Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezing

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Gian schreef:
SecorDabar schreef: de geopenbaarde dingen in Zijn Woord zijn voor ons en de verborgen dingen voor de Heere
Dit heb je iig niet uit de bijbel.
Deut 29,29

De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door huisman »

Gian schreef:
SecorDabar schreef: de geopenbaarde dingen in Zijn Woord zijn voor ons en de verborgen dingen voor de Heere
Dit heb je iig niet uit de bijbel.

Deuteronomium 29:29 De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.

Naar mijn mening betekent het dit, dat God daarom voor Zichzelf de verborgen dingen houdt, welke te weten voor ons van geen belang zijn, noch ook openbaart, wat ons begrip te boven gaat. Terwijl dat, wat Hij ons heeft meegedeeld, op ons en onze kinderen betrekking heeft. Een uitstekende en een betrachting waardige plaats, waardoor zowel de stoutmoedigheid en al te grote nieuwsgierigheid wordt veroordeeld, als ook de godvruchtige gemoederen worden aangezet tot onderzoek. Wij weten toch hoe begerig men is, datgene te weten, waarvan de kennis voor ons volstrekt niet van belang is, ja, waarvan de nasporing zelfs schadelijk is. Men zou als raadgevers van God willen zijn en tot de uiterste hoogten van de hemel willen binnendringen, zelfs graag alle boekenkasten doorzoeken. Waarom een ongewijd dichter terecht heeft gezegd: "Niets is de stervelingen te moeilijk. de hemel zelf zoeken wij door onze dwaasheid te bereiken. Ondertussen, wat God duidelijk ons geopenbaard heeft, wordt òf veronachtzaamd òf voor dwaasheid gehouden, òf als te duister ver weggeworpen." (CALVIJN).

1. Het ons verboden is nieuwsgierig naar de verborgen raadsbesluiten Gods te vragen en ze te beslissen. Er wordt een volledig antwoord gegeven op de vraag: Waarom heeft de Heere dit land alzo gedaan, voldoende om God te rechtvaardigen en ons te vermanen en te waarschuwen. Maar indien men nu nog verder ging vragen, waarom God al die wonderen gedaan heeft om zo’n volk te formeren welks afval en verderf Hij toch duidelijk voorzag? Waarom heeft Hij die afval en dat verderf niet door Zijn almachtige genade verhinderd? Of, wat Hij nu nog voornemens is met hen te doen? Zo laat zulke vragers weten, dat dit vragen zijn, die niet beantwoord kunnen worden, en dat het dus niet voegzaam is ze te doen. Het is hoogmoed en aanmatiging in ons om in de Arcana Imperij de verborgenheden van de regering te willen blikken en naar redenen van staat te vragen, die het ons niet toekomt te weten. Zie Hand. 1: 7; Joh. 21: 22; Coloss. 2: 18.

2. Wij worden geleid en aangemoedigd om naastig te onderzoeken naar hetgeen God bekend gemaakt heeft; de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen. Hoewel God veel van Zijn raad verborgen heeft gehouden is er toch genoeg geopenbaard om ons te voldoen en ons zalig te maken. Hij heeft niets achtergehouden van hetgeen ons nuttig is, maar alleen datgene, waaromtrent het goed voor ons is onwetend te zijn. Wij behoren ons en ook onze kinderen, bekend te maken met de dingen Gods, die geopenbaard zijn; het is ons niet alleen vergund ze te onderzoeken en te doorvorsen, maar het is ons belang om dit te doen; het zijn dingen, die ons en de onze aangaan. Het zijn de regelen, waarnaar wij moeten leven, de schenkingen, waarop wij moeten leven en teren, en daarom moeten wij zelf ze naarstig leren, en ze vlijtig onze kinderen leren. Al onze kennis moet ons leiden tot het in beoefening brengen, want dat is het doel van alle Goddelijke openbaring, niet ons te voorzien van vreemde onderwerpen voorbespiegeling en redenering, waarmee wij onszelf en onze vrienden vermaken, maar opdat wij doen al de woorden van deze wet, en in ons doen gezegend zullen zijn. (M. Henry)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Ik vind de tekst over de goddeloze die door God wordt gemaakt helemaal niet slaan op de verwerping. De strekking lijkt me eerder dat God ieder mens heeft geschapen tot zijn eer, en ook nog onderhoudt, tot de dag van het oordeel, en daarna niet meer. Of er wordt bedoeld wat in de Naardense bijbel staat:
Alles heeft de Ene bewerkt
omwille van hemzelf,-
zelfs een boosdoener
voor een dag vol kwaad.
De Kanttekeningen bijvoorbeeld geven ook geen enkele indicatie dat zoiets de bedoeling zou zijn.
Echt wel. Die verwijzen namelijk naar Romeinen 9:22.
De NBV heeft:
De HEER heeft alles wat hij heeft gemaakt zijn doel gegeven,
de goddelozen heeft hij voor de ondergang bestemd.
Dat is min of meer hetzelfde als de SV heeft. Maar er is in de tekst helemaal geen reden om aan een bestemming tot een eeuwig oordeel te denken. Het kan net zo goed de bedoeling zijn dat het Gods vaste plan is om goddelozen uiteindelijk de strijd altijd te laten verliezen.

De Kanttekeningen bij de NBG bevatten zelfs een uitdrukkelijke waarschuwing dit niet op een voorbeschikking te betrekken, ook vanwege de context van het vers. Het geheel dient namelijk juist als een waarschuwing om de juiste keuzes te maken in het leven. Zie het vers ervoor, dat juist stelt dat bij een leven in dienst van God de voornemens juist wél zullen gelukken.

Daar komt bij dat het een heel kwalijke gewoonte is om duidelijke schriftplaatsen met onduidelijke schriftplaatsen uit te leggen. Wat er ook zij van de predestinatie (ik vind het een tamelijk onbelangrijk onderwerp, want voor God die van eeuwigheid en tot in eeuwigheid zichzelf én dezelfde is maakt het natuurlijk niets uit wanneer Hij een besluit neemt, dat is hooguit een punt van logica voor mensen) dit soort uitspraken mag niet worden gebruikt om in te gaan tegen de kennelijke boodschap van het Evangelie.
Ik heb de NBG met kanttekeningen niet, maar weet nu ook weer waarom niet. In dit vers uit de Spreuken (overigens mag je bij het boek Spreuken natuurlijk veel minder met de context doen dan in een willekeurig ander Bijbelboek) komt duidelijk naar voren dat Gods regering (van eeuwigheid) ook over de goddelozen gaat. Wat mij betreft een krachtige ondersteuning van het feit dat er een dubbele predestinatie is. Om aan te haken bij het bericht van huisman: dit zijn dus geopenbaarde dingen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door DDD »

@Huisman: (hier stond eerst ten onrechte Erasmiaan)

Wat vind je ervan dat uitgerekend Calvijn bij deze tekst niets over de predestinatie zegt? Dat zegt voor mij al genoeg, dat wordt er met de haren bijgesleept.

En wat betreft het tweede bericht:

Dan moet je natuurlijk óók de kanttekening 62 bij Romeinen 9 erbij nemen. Want anders geeft het geen eerlijk beeld.

In zijn algemeenheid is het inderdaad zo dat je in Spreuken meer schijnbaar losse opmerkingen tegenkomt. Maar in dit hoofdstuk is duidelijk sprake van een eenheid in de perikoop. Daar moet je je dan wel rekenschap van geven.

En ik vind het een duidelijk voorbeeld van inlezen als je dit uit Spreuken 16 ontleent. Er zijn veel duidelijker schriftgedeelten die een ander accent leggen. De DL zijn echt het maximum wat je op dit punt uit de bijbel kunt ontlenen.

Overigens gaat niemand in op het punt van de duidelijke en minder duidelijke schriftplaatsen, terwijl dat een hoofdpunt is in de traditionele gereformeerde hermeneutiek. Calvijn houdt zich er in ieder geval wel aan. Het lijkt me dat de navolgers van hem er goed aan doen dat ook te doen.
Laatst gewijzigd door DDD op 29 mar 2013, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Gian »

Johann Gottfried Walther schreef:
Gian schreef:
SecorDabar schreef: de geopenbaarde dingen in Zijn Woord zijn voor ons en de verborgen dingen voor de Heere
Dit heb je iig niet uit de bijbel.
Deut 29,29

De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.
Dat deze tekst ergens in het OT stond had ik niet paraat. Juist deze tekst heeft niets te maken met een persoonlijke uitverkiezing, maar juist met Zijn genadig plan jegens Israël wat het alleen maar verzondigd had. Lees de teksten die erop volgen. En ja, het is voor ons verborgen en onbegrijpelijk wat Zijn reden is om de gevallen mensheid te verlossen.
We leven echter niet onder een voorwaardelijk verbond, (zegen of vloek) zoals dat in Deut. 29 gesloten werd. God heeft alles gedaan voor ons, en iedereen kan zonder voorwaarde tot Hem gaan.

Als God zich openbaart als een God die wil dat iedereen tot de kennis der waarheid komt, dan begrijp ik niet dat deze tekst gebruikt wordt om te leren dat God een tegengestelde wil heeft. De geopenbaarde wil waarin Hij zegt dat hij wil dat er niemand verloren gaat, en een verborgen wil waarmee Hij wil dat er velen geboren worden om verworpen te worden (G. Kersten).
Is het niet vreselijk om zo over God te denken? Alleen daarom snap ik al niet dat de persoonlijke uitverkiezing naar aanzien des persoons geleerd wordt. Met deze leer zit je ook vast aan een onwederstandelijke werking van de Geest, en met het feit dat er zondaars zijn die wel willen, maar die helaas niet uitverkoren was.

In het NT heeft God zijn volle raad geopenbaard. Paulus heeft in persoonlijke openbaringen het complete heilsplan van God gekregen voor de Gemeente, en Johannus heeft in een openbaring gekregen wat Gods weg met Zijn volk is. Er is geen enkele reden om te leren dat er een waarheid achter de geopenbaarde waarheid is, waarin God een andere weg gaat dan Hij in Zijn Woord geopenbaard heeft. Want wat hebben we dan nog aan Zijn Woord en Zijn beloften?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door GJdeBruijn »

Arnoldus Rotterdam Zion's roem en sterkte; verklaring van 37 artikelen van Nederlandse Geloofsbelijden schreef:Vraag. Heeft God van eeuwigheid vastgesteld wie zalig zal worden en wie niet?
Antwoord. Ja doch. Dus worden wij geleerd in Rom. 9 : 22, 23, waar Paulus spreekt van de vaten der barmhartigheid die God tevoren bereid heeft tot Zijn heerlijkheid en wederom van de vaten des toorns tot het verderf toebereid.

Vraag. Dit is voorwaar een verheven leer, maar is het wel nodig dat men deze stof verhandelt en den volke uitlegt?
Antwoord. Ten tijde van Augustinus zijn er geweest, die niet goedvonden, dat die Oudvader deze stof verklaard had, en heden vindt men ook mensen, die van hetzelfde gevoelen zijn; doch zonder grond.
1. Christus en Zijn Apostelen hebben daar verscheidene malen van gesproken en geschreven, hoewel zij het kwaad gebruik dat er sommigen van maken zouden wel voorzagen. Men leze Matth. 11 : 25 en 26; Marcus 13 : 20 en 26; Lucas 10 : 20; Joh. 15 : 16 en 17 : 9 en 24. Vergeleken met Rom. 8 : 29 en 30; hoofdst. 9; Ef. 1 : 4 en 5; 2 Thessal. 2 : 13; 2 Tim. 2 : 19.
2. De vijanden der Waarheid, maken geen zwarigheid dit hoofdstuk met heilloze dwalingen te verderven, en de rechtzinnige leer van schandelijke dwalingen verdacht te maken, alsof wij alle godsdienst in de gemoederen der mensen uitblussen, en dezelve op een zacht oorkussen van zorgeloosheid en goddeloosheid, of in een diepe afgrond van wanhoop ter neder werpen; welke dingen dewijl zij alle loutere valsheden zijn, door een rechtmatige verklaring van dit leerstuk aan het licht komen,

Vraag. Is de kennis van dit leerstuk nuttig voor de Godzalige?
Antwoord. De kennis van deze leer strekt:
1. Tot stof van dankzegging aan God voor Zijn onverdiende genade, waarmede Hij ons heeft liefgehad van voor de grondlegging der wereld, 2 Thess. 2 : 13: Maar wij zijn schuldig altijd, Gode te danken over u, broeders, die van den Heere bemind zijt, dat u God van den beginne verkoren heeft tot zaligheid, in heiligmaking des Geestes, en geloof der waarheid.
2. Zij is een fundament van ons vertrouwen op God, 1 Tim. 2 : 19: Evenwel het vaste fundament Gods staat, hebbende dit zegel: De Heere kent degenen die de Zijn zijn, en: Een iegelijk die den naam van Christus noemt sta af van ongerechtigheid.
3. Zij is een fontein van allerlei blijdschap en troost in kruis en verdrukking, Luc. 10:20: Doch verblijdt u dáárin niet, dat de geesten u onderworpen zijn maar verblijdt u veel meer dat uw namen geschreven zijn in de hemelen.
4. Zij is een spoor tot heiligmaking in de wandel, Ef. 1 : 4: Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde.

Vraag. Hoe behoort men dit leerstuk te verhandelen?
Antwoord.
1. Als een verborgenheid, waarin afgronden zijn, die vlees en bloed niet onderwinden moeten te peilen, maar die wij eenvoudig geloven en belijden, als klaar genoeg tot onze vertroosting voorgesteld in Gods Woord.
2. Met voorzichtigheid. Men moet, zegt de vermaarde Pictet, dit stuk niet leren aan zulken, die de allerklaarste waarheden van het Christendom nog niet kennen, en melk van node hebbende, nog niet bekwaam zijn de vaste spijze te verdragen. Nee, dan moet men Christus navolgen, Die, om Nicodemus te bekeren, Zich vergenoegt met hem voor te stellen, dat die in Hem gelooft niet zal verloren gaan, maar die niet geloofd zal hebben, alrede veroordeeld is, Joh. 3 : 18.
3. Met inachtneming van tijd en gelegenheid. Wanneer wij gelovigen vinden, die in tijden van vervolging of andere ongelegenheden beducht zijn, dat zij de kracht der aanvechtingen niet zullen kunnen uitstaan, en dat zij voor eeuwig zullen verloren gaan, dan kan en moet men hen door verklaring van dit geloofsartikel sterken, gelijk Paulus doet, Rom. 8 : 28-30.


Vraag. Wat naam draagt dit besluit Gods, betreffende de eeuwige staat der redelijke schepselen?
Antwoord. Dit besluit wordt doorgaans genoemd "proárismos" voorschikking of voorverordinering; in het Latijn praedestinatio.

Vraag. Is dit woord Schriftuurlijk?
Antwoord. In het afgetrokkene lezen wij dit woord in de Schriftuur niet, die evenwel de spreekwijze heeft van te voren verordineren, Ef. 1 : 5. Ordineren, Handel. 13 :49. Stellen, 1 Thessal. 5:9. Te voren opschrijven, Judas vers 4. Voornemen, Ef, 1 : 11. Een welbehagen, Matth. 11 : 26. Bij Augustinus en andere Oudvaders, die zich tegen de Pelagianen hebben gekant, is dit woord gemeen. 't Betekent in kracht de schikking der mensen tot een zeker einde, eer zij niet alleen daartoe geraken, maar ook eer zij geboren zijn, ja, eer de wereld was, Rom. 8 : 29. Die Hij tevoren gekend heeft, Die heeft Hij ook te voren verordineerd.

Vraag. Wat noemt u de predestinatie of voorverordinering?
Antwoord. Gods onveranderlijk besluit, gaande over de eeuwige staat der redelijke schepselen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door eilander »

Gian schreef: Als God zich openbaart als een God die wil dat iedereen tot de kennis der waarheid komt, dan begrijp ik niet dat deze tekst gebruikt wordt om te leren dat God een tegengestelde wil heeft. De geopenbaarde wil waarin Hij zegt dat hij wil dat er niemand verloren gaat, en een verborgen wil waarmee Hij wil dat er velen geboren worden om verworpen te worden (G. Kersten).
Is het niet vreselijk om zo over God te denken? Alleen daarom snap ik al niet dat de persoonlijke uitverkiezing naar aanzien des persoons geleerd wordt. Met deze leer zit je ook vast aan een onwederstandelijke werking van de Geest, en met het feit dat er zondaars zijn die wel willen, maar die helaas niet uitverkoren was.
Ik heb even wat onderstreept. Hieruit blijkt dat je een eerste-klas dwaalleer aanhangt.

Naar Gods Woord is een persoonlijke uitverkiezing, juist zonder aanzien des persoons.
En een onwederstandelijke werking van de Geest.
En dat niet één zondaar God zoekt uit zichzelf. De mens die Hem echt gaat zoeken, heeft dat niet van zichzelf.

Als je deze zaken loochent, zit je wel op een heel ander spoor dan de grondslag van RF.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:@Erasmiaan:

Wat vind je ervan dat uitgerekend Calvijn bij deze tekst niets over de predestinatie zegt? Dat zegt voor mij al genoeg, dat wordt er met de haren bijgesleept.
Is dat zo? Ik zocht gisteren in de gauwigheid naar de verklaring van Calvijn op deze tekst maar dacht dat hij het boek Spreuken niet heeft verklaard. Ik zal vanavond nog eens kijken.
En wat betreft je tweede bericht:

Dan moet je natuurlijk óók de kanttekening 62 bij Romeinen 9 erbij nemen. Want anders geeft het geen eerlijk beeld.
Dan moet je ook de hele context in Romeinen 9 erbij nemen. Want anders geeft het geen eerlijk beeld. Lees bijvoorbeeld ook eens de kanttekening bij 2 Timotheus 2:20 (nr. 65).

Zie ook Judas:4.

Overigens, DDD, als je niet over verwerping wil spreken, hoe zie jij dan de verkiezing? Dat God mensen verkoor in de eeuwigheid, ten eeuwigen leven (en anderen voorbijging)?
In zijn algemeenheid is het inderdaad zo dat je in Spreuken meer schijnbaar losse opmerkingen tegenkomt. Maar in dit hoofdstuk is duidelijk sprake van een eenheid in de perikoop. Daar moet je je dan wel rekenschap van geven.
Dat kan ik niet met je meemaken, ik zie dat niet zo.

Calvijn houdt zich er in ieder geval wel aan. Het lijkt me dat de navolgers van hem er goed aan doen dat ook te doen.
Je bedoelt dat Calvijn ook krachtig over een dubbele predestinatie spreekt?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Beste mensen,

U bent hier op een reformatorisch discussieforum, dat de Bijbel en de belijdenisgeschriften als grondslag heeft.
Bij registratie en inloggen onderschrijft u deze grondslag.

Er kan en mag hier zeker wel gediscussieerd worden over predestinatie, maar op een onbijbelse en ongereformeerde wijze spreken over de Bijbelse leerstukken van verkiezing en verwerping is niet gewenst.
Wanneer u weggegroeid bent van deze grondslag, verzoeken wij u om niet op deze zaken te reageren.

We verzoeken u zich daaraan te houden.

Met vriendelijke groet,
Namens de moderatoren,
Tiberius
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Gian »

eilander schreef:
Gian schreef: Als God zich openbaart als een God die wil dat iedereen tot de kennis der waarheid komt, dan begrijp ik niet dat deze tekst gebruikt wordt om te leren dat God een tegengestelde wil heeft. De geopenbaarde wil waarin Hij zegt dat hij wil dat er niemand verloren gaat, en een verborgen wil waarmee Hij wil dat er velen geboren worden om verworpen te worden (G. Kersten).
Is het niet vreselijk om zo over God te denken? Alleen daarom snap ik al niet dat de persoonlijke uitverkiezing naar aanzien des persoons geleerd wordt. Met deze leer zit je ook vast aan een onwederstandelijke werking van de Geest, en met het feit dat er zondaars zijn die wel willen, maar die helaas niet uitverkoren was.
Ik heb even wat onderstreept. Hieruit blijkt dat je een eerste-klas dwaalleer aanhangt.

Naar Gods Woord is een persoonlijke uitverkiezing, juist zonder aanzien des persoons.
En een onwederstandelijke werking van de Geest.
En dat niet één zondaar God zoekt uit zichzelf. De mens die Hem echt gaat zoeken, heeft dat niet van zichzelf.

Als je deze zaken loochent, zit je wel op een heel ander spoor dan de grondslag van RF.
Ik reageer alleen op je laatste opmerking nav Rom.3vs11/Ps14-53 omdat die direct letterlijk vanuit het Woord door je gebruikt wordt.
Hoe velen willen wel, maar geloven niet nadat ze de nodiging van het evangelie gehoord hebben? Geloven wel dat het waar is, maar weten niet of het ook voor hun is? (uitverkiezing)
Natuurlijk, niemand die vanuit zichzelf God zoekt, daarom zoekt God mensen. En wie kan daar om heen? Als Rom.2 zegt dat alleen al vanwege de natuur God te kennen is? Ook door de natuur en het uitspansel zoekt God de mens, omdat de mens dat idd niet van zichzelf doet. Ook moeilijke omstandigheden kunnen mensen aanzetten tot het zoeken van God. Voorbeelden in de praktijk te over.
Daarmee is je reactie nogal direct door deze tekst uit Rom3 uit de context tegenover mijn opmerking te plaatsen, want hoevelen willen wel maar geloven niet? Want dat is de realiteit in de reformatorische gezindte. Wat bereik je er dan mee om Rom 3vs11 te citeren bij deze zoekers? (ps, het willen en het werken wat God werkt geld voor de gelovigen). Daarbij merk ik op dat willen niet hetzelfde als geloven is. Geloven is een innerlijk vertrouwen. Willen is daarmee wat anders.
De andere 2 zaken die je noemt zijn niet te onderbouwen vanuit de Schrift, en de onderbouwingen die ik tot nu toe gevonden zijn of indirect of kloppen gewoon niet.

Omdat er op rf verwacht wordt dat ik mijn bijbel lees vanuit een leertraditie die hier op rf ook gehandhaafd wordt stop ik met deze discussie, omdat die daarmee voor mij niet mogelijk is. Ik hoop dat we de Bijbel leren lezen zonder invloeden van wie dan ook buiten het licht van de H.Geest. Goede paasdagen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Afgewezen »

@Gian, het kan zijn nut hebben wanneer je Calvijn hier eens op naleest, Institutie III, H. 21-24 (ook digitaal op theologienet.nl). Niet dat je Calvijn blindelings moet volgen, maar je kunt dan wel zien hoe er in de door jou gesmade gereformeerde traditie met deze materie is omgegaan, en vooral, waaróm men meent op grond van de Bijbel dít te moeten belijden en niet iets anders. Dan zie je ook dat die 'leertraditie' geen doel in zichzelf is, maar dat het gaat om het juiste verstaan van de Bijbel.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door DDD »

@ Erasmiaan:

Ik heb me weer eens vergist in de verwijzing. Het moest Huisman zijn, en mijn opmerking had betrekking op de tekst uit Deuteronomium.

Ik heb nog nooit iets in de DL gelezen waar ik me niet in kan vinden. Dus je vraag gaat uit van een misverstand.

Maar mijn hoofdpunt blijft staan.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Julian Brasser »

Gian schreef: Ik reageer alleen op je laatste opmerking nav Rom.3vs11/Ps14-53 omdat die direct letterlijk vanuit het Woord door je gebruikt wordt.
Hoe velen willen wel, maar geloven niet nadat ze de nodiging van het evangelie gehoord hebben? Geloven wel dat het waar is, maar weten niet of het ook voor hun is? (uitverkiezing)
Natuurlijk, niemand die vanuit zichzelf God zoekt, daarom zoekt God mensen. En wie kan daar om heen? Als Rom.2 zegt dat alleen al vanwege de natuur God te kennen is? Ook door de natuur en het uitspansel zoekt God de mens, omdat de mens dat idd niet van zichzelf doet. Ook moeilijke omstandigheden kunnen mensen aanzetten tot het zoeken van God. Voorbeelden in de praktijk te over.
Daarmee is je reactie nogal direct door deze tekst uit Rom3 uit de context tegenover mijn opmerking te plaatsen, want hoevelen willen wel maar geloven niet? Want dat is de realiteit in de reformatorische gezindte. Wat bereik je er dan mee om Rom 3vs11 te citeren bij deze zoekers? (ps, het willen en het werken wat God werkt geld voor de gelovigen). Daarbij merk ik op dat willen niet hetzelfde als geloven is. Geloven is een innerlijk vertrouwen. Willen is daarmee wat anders.
De andere 2 zaken die je noemt zijn niet te onderbouwen vanuit de Schrift, en de onderbouwingen die ik tot nu toe gevonden zijn of indirect of kloppen gewoon niet.

Omdat er op rf verwacht wordt dat ik mijn bijbel lees vanuit een leertraditie die hier op rf ook gehandhaafd wordt stop ik met deze discussie, omdat die daarmee voor mij niet mogelijk is. Ik hoop dat we de Bijbel leren lezen zonder invloeden van wie dan ook buiten het licht van de H.Geest. Goede paasdagen.
Begrijpelijk Gian, ik heb daar zelf ook mee geworsteld; op een gegeven moment ontdekte ik dat er iets niet klopte in wat ik altijd al gedacht had daarover.
Maar vandaag, op Goede Vrijdag, viel het kwartje:
levendmaking.wordpress.com schreef:Deze Bijbelteksten zijn het bewijs dat:
- zeker er op de doop levendmaking naar jouw toe door de Heilige Geest volgt
- als je gelooft in wat de levendmaking laat zien, zul je zalig worden
- als je niet gelooft in wat de levendmaking laat zien, zul je verdoemd worden

Romeinen 6
1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?
2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?
3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
5 Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
9 Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood heerst niet meer over Hem.
10 Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode.
11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.
(…)
14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
(…)
17 Maar Gode zij dank, dat gij wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt;
18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.
(…)
22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde, hebt gij uw vrucht tot heiligmaking, en het einde het eeuwige leven.

Kolossenzen 2
12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;

Markus 16
15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.
16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

2 Petrus 3
15 En acht de lankmoedigheid onzes Heeren voor zaligheid; gelijkerwijs ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid, die hem gegeven is, ulieden geschreven heeft;
16 Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.
17 Gij dan, geliefden, zulks te voren wetende, wacht u, dat gij niet door de verleiding der gruwelijke mensen mede afgerukt wordt, en uitvalt van uw vastigheid;
18 Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in den dag der eeuwigheid. Amen.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door Julian Brasser »

Inmiddels, na wat meer studie, staat de complete Bijbelse Waarheid online:
bijbelsewaarheid.wordpress.com schreef:Deze Bijbelteksten zijn het bewijs dat:
- zeker er op de doop levendmaking naar jouw toe door de Heilige Geest volgt
- als je, in de ogen van God, oprecht gelooft in wat de levendmaking laat zien, zul je zalig worden
- als je niet, in de ogen van God, oprecht gelooft in wat de levendmaking laat zien, zul je verdoemd worden.

Markus 16
15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.
16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Johannes 8
30 Als Hij deze dingen sprak, geloofden velen in Hem.
31 Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen;
32 En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.
33 Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams zaad, en hebben nooit iemand gediend; hoe zegt Gij dan: Gij zult vrij worden?
34 Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een iegelijk, die de zonde doet, is een dienstknecht der zonde.
35 En de dienstknecht blijft niet eeuwiglijk in het huis, de zoon blijft er eeuwiglijk.
36 Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn.

Handelingen 8
13 En Simon geloofde ook zelf, en gedoopt zijnde, bleef gedurig bij Filippus; en ziende de tekenen en grote krachten, die er geschiedden, ontzette hij zich.
(...)
19 Zeggende: Geeft ook mij deze macht, opdat, zo wien ik de handen opleg, hij den Heiligen Geest ontvange.
20 Maar Petrus zeide tot hem: Uw geld zij met u ten verderve, omdat gij gemeend hebt dat de gave Gods door geld verkregen wordt.
21 Gij hebt geen deel noch lot in dit woord: want uw hart is niet recht voor God.
22 Bekeer u dan van deze uw boosheid, en bid God, of misschien u deze overlegging uws harten vergeven wierd.
23 Want ik zie, dat gij zijt in een gans bittere gal en samenknoping der ongerechtigheid.

Romeinen 6
1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?
2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?
3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
5 Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
9 Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood heerst niet meer over Hem.
10 Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode.
11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.
(...)
14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
(...)
17 Maar Gode zij dank, dat gij wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt;
18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.
(...)
22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde, hebt gij uw vrucht tot heiligmaking, en het einde het eeuwige leven.

Galaten 3
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.

Kolossenzen 2
12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;

2 Petrus 3
15 En acht de lankmoedigheid onzes Heeren voor zaligheid; gelijkerwijs ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid, die hem gegeven is, ulieden geschreven heeft;
16 Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.
17 Gij dan, geliefden, zulks te voren wetende, wacht u, dat gij niet door de verleiding der gruwelijke mensen mede afgerukt wordt, en uitvalt van uw vastigheid;
18 Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in den dag der eeuwigheid. Amen.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin

Bericht door SecorDabar »

GIAN schreef:
het feit dat er zondaars zijn die wel willen, maar die helaas niet uitverkoren was.
Wat vinden de forumleden van deze uitspraak ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie