Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken :huhu ..... ik ga zo werken dus reageer ik pas later.
Jij weet ook niet wat je wilt. ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33375
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken :huhu ..... ik ga zo werken dus reageer ik pas later.
Een rechtgeaarde samenvaldrijver laat werk en Refoforum gewoon samenvallen, hoor. :yahoo
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17508
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken :huhu ..... ik ga zo werken dus reageer ik pas later.
Een rechtgeaarde samenvaldrijver laat werk en Refoforum gewoon samenvallen, hoor. :yahoo

Ik was er nog. :huhu
Je hebt :Samenvallen en samengaan.(wedergeboorte en geloof gaan samen )
Je kunt onderscheiden zonder te scheiden. (wedergeboorte en geloof zijn niet te scheiden)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33375
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken :huhu ..... ik ga zo werken dus reageer ik pas later.
Een rechtgeaarde samenvaldrijver laat werk en Refoforum gewoon samenvallen, hoor. :yahoo

Ik was er nog. :huhu
Je hebt :Samenvallen en samengaan.(wedergeboorte en geloof gaan samen )
Zoals je werk en RF laat samengaan, maar niet samenvallen (in de tijd)?
Ok, dan begrijp ik je.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door WimA »

Deze hele discussie begint inderdaad wel wat Talmoed* achtige trekken te krijgen.

* De Talmoed (תלמוד) (= mondelinge leer) is na de Tenach (Wet, Profeten en Geschriften - het "Oude Testament") het belangrijkste boek binnen het jodendom. Het bevat de commentaren van belangrijke rabbijnen en andere schriftgeleerden op de Tenach, veelal in de vorm van discussies tussen voor- en tegenstanders van een bepaald standpunt. Door deze aanvankelijk mondelinge traditie van uitlegging en verklaring van de Wet en profeten vanaf de tijd van Mozes is er zo een zeer uitgebreid samenstelsel van alle mogelijke uitleggingen, wetsprecedenten, anekdotes, legenden en mythen verzameld.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10632
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..

Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.

Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
Wat zijn de werkelijke fronten?
citaat uit ander topic schreef:maar dat - als de kerk leeft - er getuigenis uitgaat van de kerk. Dat kan heel kleinschalig zijn, maar dan is het wel echt. En dan gaat het dus "vanzelf": het getuigen naar buiten toe is dan namelijk geen doel op zich.
Omdat er zo'n dorheid is in onze kerken, doordat niet meer herkend wordt wat in de prediking wordt benoemd, is er ook geen werfkracht naar buiten toe. Dat de krachten van buitenaf zo sterk en overweldigend zijn, zal waar zijn, maar dat is het ergste niet. We zijn als kerk zo slap.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door WimA »

Anker schreef:
Wilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..

Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.

Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
Wat zijn de werkelijke fronten?
Die vraag heb ik - in diverse toonaarden - de afgelopen dagen hier ook gesteld.
WimA schreef:.....Als men stelt dat er zoveel lauwheid is heeft men vast wel ideeen wat men wil bemerken om die qualifcatie niet te hoeven constateren....
Hier komt helaas verder geen antwoord op.

Gelet op waar men weer druk mee is de laatste dagen zijn de belangrijkste wapenfeiten in de frontlinie:
1. Een adjunct hoofdredacteur van een commerciële krant als lector ook benoemt (heeft dus 2 banen) in het reformatorische onderwijs.
2. Een godsdienst docent van een refoschool die een boek schrijft tegen refoscholen. Het RD gaat een briefwisseling afdrukken tussen hem en een 'n geschiedenisdocent bij een andere refoschool. Fijn elkaar vliegen afvangen. Bezien we de "refozuil" in historisch perspectief (de geschiedenisdocent) of in sociologisch perspectief. (de andere docent)
3. Een discussie over welke dominee het meest op de diverse verlanglijstjes staat.
enz. enz.
Laatst gewijzigd door WimA op 02 okt 2012, 22:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Cees »

WimA schreef:
Anker schreef:
Wilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..

Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.

Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
Wat zijn de werkelijke fronten?
Die vraag heb ik - in diverse toonaarden - de afgelopen dagen hier ook gesteld.
WimA schreef:.....Als men stelt dat er zoveel lauwheid is heeft men vast wel ideeen wat men wil bemerken om die qualifcatie niet te hoeven constateren....
Hier komt helaas verder geen antwoord op.

Gelet op waar men weer druk mee is de laatste dagen liggen zijn de belangrijkste wapenfeiten:
1. Een adjunct hoofdredacteur van een commerciële krant als lector benoemt in het reformatorische onderwijs.
2. Een godsdienst docent van een refoschool die een boek schrijft tegen refoscholen. Het RD gaat een briefwisseling afdrukken tussen hem en een 'n geschiedenisdocent bij een andere refoschool. Fijn elkaar vliegen afvangen. Bezien we de "refozuil" in historische perspectief (de geschiedenisdocent) of in sociologisch perspectief. (de andere)
3. Een discussie over welke dominee het meest op de diverse verlanglijstjes staat.
enz. enz.
Wat is verder uw bijdrage naast dit alles te constateren?
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Cees »

WimA schreef:Deze hele discussie begint inderdaad wel wat Talmoed* achtige trekken te krijgen.

* De Talmoed (תלמוד) (= mondelinge leer) is na de Tenach (Wet, Profeten en Geschriften - het "Oude Testament") het belangrijkste boek binnen het jodendom. Het bevat de commentaren van belangrijke rabbijnen en andere schriftgeleerden op de Tenach, veelal in de vorm van discussies tussen voor- en tegenstanders van een bepaald standpunt. Door deze aanvankelijk mondelinge traditie van uitlegging en verklaring van de Wet en profeten vanaf de tijd van Mozes is er zo een zeer uitgebreid samenstelsel van alle mogelijke uitleggingen, wetsprecedenten, anekdotes, legenden en mythen verzameld.
Ik denk dat je hier een punt hebt. En dan niet mbt de discussie hier, maar tot de ontwikkeling in de GG. Deze opmerking deed mij denken aan een preek die ik ooit hoorde van een GG predikant waarin hij Genesis 3: 7 behandelde. Tot mijn verbazing begon deze predikant het plukken van vijggenboombladeren, het aan elkaar hechten en het dragen van deze bladeren te vergeestelijken als het doorleven van de zonde en dat een mens dat moet ontdekken in zijn leven. Deze exegese stond centraal in de preek. Later kwam ik er achter dat deze predikant dat uit een Joods commentaar had gehaald waar allerlei vage spitsvondigheden instonden. En dat is precies het punt wat ds Harinck verwerpt. Deze zaken horen niet vergeestelijkt te worden en ook niet als voorwaarde van doorleving gesteld te worden. Dan raken opeens Joodse commentaren de prediking in de GG. En zulke zaken kwam en kom je niet tegen bij de oude GG predikanten, daar blijft het heel dicht bij de Schrift.

En ik hoop dat zulke wijze van exegetiseren zal verdwijnen binnen de GG, maar daar vrees ik voor.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Simon »

Cees schreef:
WimA schreef:Deze hele discussie begint inderdaad wel wat Talmoed* achtige trekken te krijgen.

* De Talmoed (תלמוד) (= mondelinge leer) is na de Tenach (Wet, Profeten en Geschriften - het "Oude Testament") het belangrijkste boek binnen het jodendom. Het bevat de commentaren van belangrijke rabbijnen en andere schriftgeleerden op de Tenach, veelal in de vorm van discussies tussen voor- en tegenstanders van een bepaald standpunt. Door deze aanvankelijk mondelinge traditie van uitlegging en verklaring van de Wet en profeten vanaf de tijd van Mozes is er zo een zeer uitgebreid samenstelsel van alle mogelijke uitleggingen, wetsprecedenten, anekdotes, legenden en mythen verzameld.
Ik denk dat je hier een punt hebt. En dan niet mbt de discussie hier, maar tot de ontwikkeling in de GG. Deze opmerking deed mij denken aan een preek die ik ooit hoorde van een GG predikant waarin hij Genesis 3: 7 behandelde. Tot mijn verbazing begon deze predikant het plukken van vijggenboombladeren, het aan elkaar hechten en het dragen van deze bladeren te vergeestelijken als het doorleven van de zonde en dat een mens dat moet ontdekken in zijn leven. Deze exegese stond centraal in de preek. Later kwam ik er achter dat deze predikant dat uit een Joods commentaar had gehaald waar allerlei vage spitsvondigheden instonden. En dat is precies het punt wat ds Harinck verwerpt. Deze zaken horen niet vergeestelijkt te worden en ook niet als voorwaarde van doorleving gesteld te worden. Dan raken opeens Joodse commentaren de prediking in de GG. En zulke zaken kwam en kom je niet tegen bij de oude GG predikanten, daar blijft het heel dicht bij de Schrift.

En ik hoop dat zulke wijze van exegetiseren zal verdwijnen binnen de GG, maar daar vrees ik voor.
Die zelf gefabriceerfde ''kleding'' van de mens moest weg.
God bekleedde vervolgens de mens met dierenvellen, die armoedige vijggebladeren waren bij lange na niet voldoende.
De jongeling die vluchtte bij Jezus' gevangenneming liet zijn kleed achter, de joden hielden zijn oude kleed nog vast, maar hij zelf ontsnapte) Marc 14:51,52.

NT:
Maar dan is daar ineens de jongeling weer, bekleed met een wit gewaad, (Mark 16:5)
Bekleed u dan met Christus.
2 Kor.5:3-5: "als wij maar bekleed, en niet naakt, zullen bevonden worden....
Is de gelijkenis met Jozef niet opvallend?
Ook hij werd door broeders als slaaf verkocht, zijn kleed verkocht (dat van Jezus verdobbeld), en heerste daarna als koning.
ook Christus zal zich aan zijn broeders bekend maken.
En zij zullen wenen.
Als de hongersnood wederom toeslaat, maar nu de geestelijke.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17508
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door huisman »

---knip-- Tegen forumregels
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10632
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

WimA schreef:
Anker schreef:
Wilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..

Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.

Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
Wat zijn de werkelijke fronten?
Die vraag heb ik - in diverse toonaarden - de afgelopen dagen hier ook gesteld.
WimA schreef:.....Als men stelt dat er zoveel lauwheid is heeft men vast wel ideeen wat men wil bemerken om die qualifcatie niet te hoeven constateren....
Hier komt helaas verder geen antwoord op.

Gelet op waar men weer druk mee is de laatste dagen zijn de belangrijkste wapenfeiten in de frontlinie:
1. Een adjunct hoofdredacteur van een commerciële krant als lector ook benoemt (heeft dus 2 banen) in het reformatorische onderwijs.
2. Een godsdienst docent van een refoschool die een boek schrijft tegen refoscholen. Het RD gaat een briefwisseling afdrukken tussen hem en een 'n geschiedenisdocent bij een andere refoschool. Fijn elkaar vliegen afvangen. Bezien we de "refozuil" in historisch perspectief (de geschiedenisdocent) of in sociologisch perspectief. (de andere docent)
3. Een discussie over welke dominee het meest op de diverse verlanglijstjes staat.
enz. enz.
Precies, en vervolgens is er nog steeds geen oplossing. Discussies over randvoorwaarden lossen niets op.
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Schemerlichtje »

Laten we de Heere danken dat Hij ons in Zijn goedheid nog predikers gééft!
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10632
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Schemerlichtje schreef:Laten we de Heere danken dat Hij ons in Zijn goedheid nog predikers gééft!
Laten we dat maar doen. Maar wat heeft dat met deze topic van doen?
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Schemerlichtje »

Anker schreef:
Schemerlichtje schreef:Laten we de Heere danken dat Hij ons in Zijn goedheid nog predikers gééft!
Laten we dat maar doen. Maar wat heeft dat met deze topic van doen?
Zoveel bekritseren heeft geen zin! Nadenken is wat anders, maar op deze manier siert het ons als Christenen echt niet!
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Plaats reactie