Kerkgebouwen

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

De protestantse kerk in Hoek, Zeeland, staat in lichterlaaie.
Afbeelding

Ik denk dat het gebouw als verloren moet worden beschouwd.

bron: omroep Zeeland
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouwen

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:De protestantse kerk in Hoek, Zeeland, staat in lichterlaaie.
Afbeelding

Ik denk dat het gebouw als verloren moet worden beschouwd.

bron: omroep Zeeland
Als ze niet worden afgebroken branden ze wel af... Jammer.
Helaas sluiten steeds meer kerken wegens gebrek aan belangstelling.
Afgelopen zondag werd de laatste dienst gehouden in de voormalige Ned. Hervormde kerk
(thans PKN) van Buurse.
Er kwamen 's zondags nog zo'n 10 mensen in de kerk.
Wie nu in Buurse nog naar de kerk wil kan terecht in een Rooms Katholieke kerk, of men
moet verderop naar het grotere Haaksbergen... Een foto van het afgedankte mooie kerkje
zal wellicht wel op het wereldwijde web te vinden zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Afgelopen zondag werd de laatste dienst gehouden in de voormalige Ned. Hervormde kerk
(thans PKN) van Buurse.
Er kwamen 's zondags nog zo'n 10 mensen in de kerk.
Dat is niet juist. Het krantenbericht zegt letterlijk "Soms zaten er nog maar tien mensen op de houten kerkbankjes".
Dat was kennelijk een triest en daarom vermeldenswaardig dieptepunt.
Gemiddeld zullen het er dus wel méér zijn geweest, maar desalniettemin: het kon financieel niet meer uit om de kerk open te houden.
En dat blijft triest.

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouwen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Afgelopen zondag werd de laatste dienst gehouden in de voormalige Ned. Hervormde kerk
(thans PKN) van Buurse.
Er kwamen 's zondags nog zo'n 10 mensen in de kerk.
Dat is niet juist. Het krantenbericht zegt letterlijk "Soms zaten er nog maar tien mensen op de houten kerkbankjes".
Dat was kennelijk een triest en daarom vermeldenswaardig dieptepunt.
Gemiddeld zullen het er dus wel méér zijn geweest, maar desalniettemin: het kon financieel niet meer uit om de kerk open te houden.
En dat blijft triest.

Afbeelding
Sorry, ik was de letterlijke zin vergeten... Dus het viel misschien nog wat mee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:De protestantse kerk in Hoek, Zeeland, staat in lichterlaaie.
Afbeelding

Ik denk dat het gebouw als verloren moet worden beschouwd.

bron: omroep Zeeland
Als ze niet worden afgebroken branden ze wel af... Jammer.
Helaas sluiten steeds meer kerken wegens gebrek aan belangstelling.
Afgelopen zondag werd de laatste dienst gehouden in de voormalige Ned. Hervormde kerk
(thans PKN) van Buurse.
Er kwamen 's zondags nog zo'n 10 mensen in de kerk.
Wie nu in Buurse nog naar de kerk wil kan terecht in een Rooms Katholieke kerk, of men
moet verderop naar het grotere Haaksbergen... Een foto van het afgedankte mooie kerkje
zal wellicht wel op het wereldwijde web te vinden zijn.
Ja hier in het westen is het ook zo DIA.
Van de ene kerk maken ze appartementen, een ander is een evangelische kerk geworden met een hip kleurrijk interieur, en erger nog, er wordt een moskee van gemaakt en sommige kerken worden afgebroken.
De belangstelling wordt steeds minder, wijkgemeentes sluiten en krimpen tot één hoofdgemeente.
Eén avond per jaar zitten veel kerken stampvol, 24 december om 23 uur.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouwen

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:De protestantse kerk in Hoek, Zeeland, staat in lichterlaaie.
Afbeelding

Ik denk dat het gebouw als verloren moet worden beschouwd.

bron: omroep Zeeland
Als ze niet worden afgebroken branden ze wel af... Jammer.
Helaas sluiten steeds meer kerken wegens gebrek aan belangstelling.
Afgelopen zondag werd de laatste dienst gehouden in de voormalige Ned. Hervormde kerk
(thans PKN) van Buurse.
Er kwamen 's zondags nog zo'n 10 mensen in de kerk.
Wie nu in Buurse nog naar de kerk wil kan terecht in een Rooms Katholieke kerk, of men
moet verderop naar het grotere Haaksbergen... Een foto van het afgedankte mooie kerkje
zal wellicht wel op het wereldwijde web te vinden zijn.
Ja hier in het westen is het ook zo DIA.
Van de ene kerk maken ze appartementen, een ander is een evangelische kerk geworden met een hip kleurrijk interieur, en erger nog, er wordt een moskee van gemaakt en sommige kerken worden afgebroken.
De belangstelling wordt steeds minder, wijkgemeentes sluiten en krimpen tot één hoofdgemeente.
Eén avond per jaar zitten veel kerken stampvol, 24 december om 23 uur.
En dat betreft ook niet alleen protestantse kerken. Hier zijn al verschillende RK Parochies uit nood
gefuseerd. En nu dreigt ook hier in onze regio een overschot aan (vaak toch uiterlijk mooie) RK kerken.
Dus op den duur zullen in de Twentse dorpen wellicht ook nog wel wat kerken de deuren moeten
sluiten...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef: Ja hier in het westen is het ook zo DIA.
Van de ene kerk maken ze appartementen, een ander is een evangelische kerk geworden met een hip kleurrijk interieur, en erger nog, er wordt een moskee van gemaakt en sommige kerken worden afgebroken.
De belangstelling wordt steeds minder, wijkgemeentes sluiten en krimpen tot één hoofdgemeente.
Eén avond per jaar zitten veel kerken stampvol, 24 december om 23 uur.
En dat betreft ook niet alleen protestantse kerken. Hier zijn al verschillende RK Parochies uit nood
gefuseerd. En nu dreigt ook hier in onze regio een overschot aan (vaak toch uiterlijk mooie) RK kerken.
Dus op den duur zullen in de Twentse dorpen wellicht ook nog wel wat kerken de deuren moeten
sluiten...
En het meest vreemde is dat ze kerken afbreken die pas eind jaren 60 of begin 70 gebouwd zijn!
Soms foeilelijke gebouwen, daar niet van, maar hoe is het mogelijk dat een kerk van een paar honderd leden, gewoon inkrimpt tot een klein groepje he.
En je ziet in sommige kerken dat ze van alles doen om vooral jongeren te trekken.
Maar het helpt niet.
Vorige week had een roomse kerk een gezamenlijke met een protestantse. Men noemt dat dan een stap in de goede richting.
Dominee en pastoor gingen beide voor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Dipper »

Tsja en of Dominee en Pastoor samen de meute weer naar de kerk krijgen is nog maar de vraag!

Kijk eens naar die evangelicale kerken die veel jeugd trekken. Ze kennen elkaar, het is er gezellig ook al zitten ze in een kale aula. Een nieuweling wordt als door een spons opgezogen met mooie woorden en complimenten.

Ik moet zeggen ik vind een dienst met 20 mensen in een oude dorpskerk verheffender dan dat. En gezonder want let op, het wordt wel weer drukker komende jaren! Even doorbijten nog!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouwen

Bericht door -DIA- »

Ik meen in het verschijnsel van massale kerkverlating toch iets te zien, of een begin, van wat 'de grote afval' wordt genoemd. Ik heb hier meermalen op de brochure gewezen van ds. Van Haaren, in 1969 uitgesproken in Amersfoort. Deze brochure is op Digibron te vinden. Heb er ooit wel een link naar geplaatst.

Wat we nu waarnemen is wel iets wat onze aandacht moet trekken... En dat alles in de context van nu: Massale rampen, oorlogen, verkilde liefde, ziektes, tekenen in de natuur (klimaatsverandering), en daarbij en nooit zo gekende afkering van de kerk en waar het lijkt dat alles wat aan religie herinnert uit het openbare leven weg moet, enz. Zeg ik teveel als we hier apocalyptische trekken in zien?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Panny »

En landen als China dan waar momenteel de grootste groei van het christelijke geloof in de geschiedenis plaatsvind?
1907
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 feb 2014, 18:47
Contacteer:

Re: Kerkgebouwen

Bericht door 1907 »

Het verschijnsel dat er in China een enorme groei van het christelijk geloof plaatsvindt, hoeft ons niet te verbazen.
Verschillende Bijbelverklaarders zijn het erover eens dat dit al voorspeld was door Jesaja.

Jesaja 49:10-12:
10 Zij zullen niet hongeren, noch dorsten, en de hitte en de zon zal hen niet steken; want hun Ontfermer zal hen leiden, en Hij zal hen aan de springaders der wateren zachtkens leiden.
11 En Ik zal al Mijn bergen tot een weg maken, en Mijn banen zullen verhoogd zijn.
12 Zie, dezen zullen van verre komen; en zie, die van het noorden en van het westen, en genen uit het land 65 Sinim.

Kanttekening 65: Of: der Sinieten. Aan dezen wordt ook gedacht Gen. 10:17. Enigen menen dat deze volken wel mochten zijn de Sinezen of Chinezen.

Overigens ben ik het wel met DIA eens dat de massale kerkverlating opmerkelijk is.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Pimpelmees »

Volgens de engelstalige wikipedia is op dit moment circa 33% van de wereldbevolking christelijk. In Europa en Noord-Amerika grote krimp, in andere delen van de wereld flinke groei.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouwen

Bericht door -DIA- »

Pimpelmees schreef:Volgens de engelstalige wikipedia is op dit moment circa 33% van de wereldbevolking christelijk. In Europa en Noord-Amerika grote krimp, in andere delen van de wereld flinke groei.
Zou dat niet op een verplaatsen van de kandelaar kunnen lijken? Wij hebben tenslotte al jaren ernstige boetepredicaties gehoord, en ons niet bekeerd. Althans niet met zo dat de vrucht in de groei van de kerk in de diepte te merken was.
Als we zo terug kijken, zien we een ernstig verval aan het eind van de 18e eeuw. Er is na de Afscheiding wel weer wat een opleving geweest, maar beperkt, en van korte duur. Kijk in Noord-Nederland, waar de Afscheiding begon. Daar is niet veel meer van te merken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Panny »

Dat is zeker waar -DIA-
En ik denk dat wij reformatorische kerken nog niet zo "gewend" zijn aan de nieuwe realiteit: hoe functioneer je als kerk (en als christen persoonlijk) in een seculiere samenleving?
In landen waar het christendom groeit zijn kerken sterk missionair gericht. De mensen worden gedrongen door liefde tot God en hun naasten het Evangelie door te geven.
Het is niet de bedoeling dat we ons opsluiten en alleen maar te somberen over wat er buiten en binnen de kerk gebeurd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

Afbeelding

De Bergsingelkerk in Rotterdam bestaat 100 jaar. Dat wordt zaterdag en zondag gevierd.
De kerk in Rotterdam-Noord werd op 8 april 1915 officieel in gebruik genomen. In de jaren 90 waren er plannen om deze gereformeerde kerk in Rotterdam-Noord te slopen, maar in 2000 kwam het monumentale gebouw op de gemeentelijke monumentenlijst. Daarna is de kerk helemaal gerestaureerd.
Er is in verband met het 100-jarig bestaan van de kerk zaterdag een reünie. Zondag is er een jubileumdienst met oud-predikant Elbert Grosheide.

bron: Rijnmond.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie