Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:En het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord

Het zwaard des Geestes

1. De herkomst van dit wapen
2. De scherpte van dit wapen
3. Het gebruik van dit wapen

ds. B.J. van Boven.

Wat een onderwijs! Ik heb diverse preken van hem gelezen, maar ik had hem nog nooit gehoord.
ds. van Boven spreekt zijn afkeuring uit over de Herziene Statenvertaling.
Het zwaard is stomp gemaakt, zo zei hij.
Een preek van een goed uur, maar nergens herhalingen en het zakt niet één keer in.
Ik heb hem vaak gehoord, en ook veel preekcd´s van hem.
Hij spreekt uit de bevinding van het Leven uit God. Dat kan een mens niet nadoen.
Hoewel de duivel veel kan nabootsen, toch voelt het Leven het Leven vaak wel.
Ik hoorde eens: De duivel kan zoveel, maar de Liefde uit God kan hij niet nabootsen.
Als ds. van Boven door de Geest wordt gedreven is dat goed te voelen.

....en wij zetten de mens niet in het middelpunt.
Nee, dan valt de prediker totaal weg, dan is het de Geest, alsof god door ons bade...
Het is zo'n groot verschil of een dominee dat zegt of dat het door de Geest in de
mond wordt gelegd. Dat is wel te horen en te voelen. Hoewel... we moeten hier
toch weer voorzichtig zijn, want het nabijkomende kan zo veel op het ware lijken.
Laat bij twijfel dan de zaak rusten. Er zijn echter gevallen waar er geen twijfel is.
Als wij maar niet drijven op ons gevoel en of de boodschap mij bevalt en aangenaam is. De rechte prediking is zaaien...het zonder vrucht blijven lag niet aan de zaaier of aan het zaad maar aan de plaats waar het zaad landde...op de weg,steenachtige plaatsen,tussen de doornen en distelen.

Wij zoeken het zonder vrucht blijven van de prediking vaak bij de predikers maar het ligt veel meer bij de hoorders.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Yesenaer »

Gisterenmiddag las de ouderling een preek van ds. A. Verhagen uit Johannes 21
S-morgens bevestiging ouderling, ds. preekte uit Matth. 28 Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde
`s-avonds Zondag 15-Hebr.9
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Gisteren twee erg indrukwekkende kerkdiensten. Ik vind het altijd moeilijk om de hoofdlijnen goed te onthouden. Maar een aantal dingen weet ik er nog van.

In de ochtend een doopdienst aan de hand van 2 Timotheus 3, met een heel indringende oproep om Gods genade niet te laten voor wat hij is. Aan de hand van de opvoeding van Timotheus door zijn moeder en oma schetste de dominee de zegen van een christelijke opvoeding. De werking van de heilige Geest en de middellijke invloed van ouders en (groot)ouders horen bij elkaar. De rol van de grootouders werd ook belicht, en het gevaar van niet-christelijke kinderopvang. Dat is natuurlijk in onze tijd wel een actueel zorgpunt, dus dat was een goed aandachtspunt.
Een mooie gedachte was gericht aan de kinderen. De dominee gaf aan dat het Evangelie zich juist ook op kinderen richt: laat de kinderen tot mij komen, en verhindert hen niet. Juist waar oudere mensen wel eens twijfelen of het ook voor hen is staat dat als het gaat om kinderen als een paal boven water. Dat vond ik een sterke gedachte in een kerkgemeenschap waar anders mogelijk de geloofsonzekerheid van de ouders de kinderen zou kunnen verhinderen om te geloven. Ik had de preek al eens eerder gehoord bij een doopbediening in een heel andere plaats door dezelfde predikant, maar dat gaf niets. Het was een ernstige, maar ook een rijke dienst, omdat het Evangelie in zijn rijkdom ook zo bijzonder is. Aan de hand van veel kruispunten in het leven benadrukte de predikant het belang van een goede keuze voor de eeuwigheid. (geboorte, doop, belijdenis, huwelijk, doop kinderen, ziekbed etc.) De vraag was hoe wij in het oordeel voor God zullen staan. Dat is een vraag die je ook niet iedere zondag meer hoort. Maar wel een belangrijke vraag.

De avonddienst was ook feestelijk, omdat tien nieuwe leden van de gemeente geloofsbelijdenis aflegden. Dat gebeurde aan de hand van Johannes 20: Mijn Heere en Mijn God. Het was een heel persoonlijke preek, en ook een heel persoonlijk moment van belijdenis doen. Het was zorgvuldig overdacht. De pessimistische Thomas sprak me wel aan, hoewel ik alleen in geloofszaken pessimistisch ben, denk ik. De kern was dat Jezus in het midden was, en dat het antwoord van Thomas' geloofsbelijdenis het antwoord is op Jezus komen, zoals ook de geloofsbelijdenis als keuze voor God en zijn dienst ook een antwoord is op de keuze van God voor ons in de weg van het verbond, bij de doop. Wat dat betreft sloten de diensten ook mooi op elkaar aan.

In beide gevallen waren ook veel gasten aanwezig, wat voor een stadsgemeente waar de kerk nooit vol is ook altijd iets extra geeft.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Morgendienst: Hosea 6:1-3 zeer indringende preek .
1 Komt en laat ons wederkeren tot den HEERE, want Hij heeft verscheurd, en Hij zal ons genezen; Hij heeft geslagen, en Hij zal ons verbinden.
2 Hij zal ons na twee dagen levend maken; op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen , en wij zullen voor Zijn aangezicht leven.
3 Dan zullen wij kennen, wij zullen vervolgen , om den HEERE te kennen; Zijn uitgang is bereid als de dageraad; en Hij zal tot ons komen als een regen, als de spade regen en vroege regen des lands.
Middagdienst: H.C. vr en antw 105 en 106
Vr.105. Wat eist God in het zesde gebod?
Antw. Dat ik mijn naaste noch met gedachten, noch met woorden of enig gebaar, veel minder met de daad, door mijzelven of door anderen ontere, hate, kwetse of dode ; maar dat ik alle wraakgierigheid aflegge ; ook mijzelven niet kwetse of moedwilliglijk in enig gevaar begeve ; waarom ook de overheid het zwaard draagt om den doodslag te weren .

Vr.106. Maar dit gebod schijnt alleen van het doodslaan te spreken?
Antw. God, verbiedende den doodslag, leert ons dat Hij den wortel des doodslags, als nijd , haat , toorn en wraakgierigheid, haat en zulks alles voor een doodslag houdt .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

DDD schreef:
In de ochtend een doopdienst aan de hand van 2 Timotheus 3, met een heel indringende oproep om Gods genade niet te laten voor wat hij is. Aan de hand van de opvoeding van Timotheus door zijn moeder en oma schetste de dominee de zegen van een christelijke opvoeding. De werking van de heilige Geest en de middellijke invloed van ouders en (groot)ouders horen bij elkaar. De rol van de grootouders werd ook belicht, en het gevaar van niet-christelijke kinderopvang. Dat is natuurlijk in onze tijd wel een actueel zorgpunt, dus dat was een goed aandachtspunt.
.
Goed om dit te lezen!
Ik merk dat over buitenschoolse opvang, ook in refogezinnen, soms wat nonchalant wordt gedaan.
En wat heerlijk als je een biddende opa en oma mag hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Psalmen:
Ps. 188:10
Ps. 119:23
Ps. 116:1,2,4,8
Ps. 89:8
Tekst:
GALATEN 2:20
Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij;
en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij
liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.

Thema:
HET LEVEN UIT CHRISTUS' DOOD
1. De levensgrond
2. De levensvrucht
3. De levensopenbaring


Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. Chr. vd Poel
Psalmen:
Ps. 123:1
Ps. 105:3,17
Ps. 3:2
Ps. 99:1
EXODUS 8:1-15 (uitganspunt vers 6)
En Aäron strekte zijn hand uit over de wateren van Egypte, en er kwamen vorsen
op en bedekten Egypteland.

Thema:
DE TWEEDE PLAAG OVER EGYPTELAND
1. Het woord des Heeren aan Mozes
2. De daad des Heeren
3. Het verzoek van Farao


Avonddienst
Psalmen
Ps. 73:12,14
Ps. 49:2,6
Ps. 16:5
Ps. 102:11
Schriftlezing:
Job 19:13-29
Preek:
ZONDAG 22 vr/antw. 57
Wat troost geeft u de opstanding des vleses?
Dat niet alleen mijn ziel na dit leven van stonde aan tot Christus,haar Hoofd,
zal opgenomen worden , maar dat ook dit mijn vlees, door dekracht van Christus
opgewekt zijnde, wederom met mijn ziel verenigd, en aan hetheerlijk lichaam
van Christus gelijkvormig zal worden.

Thema:
DE OPSTANDIG DES VLESES
1. De vereniging van de ziel met Christus
2. De opwekking van het lichaam door Christus
3. De gelijkvormige mens aan Christus
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door SecorDabar »

Gisteren 2 preken gelezen:

Wijlen Ds.F. Bakker (CGK) Het Paasevangelie aan onwaardigen. Markus 16:9-14.
Wijlen Ds. H. Hoekstra (GK) Catechismuspreek over zondag 15, Wat verstaat gij onder het woordeken: Geleden?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Yesenaer »

Yesenaer schreef:Gisterenmiddag las de ouderling een preek van ds. A. Verhagen uit Johannes 21
Deze preek is uitgegeven in 1965 in de Schat des Woords, wie heeft deze nog ?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Yesenaer schreef:
Yesenaer schreef:Gisterenmiddag las de ouderling een preek van ds. A. Verhagen uit Johannes 21
Deze preek is uitgegeven in 1965 in de Schat des Woords, wie heeft deze nog ?
Ik heb wel een hele serie van die boekjes maar volgens mij heb ik die net niet.
Voor alle zekerheid zak ik het nog even nakijken.
Mocht ik die hebben dan meldt ik me wel weer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
Yesenaer schreef:
Yesenaer schreef:Gisterenmiddag las de ouderling een preek van ds. A. Verhagen uit Johannes 21
Deze preek is uitgegeven in 1965 in de Schat des Woords, wie heeft deze nog ?
Ik heb wel een hele serie van die boekjes maar volgens mij heb ik die net niet.
Voor alle zekerheid zak ik het nog even nakijken.
Mocht ik die hebben dan meldt ik me wel weer.
De eerste jaargangen van de Schat des Woords zijn tamelijk zeldzaam.
Precies het tegenovergestelde overigens van de laatste jaargangen: daar is weinig vraag meer naar, soms liggen ze binnen een half jaar al in de ramsj.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Dat is ook niet zo raar, je kunt allerlei leespreken downloaden, dat is gratis en indien gewenst met een groot lettertype, dat leest wel zo makkelijk. Maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Dat is ook niet zo raar, je kunt allerlei leespreken downloaden, dat is gratis en indien gewenst met een groot lettertype, dat leest wel zo makkelijk. Maar dat terzijde.
Ik zeg niet dat het raar is; ik constateer alleen maar. ;)
Ik ben het helemaal met je eens; het kost ook geen ruimte in je boekenkast. :super
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Het gebed is het beste wapen uit: de geestelijke wapenrusting
Efeze 6 vers 18 - Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;
ds. C.G. Vreugdenhil

Iedere keer treft het me weer hoe deze dominee het zo eenvoudig uitlegt, dat het voor iedereen te begrijpen is.
Al zit je voor de eerste keer in een kerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jvslooten
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 mei 2012, 20:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jvslooten »

zondag morgen gepreekt vanuit Lukas 11 naar aanleiding van Zondag 45 - het gebed.
Laten wij dan met vrijmoedigheid naderen tot de troon van de genade, opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden op het juiste tijdstip.


In de middagdienst stil gestaan bij 1 Koningen 3, het gebed van een koning.
en God zeide: Begeer wat Ik u geven zal.
Deo servire vera libertas -Augustinus
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Gijs83 »

Zondagmorgen is bij ons bij de pas uitgegeven preek van Ds.J.Mijnders over het kroningsfeest van Koning Jezus gelezen. Mooie preek!
Gesloten