Zwarte Piet.... racistisch?

boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door boontje »

Ik vind inderdaad dat er vooral veel over zwarte mensen wordt gesproken (ook door ons nu, vermoed ik, ik ben een wit boontje) en heel weinig mèt hen.
En je zult het hopelijk met mij eens zijn dat slavernij onrecht is. Dat het sinds de onafhankelijkheid van veel voormalige koloniën daar niet beter is gegaan, is erg genoeg, en heeft vele en complexe oorzaken. Maar dat kan natuurlijk nooit een rechtvaardiging zijn voor het onrecht van de slavernij dat er óók is geweest.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Dodo »

Als er nu mensen in Nederland zijn die serieus gekwetst zijn door de zwarte piet zoals hij nu functioneert, moeten we dat serieus nemen. Slavernij was een afschuwelijk iets, waar Nederland ook vuile handen mee gemaakt heeft. Als je voorouders daar slachtoffer van waren, is dat een zere plek. Dat snap ik best.
Maar voor de Nederlanders heeft zwarte Piet niets met slavernij te maken. Het is een grappig knechtje, meer niet.
En nu buitenlanders er kritisch over zijn, zie je een soort algemeen gevoel: blijf van ons volksfeest af!

Overigens zou ik het niet erg vinden als het hele gesinterklaas een tandje minder was. Niet meer op school, niet op elke kinderklub, niet al die sinterklaasjournalen op tv, alleen nog het familiefeestje.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door jan34willem »

Mara schreef:Jawel hoor. Het begon bij DWDD met Prem Radikishun.
En bij P&W zat ene Quincy Gario en Arnie Heinze. Ik heb het even opgezocht.
En de discussie stopt nog lang niet, vrees ik.
Wel vreemd dat het anno 2013 ineens gekwetste gevoelens oproept en geschokte gezichten.
Als wij in het buitenland zijn zien wij toch ook soms vreemde dingen die wij niet begrijpen? Vroeger was iedereen onwetend, maar tegenwoordig verdiep je je toch in een land als je er naar toe gaat?
De discussie loopt al tenminste 30 jaar, het is niet iets wat nu opeens de kop opsteekt. Al die tijd hebben de voorstanders van Zwarte Piet de bezwaren van de tegenstanders niet serieus genomen en met non-argumenten afgedaan, maar het lijkt erop dat daar nu verandering in komt. Mijn voorspelling is dat Piet binnen 2, 3 jaar niet meer exclusief zwart zal zijn.

Verder is het zo dat veel mensen die Zwarte Piet kwetsend vinden, gewoon hier geboren zijn en net zomin als jij en ik zich in Nederland hadden kunnen verdiepen voordat ze er naartoe gingen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Curatorium »

boontje schreef:'In Nederland leren we ons aan te passen als je gaat emigreren'...
Maar Suriname en de Antillen waren altijd al een onderdeel van Nederland. Wij hebben als Nederlanders deze gebieden eeuwen geleden ongevraagd tot kolonie gemaakt en vervolgens vele duizenden slaven naar toe gebracht.
Je zou toch hopen dat we 150 jaar na de afschaffing van de slavernij eindelijk eens zouden leren om serieus naar onze landgenoten te luisteren...
Ik ben een jaren terug in december op de Antillen geweest december (overigens echt een aanrader) daar vierde men (wit & zwart) vollop sinterklaas. De sinterklaas was een gekleurde man, met witte poeder op zijn gezicht. Het zijn ook niet de antillianen en de surinamers die het af willen schaffen, slechts een groep daarvan! Als je kijkt naar de historie van sinterklaas heeft het niks met racisme te maken, kijken we naar de hedendaagse betekenis van zwarte piet (namelijk zwart door de schoorsteen) dan is het al helemaal niet racistisch.

Ik denk dat deze discussie deel is van een veel groter probleem. De multiculturele samenleving is tot op dit moment een waanidee, enkele gekleurde Nederlanders & buitenlanders maken onder andere door deze discussie hun woede openbaar.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Mara »

De historici zijn het niet met elkaar eens. Op Elsevier las ik dit:
1. Uitvinding midden negentiende eeuw

Zwarte Piet is relatief recent 'uitgevonden', schrijft weekblad Elsevier deze week. 'Midden negentiende eeuw is-ie er opeens, en over waarom breken deskundigen zich nu nog het hoofd.'

In 1850 was Zwarte Piet in zijn huidige vorm voor het eerst te zien in het geïllustreerde verzenboekje Sint Nicolaas en zijn knecht van schoolmeester Jan Schenkman.

2. Traditie ouder dan slavernij

Directeur Wim Pijbes van het Rijksmuseum denkt niet dat Zwarte Piet iets heeft te maken met de slavernij, zoals Shepherd zegt. Pijbes verwijst daarvoor naar een schilderij dat stamt uit 1520 waarop een zwarte 'trotse kerel' is te zien uit de hofhouding van Karel V.

'Zijn baretje, fluwelen jasje. Kortom al die attributen die we nu aan Zwarte Piet toedichten en die als een soort clownspak worden weggezet, die traditie is al veel ouder dan de slavernij.' Hij vindt niet dat een werkgroep 'zomaar even kan bepalen' dat een traditie moet worden veranderd.

3. Stamt af van kindslaven

Kunsthistoricus Elmer Kolfin denkt daar anders over. In de Volkskrant van woensdag zegt hij: 'Zwarte Piet moet een andere vorm krijgen.' Hij twijfelt er niet aan dat de figuur is terug te voeren op kindslaven.

Kolfin verwijst naar kunstwerken waarop zwarte kinderen te zien zijn, die als slaven werden gebruikt. Als voorbeeld noemt hij een groepsportret uit 1687 van Michiel Musscher waarop een bediende achter diplomaat Thomas van Hees en zijn neven staat. Op de achterzijde van het doek staat 'Thomas de neger 17 jaar'. 'In feite is dit een voorloper van Zwarte Piet.'

4. Heidense figuur

Arnold-Jan Scheer, die het boek Wild Geraas schreef, denkt ook dat Zwarte Piet niets met slavernij te maken heeft.

'Wat doet een negerslaaf met een roe? En waarom ontvoert deze kinderen in een zak, door de schoorsteen? Het klopt gewoon niet. Dat zijn heidense elementen, ouder dan de Bisschop van Myra.'

5. Islamitische handelaar

Afrikanist Louise Müller denkt niet dat Zwarte Piet oorspronkelijk een knecht van Sinterklaas was, maar een islamitische handelaar die de aartsbisschop van het Griekse Myra hielp bij het verspreiden van voedsel onder arme kinderen.

Pas in de negentiende eeuw is hij verworden tot het stereotype van de 'komische neger'. Zij vindt het tijd om de gelijkwaardigheid tussen Sint en Piet te herstellen.
=====
Dus wie heeft er nu gelijk en het recht om gekwetst te zijn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door jan34willem »

Mara schreef:Dus wie heeft er nu gelijk en het recht om gekwetst te zijn?
Zich gekwetst voelen is niet een recht dat aan iemand verleend hoeft te worden.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door boontje »

'Wie heeft er nu gelijk en het recht om gekwetst te zijn?'
Ik vrees dat het niet mogelijk zal zijn om aan te tonen wie er nu precies gelijk heeft en wie niet. Waar het om gaat is het tweede deel van de vraag.
Kennelijk zijn er in Nederland medeburgers die zich gekwetst voelen, en dat recht hebben ze, want ze zijn onze medeburgers, met precies evenveel rechten als alle anderen.
Daarbij maakt het niet uit wat precies de oorsprong is van Zwarte Piet, het gaat erom dat hij eruit ziet als een karikatuurneger en dat hij bij mensen associaties oproept met het slavernijverleden. Dat zouden we als witte Nederlanders gewoon niet moeten willen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Curatorium »

Er zijn altijd medeburgers die bij een of ander verschijnsel negatieve associaties krijgen. Dat is geen argument om een Nederlandse traditie, die niks met racisme te maken heeft, af te schaffen.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door boontje »

misschien is het wel een uiting van racisme dat bijna de hele Nederlandse samenleving keihard blijft ontkennen dat zwarte Piet iets met racisme te maken zou hebben, en westindisch doof blijft voor alle tegenargumenten?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Curatorium »

In dat geval zouden alle gekleurde Nederlanders zich gekwetst vonden, maar daar is geen sprake van. Slechts een klein gedeelte van deze groep vat het op racisme, blijkbaar hebben zij de Nederlandse cultuur nog niet goed begrepen.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door jan34willem »

Curatorium schreef:In dat geval zouden alle gekleurde Nederlanders zich gekwetst vonden, maar daar is geen sprake van. Slechts een klein gedeelte van deze groep vat het op racisme, blijkbaar hebben zij de Nederlandse cultuur nog niet goed begrepen.
Maar de Nederlandse cultuur is alle Nederlanders, ongeacht hun kleur. De opmerking dat gekleurde Nederlanders de Nederlandse cultuur niet begrijpen, verraadt een ernstig vooroordeel ten opzichte van gekleurde Nederlanders.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Curatorium »

Ik heb het niet over alle gekleurde Nederlanders, dan zou het een vooroordeel zijn. Het is namelijk maar een heel klein gedeelte die het als racistisch opvat.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door parsifal »

De uitleg dat zwarte piet zwart werd door de schoorstenen geloof ik niet zo in, zoals eerder aangegeven hoeven dan het kroeshaar en de grote lippen niet. De ophef geeft wel aan in veel gevallen mensen in termen van "wij" en "zij" blijven denken als het om kleur gaat en ik denk dat in veel gevallen de blanken hier niet het ergst in zijn.

Op onze bruilofte gaf mijn schoonzusje een speech. Zij vertelde hoe verbaasd ze was dat haar zus met mij aan kwam want "she doesn't like white guys". Iedereen lachte en ik vond het ook wel grappig. Maar ik bedacht me ook dat als mijn zusje zou zeggen "want hij mag zwarte (of in mijn geval Aziatische) vrouwen niet zo" dat iedereen geschokt zou zijn en niet zou lachen. Wij moeten denk ik zelf kleurenblind worden en in termen van mensen gaan denken. Dat maakt ons iets relaxter, dan doen we ook niet moeilijk als een Nederlander wordt afgebeeld als lopend op klompen etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door boontje »

Curatorium schreef:In dat geval zouden alle gekleurde Nederlanders zich gekwetst vonden, maar daar is geen sprake van. Slechts een klein gedeelte van deze groep vat het op racisme, blijkbaar hebben zij de Nederlandse cultuur nog niet goed begrepen.
Maar hoe kun je zo zeker weten dat slechts een klein gedeelte van de gekleurde Nederlanders zich gekwetst voelt? Dat is niet meer dan een veronderstelling en misschien is het wel zo dat velen van hen er maar wijselijk het zwijgen toe doen.
Toen de Indonesiërs onafhankelijk wilden worden, waren de Nederlanders (ik spreek nu in het algemeen) heel verbaasd: hoe kunnen ze dat nou willen, ze waren toch altijd zo blij met ons??
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door jakobmarin »

boontje schreef:Maar hoe kun je zo zeker weten dat slechts een klein gedeelte van de gekleurde Nederlanders zich gekwetst voelt? Dat is niet meer dan een veronderstelling en misschien is het wel zo dat velen van hen er maar wijselijk het zwijgen toe doen.
Als je nog even wacht, kun je zien hoe de verhoudingen ongeveer liggen :)
‘Pietitie’ voorbij één miljoen likes - snelstgroeiende pagina in Nederland
(...)
Nederland telt momenteel meer dan zes miljoen actieve gebruikers, wat betekent dat ongeveer één op de zes Nederlanders die Facebook actief gebruiken fan zijn geworden van de pagina.
(...)
Bron : http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/23/pie ... nederland/
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie