Abrahams zuster

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Abrahams zuster

Bericht door jakobmarin »

Vandaag hoorde ik een aparte uitleg van de geschiedenis in Genesis 12 (en later opnieuw in Genesis 20):
En het gebeurde, toen hij op het punt stond om Egypte binnen te gaan,
dat hij tegen zijn vrouw Sarai zei: Zie toch, ik weet dat je een vrouw bent die knap is om te zien.
Als de Egyptenaren je zien, dan zullen ze zeggen: Dat is zijn vrouw! Dan zullen ze mij doden en jou in leven laten.
Zeg toch dat je mijn zuster bent, zodat het mij omwille van jou goed zal gaan en ik omwille van jou blijf leven.
De uitleg die ik altijd hoorde was dat Abraham bang was voor zijn eigen leven, en daarom Sara als zijn zuster voorstelt (zoals het er ook staat).

Vandaag hoorde ik dus nog een extra uitleg hierover:
Abraham had dit niet alleen gedaan omdat bang was voor zijn eigen leven, maar ook voor zijn leven in zijn nageslacht.
Hij probeerde het zo te regelen, evenals bij Ismael, dat hij op een andere manier een zoon zou krijgen (dus als de Farao of Abimelech gemeenschap met Sarah zou hebben).

Iemand ooit deze uitleg ergens anders gehoord?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Abrahams zuster

Bericht door eilander »

Nee, nog nooit gehoord. Ik zou haast zeggen: hoe krijgt iemand het verzonnen?

Belangrijk verschil met Ismaël is immers dat - hoe je ook verder tegen deze gang van zaken aankijkt - het overduidelijk is dat hij een zoon van Abraham is. Dat zou in dit geval toch anders zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Abrahams zuster

Bericht door refo »

Sarai was ook zijn zuster.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Abrahams zuster

Bericht door Unionist »

Sommige uitleggers vinden het zelfs nog erger, juist met het oog op Abrahams nageslacht: http://bijbelkrabbels.wordpress.com/201 ... nesis-202/
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Abrahams zuster

Bericht door Gian »

refo schreef:Sarai was ook zijn zuster.
halfzuster
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Abrahams zuster

Bericht door refo »

Gian schreef:
refo schreef:Sarai was ook zijn zuster.
halfzuster
Daar hadden ze nog niet van gehoord.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Abrahams zuster

Bericht door Fjodor »

refo schreef:
Gian schreef:
refo schreef:Sarai was ook zijn zuster.
halfzuster
Daar hadden ze nog niet van gehoord.
Sterk!
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Abrahams zuster

Bericht door refo »

Is er een Hebreeuws woord voor halfzuster? In Gen 20 legt Abraham uit hoe het zit, gebruik makend van het woord 'zuster'.. In de hoofdstukken daarvoor staat die uitleg niet.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Abrahams zuster

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:Is er een Hebreeuws woord voor halfzuster? In Gen 20 legt Abraham uit hoe het zit, gebruik makend van het woord 'zuster'.. In de hoofdstukken daarvoor staat die uitleg niet.
'achowth

wat in Gen 20 vers 2 en 5 en 12 staat:
Heeft beide betekenissen: zuster maar kan ook halfzuster betekenen.
Zuster wordt wel als eerste betekenis voor dit grondwoord gegeven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie