Dankdag

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Dankdag

Bericht door Afgewezen »

:offtopic
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Dankdag

Bericht door hervormde »

Simon schreef:
SecorDabar schreef:Beste DIA,
Ja ik begrijp wat u bedoeld. Het is Wet én Evangelie.
Ik denk dat de meeste forumleden het wel met u eens zullen zijn.
Toch miste ik de heenwijzing naar Christus in uw beschrijven van de dankdagpreken.
Ik ga er van uit dat door uw predikant wel de heenwijzing naar Christus verklaard zal zijn in zijn preken.
Waar Christus nog niet is, is nog Wet, ja.
Dus dat klopt dan, helaas.
Hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, (lees Gal 3:2-5 nog eens!!)
Of zijn er hier nog net zo veel uitzinnigen als die Galaten destijds ?
Ook Gal 3:24-26 laat duidelijk het ''voltooid verleden tijd'' zien van de wet.
Gal 4:4
Destijds kwam met Gods uitzending van Christus de volheid des tijds, opdat Hij degenen die onder de wet waren, verlossen zou.
Keren wij dan nu terug naar de wet ?
Beste Simon, de voltooid verleden tijd ziet op de ceremoniële wet. Net als de tuchtmeester tot Christus. Dat is ze geweest. Met nadruk op 'geweest'.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Dankdag

Bericht door Simon »

hervormde schreef:
Simon schreef:
SecorDabar schreef:Beste DIA,
Ja ik begrijp wat u bedoeld. Het is Wet én Evangelie.
Ik denk dat de meeste forumleden het wel met u eens zullen zijn.
Toch miste ik de heenwijzing naar Christus in uw beschrijven van de dankdagpreken.
Ik ga er van uit dat door uw predikant wel de heenwijzing naar Christus verklaard zal zijn in zijn preken.
Waar Christus nog niet is, is nog Wet, ja.
Dus dat klopt dan, helaas.
Hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, (lees Gal 3:2-5 nog eens!!)
Of zijn er hier nog net zo veel uitzinnigen als die Galaten destijds ?
Ook Gal 3:24-26 laat duidelijk het ''voltooid verleden tijd'' zien van de wet.
Gal 4:4
Destijds kwam met Gods uitzending van Christus de volheid des tijds, opdat Hij degenen die onder de wet waren, verlossen zou.
Keren wij dan nu terug naar de wet ?
Beste Simon, de voltooid verleden tijd ziet op de ceremoniële wet. Net als de tuchtmeester tot Christus. Dat is ze geweest. Met nadruk op 'geweest'.
Nee, hervormde,
De wet was de tuchtmeester totdat Jezus Christus kwam.
Niet de bijkomende ceremonieen, maar de wet hield de mens in bewaring.
Zo staat het er.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Dankdag

Bericht door Mister »

Simon schreef:
hervormde schreef:
Simon schreef:
SecorDabar schreef:Beste DIA,
Ja ik begrijp wat u bedoeld. Het is Wet én Evangelie.
Ik denk dat de meeste forumleden het wel met u eens zullen zijn.
Toch miste ik de heenwijzing naar Christus in uw beschrijven van de dankdagpreken.
Ik ga er van uit dat door uw predikant wel de heenwijzing naar Christus verklaard zal zijn in zijn preken.
Waar Christus nog niet is, is nog Wet, ja.
Dus dat klopt dan, helaas.
Hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, (lees Gal 3:2-5 nog eens!!)
Of zijn er hier nog net zo veel uitzinnigen als die Galaten destijds ?
Ook Gal 3:24-26 laat duidelijk het ''voltooid verleden tijd'' zien van de wet.
Gal 4:4
Destijds kwam met Gods uitzending van Christus de volheid des tijds, opdat Hij degenen die onder de wet waren, verlossen zou.
Keren wij dan nu terug naar de wet ?
Beste Simon, de voltooid verleden tijd ziet op de ceremoniële wet. Net als de tuchtmeester tot Christus. Dat is ze geweest. Met nadruk op 'geweest'.
Nee, hervormde,
De wet was de tuchtmeester totdat Jezus Christus kwam.
Niet de bijkomende ceremonieen, maar de wet hield de mens in bewaring.
Zo staat het er.
De wet is de tuchtmeester naar Christus toe.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Dankdag

Bericht door Simon »

de Bijbel zegt dit:
Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
De wet is onze tuchtmeester GEWEEST tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd worden;maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester. want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Dankdag

Bericht door hervormde »

Wat is dan de tuchtmeester?
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Dankdag

Bericht door Simon »

hervormde schreef:Wat is dan de tuchtmeester?
begeleider, onderwijs, schoolmeester, paidagogon (gr)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Dankdag

Bericht door hervormde »

En welke tuchtmeester gaf onderwijs tot de tijd van Christus? Is dat niet de hele offerdienst?

Wat te denken van Galaten 4:8-9

En nu, als gij God kent, ja, veelmeer van God gekend zijt, hoe keert gij u wederom tot de zwakke en arme beginselen, welke gij wederom van voren aan wilt dienen? Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.

De heidenen willen terugkeren naar de Joodse ceremoniën. Ze onderhouden dagen, en maanden en tijden en jaren.

Vergelijk Jesaja 1:13
Brengt niet meer vergeefs offer, het reukwerk is Mij een gruwel; de nieuwe maanden, en sabbatten, en het bijeenroepen der vergaderingen vermag Ik niet, het is ongerechtigheid, zelfs de verbodsdagen.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Dankdag

Bericht door Simon »

hervormde schreef:En welke tuchtmeester gaf onderwijs tot de tijd van Christus? Is dat niet de hele offerdienst?

Wat te denken van Galaten 4:8-9

En nu, als gij God kent, ja, veelmeer van God gekend zijt, hoe keert gij u wederom tot de zwakke en arme beginselen, welke gij wederom van voren aan wilt dienen? Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.

De heidenen willen terugkeren naar de Joodse ceremoniën. Ze onderhouden dagen, en maanden en tijden en jaren.

Vergelijk Jesaja 1:13
Brengt niet meer vergeefs offer, het reukwerk is Mij een gruwel; de nieuwe maanden, en sabbatten, en het bijeenroepen der vergaderingen vermag Ik niet, het is ongerechtigheid, zelfs de verbodsdagen.
Met deze teksten kun je vele kanten uit.
''Sabbatten'' en het bijeenroepen van vergaderingen'', daar houden wij ons ook naarstig aan.
Meer dan aan het offer van barmhartigheid.
Want DAT wil God zien.
Geen offers, maar barmhartigheid.
Maar om verder te gaan op je tekst uit Galaten, lees eens hoe die eindigt;
4:21-31: Zegt mij, gij die onder de wet WILT zijn,...daarna bewijst Paulus , vanuit de wet, dat wij geen kinderen der dienstmaagd, maar der vrije zijn.
Gal 5:6
Want in Christus Jezus heeft nog besnijdenis enige kracht , noch voorhuid, maar geloof , door liefde werkende.
Wie een nieuwe schepping is in Jezus Christus, heeft die 10 geboden toch helemaal niet meer nodig?
De inwonende Geest heeft die nl in het hart geschreven van de gelovige.

Ef 2:15,16 !
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag

Bericht door Mara »

De opbrengst van de dankdagcollecte was bij ons beduidend lager dan vorig jaar. Bij jullie ook?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dankdag

Bericht door eilander »

Mara schreef:De opbrengst van de dankdagcollecte was bij ons beduidend lager dan vorig jaar. Bij jullie ook?
Nee, beduidend hoger.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:De opbrengst van de dankdagcollecte was bij ons beduidend lager dan vorig jaar. Bij jullie ook?
Nee, beduidend hoger.
Wij hebben geen eigen predikant, zou het schelen welke predikant er preekt?
M.a.w. zouden mensen zich door een bepaalde preek of dominee meer aangesproken voelen om ruim te geven?
Natuurlijk mag het geen verschil maken, maar een mens kan wel eens een zetje nodig hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:De opbrengst van de dankdagcollecte was bij ons beduidend lager dan vorig jaar. Bij jullie ook?
Nee, beduidend hoger.
Wij hebben geen eigen predikant, zou het schelen welke predikant er preekt?
M.a.w. zouden mensen zich door een bepaalde preek of dominee meer aangesproken voelen om ruim te geven?
Natuurlijk mag het geen verschil maken, maar een mens kan wel eens een zetje nodig hebben.
Vroeger zeiden ze: Een predikant brengt zijn eigen traktement mee...
Wel iets om over te denken...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Dankdag

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:De opbrengst van de dankdagcollecte was bij ons beduidend lager dan vorig jaar. Bij jullie ook?
Nee, beduidend hoger.
Wij hebben geen eigen predikant, zou het schelen welke predikant er preekt?
M.a.w. zouden mensen zich door een bepaalde preek of dominee meer aangesproken voelen om ruim te geven?
Natuurlijk mag het geen verschil maken, maar een mens kan wel eens een zetje nodig hebben.
Vroeger zeiden ze: Een predikant brengt zijn eigen traktement mee...
Wel iets om over te denken...
Ja...vooral handig omdat er op de zak gepreekt werd en hij dus direct zijn salaris meekreeg (o, nee op maandag overgemaakt kreeg).
Ik vraag me af of het nu nog zo is zoals Mara zegt. Je beslist thuis toch al wat je geeft? Of stop je de helft weer terug in je portemonnee als de preek niet bevalt?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dankdag

Bericht door helma »

Ik heb een stapel collectebonnen in mijn tas. Soms kan de preek inderdaad aanleiding zijn om meer te geven dan je van plan was. Ook bij een ander soort bijeenkomst heb ik dat wel; dat ik meer uit mijn portemonnee haal dan ik van te voren dacht. Andersom gebeurt eigenlijk nooit...
Plaats reactie