Bijbels stemmen: CDA of SGP?

de Paus

Bericht door de Paus »

Het wordt weer moeilijk om een beslissing te maken bij de komende verkiezingen. Aan de ene kant wil ik dat JP Balkenende weer premier wordt, aan de andere kant wil ik mijn eigen partij (ChristenUnie) steunen... hetzelfde probleem dus als in mei '02.
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Nou nou de Paus het beest. Dat zijn wel jouw woorden hoor.
Misschien ook wel die van openbaringen 13?
Balance

Bericht door Balance »

Origineel geplaatst door De waarheidsvriend
Misschien ook wel die van openbaringen 13?
Hebt u misschien een andere vertaling dan ik? Ik vind in Openbaring 13 niets over de Paus. Of is uw leesbril aan vernieuwing toe?

Zou u het iets beter uit willen leggen?

Of baseert u zich alleen op uitleg van ds.X of ds.Y?

Met vriendelijke groeten,

Balance

[Veranderd op 17/10/02 door Balance]
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Ik baseer me op interpretaties van vele kerkverbanden, zowel nationaal als internationaal. Maar discusseer eens mee in de topic over de RKK die in Kerk en cultuur staat.

De groeten van de Waarheidsvriend
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Kerkverbanden? Niet de Bijbel?
Balance

Bericht door Balance »

Origineel geplaatst door De waarheidsvriend
Ik baseer me op interpretaties van vele kerkverbanden, zowel nationaal als internationaal. Maar discusseer eens mee in de topic over de RKK die in Kerk en cultuur staat.

De groeten van de Waarheidsvriend
Beste Waarheidsvriend,

Uw naam geeft iets weer van uw goede hart voor de waarheid. Toch wil ik u zeggen dat u deze het best vindt weergegeven in de bijbel.

Predikers hebben soms verschillende gedachten over verschillende zaken. Dat is op zich niet erg. Maar voor je iemand het stempel "het beest" geeft is het volgens mij goed om eerst goed na te denken.

Veel kerkverbanden hebben zich door de jaren heen schuldig gemaakt aan allerlei verdachtmakingen. Zij zijn de "hoer" hij is "het beest" enz. Het onderzoeken van ons eigen hart, en het er voor zorgen niet besmet te raken door de geest van de hoer of het beest is m.i. het belangrijkst.

Bedankt voor uw reactie, ik zal eens bij de door u aangegeven dicussie kijken.

Met vriendelijke groeten,

Balance
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Kerkverbanden? Niet de Bijbel?
Ik had het over de verschillende interpretaties door de kerkverbanden van natuurlijk de Bijbel.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

En nu graag weer terug naar de discussie graag. Ik zal nog maar weer een duit in het zakje doen:

"Wij zijn allen geroepen om de Naam des Heeren te belijden op alle tereinen van het leven. We hebben in Nederland de mogelijkheid een keus te maken uit christelijke en niet-christelijke partijen. Daar hebben we dus ook serieus rekening mee te houden. Het is echter niet alles christelijk wat christelijk heet. Dat weten we inmiddels ook goed, mag ik hopen. Het lijkt me noodzakelijk om je stem te geven aan een christelijke partij, waarvan het 't duidelijkst is, dat Gods Woord uitgangspunt is voor de normen en waarden in het leven.
Of ik er niet blij mee zou zijn als in ieder geval het CDA in de nieuwe regering zou kunnen komen? Zeker wel, maar ik zou absoluut geen vrijmoedigheid hebben om daarom maar pragmatisch te stemmen. Het verleden heeft tezeer geleerd dat de christelijke waarden en normen bij die partij niet veilig zijn (bijv. abortus en euthanasie)."

(Ds. R. Kok uit Sliedrecht)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Laat ze zich eens als Christelijk bewijzen. Het huidige kabinet was alleen gunstig voor de rijken. De kostwinners gezinnen gingen er het meest op achteruit. (Hoe goed voor traditionele Christenen)

Dit stond vandaag in trouw over een andere Christelijke actie van het CDA:



Ser: Geen recht op zondagsrust
van onze redactie economie
2002-10-19

DEN HAAG - De Sociaal-economische raad (Ser) voelt niets voor een recht van elke werknemer om werken op zondag te weigeren. De werkgeversorganisaties in de Ser en de kroonleden, samen een meerderheid, vinden dat het wetsvoorstel, dat nu bij de Eerste Kamer, ligt de balans in rechten van werknemers en werkgevers te zeer verstoord.



De Tweede Kamer heeft het initiatief-wetsvoorstel van de kamerleden Bussemaker (PvdA) en Van Dijke (ChristenUnie) al aanvaard. In de Eerste Kamer werd het echter aangehouden. Op initiatief van de CDA-senatoren werd alsnog om een Ser-advies gevraagd. Volgens Eerste Kamerlid, oud-CNV-voorzitter, Hofstede was zijn fractie in principe wel voor de wet, maar wilde hij een zo breed mogelijk draagvlak zien te vinden. Hij was niet gevoelig voor het argument van PvdA-fractievoorzitter Stekelenburg, dat een Ser-advies per definitie niets zou kunnen opleveren. Voor iedereen is al lang duidelijk dat werkgevers fel tegen en werknemersorganisaties fel voor de wet zijn, zo voorspelde Stekelenburg het CDA in juni. De vakcentrales toonden zich gisteren in de Ser inderdaad voorstanders van het initiatief-wetsvoorstel. Zij zijn het met Bussemaker en Van Dijke eens dat een werkgever meer rekening moet houden met de omstandigheden van een werknemer. Een werkgever is volgens hen niet in een onmogelijke positie als hij is aangewezen op de vrijwillige medewerking van de werknemer voor werken op zondag.

De werkgeversorganisaties vinden dat de wet nu al genoeg bescherming geeft aan werknemers. De kroonleden zien op zich wel wat in meer rechten voor de individuele werknemers, maar zien het nut van een wet niet in. Regelingen moeten worden gemaakt via afspraken tussen de werkgevers en werknemers, een algemene wet is niet nodig.

Het was gisteren onduidelijk of de CDA-fractie in de senaat in het Ser-advies aanleiding ziet het initiatief van PvdA en ChristenUnie nu af te wijzen. Senator Hofstede is wegens vakantie niet bereikbaar. Samen met de twee verklaarde tegenstanders, VVD en D66, heeft het CDA in de Eerste Kamer een meerderheid. Ook Bussemaker en Van Dijke waren niet bereikbaar voor een reactie.

Stem dan liever SP, als je de keuzes van de laatste jaren bekijkt is hun stemming in ieder geval Christelijker dan die van het CDA. Maar goed zelf blijf ik toch een twijfelaar tussen SGP en CU.

Vaya con DIos,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
SGpeetje

Bericht door SGpeetje »

Zolang onds de mogenlijkheid word gegeven dat we voor gereformeerde politiek gebaseerd op de Bijbel en de 3 formulieren van enigheid kunenn stemmen hebben wij als christeenn dan ook de plicht om hiervoor te stemmen.

Al dikwijls is de vraag gesteld wat het CDA ( met veel rechtse en goede punten!) met de "C" doet.

dat is al met al niet veel meer.



Onderstaat citaat is afkomstig uit een artikel dat is geplaatst in het Reformatorisch Dagblad van 7 juni en het Nederlands Dagblad van 8 juni 2002

"

Maar rechts is niet per definitie christelijk. De SGP en de ChristenUnie nog meer heeft signalen opgevangen van kiezers die zeiden: ditmaal stemmen we CDA om de paarse partijen van het regeringspluche te verdrijven. Een stem op het CDA uit machtspolitieke overwegingen. Jammer voor ons en onterecht volgens ons. Er was immers een principieel alternatief. Zulke kiezers uit orthodox-christelijke hoek hebben het CDA mogelijk een extra duwtje gegeven op 15 mei. De grootste 'plus' van het CDA komt echter uit de hoek van de zwevende kiezers. Die hun stem niet uitbrachten op de C van CDA, maar op de B van Balkenende. Na de gruwelijke dood van Fortuyn leek hij de enige 'gevestigde politicus' met een sobere en betrouwbare uitstraling, zo was bij velen de gedachte. En ook wie wilde voorkomen dat de LPF te groot zou worden, stemde op het CDA.

Dat veel kiezers hun stem aan het CDA gegeven hebben, legt op deze partij de zware verantwoordelijkheid om waar te maken waar ze voor staat. Uit de naam van de partij blijkt het christelijke profiel. Vandaar dat we van sommige kanten hoorden zeggen: een gebedsverhoring, die groei van het CDA. Met als achterliggende gedachte dat het CDA in de regering voor een betere koers kan zorgen. Maar hoe realistisch is dat? Betekent de 'ruk naar rechts' een ethisch reveil? Of alleen maar meer asfalt, meer agenten, en minder asielzoekers?

Om antwoord te zoeken op die vraag, is het goed om eens in het CDA-verkiezingsprogramma te kijken en na te gaan of dit programma verbeteringen voorstelt ten opzichte van Paars. We lichten er een aantal punten uit. Het creëren van embryo's ten behoeve van wetenschappelijke experimenten wordt afgewezen. Inzake abortus en euthanasie wordt een kritische evaluatie bepleit van de onder Paars sterk verruimde wetgeving. Het CDA zou graag zien dat 'stervensverlangens' voorkomen kunnen worden en wil daarom meer investeren in palliatieve zorg. Het program bepleit tevens intensievere hulpverlening bij ongewenste zwangerschap, dit om de vraag naar abortus te verminderen. Positieve punten zijn tevens de nadruk op rentmeesterschap over de natuur en het pleidooi voor een Minister voor Gezins- en Jeugdzaken. Kortom, hoewel we van het CDA geen radicale koersveranderingen ten goede mogen verwachten, kunnen we gerust stellen dat het program een aantal punten bevat dat toch in een nieuw regeerakkoord terecht zou moeten komen.

"
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

En als iedereen dit nou lekker voor zijn eigen kerk gaat doen, dan krijgt elke kerk-partij één zetel, en zal er nooit kerk-partijen samen werken want dat doen de kerken ook niet. Er staat nergens in de Bijbel dat wij in het geval van een Gereformeerde Partij als plicht hebben die partij te stemmen. Er staat in de Bijbel dat God staatshoofden en koningen aanstelt, en dat wij voor die lui moeten bidden, ongeacht hun 'christelijkheid' of 'niet-christelijkheid'
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Broeder Madtice,

Je schijnt het niet te begrijpen! SGP is een partij die NIET aan een kerkgenootschap verbonden is!
Het zijn alle mensen met ongeveer dezelfde gedachtens maar uit verschillende kerken!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Ik begrijp het niet helemaal. Waarom wordt Christelijk in het hokje rechts geduwd en daarmee direct afstand genomen van bijvoorbeeld de SP, terwijl men heel wat welwillender staat tegenover de VVD. Is men toch bang voor de vreemdeling? (Wat staat daarover in de Bijbel?) Wil men toch in de mercedes blijven rijden? Volgens mij is een van de belangrijkste taken van Christelijke politiek, zorg voor de armsten. Als dat er bij inschiet, ga je keihard in tegen Jesaja 1, 58 en Amos 5. Er zijn nog meer heel belangrijke taken. Maar deze taak geeft toch aan dat je niet perse met rechts moet flirten.

Wat betreft de plicht van ieder Christen. De manier waarop je het zegt maakt eigenlijk dat je zegt dat ieder Christen verplicht is de drie formulieren te onderschrijven. Dat gaat verder dan de wil van wat de drie formulieren zelf vragen en bovendien sluit je heel wat Christenen uit. Evangelischen onderschrijven deze formulieren vaak niet, toch zitten daar best wel wat Christenen onder.

Vaya con Dios,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie