Schuivende panelen onder ons?

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Auto »

Orchidee schreef:
Auto schreef:
Orchidee schreef::oO Dus in de randstad alleen maar kommer en kwel!? :nonnon
Onze ervaring is andersom: in veel plaatsen van de biblebelt heeft men vaak de mentaliteit: ik ben beter dan jij hoor "afvallige".
En er zeggen er veel geen gedag omdat je niet van hetzelfde kleurtje bent :deg
Ik zou daar beslist niet kunnen "aarden" :hum
Het ligt er compleet aan hoe je jezelf opstelt.
Precies, wederzijds ;)

Hier op RF krijg ik de indruk dat het altijd aan de ander ligt.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

BJD schreef:
Wilhelm schreef:
henriët schreef:
Wilhelm schreef:Als het over 'op de persoon spelen' gaat, kan Janse er ook wat van. Wat een minne reactie op I.A. Kole in de Saambinder van vandaag.

Hoe de scribenten keuze is in de Saambinder is me ook een raadsel. Sommige wettig geordende predikanten komen er helemaal niet in en een Janse krijgt er z'n wekelijkse podium....
Kun je dat stukje hier plaatsen?
Janse schrijft over kritische geluiden die er kwamen uit de GG, en vervolgt:
CSL Janse in Saambinder 12-2-2015 schreef: Om de band met de Gereformeerde Gemeenten te verstevigen, werd in 1977 godsdienstdocent I.A. Kole in de directie benoemd. De bezwaren werden er niet minder door. Zijn godsdienst-pedagogische studie "Bij-tijds leren geloven", werd door Ds. A. Moerkerken in de Saambinder uiterst kritisch gerecenseerd. Geloven viel immers niet te leren. De noodzaak van de wedergeboorte ontbrak
Niet zo scheutig.. Kom, plaats dat artikel.. Anders op Facebook, daar kan je geen ban krijgen ;)
Ach... als ik soms preken van ds. vD. zou plaatsen, zouden die wellicht ook wel censurabel zijn.
Soms zegt hij gewoon waar het op staat, maar (gelukkig) tot hier toe is er nog geen klacht geweest
vanuit de gemeenten.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Curatorium »

Auto schreef: Hier op RF krijg ik de indruk dat het altijd aan de ander ligt.
De discussie randstad vs. refodorp heeft nogal te maken met je persoonlijke mening en wat je gewend bent.
Ik vond de paar jaar dat ik in Opheusden woonde bijvoorbeeld verschrikkelijk, maar mijn vrouw niet.
Die discussie heeft niet veel aan dit topic toe te voegen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Auto »

Curatorium schreef:
Auto schreef: Hier op RF krijg ik de indruk dat het altijd aan de ander ligt.
De discussie randstad vs. refodorp heeft nogal te maken met je persoonlijke mening en wat je gewend bent.
Ik vond de paar jaar dat ik in Opheusden woonde bijvoorbeeld verschrikkelijk, maar mijn vrouw niet.
Die discussie heeft niet veel aan dit topic toe te voegen.
Het ging mij er persoonlijk om dat ik de posting van rekcor nogal schofferend vond overkomen. Mijn ervaringen zijn compleet anders. En bij mij niet alleen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Desiree »

Sheba schreef:
Desiree schreef:Toch veel mooie reacties.

Ik weet zeker dat Van der Vlies zich geroepen heeft om dienstbaar te zijn in de SGP. Er zullen leraren zijn die zitten met het heil van hun leerlingen enz.

Dat is toch op en top een waardevolle zuil? En daar mag je als onbekeerde en jonge mensen jaloers op zijn en van leren. Ze zijn geen Mientje Vrijdag en Arend Baan, maar (een beetje overdreven gezegd misschien) Van der Vlies is voor mij een soort Arend Baan.

Dus doe er je voordeel voor de eeuwigheid mee. Dan is de zuil niet verschrikkelijk arm, maar rijk! Misschien is de zuil uiteindelijk een verlengstuk van het gemeente-zijn. En daar is iedereen welkom, omdat je het goede voor elkaar zoekt!

Dan ga ik je toch een ondeugende vraag stellen Desiree.
Zijn alleen mensen die zich rekenen tot de Refozuil bewogen met het heil van hun leerlingen? Of ook die christen in China, Engeland of welk land dan ook? Maar niet behorend tot onze zuil?

Ook jij noemt het weer een verlengstuk van.... Net als Posthoorn eerder vandaag. Wat hebben jullie dan voor gemeente voor het oog? Alleen waar gelovigen?
Kerkdoorbrekend!
En hoe verhoudt zich dat tot de realiteit van nu? Bestaat die zuil uit overwegend waar gelovigen? Mensen die zeker weten van Hem te zijn en niet meer van de wereld?

Stel; jullie zeggen verlengstuk christelijke gemeente. Zijn dat dan waar gelovigen en past daar dan het zelfvoorzienend karakter van een zuil bij? ( van wieg tot graf) en dat dan ook gemotiveerd vanuit de Schrift?
Of bedoelen jullie gewoon kerkelijke christenen, gelovig en ongelovig? Maar is het dan werkelijk een christelijke zuil?

En in hoeverre is iedereen werkelijk welkom in de zuil? Hoe zie je dat voor ogen?
Nou dat mag hoor, ook goedenavond!

Nee, integendeel. Zelf bid ik met de kinderen die ik nu voor mag gaan voor de kinderen die nooit van de Heere horen. En ik hou hen voor welk een voorrecht het is ergens te zijn waar je van de Heere hoort, terwijl je liever buiten speelt. ;)
Nee hoor, ik bid zelf ook voor de mensen in China enz. Zij zullen het ook voor ons doen. Maar je hebt weleens gehoord misschien wat de vervolgde kerk bidt voor ons in het Westen?

Het gemeente-zijn wordt verschillend over gedacht. Ik zie geen problemen in die verschillen. Je kunt wel een beetje invullen hoe men van links naar rechts daar over denkt. In de eerste gemeente waren het vooral de gelovigen die kerk hielden, dus gemeente waren. Lees maar in de Bijbel. Maar daar zullen ook onbekeerden bij geweest zijn. Ik ben HHK maar ik zie veel in de leer van de CKG. Je bent enorm bevoorrecht om in de kerk God's roepstem te horen. 'Ja is ja, nee is nee, beloofd is beloofd..' Als we daar elkaar op zouden wijzen..
Gerald Troost zingt een lied met de ogen van Jezus. 'Maar ik kijk naar jou, met de ogen van Jezus'. D.w.z. met bewogenheid naar hen die Hem nog niet hebben leren kennen. Ook met de gedachte wie je zelf bent en hoe je vroeger was en dan daarna naar een ander te kijken en het goede voor die persoon te zoeken.

Ik las het 'verlengstuk' van gemeente-zijn. Ergens komt er dan een diep verlangen naar boven, om ze allemaal te spreken en te horen wie God voor hen is. Je ontmoet elkaar met dezelfde interesse, nl God. En ja, ik ben weleens bij een EO Nederland Zingtdag geweest, maar je gaat gesterkt terug de wereld in. Een beetje soort van Jehova's getuigen die op straat worden gezet, nadat ze hun lesje hebben geleerd, al gaat het bij ons veel dieper, dat begrijp je.

Ik ben helemaal verzuild... :) maar ik vind wel dat je identiteit niet de zuil moet zijn. De pijl ligt verder, snap je?!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Sheba »

Francis schreef:Interessante discussie!

Wordt er door het bestaan van een zuil juist niet te veel van de taken van de ouders mbt godsdienst verschoven naar de school? En wordt er dan te weinig over gesproken omdat 'het godsdienstige karakter' een vanzelfsprekendheid is?

Opgegroeid in een onkerkelijke omgeving vertelden mijn ouders mij dat wij geen onderdeel waren van de refo-zuil, maar er wel tegenaan 'schuurden', noem het 'stads orthodox'. Op christelijke kampen en via christelijke penvriendinnen(Terdege ;) ) werden wij er bewust van dat het heel normaal was om naar de kerk te gaan en uit de bijbel te lezen, je ontmoette ahw mensen met dezelfde moraal. Thuis konden wij alles bespreken en bediscussiëren.

Inmiddels, zelf volwassen en getrouwd, bevind ik mij nog in dezelfde positie. Wat ben ik dankbaar voor mijn opvoeding en vooral, dank aan God dat Hij mij bij de kerk gehouden heeft. Als docent mocht ik ervaring opdoen in het refo-onderwijs. Wat ik daar meemaakte wil ik als voorbeeld geven van 'uitholling van binnenuit':

Twee leerlingen spraken met elkaar over Barbie en Sterretje, 2 personages uit een verfoeilijke reality-soap. Ik merkte dat op en zei:'kijken jullie dat soort platte TV? Laat het Kees van der Staaij maar niet horen! (mbt kamervragen over bevalling Barbie op TV)' Waarna zij mij verbaasd aankeken en heel hard riepen: 'Oooooooh, zij (wijzend naar mij) kent dat, ooooh!'

Hier zakte mijn rok dus van af. Voor mij het toonvoorbeeld van hoe 'de seculiere wereld' de refowereld in sluipt, maar wat niet in het openbaar besproken wordt. Overigens werk ik inmiddels in het openbaar onderwijs en ik moet eerlijk toegeven, de omgang van ll met docenten gaat er daar een stuk respectvoller aan toe.
Ik denk dat het gevaar van het aan de school overlaten heel reëel is. De Refoscholen zijn ontstaan uit de zorg om de verwatering van de christelijke opvoeding op de pcscholen. Helaas heeft het een zelfversterkend effect gehad. De gewone pcscholen kregen steeds minder "gereformeerde" leerlingen. Die gingen naar de Refoscholen.
Gevolg? De christelijke scholen verwaterden nog meer. Mensen die eerder voor een PCschool kozen gaan inmiddels, heel begrijpelijk, ook naar de Refoscholen. De Refoscholen hebben een toelatingsbeleid. Dit met o.a. de wens om de identiteit vast te houden. Maar die werden daardoor wel erg naar binnen gericht...

Er waren in mijn basisschooltijd refoscholen met een ruimer toelatingsbeleid.
De refoscholen met het ruimere toelatingsbeleid zijn inmiddels (allemaal?) opgeheven omdat er te weinig leerlingen uit de eigen achterban waren. Ik zat met chinezen, pakistanen, islamitische kinderen in een klas. Ook zij hoorden het evangelie. Nu dus niet meer... Jammer!

Ik woon nu in een plaats met een grote Refoschool. Stel dat al die leerlingen en het personeel nu gewoon op de plaatselijke pcschool hadden gezeten. Zou het christelijk onderwijs dan nog steeds zo vaag zijn?

Zou het zo kunnen zijn dat als de Refozuil opener was geweest, de uitholling van binnenuit minder groot geweest zou zijn? Of is dat heel raar gedacht?

Stel je richt een Refoschool op. Voor personeel wel strikt toelatingsbeleid, maar niet voor leerlingen. Ieder kind is welkom als het zich aan de regels houdt! (idem ouders)
Zelf ben ik zo op een van de toen weinige reformatorische scholen in Rotterdam met toen een ruimer toelatingsbeleid gekomen. Het is een weg geweest tot... Ik hoorde daar voor het eerst dat bekering noodzakelijk was! (basisschool). Omdat ik van een refoschool kwam werd ik ook zonder meer toegelaten op de reformatorische middelbare school... Ik ben er nog steeds dankbaar voor!

Helder communiceren is dan ontzettend belangrijk wbt geloof, leer en leven. Het onderwijs houdt zijn bijbelse basis. Ook van personeel moet dan duidelijk zijn dat er sprake is van een levend geloof! Dus niet alleen uiterlijk ergens toebehoren!

Idem met verzorgingshuizen/instellingen. De zorg, activiteiten etc. allemaal zoals nu. (Dus het verlengstuk van thuis qua invulling dag etc. Maar iedereen is welkom. Zo kan ook de buitenkerkelijke het "warme bad" van christelijke barmhartigheid ervaren. Zijn we als bewoners en personeel als het goed is een lichtend licht etc. voor hen die nog "buiten" staan. En worden we misschien bewaard om erg naar binnen gericht te zijn?
Laatst gewijzigd door Sheba op 12 feb 2015, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Sheba »

Desiree schreef:
Sheba schreef:
Desiree schreef:Toch veel mooie reacties.

Ik weet zeker dat Van der Vlies zich geroepen heeft om dienstbaar te zijn in de SGP. Er zullen leraren zijn die zitten met het heil van hun leerlingen enz.

Dat is toch op en top een waardevolle zuil? En daar mag je als onbekeerde en jonge mensen jaloers op zijn en van leren. Ze zijn geen Mientje Vrijdag en Arend Baan, maar (een beetje overdreven gezegd misschien) Van der Vlies is voor mij een soort Arend Baan.

Dus doe er je voordeel voor de eeuwigheid mee. Dan is de zuil niet verschrikkelijk arm, maar rijk! Misschien is de zuil uiteindelijk een verlengstuk van het gemeente-zijn. En daar is iedereen welkom, omdat je het goede voor elkaar zoekt!

Dan ga ik je toch een ondeugende vraag stellen Desiree.
Zijn alleen mensen die zich rekenen tot de Refozuil bewogen met het heil van hun leerlingen? Of ook die christen in China, Engeland of welk land dan ook? Maar niet behorend tot onze zuil?

Ook jij noemt het weer een verlengstuk van.... Net als Posthoorn eerder vandaag. Wat hebben jullie dan voor gemeente voor het oog? Alleen waar gelovigen?
Kerkdoorbrekend!
En hoe verhoudt zich dat tot de realiteit van nu? Bestaat die zuil uit overwegend waar gelovigen? Mensen die zeker weten van Hem te zijn en niet meer van de wereld?

Stel; jullie zeggen verlengstuk christelijke gemeente. Zijn dat dan waar gelovigen en past daar dan het zelfvoorzienend karakter van een zuil bij? ( van wieg tot graf) en dat dan ook gemotiveerd vanuit de Schrift?
Of bedoelen jullie gewoon kerkelijke christenen, gelovig en ongelovig? Maar is het dan werkelijk een christelijke zuil?

En in hoeverre is iedereen werkelijk welkom in de zuil? Hoe zie je dat voor ogen?
Nou dat mag hoor, ook goedenavond!

Nee, integendeel. Zelf bid ik met de kinderen die ik nu voor mag gaan voor de kinderen die nooit van de Heere horen. En ik hou hen voor welk een voorrecht het is ergens te zijn waar je van de Heere hoort, terwijl je liever buiten speelt. ;)
Nee hoor, ik bid zelf ook voor de mensen in China enz. Zij zullen het ook voor ons doen. Maar je hebt weleens gehoord misschien wat de vervolgde kerk bidt voor ons in het Westen?

Maar dat is dan juist toch het bewijs dat de zorg om het zielenheil van een ander niet afhankelijk is van een zuil?

Het gemeente-zijn wordt verschillend over gedacht. Ik zie geen problemen in die verschillen. Je kunt wel een beetje invullen hoe men van links naar rechts daar over denkt. In de eerste gemeente waren het vooral de gelovigen die kerk hielden, dus gemeente waren. Lees maar in de Bijbel. Maar daar zullen ook onbekeerden bij geweest zijn. Ik ben HHK maar ik zie veel in de leer van de CKG. Je bent enorm bevoorrecht om in de kerk God's roepstem te horen. 'Ja is ja, nee is nee, beloofd is beloofd..' Als we daar elkaar op zouden wijzen..
Gerald Troost zingt een lied met de ogen van Jezus. 'Maar ik kijk naar jou, met de ogen van Jezus'. D.w.z. met bewogenheid naar hen die Hem nog niet hebben leren kennen. Ook met de gedachte wie je zelf bent en hoe je vroeger was en dan daarna naar een ander te kijken en het goede voor die persoon te zoeken.

Als we spreken over verlengstuk van de gemeente dan moet helder zijn wat je gemeentevisie is. Zodra we zeggen dat zijn christenen bekeerd en onbekeerd en daarmee kan je een zuil oprichten... Dan holt die zuil vanzelf uit. Kijk maar wat er nu aan de hand is!
Zeg je de gemeente dat zijn alle ware gelovigen? Tja hoe kan je dan een zuil oprichten? Zelfvoorzienend, gericht op onszelf? Of wordt het dan meer een leven en onderwijsgeven vanuit. Zoals in voorgaande post beschreven?


Ik las het 'verlengstuk' van gemeente-zijn. Ergens komt er dan een diep verlangen naar boven, om ze allemaal te spreken en te horen wie God voor hen is. Je ontmoet elkaar met dezelfde interesse, nl God. En ja, ik ben weleens bij een EO Nederland Zingtdag geweest, maar je gaat gesterkt terug de wereld in. Een beetje soort van Jehova's getuigen die op straat worden gezet, nadat ze hun lesje hebben geleerd, al gaat het bij ons veel dieper, dat begrijp je.

Ik ben helemaal verzuild... :) maar ik vind wel dat je identiteit niet de zuil moet zijn. De pijl ligt verder, snap je?!
Laatst gewijzigd door Sheba op 12 feb 2015, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Vagari »

Ik ben opgegroeid in een klein dorpje met één (toen nog) Hervormde kerk.
Er was één basisschool, een christelijke(wel helemaal binnen de zuil). Ieder kind uit het dorp was welkom. Broeken dragen voor meisjes werd niet verboden. (Ze werden door de leerlingen hoogstens een beetje schuin aangekeken en daar kun je tegen of niet ;))

Ik denk dat er zo'n 200 tot 250 leerlingen waren. Tot op een dag er een stel ouders waren die absoluut hun kinderen op een openbare basisschool wilden hebben. Ze trommelden heel het seculiere gedeelte van het dorp en omstreken op en stichtte een eigen openbare school. Duur en groot gebouw, speeltoestellen enz.. Voor zo'n 80 leerlingen waarvan er misschien 30 van de christelijke school afkwamen.

Ongeveer 3 jaar, na de stichting, overleed de grootste voorvechter. Nog eens 2 jaar daarna werd de school weer opgeheven omdat er nog 38 leerlingen over waren. Enkele gingen weer gewoon naar de christelijke school anderen vertrokken weer naar buiten het dorp. Het schoolgebouw werd dankbaar ingebruik genomen als dependance van de christelijke school.

Zo kan het dus ook. Het ligt niet altijd aan de refozuil. ;)
Laatst gewijzigd door Vagari op 12 feb 2015, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Hendrikus »

Vagari schreef:Zo kan het dus ook. Het licht niet altijd aan de refozuil. ;)
nee, daar donkert het vaak. ;)

(sorry, kon het niet laten)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Vagari »

Hendrikus schreef:
Vagari schreef:Zo kan het dus ook. Het licht niet altijd aan de refozuil. ;)
nee, daar donkert het vaak. ;)

(sorry, kon het niet laten)
Tssssss...
:blush
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door DDD »

Het onderwijs is ook niet meer wat het geweest is, en dan heb ik het niet over de leerlingen...
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Desiree »

Sheba schreef:
Desiree schreef:
Sheba schreef:
Desiree schreef:Toch veel mooie reacties.

Ik weet zeker dat Van der Vlies zich geroepen heeft om dienstbaar te zijn in de SGP. Er zullen leraren zijn die zitten met het heil van hun leerlingen enz.

Dat is toch op en top een waardevolle zuil? En daar mag je als onbekeerde en jonge mensen jaloers op zijn en van leren. Ze zijn geen Mientje Vrijdag en Arend Baan, maar (een beetje overdreven gezegd misschien) Van der Vlies is voor mij een soort Arend Baan.

Dus doe er je voordeel voor de eeuwigheid mee. Dan is de zuil niet verschrikkelijk arm, maar rijk! Misschien is de zuil uiteindelijk een verlengstuk van het gemeente-zijn. En daar is iedereen welkom, omdat je het goede voor elkaar zoekt!

Dan ga ik je toch een ondeugende vraag stellen Desiree.
Zijn alleen mensen die zich rekenen tot de Refozuil bewogen met het heil van hun leerlingen? Of ook die christen in China, Engeland of welk land dan ook? Maar niet behorend tot onze zuil?

Ook jij noemt het weer een verlengstuk van.... Net als Posthoorn eerder vandaag. Wat hebben jullie dan voor gemeente voor het oog? Alleen waar gelovigen?
Kerkdoorbrekend!
En hoe verhoudt zich dat tot de realiteit van nu? Bestaat die zuil uit overwegend waar gelovigen? Mensen die zeker weten van Hem te zijn en niet meer van de wereld?

Stel; jullie zeggen verlengstuk christelijke gemeente. Zijn dat dan waar gelovigen en past daar dan het zelfvoorzienend karakter van een zuil bij? ( van wieg tot graf) en dat dan ook gemotiveerd vanuit de Schrift?
Of bedoelen jullie gewoon kerkelijke christenen, gelovig en ongelovig? Maar is het dan werkelijk een christelijke zuil?

En in hoeverre is iedereen werkelijk welkom in de zuil? Hoe zie je dat voor ogen?
Nou dat mag hoor, ook goedenavond!

Nee, integendeel. Zelf bid ik met de kinderen die ik nu voor mag gaan voor de kinderen die nooit van de Heere horen. En ik hou hen voor welk een voorrecht het is ergens te zijn waar je van de Heere hoort, terwijl je liever buiten speelt. ;)
Nee hoor, ik bid zelf ook voor de mensen in China enz. Zij zullen het ook voor ons doen. Maar je hebt weleens gehoord misschien wat de vervolgde kerk bidt voor ons in het Westen?

Maar dat is dan juist toch het bewijs dat de zorg om het zielenheil van een ander niet afhankelijk is van een zuil?

Het gemeente-zijn wordt verschillend over gedacht. Ik zie geen problemen in die verschillen. Je kunt wel een beetje invullen hoe men van links naar rechts daar over denkt. In de eerste gemeente waren het vooral de gelovigen die kerk hielden, dus gemeente waren. Lees maar in de Bijbel. Maar daar zullen ook onbekeerden bij geweest zijn. Ik ben HHK maar ik zie veel in de leer van de CKG. Je bent enorm bevoorrecht om in de kerk God's roepstem te horen. 'Ja is ja, nee is nee, beloofd is beloofd..' Als we daar elkaar op zouden wijzen..
Gerald Troost zingt een lied met de ogen van Jezus. 'Maar ik kijk naar jou, met de ogen van Jezus'. D.w.z. met bewogenheid naar hen die Hem nog niet hebben leren kennen. Ook met de gedachte wie je zelf bent en hoe je vroeger was en dan daarna naar een ander te kijken en het goede voor die persoon te zoeken.

Als we spreken over verlengstuk van de gemeente dan moet helder zijn wat je gemeentevisie is. Zodra we zeggen dat zijn christenen bekeerd en onbekeerd en daarmee kan je een zuil oprichten... Maar die holt vanzelf uit. Kijk wat er nu gebeurt! Zeg je dat zijn alle ware gelovigen? Tja hoe kan je dan een zuil oprichten? Of wordt het dan meer een leven en onderwijsgeven vanuit. Zoals in voorgaande post beschreven?


Ik las het 'verlengstuk' van gemeente-zijn. Ergens komt er dan een diep verlangen naar boven, om ze allemaal te spreken en te horen wie God voor hen is. Je ontmoet elkaar met dezelfde interesse, nl God. En ja, ik ben weleens bij een EO Nederland Zingtdag geweest, maar je gaat gesterkt terug de wereld in. Een beetje soort van Jehova's getuigen die op straat worden gezet, nadat ze hun lesje hebben geleerd, al gaat het bij ons veel dieper, dat begrijp je.

Ik ben helemaal verzuild... :) maar ik vind wel dat je identiteit niet de zuil moet zijn. De pijl ligt verder, snap je?!
Misschien begrijp ik je niet helemaal...

punt 1.

De zuil is iets extra's maar niet noodzakelijk. Ik heb zelf veel aan de SRB-lezingen en jongerenavonden gehad. Persoonlijk en ik kan me zo voorstellen dat meer mensen dat hebben. Wie zal zeggen hoe die avonden gezegend zijn?

punt 2. Ik kom uit een gemeente waarin je wel erg veel geluk moest hebben, als je de Heere wilde leren kennen. Vanuit die visie. Toch zijn er verschillenden bekeerd geworden, maar veelal allemaal weggegaan en nu dienstbaar als diaken, ouderling enz. (Wat zou ik ze graag spreken!) Om nu te zeggen dat je alleen als gelovigen bij elkaar moet komen, is niet eerlijk. Juist bij uitstek is het Woord van God het middel om Hem te leren kennen. Dus gemeente visie van mijzelf is, gelovigen (en daar ook voor uitkomen) en ongelovigen bij elkaar. En natuurlijk is het heerlijk als iedereen naar het Heilig Avondmaal zou gaan.

Ja, je legt de vinger precies op de zere plek misschien. Ik zie geen uitholling als mensen veranderen van gemeente en dat ze vergadering van gelovigen worden. Of dat er wat refo tradities over boord gegooid worden. Als je dat uitholling vindt, heb je het niet begrepen, vind ik. Uitholling is voor mij een synoniem van het minder worden van levende christenen hier in Nederland. En die uitholling maak ik hier nog niet mee.

Tja, waarom dan alsnog een zuil? Nou, als extra gave van de Heere God?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:
Hendrikus schreef:
Vagari schreef:Zo kan het dus ook. Het licht niet altijd aan de refozuil. ;)
nee, daar donkert het vaak. ;)

(sorry, kon het niet laten)
Tssssss...
:blush
Is het ook niet zo, dat we van nature enkel donkerheid en duisternis zijn? En de Weg niet weten?
Dat is toch een waarheid.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door rekcor »

-DIA- schreef:
Vagari schreef:
Hendrikus schreef:
Vagari schreef:Zo kan het dus ook. Het licht niet altijd aan de refozuil. ;)
nee, daar donkert het vaak. ;)

(sorry, kon het niet laten)
Tssssss...
:blush
Is het ook niet zo, dat we van nature enkel donkerheid en duisternis zijn? En de Weg niet weten?
Dat is toch een waarheid.
Het is een waarheid, maar wat hebben we eraan die te weten? (of, beter: wat hebben we eraan om preek in preek uit, meditatie in meditatie uit, met die waarheid geconfronteerd te worden?)

Ik bedoel deze vraag echt oprecht, want ik zie er oprecht het nut niet van in. Wat ik wel zie, is dat ze mensen in de slaapstand zet.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Vagari »

Wat hebben we eraan om preek in preek uit, meditatie in meditatie uit, met die waarheid geconfronteerd te worden?
???
(Misschien wil je je vraag wel herformuleren als je dit zo leest?) ;)
Plaats reactie