Beroepingswerk discussie

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18752
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door helma »

Jolanda jammer dat je je dominee kwijtraakt!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:Jolanda jammer dat je je dominee kwijtraakt!
Ja. Een voorganger wordt altijd weer een voorbijganger, zei onze vorige dominee.
Gelukkig is de gemeente niet afhankelijk van een dominee.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Schapenkop
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2015, 12:09

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Schapenkop »

Hoe zit het eigenlijk met het beroepen van predikanten voor de zending? Gaat dat ook via een stemming in de gemeente of in de kerkenraad? Waarom zijn er een aantal gemeenten die structureel beroepen voor een zendingspredikant? Zijn deze gemeenten aangewezen of kiezen ze daar zelf voor?
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door peterf »

Schapenkop schreef:Hoe zit het eigenlijk met het beroepen van predikanten voor de zending? Gaat dat ook via een stemming in de gemeente of in de kerkenraad? Waarom zijn er een aantal gemeenten die structureel beroepen voor een zendingspredikant? Zijn deze gemeenten aangewezen of kiezen ze daar zelf voor?
Zie Paulus nr 345: http://www.zgg.nl/Media/view/6494/Paulus

Wie wordt beroepen?
Het deputaatschap overlegt met het zendingsteam over het uitbrengen van een beroep, de inhoud van de functie en de plaats waar de predikant zich zal vestigen. Vaak heeft het team ook een gesprek met ambtsdragers en leden van de zendingsgemeente waarvoor het beroep wordt uitgebracht. Het is belangrijk dat het beroep ook onder hen leeft en dat er gebed voor is. Het deputaatschap stelt, voordat een persoon wordt verkozen om te beroepen, eerst een functiebeschrijving vast. Daarin staat wat de taak van de zendingspredikant zal zijn, welke opleiding en eigenschappen belangrijk zijn om goed te kunnen functioneren en wat de geschatte periode van de uitzending is. Op twee manieren kan iemand gekozen worden. Het kan zijn dat een persoon zich meldt bij het curatorium met het verlangen te worden opgeleid tot zendingspredikant. Het zendingsdeputaatschap is in zo’n geval betrokken bij de toelating. In dit geval weegt het deputaatschap af welk veld en welke taak het beste past bij de kandidaat. De andere mogelijkheid is dat het deputaatschap een beroep uitbrengt op een kandidaat of predikant. In dit geval gaat het deputaatschap aan de hand van de vereisten na welke personen beroepen kunnen worden. De deputaten werken dan met een zogenoemde groslijst.

Hoe wordt er beroepen?
Het deputaatschap kan zelf geen predikanten beroepen. Dat is voorbehouden aan een plaatselijke gemeente. Daarom vraagt het deputaatschap aan een gemeente om een persoon te beroepen als zendingspredikant. Het besluit om een beroep uit te brengen moet namelijk altijd een kerkenraadsbesluit zijn. In de praktijk is dit bij voorkeur een gemeente waarin een zendingsdeputaat als predikant dient omdat de lijnen tussen de kerkenraad en deputaatschap dan kort zijn. Het deputaatschap informeert de kerkenraad tijdig over het verzoek om een beroep uit te brengen. Het biedt de kerkenraad de gelegenheid om beslissingen te nemen over de procedure die men wil volgen. Wil men de leden hierbij betrekken? Hoe informeert de kerkenraad de gemeente? Krijgt het een plek in de voorbede van de gemeente? De kerkenraad krijgt vanuit het zendingsbureau een conceptberoepsbrief toegestuurd, die gebruikt wordt bij het opstellen van de definitieve beroepsbrief. Het is belangrijk dat de kerkenraad op de hoogte is van de gevolgen van het beroepen van een zendingspredikant. ZGG heeft deze zaken vastgelegd in een notitie die de betrokken kerkenraad ontvangt. In grote lijnen komt het erop neer dat de zending verantwoordelijk is voor huisvesting en de betaling van het traktement. Ook houdt het zendingsdeputaatschap toezicht op het functioneren van de betrokkene. De termijn waarin over een beroep beslist moet worden, is zes weken. Dat is dus dubbel zo lang als gebruikelijk is bij het uitbrengen van een beroep. ZGG beseft dat een beroep voor een zendingsveld een ingrijpende zaak is en gunt de beroepen predikant of kandidaat daarom een ruime bedenktijd. Ook kunnen er thema’s zijn die de beroepene graag bespreekt met het deputaatschap.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Johannes 3:16 »

Curatorium schreef:
ZWP schreef:Nav ANBI publicatie van financiële gegevens:

Ik ben benieuwd wanneer een ijverige journalist per kerk/kerkverband deze gegevens gebruikt om 'collecteopbrengst per lid' uit te rekenen of zoiets. Of salaris per predikant per kerkverband of zoiets. Kan nooit lang duren... :jongle
Net even gekeken, bij sommige (grotere) gemeenten zie je exorbitant hoge bedragen bij 'Uitgaven ter onderhouding van de eredienst' staan. Nu zullen echter in zulke gemeenten ook betaalde kosters zijn en organisten zullen ook wel meer verdienen. Dus salaris per predikant ga je met deze informatie niet kunnen berekenen.
Bij de GGN Arnemuiden zijn de "uitgaven ter onderhouding van de eredienst" bijna 26.000 euro geweest in 2014.
Dit moet dus inclusief het traktement van ds. Krijgsman zijn. Dat lijkt me aan de lage kant. Of zijn predikanten niet in dienst van een plaatselijke gemeente? Wie kan hier iets over vertellen?
ejvl
Berichten: 5757
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door ejvl »

Kan zijn dat deze predikant (net als de OGG) op de zak preekt. De collecte aan de deur is voor hem.
Vergeet ook niet dat de predikant geen woonkosten heeft, geen huur of hypotheek betaald.
Mits ze een pastorie van de kerk hebben natuurlijk.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Johannes 3:16 »

ejvl schreef:Kan zijn dat deze predikant (net als de OGG) op de zak preekt. De collecte aan de deur is voor hem.
Vergeet ook niet dat de predikant geen woonkosten heeft, geen huur of hypotheek betaald.
Mits ze een pastorie van de kerk hebben natuurlijk.
De inkomsten voor het onderhouden van de predikant moeten openbaar gemaakt worden, lijkt mij, anders kan een gift niet aftrekbaar zijn.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Curatorium »

Johannes 3:16 schreef: Bij de GGN Arnemuiden zijn de "uitgaven ter onderhouding van de eredienst" bijna 26.000 euro geweest in 2014.
Dit moet dus inclusief het traktement van ds. Krijgsman zijn. Dat lijkt me aan de lage kant. Of zijn predikanten niet in dienst van een plaatselijke gemeente? Wie kan hier iets over vertellen?
De staat van baten en lasten op de GG en GGiN site, zijn zo gemaakt dat ze net genoeg info bieden voor de belastingdienst (die van de OGG geven volgens mij echt te weinig informatie). Maar onder uitgaven ter onderhouding van de eredienst hoef je, als je niet zo open wil zijn, alleen het deel van het traktement te vermelden wat gaat over de preekbeurten/de erediensten. Het andere geld kan je dan onderbrengen in de post overig en zelfs misschien geld onderbrengen bij de diaconale uitgaven.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Johannes 3:16 »

Curatorium schreef:
Johannes 3:16 schreef: Bij de GGN Arnemuiden zijn de "uitgaven ter onderhouding van de eredienst" bijna 26.000 euro geweest in 2014.
Dit moet dus inclusief het traktement van ds. Krijgsman zijn. Dat lijkt me aan de lage kant. Of zijn predikanten niet in dienst van een plaatselijke gemeente? Wie kan hier iets over vertellen?
De staat van baten en lasten op de GG en GGiN site, zijn zo gemaakt dat ze net genoeg info bieden voor de belastingdienst (die van de OGG geven volgens mij echt te weinig informatie). Maar onder uitgaven ter onderhouding van de eredienst hoef je, als je niet zo open wil zijn, alleen het deel van het traktement te vermelden wat gaat over de preekbeurten/de erediensten. Het andere geld kan je dan onderbrengen in de post overig en zelfs misschien geld onderbrengen bij de diaconale uitgaven.
Bij de GGN Arnemuiden lees ik in het jaarverslag:

"De uitgaven ter onderhouding van de eredienst bestaan uit de lasten die samenhangen met het kerkgebouw (onderhoud, energie, schoonmaak etc.".

Hieronder vallen dus niet de kosten van de predikant.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Johannes 3:16 »

Curatorium schreef:De staat van baten en lasten op de GG en GGiN site, zijn zo gemaakt dat ze net genoeg info bieden voor de belastingdienst (die van de OGG geven volgens mij echt te weinig informatie).
De voorwaarden van de Belastingdienst:
Vermogensfondsen en kerkgenootschappen moeten de volgende informatie wel publiceren:

- een staat van baten en lasten en een toelichting
- een financieel overzicht van de daadwerkelijke bestedingen per rubriek of thema
- een overzicht van de voorgenomen bestedingen en een toelichting daarop
De kerkgenootschappen die je noemt voldoen dus niet aan de voorwaarden.
HHG
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2015, 17:14

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door HHG »

Tot mijn verbazing kom ik tot een aantal merkwaardige ontdekkingen de afgelopen weken.
1. Dr. W. J. op 't Hof ( die verbonden was als pastoraal werker in de HHG Elim te Urk) is plotseling zonder afscheid vertrokken. Geen enkele vermelding in het RD of andere media.
2. op dominees.nl lees ik dat zonder dat er sprake is van een bepaalde beroepingsprocedure Ds. Zweistra verbonden wordt, na zijn emeritaat, als pastoraal werker in Urk. Ook geen enkele vermelding in het RD of andere media.
3. Sinds deze week bestaat er op Urk een nieuwe kerkelijke gemeenschap. Jaja... het kan er nog bij op het zo overvolle Urk. De nieuwe kerk heet het Hervormd-Gereformeerd comité. Een hervormde Evangelisatie met als voorgangers.... je raadt het al: Ds. W.J. op t Hof, Kand Baarssen, Ds W.Roos, Ds Veldman, etc.

Iemand enig idee wat er gaande is?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Auto »

HHG schreef:Tot mijn verbazing kom ik tot een aantal merkwaardige ontdekkingen de afgelopen weken.
1. Dr. W. J. op 't Hof ( die verbonden was als pastoraal werker in de HHG Elim te Urk) is plotseling zonder afscheid vertrokken. Geen enkele vermelding in het RD of andere media.
2. op dominees.nl lees ik dat zonder dat er sprake is van een bepaalde beroepingsprocedure Ds. Zweistra verbonden wordt, na zijn emeritaat, als pastoraal werker in Urk. Ook geen enkele vermelding in het RD of andere media.
3. Sinds deze week bestaat er op Urk een nieuwe kerkelijke gemeenschap. Jaja... het kan er nog bij op het zo overvolle Urk. De nieuwe kerk heet het Hervormd-Gereformeerd comité. Een hervormde Evangelisatie met als voorgangers.... je raadt het al: Ds. W.J. op t Hof, Kand Baarssen, Ds W.Roos, Ds Veldman, etc.

Iemand enig idee wat er gaande is?
1. off topic
2. Daar hoeft geen beroepingsprocedure voor gedaan te worden. Ze hebben hem gevraagd of hij pastoraal werk op Urk wil gaan doen en op dat verzoek is ds Zweistra ingegaan. Niet bijzonder of zo, dat gebeurd meer.
3. off topic
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Curatorium »

HHG schreef: 2. op dominees.nl lees ik dat zonder dat er sprake is van een bepaalde beroepingsprocedure Ds. Zweistra verbonden wordt, na zijn emeritaat, als pastoraal werker in Urk. Ook geen enkele vermelding in het RD of andere media.
Dat staat (bijna) nooit in het RD, want het is ook niet echt 'nieuws'.
HHG schreef: 3. Sinds deze week bestaat er op Urk een nieuwe kerkelijke gemeenschap. Jaja... het kan er nog bij op het zo overvolle Urk. De nieuwe kerk heet het Hervormd-Gereformeerd comité. Een hervormde Evangelisatie met als voorgangers.... je raadt het al: Ds. W.J. op t Hof, Kand Baarssen, Ds W.Roos, Ds Veldman, etc.
Op Kerktijden zie ik alleen weekdiensten staan, dus van een kerkelijke gemeenschap is dan niet echt sprake, toch?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18752
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door helma »

Volgens mij is er in Renswoude ook zo'n soort groep (in wording)
HHG
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2015, 17:14

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door HHG »

Waarom off-topic. Dit forum is toch de plek om ook deze zaken met elkaar te bespreken?
Toen Ds Veldman afscheid nam van HHG Alblasserdam als pastoraal werker stond het in de krant. Toen Ds. Teunissen aangenomen werd als pastoraal werker in Alblasserdam stond het in de krant.
Ik vind het frappant dat een Dr. uit de HHK zo met de noorderzon vertrekt en vervolgens in een schuurtje op Urk weer samenkomt met een groep mensen zonder bericht. Niet om te roddelen, maar om te delen.
Gesloten