Roddelen

MoesTuin
Verbannen

Roddelen

Bericht door MoesTuin »

Wat versta jij onder Roddelen.
Hoe ga jij om met Roddelen in diverse situaties?

in 2 korinthe 2 vers 20 lezen we
Ik ben namelijk bang dat ik u bij mijn komst anders zal aantreffen dan ik zou wensen, en dat onze ontmoeting dus anders zal uitpakken dan u wilt. Ik ben bang voor tweespalt, jaloezie, woede, gekonkel, kwaadsprekerij, geroddel, arrogantie en wanorde.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
ejvl

Re: Roddelen

Bericht door ejvl »

Als je over anderen praat moet die ander erbij kunnen zijn zonder problemen.
Mara

Bericht door Mara »

Een spreekwoord zegt: Wie luistert aan den wand, verneemt zijn eigen schand.
Tegenover 1 negatieve uitspraak, moeten 9 positieve staan, om de boel in evenwicht te trekken.
In Jakobus 3 kunnen we lezen over de zonden van de tong.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Ds. S. Ralevic heeft hier een heel lezenswaardig boekje over geschreven. Uw spraak maakt u openbaar. Drie preken over Jakobus 1:26. Ik heb het echt nodig om regelmatig zo'n boekje te lezen!
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Apart dat dit onderwerp aan de aantal reakties te zien niet echt leeft

Ik ben van mening dat in christelijk nederland behoorlijk wordt onderschat hoe snel men zelf, inclusief ikzelf, kwaadspreek over anderen.

Dit is toch een ernstig gegeven, wat je niet te gemakkelijk met een bijbeltekst om het gemoed rust te geven, aan de kant kan schuiven om wweer over te gaan tot de orde van de dag.

Hendrien, bedankt voor de boeken tip
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

MoesTuin schreef:Apart dat dit onderwerp aan de aantal reakties te zien niet echt leeft
Helemaal niet apart. Het is geen controversieel onderwerp, dus geen discussie.
helma

Bericht door helma »

Je hoeft niet altijd te reageren; dat zegt niets over of het leeft of niet.
Het is altijd goed om er weer even bij stilgezet te worden.

Ik vind het een lastig onderwerp. Ik probeer roddelen te vermijden, maar betrap me er toch echt wel op dat ik heel makkelijk meedoe. Sommige mensen vermijd ik omdat ik weet dat ik niet altijd durf te zeggen dat ik niet over anderen wil praten.

En waar ligt de grens?
Wanneer is iets roddelen en wat niet? Als je iemand in een kwaad daglicht wil zetten is het duidelijk. Maar soms heb je zorg over iemand die je wilt delen/advies hoe je in een bepaalde situatie moet handelen ofzo. (niet met Jan en alleman).
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik roddel wel maar heb later spijt. Daarom probeer ik er op te letten, want dan kost het minder vervelende tijd. :)

Roddelen vind ik, iets vertellen van een ander wat niet waar is. Of bijvoorbeeld, als het wel waar is maar dan jezelf beter voelen dan die ander. Soms ben ik dan stiekem jaloers enzo en dan komt het.. bla, bla, bla, maar die z'n leven gaat van een leien dakje, ja, ja, ik vraag me dit of dat af... Terwijl ik me later realiseer dat ik het helemaal niet weet.

Ik erger me ook wel aan roddelen. Ik had gehoord dat iemand van bekenden van mij moest trouwen. Nou, dat kan. Toen hoorde ik later de roddel dat dochter 2 van die bekenden ook moest trouwen, maar ik wist dat er wel meer dan een jaar tussen trouwen en de geboorte zit. Dan word ik laaiend.. Hou op, met die onzin! 1. Het is niet waar, 2. ben je beter?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Isala

Bericht door Isala »

Ook ik maak me er schuldig aan.
Zelf heb ik het nodig elke ochtend aan de Heere te vragen om een wacht voor mijn lippen.
En elke avond moet ik weer belijden dat ik heb gefaald.
Het is zo'n makkelijke zonde, voor je het weet, ben je het aan het doen, of ga je met een ander mee in het gesprek over iemand. (ik spreek voor mezelf).
Wel heb ik geleerd dat als je voor iemand bidt, het moeilijker is om over deze persoon te roddelen.
Hora est!
helma

Bericht door helma »

Isala schreef: Wel heb ik geleerd dat als je voor iemand bidt, het moeilijker is om over deze persoon te roddelen.
Dat is echt zo. Dat is ook als je boos op iemand bent.
vlinder

Bericht door vlinder »

helma schreef: Wanneer is iets roddelen en wat niet?
Ik hoorde eens iemand zeggen: roddelen is wanneer je iets doorverteld en je je naar schrikt als diegene achter je staat en het vertelde heeft gehoord. Dit probeer ik zelf in gedachten te houden. Het helpt me om juist op die momenten iets positiefs te zeggen over iemand anders.
Ik vind het een wijze les.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
freek

Bericht door freek »

vlinder schreef:
helma schreef: Wanneer is iets roddelen en wat niet?
Ik hoorde eens iemand zeggen: roddelen is wanneer je iets doorverteld en je je naar schrikt als diegene achter je staat en het vertelde heeft gehoord. Dit probeer ik zelf in gedachten te houden. Het helpt me om juist op die momenten iets positiefs te zeggen over iemand anders.
Ik vind het een wijze les.
Dat vind ik wel een mooie richtlijn. Sommige mensen vinden alles roddelen. Vaak is het gewoon nieuwtjes uitwisselen en er je mening over geven. Of dat altijd nodig is, is de vraag. Maar het is in elk geval geen roddelen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Roddelen is spreken over iemand zonder dat de persoon in kwestie bij het gesprek aanwezig is; meestal in ongunstige zin. Dat laatste hoeft dus niet.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Tiberius schreef:Roddelen is spreken over iemand zonder dat de persoon in kwestie bij het gesprek aanwezig is; meestal in ongunstige zin. Dat laatste hoeft dus niet.
Met andere woorden: stel dat ik jou ken en dat ik over jou een positief verhaal ophang tegen een ander waar jij niet bij bent, dan roddel ik. Dat was ik me tot nu toe niet bewust. De toevoeging (die je denk ik van wikipedia hebt) "meestal in ongunstige zin" klopt volgens mij niet.

Dit zegt van Dale van roddelen: opzettelijk slechte dingen van iem. vertellen; kwaadspreken, lasteren
Lijkt me beter te kloppen.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bona Fide schreef:
Tiberius schreef:Roddelen is spreken over iemand zonder dat de persoon in kwestie bij het gesprek aanwezig is; meestal in ongunstige zin. Dat laatste hoeft dus niet.
Met andere woorden: stel dat ik jou ken en dat ik over jou een positief verhaal ophang tegen een ander waar jij niet bij bent, dan roddel ik. Dat was ik me tot nu toe niet bewust. De toevoeging (die je denk ik van wikipedia hebt) "meestal in ongunstige zin" klopt volgens mij niet.

Dit zegt van Dale van roddelen: opzettelijk slechte dingen van iem. vertellen; kwaadspreken, lasteren
Lijkt me beter te kloppen.
Die heb ik inderdaad van wiki.
"In ongunstige zin" is eigenlijk hetzelfde als "opzettelijk slechte dingen van iem. vertellen".
Plaats reactie