Homoseksualiteit in de refowereld

Marc_44

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Marc_44 »

huisman schreef:
Marc_44 schreef:
huisman schreef:
Marc_44 schreef:Er lijkt in dit topic een soort scheiding te worden aangebracht tussen:

- mensen met homoseksuele relaties: in zonde levend
- andere mensen

Maar leven wij niet allen in zonde?
En toch geeft de Heere ons ook talenten.
Wij zijn allemaal zondaren dus leef er maar op los?
Toen David bewust in zonde leefde werd hij door de profeet Nathan niet gerustgesteld met de woorden: Wij leven toch allen in de zonde...maar met: Gij zijt die man (lees Psalm 51 nog maar eens grondig)
Nee huisman, het gaat hier niet om "er maar op los leven". Het gaat om het feit dat ook zondige mensen, zoals wij allen, talenten kunnen hebben. Ook homoseksuele mensen hebben talenten.
1.En wat wil jij daar mee zeggen....dat die talenten de zonde wegpoetsen ?
2.Zijn dat talenten die zij in dienst van Gods koninkrijk besteden terwijl zij bewust in zonde leven met iemand van hetzelfde geslacht?
1. Nee hoor.
2. Ook wij leven, als het zo mag zijn, bewust in de zonde. Dat betekent niet dat onze zonde goed is. Maar het betekent ook niet automatisch dat de talenten die wij in dienst van Gods koninkrijk besteden slecht zijn.
Mara

Bericht door Mara »

Marc_44 schreef:
Maar het betekent ook niet automatisch dat de talenten die wij in dienst van Gods koninkrijk besteden slecht zijn.
Ik ben bang van wel.
Hoe kan iemand die in zonden leeft, nu goede werken voortbrengen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Dat is niet zo moeilijk. Een glaasje water aan je naaste geven telt al. (Voor alle duidelijkheid: niet dat wij hiermee onze zaligheid verdienen, dat kunnen wij niet)
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Mara

Bericht door Mara »

modesto schreef:Dat is niet zo moeilijk. Een glaasje water aan je naaste geven telt al. (Voor alle duidelijkheid: niet dat wij hiermee onze zaligheid verdienen, dat kunnen wij niet)
Telt voor wat :quoi
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald. Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen. Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en te eten gegeven? Of dorstig en te drinken gegeven? Wanneer hebben wij U als een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed? Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen? En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan. [Mattheus 25:35-40]
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Jakobus zegt: "zonder de werken, geen geloof".
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

modesto schreef:Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald. Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen. Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en te eten gegeven? Of dorstig en te drinken gegeven? Wanneer hebben wij U als een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed? Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen? En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan. [Mattheus 25:35-40]
Ja, maar ik lees ook dit:
Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Dat zegt Jezus om duidelijk te maken dat we valse profeten aan hun daden kunnen herkennen.

De passage die jij aanhaalt staat in deze context: Maar wees op uw hoede voor de valse profeten, die in schapenvacht naar u toe komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn. Aan hun vruchten zult u hen herkennen. Men plukt toch geen druif van doornstruiken of vijgen van distels? Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort en een slechte boom brengt slechte vruchten voort. [Mattheus 7:15-18]
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

De wedergeboren mens bestaat uit de oude mens en de nieuwe mens.
De oude mens blijft, de zonde is niet heersend door de nieuwe mens.
Maar doordat de oude mens blijft kan de wedergeborene wel uit zwakheid in zonde vallen.
Ook wat betreft het bedrijven van homoseksualiteit kan dat uit zwakheid gedaan worden.
Die zwakheid kan door de Heere toegelaten worden in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid.
De zonde wordt dan niet gedaan uit lust tot die zonde, maar omdat het vleselijk lichaam niet bestand is voor onthouding.
De zonde overvalt de mens dan, zelfs zonder dat het opgezocht werd.
David werd plotseling overvallen door de begeerte naar Bathseba.
Niet dat hij er vreugde in de zonde had, maar uit zwakheid pleegde hij overspel met haar.
Inderdaad, zonde blijft zonde: in gedachten, in woorden, in daad, in nalatigheid.
Waarom God het toelaat dat een wedergeborene uit zwakheid homoseksualiteit bedrijft?
Mogelijk om de wedergeborenen klein te houden, dat de doorn in het vlees blijft,
om bij iedere struikeling de wedergeborene door de Geest gedreven wordt tot een afhankelijk innig gebedsleven,
om boete, om de smart der zonde te bewenen, om van Zijn genade weer te moeten leven.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Ik houd me al een tijdje afzijdig van dit topic.
We komen er toch niet uit. De visies op de Bijbel zijn nu eenmaal op veel punten zeer verdeeld en dat zal wel zo blijven.
De visie op homoseksualiteit lijkt binnen onze reformatorische kerken tot ijkpunt te zijn geworden van de mate van orthodoxie.
Jammer.
Dat is ook een reden waarom er gemiddeld in de kerken veel minder homo's zijn dan daarbuiten.
Het is zeker niet zo dat er minder homo's worden geboren (en gedoopt!) op het kerkelijk erf.
Wel is het zo dat veel homo's geen plaats vinden in de kerk en óf de kerk stilzwijgend de rug toekeren, óf de deur met een knal dichtgooien.
Op deze manier waren kerken tot op heden ook van veel discussie verlost.
Dat geldt niet alleen voor onze reformatorische kerken, maar ook, zoals nu in het nieuws komt, voor de Rooms Katholieke kerk.

Als homo voer je een strijd. Je wilt God niet kwijt en je wilt ook de gemeenschap van de kerk niet kwijt.
Daar gaat het Woord open en ik geloof dat daar ook de Geest op een zeer bijzondere wijze wil werken.
Homo's voelen zich vaak alleen staan in de kerk. Onbegrepen. Ze kunnen hun verhaal niet kwijt omdat ze de reactie weten.

Zelf ben ik ooit gegrepen door Gods Woord: "Ik heb nog andere schapen, die van deze stal niet zijn. Die moet ik ook TOEbrengen"
Ik was dat andere schaap, niet van deze stal, maar de HEERE wilde mij toebrengen.
Daarom ben ik als homo gebleven. Omdat Hij mij, homo, heeft toegebracht.
Ik heb kennelijk ervaren dat de HEERE me daar wilde hebben.
Niet om acceptatie te prediken. Dara moet iedereen zelf met God uitkomen.
Maar om Zijn werking in mij een gezicht te geven, om andere homo's in de kerk een stuk herkenning te geven: ze zijn er dus wél.

Ik moet denken aan die twee jongens die een relatie hadden en die in die relatie God op de eerste plaats wilden hebben en hadden.
Ze wilden lid worden van de kerk in de plaats waar ze naar toe verhuisd waren. Jawel, een Bondsgemeente en zelfs geen lichte.
Ze vroegen aan de dominee of ze welkom waren.
De dominee vroeg aan deze jongens: "Hebben jullie de Heere Jezus hartelijk lief mogen krijgen"?
Daarop klonk een volmondig 'ja'.
Waarop de dominee zei: "Wie ben ik dan om jullie een plaats in Zijn gemeente te ontzeggen".

Het oordeel is aan Hem.
Het gaat me aan het hart hoeveel gedoopte homo's er niet meer met God leven.
Ooit is hun naam in één adem genoemd met de drie-enige God.
Ooit heeft Hij Zijn hand op hen gelegd: IK wil met jou te maken hebben.

Dan weegt ook de verantwoordelijkheid van ons christenen zwaar om hen enerzijds te zeggen wat we geloven, zelfs als we geloven dat een relatie tegen Gods Woord in gaat.
Maar daarna: breng het bij de Heere God. Laat los. Sta om hen heen...
Pfff ik merk dat me dit weer raakt.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

denkertje21 schreef:Ik houd me al een tijdje afzijdig van dit topic.
We komen er toch niet uit. De visies op de Bijbel zijn nu eenmaal op veel punten zeer verdeeld en dat zal wel zo blijven.
De visie op homoseksualiteit lijkt binnen onze reformatorische kerken tot ijkpunt te zijn geworden van de mate van orthodoxie.
Jammer.
Dat is ook een reden waarom er gemiddeld in de kerken veel minder homo's zijn dan daarbuiten.
Het is zeker niet zo dat er minder homo's worden geboren (en gedoopt!) op het kerkelijk erf.
Wel is het zo dat veel homo's geen plaats vinden in de kerk en óf de kerk stilzwijgend de rug toekeren, óf de deur met een knal dichtgooien.
Op deze manier waren kerken tot op heden ook van veel discussie verlost.
Dat geldt niet alleen voor onze reformatorische kerken, maar ook, zoals nu in het nieuws komt, voor de Rooms Katholieke kerk.

Als homo voer je een strijd. Je wilt God niet kwijt en je wilt ook de gemeenschap van de kerk niet kwijt.
Daar gaat het Woord open en ik geloof dat daar ook de Geest op een zeer bijzondere wijze wil werken.
Homo's voelen zich vaak alleen staan in de kerk. Onbegrepen. Ze kunnen hun verhaal niet kwijt omdat ze de reactie weten.

Zelf ben ik ooit gegrepen door Gods Woord: "Ik heb nog andere schapen, die van deze stal niet zijn. Die moet ik ook TOEbrengen"
Ik was dat andere schaap, niet van deze stal, maar de HEERE wilde mij toebrengen.
Daarom ben ik als homo gebleven. Omdat Hij mij, homo, heeft toegebracht.
Ik heb kennelijk ervaren dat de HEERE me daar wilde hebben.
Niet om acceptatie te prediken. Dara moet iedereen zelf met God uitkomen.
Maar om Zijn werking in mij een gezicht te geven, om andere homo's in de kerk een stuk herkenning te geven: ze zijn er dus wél.

Ik moet denken aan die twee jongens die een relatie hadden en die in die relatie God op de eerste plaats wilden hebben en hadden.
Ze wilden lid worden van de kerk in de plaats waar ze naar toe verhuisd waren. Jawel, een Bondsgemeente en zelfs geen lichte.
Ze vroegen aan de dominee of ze welkom waren.
De dominee vroeg aan deze jongens: "Hebben jullie de Heere Jezus hartelijk lief mogen krijgen"?
Daarop klonk een volmondig 'ja'.
Waarop de dominee zei: "Wie ben ik dan om jullie een plaats in Zijn gemeente te ontzeggen".

Het oordeel is aan Hem.
Het gaat me aan het hart hoeveel gedoopte homo's er niet meer met God leven.
Ooit is hun naam in één adem genoemd met de drie-enige God.
Ooit heeft Hij Zijn hand op hen gelegd: IK wil met jou te maken hebben.

Dan weegt ook de verantwoordelijkheid van ons christenen zwaar om hen enerzijds te zeggen wat we geloven, zelfs als we geloven dat een relatie tegen Gods Woord in gaat.
Maar daarna: breng het bij de Heere God. Laat los. Sta om hen heen...
Pfff ik merk dat me dit weer raakt.
Ik hoop dat velen DAT kunnen voorstellen dat het jouw RAAKT :)
Ik vind uw bijdrage dan ook heel persoonlijk en opbouwend.

Ook in de Bijbel waren er buitenhuwelijkse relaties, zoals bij Gideon en Pura (Richteren 6) en Eli en Samuël.
Nee, natuurlijk veronderstel ik niet dat daar sprake is van een seksuele relatie, maar wel van een samenlevingsvorm van man-man relaties!
Waarom kerken dan moeilijk doen begrijp ik dan ook niet.
Er zijn mensen van gelijk geslacht die samenwonen om beroepsmatige redenen,
denk maar aan vissers, schippers die een matroos bij hen inwoont.
Aan vrijgezelle boeren die een knecht hebben op hun boerderij.
Zonder hun nabijheid zouden ze geen direkte hulp hebben om hun beroep
te kunnen uitvoeren.
Denk ook aan mantelverzorging verleend door een vriendin aan een vriendin,
of dat men door financiële omstandigheden samen een huis bewoont
omdat men anders geen hypotheek kan krijgen, en geld bespaard wordt
door een dubbele huishouding die men door samen te wonen kan besparen.
Een mens is een sociaal wezen met emoties.
Dat is in de Schepping ingegeven.
Waarom zouden die emoties niet gedeeld kunnen worden door mensen van hetzelfde geslacht?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

SecorDabar schreef:Ook in de Bijbel waren er buitenhuwelijkse relaties, zoals bij Gideon en Pura (Richteren 6) en Eli en Samuël.
Nee, natuurlijk veronderstel ik niet dat daar sprake is van een seksuele relatie, maar wel van een samenlevingsvorm van man-man relaties!
Waarde SecorDabar, kerken doen moeilijk wanneer er sprake is van een seksuele relatie tussen twee personen van gelijk geslacht. Wel de discussie zuiver houden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
SecorDabar schreef:Ook in de Bijbel waren er buitenhuwelijkse relaties, zoals bij Gideon en Pura (Richteren 6) en Eli en Samuël.
Waarde SecorDabar, kerken doen moeilijk wanneer er sprake is van een seksuele relatie tussen twee personen van gelijk geslacht. Wel de discussie zuiver houden.
Ik moet zeggen dat ik in mijn omgeving geen andere voorbeelden ken dan binnen een gezin (twee broers of twee zussen etc.), maar ik kan me niet voorstellen dat er in de gevallen die SecorDabar noemt, moeilijk gedaan wordt.

Verder ben ik het met Posthoorn eens; als we hierop gaan focussen, zitten we op een klein zijspoor waarover weinig discussie bestaat.

Met de posting van @denkertje21 heb ik ernstig moeite. Het lijkt erop alsof iedereen die de relatie tussen deze twee jongens veroordeelt, ook een oordeel uitspreekt over hun genadestaat. Die twee dingen moeten we los zien. Dat ze de Heere Jezus hartelijk lief hebben gekregen, moet je hier niet als breekijzer gebruiken.
WimA

Bericht door WimA »

eilander schreef:Met de posting van @denkertje21 heb ik ernstig moeite. Het lijkt erop alsof iedereen die de relatie tussen deze twee jongens veroordeelt, ook een oordeel uitspreekt over hun genadestaat. Die twee dingen moeten we los zien. Dat ze de Heere Jezus hartelijk lief hebben gekregen, moet je hier niet als breekijzer gebruiken.
Het is ook geen criterium om hun tot de gemeente toe te laten, conform de Schrift hoort hun aangezegd te worden dat, tenzij ze zich bekeren, zij geen deel hebben aan het Koninkrijk van God.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

denkertje21 schreef:Ik houd me al een tijdje afzijdig van dit topic.
We komen er toch niet uit. De visies op de Bijbel zijn nu eenmaal op veel punten zeer verdeeld en dat zal wel zo blijven. De visie op homoseksualiteit lijkt binnen onze reformatorische kerken tot ijkpunt te zijn geworden van de mate van orthodoxie.
Jammer.
De uiteenlopende visies op homoseksualiteit zijn een vrij recent verschijnsel. Het is niet eerder dan de 20e eeuw dat er christenen zijn die ruimte zien in de Bijbelse gegevens voor een homoseksuele relatie van liefde en trouw, en ook de seksuele kant van de relatie verdedigen.
Je zegt het jammer te vinden dat de visie op bovenstaande een ijkpunt is geworden. Ik snap je teleurstelling; tegelijk moeten we wel eerlijk zeggen dat het nogal uitmaakt op welke wijze je de Bijbel leest en welke hermeneutische sleutel of bril er opgezet wordt. Zij die in de Bijbel ruimte menen te zien voor de homoseksuele praxis, kunnen dat alleen maar, middels een 'andere manier' van bijbellezen dan onder ons wordt gezien als 'gereformeerde hermeneutiek'.
denkertje21 schreef:Dat is ook een reden waarom er gemiddeld in de kerken veel minder homo's zijn dan daarbuiten. Het is zeker niet zo dat er minder homo's worden geboren (en gedoopt!) op het kerkelijk erf. Wel is het zo dat veel homo's geen plaats vinden in de kerk en óf de kerk stilzwijgend de rug toekeren, óf de deur met een knal dichtgooien.
Je hebt zeker gelijk dat een deel van de reformatorische homo's niet kunnen accepteren dat hun kerk geen ruimte ziet voor een homoseksuele relatie. En als dat de reden van vertrek is, is dat zeer te betreuren, maar die kerk niet te verwijten. Als homo's de kerken hardheid en liefdeloosheid verwijten op het moment dat vanuit de kerk / het pastoraat de boodschap komt dat men een homoseksuele relatie als zonde beschouwt, ingaande tegen Gods gebod, dan is dat verwijt onterecht. Dan moet dat verwijt ook de Bijbel en God Zelf gelden. Sommigen schrikken daarvoor ook niet terug.
Dat verwijt is uiteraard wel te maken als de pastorale omgang met het homoseksuele gemeentelid en het gesprek over zijn worsteling nauwelijks van de grond komt, of slechts gemeenplaatsen bevat.
denkertje21 schreef:Op deze manier waren kerken tot op heden ook van veel discussie verlost. Dat geldt niet alleen voor onze reformatorische kerken, maar ook, zoals nu in het nieuws komt, voor de Rooms Katholieke kerk.
Ik sluit zeker niet uit dat in het verleden en ook nu nog wel door individuele (kerkenraads)leden van gemeenten zo gedacht wordt. Dat is bijzonder erg. Toch mogen we ook verwachten dat de christelijke gemeente dit thema niet uit de weg gaat, omdat elke gemeente er mee te maken krijgt, eenvoudigweg omdat een deel van hun gemeente een homoseksuele gerichtheid heeft.
denkertje21 schreef:Als homo voer je een strijd. Je wilt God niet kwijt en je wilt ook de gemeenschap van de kerk niet kwijt. Daar gaat het Woord open en ik geloof dat daar ook de Geest op een zeer bijzondere wijze wil werken.
Volgens mij is deze strijd ook helemaal niet nodig. Natuurlijk hoef je God en de gemeenschap van de kerk niet kwijt te raken.
denkertje21 schreef:Homo's voelen zich vaak alleen staan in de kerk. Onbegrepen. Ze kunnen hun verhaal niet kwijt omdat ze de reactie weten.
Helaas klopt dit ook nog steeds maar al te vaak; volgens mij is dat zelfs een groter probleem dan het feit dat de kerk in navolging van Gods Woord homoseksuele samenleven als zonde beschouwt. Toch doe je hiermee geen recht aan de pastorale zorg en gemeentelijke warmte die er op vele plaatsen, in vele gemeenten wel ervaren wordt door de homoseksuele gemeenteleden.
denkertje21 schreef:Zelf ben ik ooit gegrepen door Gods Woord: "Ik heb nog andere schapen, die van deze stal niet zijn. Die moet ik ook TOEbrengen" Ik was dat andere schaap, niet van deze stal, maar de HEERE wilde mij toebrengen. Daarom ben ik als homo gebleven. Omdat Hij mij, homo, heeft toegebracht.
Maar er is toch niemand die zegt dat je hetero moet worden? Niemand kan zichzelf op dat punt veranderen, en dat vraagt de Heere ook van niemand.
denkertje21 schreef:Ik heb kennelijk ervaren dat de HEERE me daar wilde hebben.
Niet om acceptatie te prediken. Daar moet iedereen zelf met God uitkomen.
Wat je hier precies bedoelt met acceptatie, weet ik niet. Maar het is inderdaad goed als er meer acceptatie zou komen van het feit dat elke kerkelijke gemeente ook homoseksuele broeders en zusters kent.
denkertje21 schreef:Ik moet denken aan die twee jongens die een relatie hadden en die in die relatie God op de eerste plaats wilden hebben en hadden. Ze wilden lid worden van de kerk in de plaats waar ze naar toe verhuisd waren. Jawel, een Bondsgemeente en zelfs geen lichte. Ze vroegen aan de dominee of ze welkom waren. De dominee vroeg aan deze jongens: "Hebben jullie de Heere Jezus hartelijk lief mogen krijgen"? Daarop klonk een volmondig 'ja'. Waarop de dominee zei: "Wie ben ik dan om jullie een plaats in Zijn gemeente te ontzeggen".
Dat is kan dus niet! Geloof in Christus als Zaligmaker gaat altijd gepaard met bekering. En dan kan het nooit zo zijn dat een bewuste, zondige levensinrichting, die nadrukkelijk in Gods Woord wordt verboden, wordt geaccepteerd. Want het is toch zo dat liefde tot Christus altijd gepaard gaat met een strijd tegen de zonde? Dan kun je toch niet meer liefhebben waarvan Hij gezegd heeft dat het niet naar Zijn instellingen is?
denkertje21 schreef:Het oordeel is aan Hem.
Helemaal eens. Maar ambtsdragers zijn ook geroepen om met een geopende Bijbel mensen te confronteren met Gods stem en Zijn geboden, en ook te benoemen wanneer het leven in strijd is met de belijdenis.
denkertje21 schreef:Het gaat me aan het hart hoeveel gedoopte homo's er niet meer met God leven. Ooit is hun naam in één adem genoemd met de drie-enige God. Ooit heeft Hij Zijn hand op hen gelegd: IK wil met jou te maken hebben.
Zeker, en daarom mag ieder ook tot Hem komen zoals hij is, Maar (en dat is wel een verschil) dan wil je niet meer blijven wie je bent.
denkertje21 schreef:Dan weegt ook de verantwoordelijkheid van ons christenen zwaar om hen enerzijds te zeggen wat we geloven, zelfs als we geloven dat een relatie tegen Gods Woord in gaat. Maar daarna: breng het bij de Heere God. Laat los. Sta om hen heen... Pfff ik merk dat me dit weer raakt.
Maar het lid zijn van een gemeente brengt ook met zich mee dat je je gesteld hebt onder het herderlijk toezicht van de ambten en het broederlijk vermaan van medeleden. Je kunt niet zeggen: Je mag ze alleen zeggen hoe je zelf erover denkt, en het dan loslaten. Als iemand zich in gevaar begeeft, dan is een goede raad niet genoeg. Als iemand bewust, tegen waarschuwingen in, tegen Gods Woord in, in zonde blijft leven, dan spreekt de kerk op den duur ook met gezag over oordeel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten