Ds. Molendijk met emeritaat

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door SecorDabar »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Hij was een man die zeer onderwijzend en separerend preekte, al waren zijn preken niet altijd even ordelijk, of exegetisch 100 % zuiver, maar de ware bevinding van de kerk werd wel verklaard.
Merkwaardig uitgangspunt: exegetisch misschien niet helemaal zuiver, ach wat maakt het uit; niet helemaal ordelijk, tja, kan gebeuren. Maar de ware bevinding van de kerk werd wel verklaard. En daar gaat het uiteindelijk om.

O ja? Gaan we naar de kerk om “de ware bevinding van de kerk” te horen verklaren? En als het exegetisch niet klopt, dan maakt dat niet zoveel uit?
Sorry, maar dat lijkt me geen gezonde basis.
Beste Hendrikus,
Ik ben het met u eens dat een prediking exegetisch wel
in overeenstemming met de Heilige Schrift moet zijn.
Maar u zult het wel met mij eens zijn,
dat een prediking voorwerpelijk-onderwerpelijk,
m.a.w. Schriftuurlijk-bevindelijk, dient te zijn.
Er zijn predikers die zeer goed exegetisch en dus voorwerpelijk
het Woord kunnen verklaren. Zij hebben daartoe de gaven.
Dat is alleen maar aan te bevelen, opdat er Schriftkennis in de gemeente zij.
Alleen zijn er ook echter predikers, die minder onderlegd zijn in de exegese,
maar de zalving hebben om het Woord ondervindelijk te verklaren,
die strict-voorwerpelijke predikers missen.
Om met Ds. J. van Lodesteijn te spreken:
De letterkennis daarentegen stelt zich tevreden met de buitenkant,
de schors der waarheid.
Ik heb het volgende daarover gevonden van
wijlen de hervormde predikant Prof. Dr. C. Graafland:

Het is opvallend, hoe vaak en nadrukkelijk Lodenstein spreekt over de kennis. De kennis van de Waarheid, van de leer, vooral van God. Hij schrijft ergens, dat de kennis van God de kern is van de Godsdienst. Men heeft eropgewezen, dat hier invloed van G. Voetius blijkt, die ook de kennis heeft ge-zien als het wezen van het geloof. Maar Voetius staat in dit opzicht weer inde traditie, die door Calvijn is ingezet en in de Orthodoxie van Beza en Gomarus is voortgezet. Dat Lodenstein in dit opzicht vertegenwoordiger is vaneen typisch Nederlandse traditie, blijkt o.a. daaruit, dat hij het als een zwakte van de Engelse kerk beschouwt, dat zij wel de vroomheid uitstekend beoefent maar dat de kennis te kort komt!
Dit in onderscheid met Nederland,waar beide met elkaar verbonden worden. Van de letterkennis geldt echter,dat zij uiterst gevaarlijk is. Andere misstanden hebben hun duizenden verslagen, maar de letterkennis haar tienduizenden. Lodenstein ziet vooral hieraande kerk te gronde gaan. Dat geldt vooral daarom, omdat zij meestal gepaard gaat met een burgerlijk netjes leven, dat men dan aanziet voor een waarchristelijk leven. Letterkennis en burgerlijkheid gaan samen. Maar zij zijnbeide onvoldoende, ja verkeerd.Vragen wij naar het inhoudelijke verschil tussen de letterkennis en de geestelijke kennis, dan kunnen wij voor een deel aansluiten bij wat bovenreeds is aangegeven. De geestelijke kennis voert tot de kennis van God zelf inChristus, tot een vereniging met Hemzelf. Zij richt zich op de inhoud van deWaarheid, die ten diepste een Persoon is. De letterkennis daarentegen steltzich tevreden met de buitenkant, de schors der waarheid. Zij richt zich niettot God in Christus zelf, maar beperkt zich tot de gaven en weldaden vanGod. Tegelijk hiermee verbonden is er verschil wat betreft de bron, waaruitzij voortkomen. De geestelijke kennis is het werk van God zelf door zijn Geest. Zij is voluit bovennatuurlijke kennis. De letterkennis wordt door de mens zelf verworven. Zij is natuurlijke kennis, ook al richt zij zich op de geopenbaarde waarheid. Een belangrijk verschil ligt ook in de wijze, waarop deze kennis in de mens functioneert. De geestelijke kennis is bevindelijke kennis. Zij wordt niet slechts met het verstand gekend, maar vooral ook methet hart gevoeld en genoten. 'Genieting' staat hier tegenover 'bevatting'
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 18 feb 2013, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door DDD »

Maar dit citaat staat op geen enkele manier op gespannen voet met wat ds. P. de Vries en Hendrikus schreven.

Feit blijft dat er op dit forum steeds wordt gesuggereerd dat de meer gereformeerde lijn in de GG een nieuwere lichting is maar dat is pertinent onjuist. Juist dr. Steenblok is van elders binnengekomen. Het blijkt ook uit de beschreven ontwikkelingen in Opheusden.

Wel is het zo dat als het gaat om de procedures men in de begintijd wat minder zorgvuldig was. Maar dat heeft niet zozeer met theologische opvattingen te maken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door refo »

Ik vraag me af wat Graafland daar nog meer over zegt. Hij is vooral Van Lodensteijn aan het citeren in dit citaat.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Hij was een man die zeer onderwijzend en separerend preekte, al waren zijn preken niet altijd even ordelijk, of exegetisch 100 % zuiver, maar de ware bevinding van de kerk werd wel verklaard.
Merkwaardig uitgangspunt: exegetisch misschien niet helemaal zuiver, ach wat maakt het uit; niet helemaal ordelijk, tja, kan gebeuren. Maar de ware bevinding van de kerk werd wel verklaard. En daar gaat het uiteindelijk om.

O ja? Gaan we naar de kerk om “de ware bevinding van de kerk” te horen verklaren? En als het exegetisch niet klopt, dan maakt dat niet zoveel uit?
Sorry, maar dat lijkt me geen gezonde basis.
Beste Hendrikus,
Ik ben het met u eens dat een prediking exegetisch wel
in overeenstemming met de Heilige Schrift moet zijn.
Maar u zult het wel met mij eens zijn,
dat een prediking voorwerpelijk-onderwerpelijk,
m.a.w. Schriftuurlijk-bevindelijk, dient te zijn.
Er zijn predikers die zeer goed exegetisch en dus voorwerpelijk
het Woord kunnen verklaren. Zij hebben daartoe de gaven.
Dat is alleen maar aan te bevelen, opdat er Schriftkennis in de gemeente zij.
Alleen zijn er ook echter predikers, die minder onderlegd zijn in de exegese,
maar de zalving hebben om het Woord ondervindelijk te verklaren,
die strict-voorwerpelijke predikers missen.
Om met Ds. J. van Lodesteijn te spreken:
De letterkennis daarentegen stelt zich tevreden met de buitenkant,
de schors der waarheid.
Ik heb het volgende daarover gevonden van
wijlen de hervormde predikant Prof. Dr. C. Graafland:

Het is opvallend, hoe vaak en nadrukkelijk Lodenstein spreekt over de kennis. De kennis van de Waarheid, van de leer, vooral van God. Hij schrijft ergens, dat de kennis van God de kern is van de Godsdienst. Men heeft eropgewezen, dat hier invloed van G. Voetius blijkt, die ook de kennis heeft ge-zien als het wezen van het geloof. Maar Voetius staat in dit opzicht weer inde traditie, die door Calvijn is ingezet en in de Orthodoxie van Beza en Gomarus is voortgezet. Dat Lodenstein in dit opzicht vertegenwoordiger is vaneen typisch Nederlandse traditie, blijkt o.a. daaruit, dat hij het als een zwakte van de Engelse kerk beschouwt, dat zij wel de vroomheid uitstekend beoefent maar dat de kennis te kort komt!
Dit in onderscheid met Nederland,waar beide met elkaar verbonden worden. Van de letterkennis geldt echter,dat zij uiterst gevaarlijk is. Andere misstanden hebben hun duizenden verslagen, maar de letterkennis haar tienduizenden. Lodenstein ziet vooral hieraande kerk te gronde gaan. Dat geldt vooral daarom, omdat zij meestal gepaard gaat met een burgerlijk netjes leven, dat men dan aanziet voor een waarchristelijk leven. Letterkennis en burgerlijkheid gaan samen. Maar zij zijnbeide onvoldoende, ja verkeerd.Vragen wij naar het inhoudelijke verschil tussen de letterkennis en de geestelijke kennis, dan kunnen wij voor een deel aansluiten bij wat bovenreeds is aangegeven. De geestelijke kennis voert tot de kennis van God zelf inChristus, tot een vereniging met Hemzelf. Zij richt zich op de inhoud van deWaarheid, die ten diepste een Persoon is. De letterkennis daarentegen steltzich tevreden met de buitenkant, de schors der waarheid. Zij richt zich niettot God in Christus zelf, maar beperkt zich tot de gaven en weldaden vanGod. Tegelijk hiermee verbonden is er verschil wat betreft de bron, waaruitzij voortkomen. De geestelijke kennis is het werk van God zelf door zijn Geest. Zij is voluit bovennatuurlijke kennis. De letterkennis wordt door de mens zelf verworven. Zij is natuurlijke kennis, ook al richt zij zich op de geopenbaarde waarheid. Een belangrijk verschil ligt ook in de wijze, waarop deze kennis in de mens functioneert. De geestelijke kennis is bevindelijke kennis. Zij wordt niet slechts met het verstand gekend, maar vooral ook methet hart gevoeld en genoten. 'Genieting' staat hier tegenover 'bevatting'
Misschien is een voorbeeld van bekende predikanten ook goed. Wie zou iets durven
zeggen van ds. Joh. van der Poel, of ds. W.C. Lamain? Deze mensen hebben nooit
een degelijke theologiscge opleiding gehad, en dat is soms ook in hun preken wel
te horen. Maar in zaken waar het om gaat waren ze heel duidelijk. In feite is wel
zo de vele predikanten uit de Oud Gereformeerde Gemeenten nauwelijks een
echte theologische opleiding hebben genoten. Dat is iets wat je dan ook in de preken
wel kunt waarnemen. Daarom ben ook voor een gedegen opleiding, maar je ziet
dat het niet noodzakelijk is om toch de volle raad Gods te prediken. Denk ook aan
de voorlopers van de Ger. Gem. die ook niet altijd zo veel gestudeerd hadden maar
wel veel meer vruchten op hun arbeid zagen dan thans.
Ik doel daarmee op waarneembare feiten, dat de kerk toen meer bloeide, en er
meer doorbrekend licht was. En in het algemeen was er meer kennis van
God en Goddelijke zaken dan nu het geval is, wat ook vaak dwalingen in de
kerken meer tegenhield.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Hij was een man die zeer onderwijzend en separerend preekte, al waren zijn preken niet altijd even ordelijk, of exegetisch 100 % zuiver, maar de ware bevinding van de kerk werd wel verklaard.
Merkwaardig uitgangspunt: exegetisch misschien niet helemaal zuiver, ach wat maakt het uit; niet helemaal ordelijk, tja, kan gebeuren. Maar de ware bevinding van de kerk werd wel verklaard. En daar gaat het uiteindelijk om.

O ja? Gaan we naar de kerk om “de ware bevinding van de kerk” te horen verklaren? En als het exegetisch niet klopt, dan maakt dat niet zoveel uit?
Sorry, maar dat lijkt me geen gezonde basis.
Och, Calvijn zei zoiets ook wel eens van Luther: de exegese klopt niet altijd, maar zijn boodschap is goed.
En inderdaad, je kunt een heel Bijbelse boodschap brengen, terwijl je exegetisch op een bepaald punt de plank misslaat. Zo erg is dat toch niet?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Hij was een man die zeer onderwijzend en separerend preekte, al waren zijn preken niet altijd even ordelijk, of exegetisch 100 % zuiver, maar de ware bevinding van de kerk werd wel verklaard.
Merkwaardig uitgangspunt: exegetisch misschien niet helemaal zuiver, ach wat maakt het uit; niet helemaal ordelijk, tja, kan gebeuren. Maar de ware bevinding van de kerk werd wel verklaard. En daar gaat het uiteindelijk om.

O ja? Gaan we naar de kerk om “de ware bevinding van de kerk” te horen verklaren? En als het exegetisch niet klopt, dan maakt dat niet zoveel uit?
Sorry, maar dat lijkt me geen gezonde basis.
Och, Calvijn zei zoiets ook wel eens van Luther: de exegese klopt niet altijd, maar zijn boodschap is goed.
En inderdaad, je kunt een heel Bijbelse boodschap brengen, terwijl je exegetisch op een bepaald punt de plank misslaat. Zo erg is dat toch niet?
Een Bijbelse boodschap, OK.
Maar niet de mens in het middelpunt. En als er zo gefocust wordt op "de ware bevinding van de kerk" ligt dat gevaar wel op de loer, dat het over de mens en z'n bevindingen gaat en niet over het evangelie van vrije genade.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door SecorDabar »

Hendrikus schreef:
Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Hij was een man die zeer onderwijzend en separerend preekte, al waren zijn preken niet altijd even ordelijk, of exegetisch 100 % zuiver, maar de ware bevinding van de kerk werd wel verklaard.
Merkwaardig uitgangspunt: exegetisch misschien niet helemaal zuiver, ach wat maakt het uit; niet helemaal ordelijk, tja, kan gebeuren. Maar de ware bevinding van de kerk werd wel verklaard. En daar gaat het uiteindelijk om.

O ja? Gaan we naar de kerk om “de ware bevinding van de kerk” te horen verklaren? En als het exegetisch niet klopt, dan maakt dat niet zoveel uit?
Sorry, maar dat lijkt me geen gezonde basis.
Och, Calvijn zei zoiets ook wel eens van Luther: de exegese klopt niet altijd, maar zijn boodschap is goed.
En inderdaad, je kunt een heel Bijbelse boodschap brengen, terwijl je exegetisch op een bepaald punt de plank misslaat. Zo erg is dat toch niet?
Een Bijbelse boodschap, OK.
Maar niet de mens in het middelpunt. En als er zo gefocust wordt op "de ware bevinding van de kerk" ligt dat gevaar wel op de loer, dat het over de mens en z'n bevindingen gaat en niet over het evangelie van vrije genade.
De ware bevinding der kerk is die bevinding,
die haar grond heeft in de Heilige Schrift.
Daarin ligt ze verankerd.
De ware bevinding zet de mens dan ook niet in het middelpunt,
dat doet de valse mystiek, en dat is geen bevinding,
maar geestdrijverij buiten de Heilige Schrift om.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door SecorDabar »

refo schreef:Ik vraag me af wat Graafland daar nog meer over zegt. Hij is vooral Van Lodensteijn aan het citeren in dit citaat.

Beste Refo,
Het was mij te veel om de gehele scriptie van wijlen Prof. C.Graafland weer te geven.
Deze bijdrage van hem is te vinden op de website: http://www.ssnr.nl.

Hierbij de gehele scriptie:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... ho&ct=clnk
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
SecorDabar schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Hij was een man die zeer onderwijzend en separerend preekte, al waren zijn preken niet altijd even ordelijk, of exegetisch 100 % zuiver, maar de ware bevinding van de kerk werd wel verklaard.
Merkwaardig uitgangspunt: exegetisch misschien niet helemaal zuiver, ach wat maakt het uit; niet helemaal ordelijk, tja, kan gebeuren. Maar de ware bevinding van de kerk werd wel verklaard. En daar gaat het uiteindelijk om.

O ja? Gaan we naar de kerk om “de ware bevinding van de kerk” te horen verklaren? En als het exegetisch niet klopt, dan maakt dat niet zoveel uit?
Sorry, maar dat lijkt me geen gezonde basis.
Beste Hendrikus,
Ik ben het met u eens dat een prediking exegetisch wel
in overeenstemming met de Heilige Schrift moet zijn.
Maar u zult het wel met mij eens zijn,
dat een prediking voorwerpelijk-onderwerpelijk,
m.a.w. Schriftuurlijk-bevindelijk, dient te zijn.
Er zijn predikers die zeer goed exegetisch en dus voorwerpelijk
het Woord kunnen verklaren. Zij hebben daartoe de gaven.
Dat is alleen maar aan te bevelen, opdat er Schriftkennis in de gemeente zij.
Alleen zijn er ook echter predikers, die minder onderlegd zijn in de exegese,
maar de zalving hebben om het Woord ondervindelijk te verklaren,
die strict-voorwerpelijke predikers missen.
Om met Ds. J. van Lodesteijn te spreken:
De letterkennis daarentegen stelt zich tevreden met de buitenkant,
de schors der waarheid.
Ik heb het volgende daarover gevonden van
wijlen de hervormde predikant Prof. Dr. C. Graafland:

Het is opvallend, hoe vaak en nadrukkelijk Lodenstein spreekt over de kennis. De kennis van de Waarheid, van de leer, vooral van God. Hij schrijft ergens, dat de kennis van God de kern is van de Godsdienst. Men heeft eropgewezen, dat hier invloed van G. Voetius blijkt, die ook de kennis heeft ge-zien als het wezen van het geloof. Maar Voetius staat in dit opzicht weer inde traditie, die door Calvijn is ingezet en in de Orthodoxie van Beza en Gomarus is voortgezet. Dat Lodenstein in dit opzicht vertegenwoordiger is vaneen typisch Nederlandse traditie, blijkt o.a. daaruit, dat hij het als een zwakte van de Engelse kerk beschouwt, dat zij wel de vroomheid uitstekend beoefent maar dat de kennis te kort komt!
Dit in onderscheid met Nederland,waar beide met elkaar verbonden worden. Van de letterkennis geldt echter,dat zij uiterst gevaarlijk is. Andere misstanden hebben hun duizenden verslagen, maar de letterkennis haar tienduizenden. Lodenstein ziet vooral hieraande kerk te gronde gaan. Dat geldt vooral daarom, omdat zij meestal gepaard gaat met een burgerlijk netjes leven, dat men dan aanziet voor een waarchristelijk leven. Letterkennis en burgerlijkheid gaan samen. Maar zij zijnbeide onvoldoende, ja verkeerd.Vragen wij naar het inhoudelijke verschil tussen de letterkennis en de geestelijke kennis, dan kunnen wij voor een deel aansluiten bij wat bovenreeds is aangegeven. De geestelijke kennis voert tot de kennis van God zelf inChristus, tot een vereniging met Hemzelf. Zij richt zich op de inhoud van deWaarheid, die ten diepste een Persoon is. De letterkennis daarentegen steltzich tevreden met de buitenkant, de schors der waarheid. Zij richt zich niettot God in Christus zelf, maar beperkt zich tot de gaven en weldaden vanGod. Tegelijk hiermee verbonden is er verschil wat betreft de bron, waaruitzij voortkomen. De geestelijke kennis is het werk van God zelf door zijn Geest. Zij is voluit bovennatuurlijke kennis. De letterkennis wordt door de mens zelf verworven. Zij is natuurlijke kennis, ook al richt zij zich op de geopenbaarde waarheid. Een belangrijk verschil ligt ook in de wijze, waarop deze kennis in de mens functioneert. De geestelijke kennis is bevindelijke kennis. Zij wordt niet slechts met het verstand gekend, maar vooral ook methet hart gevoeld en genoten. 'Genieting' staat hier tegenover 'bevatting'
Misschien is een voorbeeld van bekende predikanten ook goed. Wie zou iets durven
zeggen van ds. Joh. van der Poel, of ds. W.C. Lamain? Deze mensen hebben nooit
een degelijke theologiscge opleiding gehad, en dat is soms ook in hun preken wel
te horen. Maar in zaken waar het om gaat waren ze heel duidelijk. In feite is wel
zo de vele predikanten uit de Oud Gereformeerde Gemeenten nauwelijks een
echte theologische opleiding hebben genoten. Dat is iets wat je dan ook in de preken
wel kunt waarnemen. Daarom ben ook voor een gedegen opleiding, maar je ziet
dat het niet noodzakelijk is om toch de volle raad Gods te prediken. Denk ook aan
de voorlopers van de Ger. Gem. die ook niet altijd zo veel gestudeerd hadden maar
wel veel meer vruchten op hun arbeid zagen dan thans.
Ik doel daarmee op waarneembare feiten, dat de kerk toen meer bloeide, en er
meer doorbrekend licht was. En in het algemeen was er meer kennis van
God en Goddelijke zaken dan nu het geval is, wat ook vaak dwalingen in de
kerken meer tegenhield.
En waarom zouden Roelofse, Van Reenen en Van Oordt geen bekende predikanten zijn?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef: Misschien is een voorbeeld van bekende predikanten ook goed. Wie zou iets durven
zeggen van ds. Joh. van der Poel, of ds. W.C. Lamain? Deze mensen hebben nooit
een degelijke theologiscge opleiding gehad, en dat is soms ook in hun preken wel
te horen. Maar in zaken waar het om gaat waren ze heel duidelijk. In feite is wel
zo de vele predikanten uit de Oud Gereformeerde Gemeenten nauwelijks een
echte theologische opleiding hebben genoten. Dat is iets wat je dan ook in de preken
wel kunt waarnemen. Daarom ben ook voor een gedegen opleiding, maar je ziet
dat het niet noodzakelijk is om toch de volle raad Gods te prediken. Denk ook aan
de voorlopers van de Ger. Gem. die ook niet altijd zo veel gestudeerd hadden maar
wel veel meer vruchten op hun arbeid zagen dan thans.
Ik doel daarmee op waarneembare feiten, dat de kerk toen meer bloeide, en er
meer doorbrekend licht was. En in het algemeen was er meer kennis van
God en Goddelijke zaken dan nu het geval is, wat ook vaak dwalingen in de
kerken meer tegenhield.
En waarom zouden Roelofse, Van Reenen en Van Oordt geen bekende predikanten zijn?
Wie de geschiedenis van de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) kant kan nooit
om deze namen heen. Het zijn de foundingfathers van deze kerken. Ook daarom zijn ze bekend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Mister »

Off-topic hier. Kan op slot
Gesloten