Interpretatie scheppingsverhaal

Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Interpretatie scheppingsverhaal

Bericht door Simon »

freek schreef:
jakobmarin schreef:dat mag ik wel, een dergelijke nuchterheid (van o.a. Spurgeon) hierin.

Je geloof valt of staat toch niet met het al dan niet geloven of de aarde in 6 dagen geschapen is?
Eens. Temeer omdat we zoveel andere zaken ook niet op dezelfde manier letterlijk nemen.
Maar letterlijk en geestelijk zijn toch weer enigszins andere begrippen dan metaforen en zinnebeelden/voorafschaduwingen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Interpretatie scheppingsverhaal

Bericht door Tiberius »

jan34willem schreef:En eentje voor Huisman en gelijkgestemden:
jan34willem schreef:De wedervraag aan jou, Huisman, en ook Luther en Erasmiaan en anderen, waar je voorzover ik weet nog niet op gereageerd hebt, is hoe jij aankijkt tegen het wereldbeeld dat in Genesis I geschetst wordt, met name het "platte" wereldbeeld dat Francois T. noemt in zijn berichtje van afgelopen zaterdag. Hoe neem je dat letterlijk?
Waar lees je precies in Genesis 1, of zo je wilt elders in de Bijbel, het "platte" wereldbeeld?
Volgens mij lees je juist in de Bijbel heel veel zaken die wijzen op een ronde aarde.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Interpretatie scheppingsverhaal

Bericht door DDD »

???

Waar lees je een aanwijzing in de bijbel dat iemand gelooft in een ronde aarde dan? Ik heb nog nooit zoiets gelezen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Interpretatie scheppingsverhaal

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:???

Waar lees je een aanwijzing in de bijbel dat iemand gelooft in een ronde aarde dan? Ik heb nog nooit zoiets gelezen.
Lees dit topic eens door, daar staan aardig wat gegevens in: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=4117
(Ik heb nu even geen mogelijkheid om alles op een rij te zetten)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Interpretatie scheppingsverhaal

Bericht door DDD »

Ik heb het doorgelezen. Maar ik kan dit soort manieren van exegese echt niet volgen. Dit is een merkwaardige vorm van wensdenken.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Interpretatie scheppingsverhaal

Bericht door jan34willem »

Mij specifieke vraag was naar aanleiding van dit berichtje van FT:
François Turretini schreef:[...] Bovendien is er denk ik niemand die het scheppingsverhaal helemaal letterlijk leest, aangezien daar duidelijk uitgegaan wordt van een ander wereldbeeld dan wij hebben. Neem de volgende verzen:

"En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren! En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo. En God noemde het uitspansel hemel. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de tweede dag. En God zeide: Dat de wateren van onder den hemel in een plaats vergaderd worden, en dat het droge gezien worde! En het was alzo. En God noemde het droge aarde, en de vergadering der wateren noemde Hij zeeën; en God zag, dat het goed was." Gen 1:6-10

Er is niemand die gelooft dat het uitspansel boven de aarde, de Hemel dus, water is. Toch is dat wel wat hier staat. God maakte de wateren onder, de zee, en de wateren boven, de Hemel. Nu zal er iemand zeggen dat de wateren boven slaat op wolken of iets dergelijks, maar dat is toch echt inlegkunde en simpelweg niet wat er staat. De Bijbel leert duidelijk een min of meer plat wereldbeeld in drie lagen; boven wateren; de Hemel, dan in het midden het land en dan de wateren onder; de zee.
In Genesis I lezen we dat God de watermassa's scheidde door middel van het hemelgewelf, zodat er water boven en water onder het hemelgewelf is (v. 6 - 8). Het water onder het hemelgewelf wordt uiteindelijk land en zee zoals we die nu kennen (v. 9 - 10). Het hemelgewelf is de ruimte waar de zon, maan en sterren zijn (v. 14 - 19). Maar wat is de watermassa boven het hemelgewelf?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Interpretatie scheppingsverhaal

Bericht door MarthaMartha »

jan34willem schreef:Mij specifieke vraag was naar aanleiding van dit berichtje van FT:
François Turretini schreef:[...] Bovendien is er denk ik niemand die het scheppingsverhaal helemaal letterlijk leest, aangezien daar duidelijk uitgegaan wordt van een ander wereldbeeld dan wij hebben. Neem de volgende verzen:

"En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren! En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo. En God noemde het uitspansel hemel. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de tweede dag. En God zeide: Dat de wateren van onder den hemel in een plaats vergaderd worden, en dat het droge gezien worde! En het was alzo. En God noemde het droge aarde, en de vergadering der wateren noemde Hij zeeën; en God zag, dat het goed was." Gen 1:6-10

Er is niemand die gelooft dat het uitspansel boven de aarde, de Hemel dus, water is. Toch is dat wel wat hier staat. God maakte de wateren onder, de zee, en de wateren boven, de Hemel. Nu zal er iemand zeggen dat de wateren boven slaat op wolken of iets dergelijks, maar dat is toch echt inlegkunde en simpelweg niet wat er staat. De Bijbel leert duidelijk een min of meer plat wereldbeeld in drie lagen; boven wateren; de Hemel, dan in het midden het land en dan de wateren onder; de zee.
In Genesis I lezen we dat God de watermassa's scheidde door middel van het hemelgewelf, zodat er water boven en water onder het hemelgewelf is (v. 6 - 8). Het water onder het hemelgewelf wordt uiteindelijk land en zee zoals we die nu kennen (v. 9 - 10). Het hemelgewelf is de ruimte waar de zon, maan en sterren zijn (v. 14 - 19). Maar wat is de watermassa boven het hemelgewelf?
nog niet ontdekt... wacht maar!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Interpretatie scheppingsverhaal

Bericht door Afgewezen »

Lezenswaardig artikel met het oog op deze discussie:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_314229

Ben weer eens aan het lezen geraakt in het boek van Lindeboom. Wel gedateerd, maar toch zeer actueel.
Plaats reactie