Onder de wet of onder de genade

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Als je alle vermaningen in het Nieuwe Testament nagaat, blijkt dat daarin de tien geboden functioneren. Is de vreze Gods in 1 Petr. 2:17 iets anders dan het eerste gebod? Is het verbod op het vertrouwen op het schepsel in 2 Kor. 1:9 en 1 Tim. 6:17 niet de inhoud van het eerste gebod? De aansporing om Gods Woord te horen en te lezen (Openb. 1:3), de oproep om te bidden (Rom. 12:12) en het zingen van psalmen (Col. 3:16) behoren tot het tweede gebod.
In Joh. 4:24 lezen we over het aanbidden van God in geest en in waarheid. Dat heeft toch alles te maken met het ijdel gebruiken van de Naam van de Heere, dus het derde gebod. We lezen over de eerste dag van de week in Hand. 20:7, 1 Kor. 16:2 en Openb. 1:10. Deze dingen tonen aan dat er een dag van de Heere is, die de christen wordt geacht te eerbiedigen.
Wat denk je van het woord van de apostel in Ef. 6:2 aan de kinderen, waarin zij worden vermaand om hun ouders gehoorzaam te zijn. Het is een rechtstreekse toepassing van het vijfde gebod. Ook de vermaning om de (heidense) overheid te gehoorzamen past hierbij, evenals het appel aan slaven om hun heren te dienen. Het zesde tot en met het tiende gebod wordt samengevat in Rom. 13:9. Kortom, de tien geboden worden herhaald in het Nieuwe Testament. Zij behoren tot de wet van Christus.
roseline

Bericht door roseline »

En hoe vervul je dan die tien geboden, Refojongere?

De ervaring leert dat men blijft hangen op het al dan niet naar de letter - op eventueel farizeese wijze - uitvoeren van het vierde gebod, maar dat men het tiende gebod gemakshalve overslaat. Niet beseffend (?) dat dat gebod iets moeilijker te houden is dan het vierde, maar niettemin even belangrijk...

Wie over één van de geboden struikelt, maak zich schuldig aan het overtreden der gehele wet.

Om dat te voorkomen, gaat het om het vervullen van de wet, in Geest en in waarheid en te leven in de volmaakte wet, die der vrijheid.

Groeten, Rose.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Roseline,

Hoe vervullen wij die geboden? In de berijming van de Tien Geboden vragen wij dan: "Gun door het geloof in Christus krachten om die te doen uit dankbaarheid". Wat moeten wij doen: Zien op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs.

"Niet beseffend (?) dat dat gebod iets moeilijker te houden is dan het vierde, maar niettemin even belangrijk..."

Zo is dat. Ik zeg niet dat het ene gebod moeilijker te houden is als het andere. Als je iets fouts begeert op een foute wijze, dan voldoe je automatisch niet aan alle andere geboden. Maar zo is het ook met het vieren van de sabbat. Probeer maar eens de rustdag te houden zoals de HEERE het van ons vraagt. Die dag helemaal te wijden aan Hem, dat vraagt om vervulling van de rest van de geboden. En de vervulling van het zesde gebod bijvoorbeeld vraagt weer om de vervulling van de andere negen geboden.
Vandaar dat je terecht aanhaalt:
"Wie over één van de geboden struikelt, maak zich schuldig aan het overtreden der gehele wet."
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Kan jij het tiende gebod: 'Gij zult niet begeren' houden?
Ik zelf niet nee.
Niemand kan dat van zichzelf.
Toch spreekt Jezus de rijke jongeling niet tegen. Toch zegt Paulus van zichzelf dat hij de wet hield.

Laat ik het anders zeggen, je kan zonder liefde, zonder Christus, heel nauw naar de wet leven. Het kan je doel zijn heel nauw volgens de wet te leven, vanuit jezelf.
Daarom vervulde Hij de wet. Hij heeft de eis der wet - in ons - vervuld. En daarom kunnen wij in Gods kracht ook de wet vervullen. Hoe? Gal. 5:14-26 geeft daar heel duidelijk uitleg over.
Ik moet zeggen dat ik geen duidelijk beeld heb van wat jij precies bedoelt, en hoe (of) dat afwijkt van wat ik zeg.

Refojongere:
Als je alle vermaningen in het Nieuwe Testament nagaat, blijkt dat daarin de tien geboden functioneren.[/b]

Zoals al eerder gezegd, de Wil van God (de wet van het nieuwe verbond) omvat de 10 geboden in zekere zin idd. Maar gaat veel verder.

De peuterregel 'je mag de straat niet oversteken' en de volwasenregel 'kijk bij het oversteken naar links en rechts', spreken elkaar niet tegen.

Als je mat 6 hebt gelezen zie je dat zeer duidelijk. De wet van het nieuwe verbond gaat verder, blijf dan niet hangen in de wet van het oude verbond.

De wetten van het oude verbond zijn 'slechts' regels die 'kinderen' op het rechte pad moeten houden. Maar als je volwassen geworden bent zou het niet goed zijn als je in die regeltjes blijft hangen.
Is de vreze Gods in 1 Petr. 2:17 iets anders dan het eerste gebod?
"Geen overspel" en "Heb je vrouw lief" hebben eenzelfde achtergrond. De eerste is echter een beperking, terwijl het tweede een verdieping is. blijf dan bij de verdieping.

Zo ook met "geen andere goden",
dat is een logisch gegeven als je God waarlijk vreest!

Je hangt geen bord met "Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben" in je huis, maar je hangt "Aangaande mij en mijn huis, wij zullen de HEERE dienen".
De aansporing om Gods Woord te horen en te lezen (Openb. 1:3), de oproep om te bidden (Rom. 12:12) en het zingen van psalmen (Col. 3:16) behoren tot het tweede gebod.
God's Naam niet ijdel gebruiken is een beperking. God's Naam aanroepen is een verdieping, een verruiming, die het eerste automatisch inhoud. Blijf dan niet bij het eerste hangen.

etc. etc.
We lezen over de eerste dag van de week in Hand. 20:7, 1 Kor. 16:2 en Openb. 1:10. Deze dingen tonen aan dat er een dag van de Heere is, die de christen wordt geacht te eerbiedigen.
De "Dag des HEEERE" is wederkomst.
Deze wordt vaak verward met de dag van de opstanding.

Maar goed, dat terzijde. De dag der samenkomst moeten we zeker respecteren. "Vermijdt de onderlinge samenkomsten niet"
Wat denk je van het woord van de apostel in Ef. 6:2 aan de kinderen, waarin zij worden vermaand om hun ouders gehoorzaam te zijn. Het is een rechtstreekse toepassing van het vijfde gebod.
Kinderen (die niet wedergeboren zijn) moeten uiteraard net zoals alle mensen die niet wedergeboren zijn naar de wet handelen. Het is immers de leermeester voor de kinderen (in de figuurlijke, maar nu dus ook in de letterlijke vorm)
Het zesde tot en met het tiende gebod wordt samengevat in Rom. 13:9. Kortom, de tien geboden worden herhaald in het Nieuwe Testament. Zij behoren tot de wet van Christus.
Paulus roept in Rom 13 op om het liefdesgebod te houden, temeer omdat al automatisch de tweede tafel van de wet inhoud. Blijf dan niet bij die tweede tafel hangen, maar heb lief.

Nogmaals, ik ontken niet het bestaan van een wet, De wet van God, ik bestrijd dat wij moeten leven volgens de oude regel, de wet van het oude testament.

Dat onze nieuw wil in de praktijk veel overeenkomsten vertoond met die oude wil is logisch.
In de manier waarop de oude regel echter 'gehouden' (geprobeerd) kan worden is echter zeer verradelijk.

Dit kan worden gedaan zoals de rijke jongeling, zoals Paulus voor zijn bekering.

Maar we moeten God niet dienen door het houden van wetten. We dienen God door Hem lief te hebben, en onze naaste als onszelf. Dan zullen we heilig leven voor God.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Maar we moeten God niet dienen door het houden van wetten. We dienen God door Hem lief te hebben, en onze naaste als onszelf. Dan zullen we heilig leven voor God."

En wat houdt het dienen van God in? Wat houdt Hem liefhebben in? Wat houdt het liefhebben van onze naasten in?
Als je werkelijk God en je naasten liefhebt, dan zul je ook GRAAG Zijn Wet volkomen houden door Zijn Geest alleen! Vanuit onszelf is het onmogelijk, maar door Zijn kracht alleen.
Anders krijg je een gemakkelijk christendom, dat zegt: Ik heb geen wet nodig, ik dien God wel op mijn eigen wijze, als ik Hem maar liefheb (op mijn eigen manier). Maar DAT is niet wat God van ons vraagt. Hij heeft ons immers 10 volkomen goede leefregels gegeven om heilig en onberispelijk te leven, wie zijn wij om dat dan niet te houden, temeer daar we zien dat ze allemaal terugkomen in het NT.
Het is heel belangrijk zoals jij zei: De Tien Geboden houden is meer dan je aan de verboden houden, het is de geboden vervullen.
Elk gebod heeft wat dat betreft twee kanten: Gij zult niet stelen --> Niet stelen, geld geven aan de armen. De Sabbat heiligen --> Niet werken, de dag aan Gods dienst besteden, zoveel mogelijk.
roseline

Bericht door roseline »

Beste Refojongere en Robert,

Het mooie is, dat, als je je volkomen aan het tiende gebod houdt en niet je eigen begeerte bevrucht, dat je daarmee de rest van de geboden vervuld.

Zonde = de bevruchting van je eigen begeerte in de verzoeking. Jac. 1:14-15.

Zonde = wetteloosheid. 1 Joh. 3:4.

Bevruchting van je eigen begeerte in de verzoeking = wetteloosheid.

En als je kijkt naar wat Jacobus schrijft: Wie over een der geboden struikelt, is schuldig aan het overtreden van de gehele wet. Dat zijn we allemaal. Gelukkig wordt die schuld ons vrijgescholden door het offer van Jezus.

Wie bewust, opzettelijk een gebod overtreedt, leeft als een wetteloze, voor wie Gods wet niet bestaat. Ik neem aan dat wij niet zo willen leven. Wetteloosheid is namelijk uit de duivel.

Daarom staat er: Voldoet niet aan het begeren van het vlees Gal. 5:16-26. En: doodt dan de leden die op aarde zijn. Kol. 3:5-10.

Lees maar eens wat die begeerten of werken van het vlees zijn, of lees maar eens wat de leden die op aarde zijn inhouden. Alles is het begeerte naar het aardse. Eerzucht, hebzucht, jaloezie, hoogmoed, geldzucht, egoisme/zelfzucht, boze begeerte, onreinheid, hoererij, ijdelheid... En als dat volgroeid is, leidt dat tot minachting voor je omgeving, stelen, slechts tijd voor jezelf nemen, lui zijn, of alleen maar tijd nemen voor je werk (overmatige ambitie), ontucht, echtbreuk, overspel, twist, tweedracht, dronkenschap, etc. En om dat je dat niet wilt erkennen, leef je in huichelarij en bedrog... Maar het begin met de begeerte naar....

Hoe kun je - om maar eens een voorbeeld te noemen - je ouders niet eren als je de hoogmoed, eerzucht, zelfzucht weg doet uit je leven? Dan kan je toch niet anders dan dankbaar zijn?

Hoe kun je echtbreuk plegen als je onreinheid, hoererij, zelfzucht weg doet uit je leven? Dan kan je niet anders dan je man/vrouw lief te hebben. Want daarvoor in de plaats komt: liefde, trouw, goedheid.

Hoe kun je liegen als je alle bedrog en huichelarij van binnen uitreinigt? Dan blijft er alleen waarheid over.

Hoe kun je stelen als je alle hebzucht en geldzucht doodt? Dan heb je er nooit behoefte aan. Nee, dan wordt je vrijgevig en goed voor je naaste.

Hoe kun je de sabbat ontheiligen als je alle zelfzucht, hebzucht, eerzucht doodt? Dan doe je elke dag goede werken tot eer van God: je toont je barmhartig, liefdevol, je verricht werken die nuttig zijn en opbouwend.

Als je je begeerte in je vlees niet bevrucht, en de leden die op aarde zijn doodt, dan kun je niet zondigen en dus ook niet de wet bewust overtreden(immers voor de zonde is 1. een verzoeking nodig die ontstaat door je eigen begeerte en 2. bevruchting van je eigen begeerte tijdens die verzoeking nodig Jac. 1:14-15).

En die begeerten, de leden die op aarde zijn, zijn niet zomaar dood. De zonde is niet zomaar overwonnen. Daar is een weg te gaan, in Gods kracht. Het vlees moet met zijn lusten en begeerten gekruisigd worden. Maar deze weg leidt tot het volkomene, de wet is niet volmaakt, maar wij hebben een hogepriester die ons een weg is voorgegaan en die wel volmaakt is. Omdat in Hem nooit de begeerten in het vlees - Hij is ook verzocht geweest! - zijn bevrucht.

Groeten, Rose.

[Veranderd op 17/12/02 door roseline]
Plaats reactie