Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Dat is ook wel wat voor Luther: slowtravel.
Met de auto moet je door IS-gebied. Lijkt me net zo gevaarlijk als al dat Palestijnengedoe in Israël.
Als ik jou was, zou ik in Nederland blijven, en binnen Nederland zeker de grote steden vermijden.
:livre
Hoezo dat dan? Ik ken in onze grote steden geen schuilkelders en sirenes die afgaan, en toeristengroepen die in dergelijke holen moeten verdwijnen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Dat is ook wel wat voor Luther: slowtravel.
Met de auto moet je door IS-gebied. Lijkt me net zo gevaarlijk als al dat Palestijnengedoe in Israël.
Met de auto naar Italie en dan met de boot naar Israel. Kom je niet veel IS strijders tegen onderweg hoor ;)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Ditbenik »

Ik ben er twee keer geweest. B.l.e.w. hoop ik nog eens vaker te gaan.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Ambtenaar »

Ben er ook meerdere keren geweest. Interessant land, niet enkel vanwege de Bijbelse historie.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door kasparov »

Ambtenaar schreef:Ben er ook meerdere keren geweest. Interessant land, niet enkel vanwege de Bijbelse historie.
Wat maakt Israel nog meer (naast de Bijbelse historie) tot een interessant vakantieland?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Ambtenaar »

kasparov schreef: Wat maakt Israel nog meer (naast de Bijbelse historie) tot een interessant vakantieland?
Je treft er cultuur, geschiedenis en mooi weer.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door DDD »

Tel Aviv heeft prachtige architectuur. En heel mooie stranden. Ik ben er een week geweest en vond het erg de moeite waard. Het is wel een heel duur land.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Mister »

kasparov schreef:
Ambtenaar schreef:Ben er ook meerdere keren geweest. Interessant land, niet enkel vanwege de Bijbelse historie.
Wat maakt Israel nog meer (naast de Bijbelse historie) tot een interessant vakantieland?
Je kunt er genieten van het strand, geweldig eten, skiën, duiken, citytrips ondernemen en je onderdompelen in een heel andere cultuur.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Delftenaar »

De Negev was harstikke leuk om doorheen te reizen: lege wegen door een oneindige woestijn met alleen maar bruintinten. En 43 graden, toen ik er was. Als aardrijkskundige vond ik de omgeving van de Dode Zee erg boeiend, maar de details zijn wat vakinhoudelijk van aard.

Wat ik daarnaast apart vond was om met de huurauto de Palestijnse gebieden in te gaan en zo het conflict (voor zover dat zichtbaar is) met eigen ogen te bekijken. Je kent de Bijbel en ziet dan opeens wat daar gebeurd.
Onlangs hoorde ik een preek waarin gezegd werd dat God zelf ruimte voor Zijn volk (kort door de bocht in de context van 2018: Israël is erg dichtbevolkt en heeft de Westelijke Jordaanoever nodig) zal geven. Anders gezegd: de Palestijnse gebieden horen bij het territorium dat door God aan Israël is beloofd en dat zie je vandaag de dag (weer) gebeuren.
Tegelijk zie je hoe de Palestijnen in een soort groot uitgevallen gevangenis moeten leven. Dat heeft me toch wel aan het denken gezet.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door CvdW »

In Noord Israël is een christelijke kibboets 'Nes Ammim'. Van harte aanbevolen.

http://www.nesammim.nl/
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Jacobse »

Ja ik ben er vele malen geweest, en ook heden ben ik daar. Er zijn zoveel plaatsen die aanspreken; om er enkele te noemen: Jerusalem, met de Olijfberg, de Hof van Gethsemanee, de kerk van het Heilige Graf, de kerk Petrus in Gallicantu ( Petrus bij het kraaien van de haan ), de Tabor zijnde de berg van de verheerlijking, het Meer van Galilea met waar Kapernaum was en waar de berg van de zaligsprekingen is, Nazareth, Bethlehem en Hebron. Tegenwoordig ga ik ook heel graag naar de doopplaats aan de Jordaan, in de buurt van Jericho. Dat is betrekkelijk nieuw, niet toeristisch, er komen veel pelgrims die er willen zijn en dikwijls eerst met een predikant of priester lezen en bidden. Het is heel mooi aangelegd; met terrassen, en men kan als men wil met trapjes en leuningen om vast te houden, daar het water van de Jiordaan in gaan.Wat nogal eens gebeurt. De Jordaan is daar maar een meter of tien breed. Aan de overkant is het evenzo aangelegd, door Jordanie, en die plek is al heel lang pelgrimsbezoekplaats.. En daar ergens, vlak bij, is onze Heer gedoopt, alwaar Johannes de Doper uitsprak: zie het Lam van God Dide weg draagt de zonden van de wereld. Het is ook in de buurt van de plaats waar het volk Israel de Jirdaan over stak, toen ze het beloofde land introkken, bij Jericho. En het is ook de plaats waar ergens Elia levend ten hemel mocht worden opgenomen. Het is daar aan de Jordaan al met al -zeer - historische grond. En dan zijn al die drie dingen heel dichtbij gekomen.In het bijzonder de doop van onze Heere: zie het Lam van God Die wegdraagt de zonden van de wereld. Geprezen zij Hij voor altijd. Het Paaslam en de Paasvorst.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door refo »

Zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door Delftenaar »

Toch kan het verrijkend zijn om een keer in Israël geweest te zijn. Je ziet de context van de Bijbelverhalen en het is bijzonder om te zijn geweest op bv. de plek waar Jezus is geweest.
Natuurlijk moet geloof in je hart zitten (zonder het te zien) en maakt het gelukkig (stel je voor....) voor je zaligheid niet uit of je al dan niet in Israël bent geweest. Geloof is geen aanschouwen.

Even een simpel voorbeeld: enkele maanden na terugkomst uit Israël ging de preek in mijn gemeente over een koning (dacht Hizkia) die op God vertrouwde terwijl de vijand al bij Engedi was.
Normaal denk je "het zal wel". Nu was ik er geweest en wist hoe dicht dat bij Jeruzalem is. Dan snap je veel beter hoe groot het vertrouwen op God van hem geweest is.
Iets als koning Willem-Alexander die op God vertrouwt terwijl de Duitsers in Zoetermeer zijn.

En natuurlijk was de preek ook te begrijpen en vruchtbaar toe te passen als je nooit in Israël bent geweest, maar het is net dat stukje extra.
Laatst gewijzigd door Delftenaar op 15 mar 2018, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door eilander »

Mooi om te lezen, @Delftenaar. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Het verslag van de reis van ds. R.M. McCheyne, in 1842 als ik het goed heb, vind ik ook altijd wel mooi om te lezen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie is er wel eens in het Israel geweest?

Bericht door refo »

Delftenaar schreef:Toch kan het verrijkend zijn om een keer in Israël geweest te zijn. Je ziet de context van de Bijbelverhalen en het is bijzonder om te zijn geweest op bv. de plek waar Jezus is geweest.
Natuurlijk moet geloof in je hart zitten (zonder het te zien) en maakt het gelukkig (stel je voor....) voor je zaligheid niet uit of je al dan niet in Israël bent geweest. Geloof is geen aanschouwen.

Even een simpel voorbeeld: enkele maanden na terugkomst uit Israël ging de preek in mijn gemeente over een koning (dacht Hizkia) die op God vertrouwde terwijl de vijand al bij Engedi was.
Normaal denk je "het zal wel". Nu was ik er geweest en wist hoe dicht dat bij Jeruzalem is. Dan snap je veel beter hoe groot het vertrouwen op God van hem geweest is.
Iets als koning Willem-Alexander die op God vertrouwt terwijl de Duitsers in Zoetermeer zijn.

En natuurlijk was de preek ook te begrijpen en vruchtbaar toe te passen als je nooit in Israël bent geweest, maar het is net dat stukje extra.
Het was Josafat.
Ein Gedi - Jeruzalem is ongeveer 100 km. In het Tweestammenrijk was iedere vijand maximaal 100km bij Jeruzalem vandaan.

En zo te zien is de boodschap van de geschiedenis van Josafat en zijn vijanden je volledig ontgaan. Misschien afgeleid door de topografische kennis?
Plaats reactie