Curatorium/admissie-examens CGK 2014 (feiten)

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Curatorium/admissie-examens CGK 2014 (feiten)

Bericht door Auto »

Anoniem_89 schreef:Wie is het Curatorium eigenlijk om te beslissen of men wel/niet geroepen is?

Het gaat er toch om dat God mensen geroepen heeft?
Waarom dan nog het curatorium?
Ze kunnen toch ook bidden zonder de personen gezien te hebben?
(om maar wat te noemen)
Volgens mij weet jij niet wat een curatorium is, misschien je eerst maar eens in verdiepen.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/129 ... -uitzien-/
Anoniem_89
Verbannen
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jul 2014, 20:00

Re: Curatorium/admissie-examens CGK 2014 (feiten)

Bericht door Anoniem_89 »

Auto schreef: Volgens mij weet jij niet wat een curatorium is, misschien je eerst maar eens in verdiepen.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/129 ... -uitzien-/

Is het niet zo dat de Heilige Geest meer de ruimte moet krijgen i.p.v. kennis van de HC, want dat is toch door mensen verzonnen.
Volgens mij zou de Heilige Geest ook meer centraal moeten staan.
Daarnaast heb ik MBO 2.
Zou dat betekenen dat ik gelijk niet geroepen ben? :?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium/admissie-examens CGK 2014 (feiten)

Bericht door Luther »

Anoniem_89 schreef:
Auto schreef: Volgens mij weet jij niet wat een curatorium is, misschien je eerst maar eens in verdiepen.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/129 ... -uitzien-/

Is het niet zo dat de Heilige Geest meer de ruimte moet krijgen i.p.v. kennis van de HC, want dat is toch door mensen verzonnen.
Volgens mij zou de Heilige Geest ook meer centraal moeten staan.
Daarnaast heb ik MBO 2.
Zou dat betekenen dat ik gelijk niet geroepen ben? :?
Dat laatste weten wij niet.
In de CGK zijn meer MBO'ers uiteindelijk predikant geworden. Maar dan duurt de studie doorgaans wel een stuk langer.
Verder maak je een valse tegenstelling tussen de Heilige Geest en de inzet van mensen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Curatorium/admissie-examens CGK 2014 (feiten)

Bericht door Hendrik de 3de »

Anoniem_89 schreef:
Auto schreef: Volgens mij weet jij niet wat een curatorium is, misschien je eerst maar eens in verdiepen.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/129 ... -uitzien-/

Is het niet zo dat de Heilige Geest meer de ruimte moet krijgen i.p.v. kennis van de HC, want dat is toch door mensen verzonnen.
Volgens mij zou de Heilige Geest ook meer centraal moeten staan.
Daarnaast heb ik MBO 2.
Zou dat betekenen dat ik gelijk niet geroepen ben? :?
Hoi Anoniem_89,

Goede en indringende vragen stel je hier over het curatorium. Al is het curatorium of admissie-examens altijd een beladen onderwerp. Want in hoeverre komt mensen het oordeel over anderen toe. Of ze wel of niet geroepen zijn. Toch is het van wezenlijk belang dat er aan de hand van Gods Woord getoetst wordt of iemand wel echt geroepen is. Het is niet om in de plaats van God te staan. Maar in afhankelijkheid van Hem. Het hart is arglistig van de mens. En mensen kunnen het zichzelf ook aanpraten. Of dat ze alleen op de eer van het predikant uit zijn. Allemaal zaken die een curatorium legitiem maken. Het is niet om de oordelen, maar om dwaalleraren en valse predikers te voorkomen. Of om te kijken of iemand er 'nu' al geschikt voor is. Het ambt van predikant is niet zomaar iets en soms moet het rijpen. Maar het curatorium neemt haar besluiten juist in afhankelijkheid van Hem. In biddend opzien vragen ze welke weg de Heere wil gaan.

Maar wat is roeping? Van de week keek ik nog enkele school aantekeningen door. Daar was ook een keer een lezing van een predikant, waar de roeping tot het ambt ook centraal kwam te staan. Hij verwoordde het zo:

Hoe weet je dat je geroepen bent?
1. Een verlangen in het hart om het Woord van God te verkondigen.
2. Een rode draad in je leven. Bepaalde gebeurtenissen in je leven. Wegen die dicht voor je gaan of afgesneden worden.
3. Het Woord van God. De Heere spreekt niet buiten Zijn Woord om, zo ook op dit terrein niet. Het geeft een strijd, maar eens zal de rust mogen doorbreken. En de Heere zal dan wegen openen en je weg zal dan geleid worden naar het ambt.

Daarnaast raad ik je uit de Redelijke Godsdienst van W. á Brakel te lezen. Die noemt ook nog andere kenmerken waaraan je het kan toetsen. En nog vele schrijvers hebben er over geschreven. Naar ik weet ook Spurgeon en Koelman.

Over het niveau van je opleiding. Het ligt eraan in welk kerkverband je lid bent. In de HHK/PKN/CGK zijn er Universiteiten. De GG heeft een eigen school, net als de GGiN en de OGG. Toch moet je eigen opleidingen niet onderschatten. De opleidingen tot predikant zijn heel erg zwaar. Er wordt veel van deze studenten gevraagd. Maar als de Heere een Mbo'er geroepen heeft tot het ambt, dan zal het hij het ook worden. De wegen zullen er naar toe geleid zijn. Zo iemand zal kracht, wijsheid en doorzettingsvermogen krijgen om zo'n studie te volbrengen.

Maar voordat je zorgen gaat maken over de opleiding tot predikant, moet je eerst zeker weten of je geroepen bent tot het ambt. Heb je het zelf uit Zijnen mond gehoord? Heeft Hij gesproken in je leven en voel je je weg er naar toe geleid? Praat er dan over met je predikant/kerkenraad. Het is een moeilijke weg, maar juist je eigen predikant kan van grote waarde hierin voor je zijn. Hij weet wat je doormaakt.

Misschien heb je er wat aan en misschien niet. Maar ik hoop dat je er verder mee kunt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Curatorium/admissie-examens CGK 2014 (feiten)

Bericht door huisman »

Anoniem_89 schreef:
Auto schreef: Volgens mij weet jij niet wat een curatorium is, misschien je eerst maar eens in verdiepen.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/129 ... -uitzien-/

Is het niet zo dat de Heilige Geest meer de ruimte moet krijgen i.p.v. kennis van de HC, want dat is toch door mensen verzonnen.
Volgens mij zou de Heilige Geest ook meer centraal moeten staan.
Daarnaast heb ik MBO 2.
Zou dat betekenen dat ik gelijk niet geroepen ben? :?
De HC is niet verzonnen maar naar ernstige bestudering van de Schrift en door Gods Geest geleid aan onze kerken geschonken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium/admissie-examens CGK 2014 (feiten)

Bericht door eilander »

Misschien goed om even te melden: we hebben na een PB-wisseling en onderling overleg als moderators besloten om Anoniem_89 te bannen in verband met het niet-onderschrijven van de forumgrondslag.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Curatorium/admissie-examens CGK 2014 (feiten)

Bericht door Mister »

Dit is/was een topic over feiten rondom de admissie-examens. Off-topic en rel-achtige berichten zijn hier niet gewenst.

Slotje tot er zinvol nieuws is.
Gesloten