:Het blijkt toch wel weer iets extra's te hebben als je 'schoonzoon van' bent.
Voor t zelfde geld had ik het fout, Ik weet het niet 100% zeker.
De Haas
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 feb 2011, 11:37

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door De Haas »

Rick23 schreef:
Ezen schreef:Het blijkt toch wel weer iets extra's te hebben als je 'schoonzoon van' bent.
Voor t zelfde geld had ik het fout, Ik weet het niet 100% zeker.
Zeg het dan gewoon niet.
Aan dwaze speculatie hebben we niets.
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door GG-er »

Rick23 schreef:
Ezen schreef:Het blijkt toch wel weer iets extra's te hebben als je 'schoonzoon van' bent.
Voor t zelfde geld had ik het fout, Ik weet het niet 100% zeker.
Ezen en Rick, waar gaat dit over?
Ezen, van wie is hij de schoonzoon?
Rick, waar heb je iets gezegd en wat zei je? Ik weet werkelijk niet waar je het over hebt.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Er zijn er meerdere die de eerste keer werden afgewezen. Ik zou verschillende voorbeelden kunnen noemen. We kunnen dan achteraf wel eens concluderen: Toen was het Gods tijd nog niet. Ik denk nu ook aan onze "eigen" oude ds. J. Karels.
Zoals er ook predikanten zijn die geroepen werden, maar eerst tegenstribbelden. De Heere moest hen soms letterlijk stilzetten.
Ik denk dat het curatorium het dan zeker niet af zal wijzen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jadovi
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2016, 13:12

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door jadovi »

GG-er schreef:
Rick23 schreef:
Ezen schreef:Het blijkt toch wel weer iets extra's te hebben als je 'schoonzoon van' bent.
Voor t zelfde geld had ik het fout, Ik weet het niet 100% zeker.
Ezen en Rick, waar gaat dit over?
Ezen, van wie is hij de schoonzoon?
Rick, waar heb je iets gezegd en wat zei je? Ik weet werkelijk niet waar je het over hebt.
Dhr. P.C. Vlot uit Dordrecht is de schoonzoon van Ds. Karels uit Hardinxveld-Giessendam
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door GGBeroopingswerk »

Ezen schreef:Het blijkt toch wel weer iets extra's te hebben als je 'schoonzoon van' bent.
Als ik het goed begrijp worden de geroepen mannen afgewezen. In plaats daarvan de (schoon)zonen aangenomen. Het is ook nooit goed :bobo
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Charles »

Zo groot is het kerkverband van de GG nou ook weer niet. Logisch dat na 100 jaar je de 'zonen en schoonzonen van' krijgt als predikant. Niets om je druk over te maken lijkt me.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Onbemind »

DDD schreef:
Onbemind schreef:
DDD schreef:
Gods raad bestaat in eeuwigheid. Maar God is niet alleen niet de auteur van het kwaad, maar is evenmin eindverantwoordelijk voor alle beslissingen van mensen. Hoe dat zit, hoeven wij niet nieuwsgierig te onderzoeken, maar ik zie geen enkele reden om de curatoren niet geheel verantwoordelijk te houden voor de te nemen besluiten. God werkt middellijk. Een andere manier is er niet, dat hangt samen met de aard van Gods openbaring.

Gods raad doet nooit in het minste af aan onze verantwoordelijkheid. Dat geldt ook in dit geval. Wij zijn het inderdaad oneens. Ik vind overigens dat je jouw standpunt wel wat nader zou mogen verklaren, want als dit alleen voor het curatorium zou gelden, dan is dat mijns inziens ongereformeerd. Maar als het voor alle dingen zou gelden, dan is dat mijns inziens ongerijmd en ook in strijd met de NGB.
Toch valt het nog wel mee met de verschillende mening...
Als we de vraag anders stellen explicieter misschien: Kan de mens Gods wil weerstaan? klopt het dat jij daar nu Ja op zegt?
Omdat God Predikanten geroepen heeft naar zijn WIL, dat die dan toch door het Curatorium geweigerd kunnen worden?
Het is zonder meer mogelijk tegen de wil van God te handelen, inderdaad. Het is mijns inziens ook mogelijk dat God mensen roept, die geen dominee worden omdat het curatorium dat niet wil. Ondertussen gaat er niets buiten Gods macht om. Maar dat is niet iets waar mensen zich mee bezig behoeven te houden.
Ik ben er mee eens dat de verantwoording bij de mens ligt. En zeker dat mensen tegen Gods Wil zouden in kunnen gaan. Echter niet tegen Gods Raad wat van Eeuwigheid besloten ligt. God wist immers wat de mens kiezen zou. Hij is Alwetend
maar daarom ook als God wilt dat een mens aangenomen wordt, en dit in zijn raad ook besloten ligt. Kunnen andere het dan nog tegenhouden? Zouden dan de harten en gedachten van het curatorium geneigd worden om persoon x aan te nemen?
Ignoti nulla cupido.
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door GG-er »

Charles schreef:Zo groot is het kerkverband van de GG nou ook weer niet. Logisch dat na 100 jaar je de 'zonen en schoonzonen van' krijgt als predikant. Niets om je druk over te maken lijkt me.
Je hoeft je er inderdaad niet druk om te maken. Maar je kunt je er wel een beetje over verbazen. Er zijn inmiddels heel wat predikanten en studenten die familie van elkaar zijn.

Je kunt wel zeggen dat het kerkverband niet zo heel groot is, maar er zijn toch meer dan 100.000 leden.
Ca. 25.000-30.000 daarvan zijn mannelijke belijdende leden.
Er zijn ca. 50 predikanten. Het aantal predikanten is dus slechts zo'n 0,2% van de mannen.
Dat er dan toch heel wat familieverbanden zijn, is opmerkelijk.

Maar nogmaals: je hoeft je er niet druk om te maken, je hoeft er ook niets achter te zoeken. Ik heb vertrouwen in de integriteit van het curatorium. Maar het is niet gek dat het opvalt dat er heel wat familieverbanden zijn.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Erik »

Charles schreef:Zo groot is het kerkverband van de GG nou ook weer niet. Logisch dat na 100 jaar je de 'zonen en schoonzonen van' krijgt als predikant. Niets om je druk over te maken lijkt me.
Je ziet het ook in andere kerkverbanden dat (schoon)zonen/dochters van predikant ook predikant of theoloog zijn geworden.

Wellicht ook invloed van opvoeding en genen?
Het kan zelfs negatief uitpakken als mensen iemand zien als zoon/dochter van! ipv een zelfstandig individu
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door parsifal »

Even een vraagje uit pure nieuwsgierigheid, gaat Dhr Vlot voor vrienden door het leven als Peter of Pieter? Het zou zomaar een oud klasgenoot van me kunnen zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door DGG »

(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Charles »

Mooie naam voor een ambulancechauffeur.
Plaats reactie