Belijdenis

Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belijdenis

Bericht door DDD »

@Leerling:
Van die roeping weet ik niets af. Ik zou er compleet overspannen van worden. Gelukkig hebben de meeste dominees gewoon een roeping voor één gemeente. Dat is voor veel mensen toch al een zware opgave.

En daarnaast zou ik niet weten waarom een organist ook niet zo'n roeping kan hebben voor meerdere kerken. Ook al is organist zijn geen ambt. Een leerkracht of advocaat kan zich ook geroepen weten op meerdere scholen of in meerdere kwesties.

Roepingen zijn echter nooit in strijd met het geopenbaarde woord van God. Dus als de organist de onderlinge bijeenkomsten niet mag nalaten, mag de dominee dat ook niet.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Belijdenis

Bericht door Leerling »

GJdeBruijn schreef:
Leerling schreef: Jouw termen waren:
1. Onzinnige en kwetsende opmerkingen
2. Domme bewering
3. Gewoon flauwekul
4. Met wantrouwen bejegenen
5. Zonder kennis van zaken
6. Oordelend
7. Men neemt elkaar de maat!
8. Onzin
9. Onzinnige beweringen
10. Gebrek aan kennis
11. Onzin verkoopt
12. Nare debattruc
13. Erg sneu dat je zo'n opmerking moet maken
14. Flauwekul
15. Even een sneer
16. Oordeel in negatieve zin
:huhu leuk gevonden. En ja, ik heb felle bewoordingen gebruikt. Maar wie kaatst... Enz. :)
Je maakt nu evenwel de woorden los van de context; je plaatst deze in een lijst en jawel, de karikatuur die zo makkelijk te bestrijden is.
Ik beloof je dat ik geen tegen-lijstje zal maken. Zullen we weer verder gaan op de inhoud?
Jij hebt felle bewoordingen gebruikt en ik heb dat. Je mag van mij het tegen-lijstje maken hoor, dat ben ik zelf ook nagegaan. Kan natuurlijk wel het vingertje naar jou laten wijzen, dan wijzen er altijd nog 4 naar mijzelf. Dus ook bij jezelf blijven. Helemaal goed om weer 'rustig en netjes' op de inhoud verder te gaan. :)
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Belijdenis

Bericht door Leerling »

DDD schreef:@Leerling:
Van die roeping weet ik niets af. Ik zou er compleet overspannen van worden. Gelukkig hebben de meeste dominees gewoon een roeping voor één gemeente. Dat is voor veel mensen toch al een zware opgave.

En daarnaast zou ik niet weten waarom een organist ook niet zo'n roeping kan hebben voor meerdere kerken. Ook al is organist zijn geen ambt. Een leerkracht of advocaat kan zich ook geroepen weten op meerdere scholen of in meerdere kwesties.

Roepingen zijn echter nooit in strijd met het geopenbaarde woord van God. Dus als de organist de onderlinge bijeenkomsten niet mag nalaten, mag de dominee dat ook niet.
Om misverstanden te voorkomen, DDD, zou jij je eerste regels verder uit willen leggen?

En op je laatste regel ingaande: Dan zou een predikant ook nooit een vrije-zondag mogen hebben én op zondag vacante gemeenten dienen.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Belijdenis

Bericht door GJdeBruijn »

@Leerling, het is even wennen aan je stijl (zal wederzijds zijn), maar ik mag je wel :super
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Belijdenis

Bericht door ejvl »

Leerling schreef: Wellicht zou je het roepingsgedeelte nog wat nader willen toelichten? Waarom vind jij dat organist zijn een roeping kan zijn?
Net wat GJdeBruyn zegt eigenlijk.
Als persoon kun je je geroepen weten op die plaats te dienen en zo een zeer belangrijk onderdeel van de eredienst, de gemeentezang, te mogen begeleiden.
Dat je verlangen is om dienstbaar te mogen zijn in de eredienst en je dan gevraagd wordt door de kerkenraad. Dan kan je je daardoor door God geroepen weten op die plek dienstbaar te mogen zijn.
Dat geldt ook voor koster, zondagsschool meester, clubleiding enzovoort.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Belijdenis

Bericht door Leerling »

GJdeBruijn schreef:
Leerling schreef:Dat afzonderlijke argument is gelegen in het feit van de roeping. Tenminste naar mijn idee. Predikanten hebben een Goddelijke roeping om het Woord te verkondigen aan alle creaturen. Dit mag je naar mijn idee uitleggen dat je als predikant het Woord ook elders mag bedienen.
Organisten hebben naar mijn idee geen Goddelijke roeping om orgel te spelen aan alle creaturen. Niet om daar de organisten mee weg te zetten. Maar het Evangelie prediken acht ik van groter belang, dan orgelspelen (tenzij het een uiterste noodoplossing is, zie mijn reacties aan ejvl). Daar zit mijn inziens dan ook het verschil om ze niet op hetzelfde niveau in te schalen.
Er is onderscheid in roeping, maar dat is wat anders dan te zeggen dat een organist zich niet geroepen mag weten tot een dienstbaar plaatsje in de eredienst. Een organist is ook maar een nietig mensje en moet ook beleven dat een zondige mens niets meer heeft in te brengen tot Gods eer. Als je dan toch via een ordelijke weg tot een organistschap in een kerkelijke gemeente mag komen, is dat toch geen toeval? Dat valt onder Gods regering, onder Zijn voorzienigheid. Een organist mag zich wel degelijk beroepen weten. Of iedere organist dat zo ervaart is wat anders, maar ik kan je verzekeren dat die roeping bestaat en vele malen bevestigd kan worden, juist als het allerminst verwacht wordt!
Mooi uiteengezet. Als je zo de roeping van/tot organist omschrijft kan ik er eigenlijk niks tegenin brengen.
Maar hoe functioneert het met betrekking tot de roeping dan tot wel of niet orgel spelen in andere kerken of wel of niet preken in andere kerken? Ik denk dat "onderlinge bijeenkomsten niet nalaten" zwaarder weegt voor een organist, dan voor een predikant. Ook vanwege de aard van de verschillende roepingen. Natuurlijk zijn er gemeenten die omtrent het begeleiden van de erediensten nood hebben. Maar dat zou je in de classis met verschillende organisten op kunnen lossen, zodat je het spelen buiten de gemeente tot het minimum beperkt. Of niet?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Belijdenis

Bericht door Leerling »

ejvl schreef:
Leerling schreef: Wellicht zou je het roepingsgedeelte nog wat nader willen toelichten? Waarom vind jij dat organist zijn een roeping kan zijn?
Net wat GJdeBruyn zegt eigenlijk.
Als persoon kun je je geroepen weten op die plaats te dienen en zo een zeer belangrijk onderdeel van de eredienst, de gemeentezang, te mogen begeleiden.
Dat je verlangen is om dienstbaar te mogen zijn in de eredienst en je dan gevraagd wordt door de kerkenraad. Dan kan je je daardoor door God geroepen weten op die plek dienstbaar te mogen zijn.
Dat geldt ook voor koster, zondagsschool meester, clubleiding enzovoort.
Oké. Op die manier is er zeker sprake van roeping. Hadden we even interpretatieverschil over roeping. :)
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Belijdenis

Bericht door ejvl »

Maar wat bedoel je met onderlinge bijeenkomsten?
Als iemand in een andere kerk gaat begeleiden heeft hij net zo goed een onderlinge bijeenkomst toch? Zeker als het een kerkverband is dat hetzelfde is, of overeenkomt met waar hij normaliter kerkt, of die kerken samenwerken? Bijvoorbeeld Rijssen noord en zuid?
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Belijdenis

Bericht door Leerling »

GJdeBruijn schreef:@Leerling, het is even wennen aan je stijl (zal wederzijds zijn), maar ik mag je wel :super
Haha. Soms moet ik m'n stijl nog even bijschaven. :huhu
Maar zonder bepaalde terminologie is het ook fijn om met jou te spreken/discussiëren :)
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belijdenis

Bericht door DDD »

Leerling schreef:
DDD schreef:@Leerling:
Van die roeping weet ik niets af. Ik zou er compleet overspannen van worden. Gelukkig hebben de meeste dominees gewoon een roeping voor één gemeente. Dat is voor veel mensen toch al een zware opgave.

En daarnaast zou ik niet weten waarom een organist ook niet zo'n roeping kan hebben voor meerdere kerken. Ook al is organist zijn geen ambt. Een leerkracht of advocaat kan zich ook geroepen weten op meerdere scholen of in meerdere kwesties.

Roepingen zijn echter nooit in strijd met het geopenbaarde woord van God. Dus als de organist de onderlinge bijeenkomsten niet mag nalaten, mag de dominee dat ook niet.
Om misverstanden te voorkomen, DDD, zou jij je eerste regels verder uit willen leggen?

En op je laatste regel ingaande: Dan zou een predikant ook nooit een vrije-zondag mogen hebben én op zondag vacante gemeenten dienen.
Jij beweerde dat iedere individuele dominee de roeping heeft om aan alle creaturen het Evangelie te verkondigen. Dat is nogal overdreven. Zo moet je de bijbelteksten daarover mijns inziens niet uitleggen.

Ik beweer zelf niet dat een dominee geen vrije zondag mag hebben. Ik beweer alleen dat ook organisten wel eens vacante gemeenten mogen dienen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belijdenis

Bericht door eilander »

Ik heb het te druk voor deze discussie, jongens. Ik vind het voorbereiden van de volgende kerkdienst die ik mag begeleiden veel belangrijker.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Belijdenis

Bericht door Leerling »

DDD schreef:
Leerling schreef:
DDD schreef:@Leerling:
Van die roeping weet ik niets af. Ik zou er compleet overspannen van worden. Gelukkig hebben de meeste dominees gewoon een roeping voor één gemeente. Dat is voor veel mensen toch al een zware opgave.

En daarnaast zou ik niet weten waarom een organist ook niet zo'n roeping kan hebben voor meerdere kerken. Ook al is organist zijn geen ambt. Een leerkracht of advocaat kan zich ook geroepen weten op meerdere scholen of in meerdere kwesties.

Roepingen zijn echter nooit in strijd met het geopenbaarde woord van God. Dus als de organist de onderlinge bijeenkomsten niet mag nalaten, mag de dominee dat ook niet.
Om misverstanden te voorkomen, DDD, zou jij je eerste regels verder uit willen leggen?

En op je laatste regel ingaande: Dan zou een predikant ook nooit een vrije-zondag mogen hebben én op zondag vacante gemeenten dienen.
Jij beweerde dat iedere individuele dominee de roeping heeft om aan alle creaturen het Evangelie te verkondigen. Dat is nogal overdreven. Zo moet je de bijbelteksten daarover mijns inziens niet uitleggen.

Ik beweer zelf niet dat een dominee geen vrije zondag mag hebben. Ik beweer alleen dat ook organisten wel eens vacante gemeenten mogen dienen.
Dat klopt dat ik dat beweer. Wat zou daar fout aan zijn dan? Waarom zou dat overdreven zijn?

Nee dat beweer je inderdaad niet. Dat wil ik je ook zeker niet in de mond leggen. Ik ging door in het nadenken erover. Sorry dat is mijn fout w.b.t. de onduidelijkheid.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Belijdenis

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Ik heb het te druk voor deze discussie, jongens. Ik vind het voorbereiden van de volgende kerkdienst die ik mag begeleiden veel belangrijker.
Haha. Heb je de liturgie al ontvangen dan?Afbeelding
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belijdenis

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Ik heb het te druk voor deze discussie, jongens. Ik vind het voorbereiden van de volgende kerkdienst die ik mag begeleiden veel belangrijker.
Haha. Heb je de liturgie al ontvangen dan?Afbeelding
Helaas niet. Maar ik weet wel waar de preek over gaat en ik weet ook dat ik een inleidend orgelspel mag verzorgen.
Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belijdenis

Bericht door DDD »

Leerling schreef:
DDD schreef:
Leerling schreef:
DDD schreef:@Leerling:
Van die roeping weet ik niets af. Ik zou er compleet overspannen van worden. Gelukkig hebben de meeste dominees gewoon een roeping voor één gemeente. Dat is voor veel mensen toch al een zware opgave.

En daarnaast zou ik niet weten waarom een organist ook niet zo'n roeping kan hebben voor meerdere kerken. Ook al is organist zijn geen ambt. Een leerkracht of advocaat kan zich ook geroepen weten op meerdere scholen of in meerdere kwesties.

Roepingen zijn echter nooit in strijd met het geopenbaarde woord van God. Dus als de organist de onderlinge bijeenkomsten niet mag nalaten, mag de dominee dat ook niet.
Om misverstanden te voorkomen, DDD, zou jij je eerste regels verder uit willen leggen?

En op je laatste regel ingaande: Dan zou een predikant ook nooit een vrije-zondag mogen hebben én op zondag vacante gemeenten dienen.
Jij beweerde dat iedere individuele dominee de roeping heeft om aan alle creaturen het Evangelie te verkondigen. Dat is nogal overdreven. Zo moet je de bijbelteksten daarover mijns inziens niet uitleggen.

Ik beweer zelf niet dat een dominee geen vrije zondag mag hebben. Ik beweer alleen dat ook organisten wel eens vacante gemeenten mogen dienen.
Dat klopt dat ik dat beweer. Wat zou daar fout aan zijn dan? Waarom zou dat overdreven zijn?

Nee dat beweer je inderdaad niet. Dat wil ik je ook zeker niet in de mond leggen. Ik ging door in het nadenken erover. Sorry dat is mijn fout w.b.t. de onduidelijkheid.
Wel. Dat is feitelijk onmogelijk. Het is niet eens mogelijk om tien procent van alle creaturen in je hele leven te spreken. Die opdracht is figuurlijk en aan de kerk als geheel gegeven. Die brengt mijns inziens niet mee dat iedere individuele dominee of christen op allerlei plaatsen geroepen is.
Plaats reactie