Televisiebezit

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Televisiebezit

Bericht door Dodo »

Het is een heel gemengd aanbod. Er zijn prachtige natuurprogramma's. Er zijn grappige spelshows. Er zijn programma's die iets willen doen voor een ander, zoals familieleden opsporen, verzoening brengen in families, helpen met schulden etc. Er zijn actualiteitenprogramma's. Van al deze programma's word je echt niet minder, integendeel.
Er zijn ook programma's die subtiel allerlei waarden laten zien die je vreemd zouden moeten zijn. Ik snap nooit zo goed dat ook in christelijk Nederland mensen zo graag Boer zoekt vrouw zien. Mensen worden op een oppervlakkige manier gekoppeld en samen op weekend gestuurd - en dan slapen ze niet in aparte kamers. Je moet er niet aan denken dat je kind op zo'n oppervlakkige manier een partner uitkoos.
Er zijn programma's die wel humor brengen, maar banaal, op seks gericht, platte lol. Er worden speelfilms uitgezonden, waarvan je tegen de meeste gegrond bezwaar kunt inbrengen. Er zijn vervolgseries die elke keer zo ongeveer alle tien geboden onderuit schoppen (die Flikken in Maastricht).
Bij elkaar kun je heus wel een tv hebben en dingen kijken. Maar je moet heel selectief zijn en dat is lastig. Televisie wordt gemaakt om je vast te houden, en daar trap je makkelijk in. Alles ziet er leuk en aantrekkelijk uit en voor je het weet zit je uren te kijken. En dat is zonde van je tijd, en zonde van de dingen die je geest binnenkomen die daar niet horen.
Vlek
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2013, 12:15

Re: Televisiebezit

Bericht door Vlek »

Dodo schreef:Het is een heel gemengd aanbod. Er zijn prachtige natuurprogramma's. Er zijn grappige spelshows. Er zijn programma's die iets willen doen voor een ander, zoals familieleden opsporen, verzoening brengen in families, helpen met schulden etc. Er zijn actualiteitenprogramma's. Van al deze programma's word je echt niet minder, integendeel.
Kan ik me in vinden, maar ook hier is het zonde als je er mateloos naar kijkt (zoals met alles).
Dodo schreef:Er zijn ook programma's die subtiel allerlei waarden laten zien die je vreemd zouden moeten zijn.
De interactie met andere mensen brengt altijd een botsing tussen verschillende waardes met zich mee. Zonder je je af, dan heb je veel minder botsingen, en dat is niet meteen "christelijker". Juist als christen is het goed dergelijke botsingen mee te maken en dmv het gebedsleven te leren hoe God wil dat je ermee omgaat: wordt je aggressief en ga je zondigen door zwartmakerij/geweld/laster/etc.; of laat je respect zien, maar verberg je tegelijkertijd je eigen waarden niet (voor zover die waarden goed kunnen zijn vanuit een Calvinistisch oogpunt). Om het beter te illustreren: de programma's die je al noemde, brengen ook stiekem andere waarden onder je neus. Bij de meeste natuurprogramma's op de tv heb je te maken met evolutieleringen; bij de "hulp-voor-de-naaste"-programma's zit vaak een sensatie-element voor de kijker die zich verlekkerd aan hoe verkeerd/zondig sommige mensen leven. Actualiteiten-programma's zijn vaak lichtelijk politiek getint, en op tv zeker niet SGP-afgestemd. Ik vind dergelijke redenen in de eerste plaats geen argument om dan die programma's niet te kijken, want achter elke menselijke handeling zitten slechte motieven/waarden verborgen. In mijn ogen leer je als christen hierop niet te vertrouwen. Als christen is het fundament niet wat je bij andere mensen ziet/hoort, maar Christus zelf. Juist door geconfronteerd te worden met de slechtheid van de mens, leer je die leegte in het leven te zien, welke wel verzadigd kan worden door God.
Dodo schreef:Ik snap nooit zo goed dat ook in christelijk Nederland mensen zo graag Boer zoekt vrouw zien. Mensen worden op een oppervlakkige manier gekoppeld en samen op weekend gestuurd - en dan slapen ze niet in aparte kamers. Je moet er niet aan denken dat je kind op zo'n oppervlakkige manier een partner uitkoos.
Volgens mij generaliseer je nu, want dit is echt niet het beeld dat de overgrote meerderheid heeft van dat programma. Bij mijn weten slapen ze nagenoeg altijd gescheiden.
Dodo schreef:Er zijn programma's die wel humor brengen, maar banaal, op seks gericht, platte lol. Er worden speelfilms uitgezonden, waarvan je tegen de meeste gegrond bezwaar kunt inbrengen. Er zijn vervolgseries die elke keer zo ongeveer alle tien geboden onderuit schoppen (die Flikken in Maastricht).
Ik denk dat je wat overdrijft, maar je raakt wel een paar goede punten.
Dodo schreef:Bij elkaar kun je heus wel een tv hebben en dingen kijken. Maar je moet heel selectief zijn en dat is lastig. Televisie wordt gemaakt om je vast te houden, en daar trap je makkelijk in. Alles ziet er leuk en aantrekkelijk uit en voor je het weet zit je uren te kijken. En dat is zonde van je tijd, en zonde van de dingen die je geest binnenkomen die daar niet horen.
Ik denk dat je het minder als een complot moet zien. Het fruit dat ze bij de supermarkt verkopen is zodanig geteelt dat je het graag zou kopen: lekkere smaak, goede geur en kleur, etc. Dat is simpele marktwerking waar iedereen aan mee doet, of je nu christen bent of niet.
Tenslotte moet je Prediker maar eens lezen: zo goed als alles is zonde van de tijd, maar toch vermoeien we ons met die nutteloze dingen. Ik vraag me af of we op eenzelfde manier hadden gereageerd als de krant pas geintroduceerd was ten tijde van de introductie van de tv. Voordeel van de tv is dat je het nieuws in kortere tijd kunt horen, en zodoende meer tijd overhoudt voor "nuttige" zaken.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Televisiebezit

Bericht door Desiree »

Zo, deze Dodo antwoorden maar ook de feedback van Vlek vind ik heel erg fijn. Hier is over nagedacht op de lange termijn. Da's nou toegevoegde waarde voor mij van het Refoforum. Bedankt!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Re : Televisiebezit

Bericht door Marc_44 »

Vlek schreef:
Dodo schreef:Bij elkaar kun je heus wel een tv hebben en dingen kijken. Maar je moet heel selectief zijn en dat is lastig. Televisie wordt gemaakt om je vast te houden, en daar trap je makkelijk in. Alles ziet er leuk en aantrekkelijk uit en voor je het weet zit je uren te kijken. En dat is zonde van je tijd, en zonde van de dingen die je geest binnenkomen die daar niet horen.
Ik denk dat je het minder als een complot moet zien. Het fruit dat ze bij de supermarkt verkopen is zodanig geteelt dat je het graag zou kopen: lekkere smaak, goede geur en kleur, etc. Dat is simpele marktwerking waar iedereen aan mee doet, of je nu christen bent of niet.
Interessante commentaren Vlek en Dodo. Alleen de vergelijking met het fruit bij de supermark vind ik wat naïef Vlek. Een commerciële programmamaker bij de televisie zal er alles aan doen om jou langer naar het beeld te laten kijken. Dat is inderdaad marktwerking maar is het ook het soort marktwerking waar jij aan mee wilt doen? Want het lokmiddel is hier niet alleen een wat betere kleur of een goede geur van het fruit maar allerhande banaliteiten die je netvlies in geschoten worden.
Voor educatieve programma's en actualiteiten heb je genoeg aan internet en is mijns inziens een televisiepakket niet nodig.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Re : Televisiebezit

Bericht door ejvl »

Marc_44 schreef:Interessante commentaren Vlek en Dodo. Alleen de vergelijking met het fruit bij de supermark vind ik wat naïef Vlek. Een commerciële programmamaker bij de televisie zal er alles aan doen om jou langer naar het beeld te laten kijken. Dat is inderdaad marktwerking maar is het ook het soort marktwerking waar jij aan mee wilt doen? Want het lokmiddel is hier niet alleen een wat betere kleur of een goede geur van het fruit maar allerhande banaliteiten die je netvlies in geschoten worden.
Voor educatieve programma's en actualiteiten heb je genoeg aan internet en is mijns inziens een televisiepakket niet nodig.
Ook wel cliffhanger genoemd. Veel boeken sluiten een hoofdstuk ook af met een cliffhanger waardoor mensen toch verleidt worden het volgende hoofdstuk ook nog maar even te lezen.
Of een televisie serie, afsluiten met iets waardoor men zo benieuwd is dat de volgende aflevering ook bekeken wordt.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Re : Televisiebezit

Bericht door Marc_44 »

ejvl schreef:
Marc_44 schreef:Interessante commentaren Vlek en Dodo. Alleen de vergelijking met het fruit bij de supermark vind ik wat naïef Vlek. Een commerciële programmamaker bij de televisie zal er alles aan doen om jou langer naar het beeld te laten kijken. Dat is inderdaad marktwerking maar is het ook het soort marktwerking waar jij aan mee wilt doen? Want het lokmiddel is hier niet alleen een wat betere kleur of een goede geur van het fruit maar allerhande banaliteiten die je netvlies in geschoten worden.
Voor educatieve programma's en actualiteiten heb je genoeg aan internet en is mijns inziens een televisiepakket niet nodig.
Ook wel cliffhanger genoemd. Veel boeken sluiten een hoofdstuk ook af met een cliffhanger waardoor mensen toch verleidt worden het volgende hoofdstuk ook nog maar even te lezen.
Of een televisie serie, afsluiten met iets waardoor men zo benieuwd is dat de volgende aflevering ook bekeken wordt.
Een cliffhanger is slechts één van de vele vormen en in het hele scala nog één van de onschuldigste.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisiebezit

Bericht door -DIA- »

DE MACHT
en
DE KNOP

Dat was altijd veel het verweer en/of verontschuldiging als men tv in huis nam.
Dat werpt dan vraag op, tenminste aan degenen die in bezit hebben van tv
geaccepteerd lijken te hebben.

VRAAG: Is de mens veranderd?
Want wij werden er altijd op gewezen dat de mens niet DE MACHT over DE KNOP
zou hebben.

Als dat niet meer geldt, en de mens is dus veel beter geworden, dan zou je inderdaad
moeten afvragen of het tv-bezit nog langer censurabel moet zijn... Maar zoals ik zie,
zie ik nog weinig verandering ten goede in de mens. En bovendien denk ik ook niet
dat de inhoud van de tv-programma's zoveel verbeterd is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Televisiebezit

Bericht door ejvl »

Standpunten veranderen wel eens in de loop der tijden.
Toen ik mijn opleiding deed was internet nog min of meer taboe, verontruste ouders op school etc.
Of de radio, de computer. Etc.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Televisiebezit

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:Standpunten veranderen wel eens in de loop der tijden.
Toen ik mijn opleiding deed was internet nog min of meer taboe, verontruste ouders op school etc.
Of de radio, de computer. Etc.
Toen -aanstaande zaterdag 175 jaar geleden- de eerste Nederlandse spoorlijn werd geopend, waren er ook mensen die meenden dat reizen per trein schadelijk was voor de gezondheid en dat de koeien er zure melk van gingen geven.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Televisiebezit

Bericht door ejvl »

Ik kan me ook herinneren dat een ds van zo'n 50 jaar geleden fel tegen het reizen per vliegtuig was.
Ook naar collega predikanten die naar Canada gingen om te preken.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Televisiebezit

Bericht door Vagari »

;)
Laatst gewijzigd door Vagari op 17 sep 2014, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Re : Televisiebezit

Bericht door Marc_44 »

Ah daar zijn ze dan toch, de afgezaagde voorbeelden van de koeien en de trein, en van het vliegtuig. Maar gaat het daadwerkelijk over hetzelfde, of was dat een angst voor de techniek zelf? Een dergelijke angst voor de techniek zelf is bij de tv niet meer aan de orde. Daarom kunnen we de vragen van DIA niet zomaar afdoen als achterhaald. Want is de mens veranderd? Of het televisieaanbod?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Televisiebezit

Bericht door Sheba »

Volgens mij was het bij die voorbeelden niet alleen puur angst voor de techniek. Zal best meegespeeld hebben.
Maar om bij het voorbeeld van de trein en de auto, maar veel eerder ook de koets, te blijven. De angst was dat de mens zich sneller liet voortbewegen dan een mens zelf zonder deze middelen kon was ook een belangrijke reden om afwijzend tegen deze zaken te staan. Je bracht jezelf "moedwillig" in gevaar.
En aangezien je als je bijv. met de trein meereist niet zelf baas bent over de snelheid...
In de auto weer wel. Maar je wilt niet weten hoeveel hard er gemiddeld wordt gereden. Harder in ieder geval wat wettelijk is toegestaan. Kennelijk zijn we ook geen baas over het gaspedaal. Is dat de reden om de auto maar te weren?

Weet je de mens verandert niet. Of hij nu TV heeft of niet. Al blijft die geweerd... Er komt wel weer iets anders in de plaats. En jij en ik maken daar nu op dit moment gebruik van!
Wanneer je van jezelf weet dat je er geen baas over kunt zijn... blijf er vandaan! Maar dat geldt dan niet alleen voor de TV.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Re : Televisiebezit

Bericht door Marc_44 »

lien75 schreef:Volgens mij was het bij die voorbeelden niet alleen puur angst voor de techniek. Zal best meegespeeld hebben.
Maar om bij het voorbeeld van de trein en de auto, maar veel eerder ook de koets, te blijven. De angst was dat de mens zich sneller liet voortbewegen dan een mens zelf zonder deze middelen kon was ook een belangrijke reden om afwijzend tegen deze zaken te staan. Je bracht jezelf "moedwillig" in gevaar.
En aangezien je als je bijv. met de trein meereist niet zelf baas bent over de snelheid...
In de auto weer wel. Maar je wilt niet weten hoeveel hard er gemiddeld wordt gereden. Harder in ieder geval wat wettelijk is toegestaan. Kennelijk zijn we ook geen baas over het gaspedaal. Is dat de reden om de auto maar te weren?

Weet je de mens verandert niet. Of hij nu TV heeft of niet. Al blijft die geweerd... Er komt wel weer iets anders in de plaats. En jij en ik maken daar nu op dit moment gebruik van!
Wanneer je van jezelf weet dat je er geen baas over kunt zijn... blijf er vandaan! Maar dat geldt dan niet alleen voor de TV.
Ik snap je punt. Toch kun je internet onmogelijk zien als de tv-vervanger. Inmiddels kun je er ook tv op kijken, maar dat is pas sinds een paar jaar eigenlijk. Internet is zoveel meer dan dat. Zonder tv kun je makkelijk, zonder internet kun je in de huidige samenleving een stuk moeilijker. Dat geeft al aan dat er een wezenlijk verschil is tussen deze twee media.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Televisiebezit

Bericht door Sheba »

Ik heb wel eens dit voorbeeld gehoord in een preek. De duivel is erop uit om zoveel mogelijk mensen in zijn macht te houden. Dat pakt hij slim en sluw aan... We denken we houden dit buiten de deur... Maar hij brengt jets anders op onze weg waardoor hij hoopt zijn tienduizenden te verslaan...

Het internet kwam. Het zou handig zijn en inmiddels kunnen we niet meer zonder, klopt. Maar ook alle gevaren die we dachten buiten de deur te houden zijn via de achterdeur binnen gekomen. ( onverantwoordelijke sites, tijdvreters, films, muziek etc ) Is daarmee de pc en pc bezit verkeerd?
We dachten als we de koets maar buiten de deur houden... Maar dat deden we niet. Uiteindelijk is de auto gekomen. Vervoer sneller dan snel. We kunnen zo gemakkelijker op plaatsen komen waar we niet mogen komen! En tja een verkeersovertreding is snel gemaakt. En brengen we daarmee de ander niet (moedwillig) in gevaar?
Toch is de auto niet verkeerd.. Wel de gebruiker die in de verleiding komt om dingen te doen die niet mogen. Of om naar plaatsen te gaan die niet mogen.
Zo is dat met de pc maar ook met de tv.
Niet iedereen die auto rijdt gaat er verkeerd mee om. Niet iedereen die een pc in huis heeft gaat er verkeerd mee om. Zo ook met de tv.
En ja er is veel zooi. Maar niet alles. Overigens kan je tv inmiddels ook zelf beperken door je voor allerlei verkeerde kanalen af te laten sluiten. Zelf bepalen wanneer je iets bekijkt. Enz. En eerlijk gezegd snap ik niet wat het verschil is om het nieuws, een natuurfilm op internet te kijken of op de tv!
De tv is inmiddels al achterhaald. En steeds meer mensen, ook buiten de kerk, doen de tv al weg. En kijken via internet!
En ook met filter jan je inmiddels veel zien. En is geen garantie dat het allemaal zo zuiver is. En wat betreft tijdsbesteding. Hoe zou het komen dat er, ook in onze kringen, zo weinig gelezen wordt? Bijbelse literatuur gelezen wordt? Niet door de tv. Wel door internet. Met of zonder filter!
Plaats reactie