Digitale middelen in het kerkelijk leven

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Digitale middelen in het kerkelijk leven (vh: Catechisat

Bericht door Luther »

OK, ik had nog nooit van hem gehoord.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Digitale middelen in het kerkelijk leven (vh: Catechisat

Bericht door WimA »

Sheba schreef:Daar heb je denk ik gelijk in WimA. Het verschil tussen Aleman e.a.
En als ik eerlijk ben ( uiteraard niet wetenschappelijk onderlegd, maar uit eigen ervaring) herken ik het anders werken van hersenen wel bij mijzelf... Het internetgebruik doet echt wat met mij. Mijn concentratie neemt af. Heb geen rust om iets goed te lezen. Meer meer meer info, etc. Maar wel hele korte info. Link hier, link daar.
Met als gevolg hap snap lezen. Waardoor kennis verloren gaat, verbanden niet gezien worden. En inderdaad enigszins vergeetachtig worden...

Doe je het bewust een tijd wat minder dan merk ik dat het weer enigszins verbetert. Dus mijn hersenen gaan dan weer anders werken. Zou ik dat niet doen worden mijn hersenen dus niet meer getraind op die manier...
Het wordt veroorzaakt door teveel de aandacht verplaatsen tussen aandachtsgebieden. Het internet - en het gemak waarmee we ermee kunnen werken - is bij uitstek een middel die dit mogelijk maakt. Maar het is niet iets nieuws, deze klacht is al eeuwen oud. Of het nu gaat om herrie in de omgeving of om andere dingen die aandacht "behoeven".
Wat dat aangaat is er m.i. echt niets nieuws onder de zon.
Sheba schreef:En welke gevolgen heeft dat dus op langer termijn? Blijvende schade? Dat het gewoon niet meer hersteld kan worden?
Zoiets is waarschijnlijk erg moeilijk te meten. Want je gaat iets meten wat pas over langer termijn te meten is. En we gaan iets meten waar we waarschijnlijk allemaal al door beïnvloed zijn... Dus wat is dan nog objectief?

Zit er zowat over door te denken. Maar misschien kunnen anderen hier wat meer over vertellen?
Ik weet het ook niet. Wat we wel weten is:
1. Dat het aantonen nog niet zo makkelijk is, dat kan pas op langere termijn en die termijn zijn nog niet verstreken.
2. Als het al aangetoond wordt (dat de jeugd "dommer?" wordt) is het nog maar de vraag of dit b.v. komt door het slechte onderwijs systeem of door het gebruik van de moderne media. (Het "kennis" probleem b.v. wordt - of werd - eerder veroorzaakt door de manier van lesgeven)
3. Elke 35+ heeft de neiging - generaliserend gezegd - om zich af te vragen of de jeugd nu echt dommer aan het worden is omdat ze zo weinig weten/begrijpen. Vergetend dat het vroeger echt niet beter was.
4. Op dit moment blijkt gewoon niet dat het IQ achteruit gaat of dat er minder mensen afstuderen. Integendeel.


Sheba schreef:Je hebt situaties waardoor blijvende hersenschade ontstaat. Doordat andere hersendelen het e.a. Overnemen kan iemand dan toch nog leren praten etc. Dat gebeurt door training.
Maar de schade op zich blijft bestaan en zichtbaar op een hersenscan. ( bijvoorbeeld in geval van hersenbloeding)
Maar dat je hersenen iets niet meer kunnen wat voorheen wel kon. puur omdat bepaalde hersendelen niet meer getraind worden? Is denk ik niet te zien als " schade" op een scan. En zou dus met trainen weer geactiveerd moeten worden. Of zou het zo zijn dat die luie hersenhelften bij langdurige luiheid lui blijven? En andere hersendelen ahw " oververhit" raken? In geval van epilepsie krijgen bepaalde hersendelen teveel prikkels en ontstaat er kortsluiting. Waardoor wel degelijk blijvende hersenschade ontstaat. Kan je dat ook toepassen op ons internetgebruikverhaal t.o.v. Hersenen, denken etc?
Dit komt door bepaalde ziekten.

Waar o.a. Carr aan refereert is dat de omgeving invloed heeft op het fysiek. En dat in de vorm dat verbindingen in de hersenen anders worden gelegd. Dat is door training ook wel te bereiken overigens. Eigenlijk een evolutionaire gedachte m.i. Dat is wat anders dan dat door ziekten of zo iets hersendelen uitvallen.
Het woord "dementerende 30-jarigen" is in dit verband echt te populistisch.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Re : Digitale middelen in het kerkelijk leven (vh: Catec

Bericht door Pimpelmees »

Soms zijn er nog enkele extra uitvindingen nodig om een bepaald digitaal medium te laten slagen. Ikzelf dacht ook ooit dat boeken niet goed van schermen gelezen kunnen worden, totdat de schermen van e-readers beter en "rustiger" werden.

Evenzo denk ik dat de aversie binnen de kerk t.a.v. het gebruik van bepaalde media nu terecht is. Maar ik houd er rekening mee dat toekomstige uitvindingen kunnen zorgen voor een minder hap-snap ervaring en meer rust.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Digitale middelen in het kerkelijk leven (vh: Catechisat

Bericht door WimA »

In de Elsevier deze week een artikel getiteld: "In therapie via tablet of pc,. Psychologie, depressie, angststoornissen, verslaving of seksuele trauma's: voor vrijwel elk probleem is tegenwoordig een online behandeling beschikbaar. En die blijkt nog te werken ook."

Ook pastoraat is nog slechts een kwestie van tijd.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Digitale middelen in het kerkelijk leven

Bericht door dennis »

Ik zie deze discussie nu pas. Is eigenlijk dezelfde kant opgegaan als die op een andere plaats, nl onder 'Internet grootste bedreiging?' Waar het o.a. gaat over het boek 'Beeldscherm, Brein en Bidden' over dit onderwerp. En ook hier vind ik sommige reacties helaas tamelijk naïef.

Internet is niet een van de vele dingen die op ons afkomen. Het is zeker voor jongeren DE stoorzender. Gemiddeld zitten kinderen van veertien dertig (!) uur per week op internet.

Dan is het toch logisch dat er een hoop misgaat. Meer zittenblijven, minder concentratie, het zijn wel degelijk nu al te bewijzen ontwikkelingen.
Deze ontwikkelingen veranderen onze maatschappij en wereld enorm.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Digitale middelen in het kerkelijk leven

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:Nu wij het toch over "Daniël" hebben wil ik ook dit nog even kwijt.

1. De nieuwe layout vind ik mislukt. Ik word draaierig van de bladopmaak.
2. Met de nieuwe opmaak lijkt de inhoud ook steeds oppervlakkiger te worden.
3. Wij zijn al 26 jaar trouw abonnee maar het blad is geen schijn meer van de Daniel van vroeger.

Dit vind ik oprecht jammer want zoveel goede bladen voor onze jongeren zijn er niet
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar Daniel. Ik had het blad na vele jaren per 1 januari opgezegd, dus ik heb
deze vernieuwing gemist. Ergens wel jammer, want ik houd wel graad deze zaken wat bij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Digitale middelen in het kerkelijk leven

Bericht door modesto »

dennis schreef:Deze ontwikkelingen veranderen onze maatschappij en wereld enorm.
Net zoals de uitvinding van het vuur, de kookkunst, het wiel, de fluit, de schrijfkunst, het buskruit, het geld, het kompas, de boekdrukkunst, de krant, de fotografie, de stoomtrein, de gloeilamp, de koelkast, de auto, de penicilline, de telefoon, de televisie, de computer, de atoombom en de collectebon. Ook allemaal zaken waar we maar beter niet aan begonnen waren.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Re : Digitale middelen in het kerkelijk leven

Bericht door Pimpelmees »

modesto schreef:
dennis schreef:Deze ontwikkelingen veranderen onze maatschappij en wereld enorm.
Net zoals de uitvinding van het vuur, de kookkunst, het wiel, de fluit, de schrijfkunst, het buskruit, het geld, het kompas, de boekdrukkunst, de krant, de fotografie, de stoomtrein, de gloeilamp, de koelkast, de auto, de penicilline, de telefoon, de televisie, de computer, de atoombom en de collectebon. Ook allemaal zaken waar we maar beter niet aan begonnen waren.
Dennis schrijft in zijn reactie niet over uitvindingen maar over een ontwikkeling. Namelijk dat kinderen van veertien dertig uur per week op internet zitten en dat dat (wellicht) negatieve gevolgen heeft voor de maatschappij. Ofwel: je kunt heel goed de uitvinding waarderen (het internet) maar de huidige ontwikkeling niet.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Digitale middelen in het kerkelijk leven

Bericht door ejvl »

Dit kan natuurlijk ook.
Ik ben nog op zoek naar een betaalbaar exemplaar die ongeveer even groot is als een A4, scheelt een hoop boeken meenemen op zondag.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Digitale middelen in het kerkelijk leven

Bericht door Bert Mulder »

ejvl schreef:Dit kan natuurlijk ook.
Ik ben nog op zoek naar een betaalbaar exemplaar die ongeveer even groot is als een A4, scheelt een hoop boeken meenemen op zondag.
De conductor van het Edmonton Sympony Orchestra, Bill Eddins, gebruikt vaak een iPad
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Digitale middelen in het kerkelijk leven

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:Dit kan natuurlijk ook.
Ik ben nog op zoek naar een betaalbaar exemplaar die ongeveer even groot is als een A4, scheelt een hoop boeken meenemen op zondag.

Afbeelding
Moet je onze Wim even vragen (is 'ie er nog?), die weet daar alles van.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Digitale middelen in het kerkelijk leven

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:
ejvl schreef:Dit kan natuurlijk ook.
Ik ben nog op zoek naar een betaalbaar exemplaar die ongeveer even groot is als een A4, scheelt een hoop boeken meenemen op zondag.
De conductor van het Edmonton Sympony Orchestra, Bill Eddins, gebruikt vaak een iPad
Norbert Kunst, dirigent van o.a. het Praetorius Ensemble en Capella del Arte, doet niet anders.
~~Soli Deo Gloria~~
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Re : Digitale middelen in het kerkelijk leven

Bericht door dennis »

Pimpelmees schreef:
modesto schreef:
dennis schreef:Deze ontwikkelingen veranderen onze maatschappij en wereld enorm.
Net zoals de uitvinding van het vuur, de kookkunst, het wiel, de fluit, de schrijfkunst, het buskruit, het geld, het kompas, de boekdrukkunst, de krant, de fotografie, de stoomtrein, de gloeilamp, de koelkast, de auto, de penicilline, de telefoon, de televisie, de computer, de atoombom en de collectebon. Ook allemaal zaken waar we maar beter niet aan begonnen waren.
Dennis schrijft in zijn reactie niet over uitvindingen maar over een ontwikkeling. Namelijk dat kinderen van veertien dertig uur per week op internet zitten en dat dat (wellicht) negatieve gevolgen heeft voor de maatschappij. Ofwel: je kunt heel goed de uitvinding waarderen (het internet) maar de huidige ontwikkeling niet.
Inderdaad! En nogmaals: volgens mij onderschatten heel veel mensen de revolutionaire aard van de laatste ontwikkelingen. Die andere uitvindingen slokten niet bijna al onze tijd op. Internet doet dat in veel gevallen helaas wel. En dat is toch wel een heel groot verschil.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Re : Digitale middelen in het kerkelijk leven

Bericht door modesto »

D@nnis, denk je dat de introductie van boekdrukkunst destijds minder revolutionair en ingrijpend van aard was dan het internet nu? Ik denk van niet. (En ik kan het weten, want ik was er zelf bij.)
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Plaats reactie