Einde van de reformatorische zuil?

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door jakobmarin »

Godsdienstdocent Schouls schrijft boek ”Up to date gereformeerd”
De reformatorische kring staat aan de vooravond van grote veranderingen.
Het einde van de zuil is dichtbij, denkt godsdienstdocent Johan Schouls. Of dat erg is?
„De Bijbel laat zien dat er geen enkele reden voor christenen is om zich van de wereld af te zonderen.
Integendeel, een zelfgekozen sociaal isolement als middel tot heiligheid en zuiverheid gaat in tegen de Bijbelse roeping van de christen.”

Bron : Refdag: Godsdienstdocent Schouls schrijft boek ”Up to date gereformeerd”
"De reformatorische zuil nadert volgens u zijn einde.
„Ik denk dat je realistisch moet zijn. Er staat nog een huis, maar de ramen en deuren zijn eruit en de wind van onze cultuur waait er dwars doorheen. Als je de zuil in stand wilt houden om daarin veilig te zijn, houd je een schijnwereld in stand.
Als dit zo is, zal het ff wennen zijn....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: einde van de reformatorische zuil?

Bericht door dennis »

Er zit wel het e.e.a. in het verhaal van Schouls. De zuil wordt als het ware 'opengebroken.'
Overigens ben ik bang dat niet alleen internet etc, maar vooral ook de lauwheid binnen de gezindte de grootste schade veroorzaakt.
Hebben onze kinderen en jonge mensen nog lerareren en leraressen die hun zaligheid op het oog hebben? Ik hoor soms dingen die me erg ongerust maken.

Uiteindelijk gaat het niet om de zuil, maar om het Koninkrijk van God. En dat houdt de Heere zelf in stand.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Tiberius »

Heeft iemand heb boek al gelezen? Lijkt me wel interessant.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Jongere »

dennis schreef:Uiteindelijk gaat het niet om de zuil, maar om het Koninkrijk van God. En dat houdt de Heere zelf in stand.
Dat ben ik hartelijk met je eens, maar uiteindelijk was er toch geen gemeente uit de zeven gemeenten die een brief ontvingen (Openbaring) die met deze belijdenis in stand konden blijven. Allemaal werden zij opgeroepen tot bekering.

Ik geloof dat een visie op de zuil ook veel te maken heeft met visie op het kerkelijk (geestelijk) leven. En als er dan zwakke plekken zijn aan te wijzen, dan is bekering nodig.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door refo »

Ik ben er in bezig.

Volgens Job van boekhandel Smit was er al een aardig stapeltje van het boek verkocht.
Er lag nog een grote stapel.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Erasmiaan »

Ik hoop dat de zuil nog lang blijft bestaan. Maar we hebben hem wel zelf veronachtzaamd en verkwanseld. Vele reformatorische scholen zijn een gebedszaak geweest van onze grootouders en overgrootouders. De Heere heeft soms in wonderlijke wegen een school willen schenken. Ontstaan vanuit de nood! Vroeger hoefde er niemand opgewekt te worden om naar een schoolvergadering te komen. Tegenwoordig zit er geen kip. Het onderwijs gaat ons niet meer aan het hart. We laten de juf, meester of de docent zijn of haar ding doen en vinden het wel best. De SGP idem dito. Niemand wordt meer automatisch lid. Ik hoop dat er nog veel knieënwerk gevonden wordt voor de zuil.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8934
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door J.C. Philpot »

Erasmiaan schreef:Ik hoop dat de zuil nog lang blijft bestaan. Maar we hebben hem wel zelf veronachtzaamd en verkwanseld. Vele reformatorische scholen zijn een gebedszaak geweest van onze grootouders en overgrootouders. De Heere heeft soms in wonderlijke wegen een school willen schenken. Ontstaan vanuit de nood! Vroeger hoefde er niemand opgewekt te worden om naar een schoolvergadering te komen. Tegenwoordig zit er geen kip. Het onderwijs gaat ons niet meer aan het hart. We laten de juf, meester of de docent zijn of haar ding doen en vinden het wel best. De SGP idem dito. Niemand wordt meer automatisch lid. Ik hoop dat er nog veel knieënwerk gevonden wordt voor de zuil.
Helemaal mee eens!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door sirdanilot »

Hangt ervan af wat je bedoelt met 'zuil'. Als je met 'zuil' bedoelt: 'sociaal isolement', dan kun je hier toch niet echt rouwig om zijn. Sociaal isolement is niet Bijbels, dan steek je namelijk je lamp onder de korenmaat. De kunst is juist om het licht te laten schijnen zonder je aan de wereld over tegen (het licht uit te laten doven door de wind) maar ook niet het licht te verbergen onder de korenmaat.

Overigens kan ik me eigenlijk niet echt vinden in dit soort onheilsprofetieen. Kom maar eens naar een protestants dorp in Zeeland... hoezo ontkerkelijking? En de SGP, die heeft juist een extra zetel gewonnen. In onze stad hebben zowel de OGG als de GGIN niet heel lang geleden een nieuw (groter) gebouw betrokken.

Nee, ik zie het positiever in. De grootste ontzuiling (namelijk het verdwijnen van de grote Gereformeerde Kerken, in tegenstelling tot reformatorische) hebben we al gehad. De meeste verschuivingen zijn tegenwoordig intern-christelijk (groei van de evangelische gemeenten). De reformatorische zuil blijft in mijn optiek juist meer constant dan andere zuilen.
Laatst gewijzigd door sirdanilot op 21 sep 2012, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Ik hoop dat de zuil nog lang blijft bestaan. Maar we hebben hem wel zelf veronachtzaamd en verkwanseld. Vele reformatorische scholen zijn een gebedszaak geweest van onze grootouders en overgrootouders. De Heere heeft soms in wonderlijke wegen een school willen schenken. Ontstaan vanuit de nood! Vroeger hoefde er niemand opgewekt te worden om naar een schoolvergadering te komen. Tegenwoordig zit er geen kip. Het onderwijs gaat ons niet meer aan het hart. We laten de juf, meester of de docent zijn of haar ding doen en vinden het wel best. De SGP idem dito. Niemand wordt meer automatisch lid. Ik hoop dat er nog veel knieënwerk gevonden wordt voor de zuil.
Daar ben ik het mee eens.
Als je ziet hoe kritiekloos allerlei ongereformeerde visies worden omhelsd, ook in substantiële delen van de achterban van de reformatorische zuil, dan is het nog een wonder dat er nog iets van over is.

Ik noem er zomaar een paar, die je hier wel eens langs ziet komen (je kan de lijst met vele andere voorbeelden uitbreiden):
- verloochening van de erfzonde
- ontkenning van een deel van de Goddelijke verkiezing en verwerping
- ter discussie stellen van de kinderdoop
- het inwisselen van de noodzaak van wedergeboorte voor een oppervlakkig verbondsautomatisme
- de opkomst van allerlei jongerenbewegingen die niets meer van de belijdenisgeschriften moeten hebben
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Cees »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Ik hoop dat de zuil nog lang blijft bestaan. Maar we hebben hem wel zelf veronachtzaamd en verkwanseld. Vele reformatorische scholen zijn een gebedszaak geweest van onze grootouders en overgrootouders. De Heere heeft soms in wonderlijke wegen een school willen schenken. Ontstaan vanuit de nood! Vroeger hoefde er niemand opgewekt te worden om naar een schoolvergadering te komen. Tegenwoordig zit er geen kip. Het onderwijs gaat ons niet meer aan het hart. We laten de juf, meester of de docent zijn of haar ding doen en vinden het wel best. De SGP idem dito. Niemand wordt meer automatisch lid. Ik hoop dat er nog veel knieënwerk gevonden wordt voor de zuil.
Daar ben ik het mee eens.
Als je ziet hoe kritiekloos allerlei ongereformeerde visies worden omhelsd, ook in substantiële delen van de achterban van de reformatorische zuil, dan is het nog een wonder dat er nog iets van over is.

Ik noem er zomaar een paar, die je hier wel eens langs ziet komen (je kan de lijst met vele andere voorbeelden uitbreiden):
- verloochening van de erfzonde
- ontkenning van een deel van de Goddelijke verkiezing en verwerping
- ter discussie stellen van de kinderdoop
- het inwisselen van de noodzaak van wedergeboorte voor een oppervlakkig verbondsautomatisme
- de opkomst van allerlei jongerenbewegingen die niets meer van de belijdenisgeschriften moeten hebben
Euh dat zegt Erasmiaan toch, als ik dit lees
maar we hebben hem wel zelf veronachtzaamd en verkwanseld
alleen jij breidt het nog eens uit.

En met beiden ben ik het eens. ;)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door refo »

De refo-zuil had er nooit moeten komen.
Een hervorming van de protestantse zuil, dat was goed geweest.

We moeten niet van alles wat wij in elkaar fabrieken zeggen dat dat Gods wondelijke wegen waren. Er is een schoolstrijd geweest. Die heeft geleid tot scholen met den Bijbel. Heel mooi.

Maar dat was volgens sommigen niet genoeg: het moesten scholen met de Bijbel en de 3 FvE worden. Weer later moesten het dito worden, maar volgens de interpretatie van Kersten en Steenblok worden. Maar nooit vanuit de nood. Vanwege ergernis, dat wel. Omdat men niet naar 'ons' wilde luisteren.

Op schoolvergaderingen kwamen nooit mensen en komen nooit mensen. Alleen als er wat aan de knikker is. Dan worden 90-jarigen met een rolstoel meegevoerd om maar zoveel mogelijk medestanders te hebben. Was dat een wonderlijke weg van God?

Er worden schrikbeelden van andere kerken en (naam)christenen geschetst op de refo-basisscholen en als de aldus opgevoede kinderen daarna in vervolgonderwijs andere christenen tegenkomen, dan blijken dat heel redelijke mensen te zijn en niet de goddelozen die ze verwacht hadden. Logisch dat ze daarna niet zo'n behoefte hebben aan de refo-school.

We hadden de zuil niet moeten oprichten. Want hij werd steeds hoger en hoger en de andere zuilen brokkelden steeds af. Nu zijn we niet zichtbaar meer voor de andere mensen. We willen wel vrij zijn, maar aan de anderen hebben we geen boodschap. Maar die moeten wel ons onze zin geven.

Ik vraag me af of je wel mag bidden voor het behoud van de zuil. God belooft nergens in de Bijbel dat we een zuil zullen krijgen. Integendeel.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Wilhelm »

De artikelen die vragen naar meer. Ik hoop het boek zeker te gaan lezen.
Spreken over de zuil is leuk, maar als je er midden in woont, werkt en leeft, kun je niet echt begrijpen hoe het is om niet in de zuil te wonen en te werken.

Ouderling Schouls benadrukt dat de gereformeerde leer staande moet blijven. Maar de verzuiling heeft voornamenlijk een intern gericht karakter gekregen, dan is het alleen maar goed dat het opengebroken wordt.

De reactie van Erasmiaan schetst mi niet zozeer de ontzuiling, maar meer het gebrek aan een levend geloof. Dat zie je ook terug als het gaat om onze (iig bij velen, en ik ervaar daar zelf ook schuld) matte houding rondom evangelisatie en zending.
Het zou wel eens kunnen zijn, dat er bij een stukje (intern gerichte) ontzuiling deze zaken weer meer aandacht krijgen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Spreken over de zuil is leuk, maar als je er midden in woont, werkt en leeft, kun je niet echt begrijpen hoe het is om niet in de zuil te wonen en te werken.
Ik kan daar niet over oordelen: ik werk en leef niet in de zuil.
Wat me wel opvalt, is dat mensen die zelf in de zuil werken en leven er het meest tegenin gaan, zo ook nu dhr. Schouls (ik dacht dat hij diaken is, maar dat doet er niet toe).
Terwijl ik het juist wel fijn vind om af en toe een zuil-uitje te hebben, bijvoorbeeld Wegwijs, Duikenburgse Dagen, en noem maar op. Maar dat wordt juist door de zuilwerkers verafschuwd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Spreken over de zuil is leuk, maar als je er midden in woont, werkt en leeft, kun je niet echt begrijpen hoe het is om niet in de zuil te wonen en te werken.
Ik kan daar niet over oordelen: ik werk en leef niet in de zuil.
Wat me wel opvalt, is dat mensen die zelf in de zuil werken en leven er het meest tegenin gaan, zo ook nu dhr. Schouls (ik dacht dat hij diaken is, maar dat doet er niet toe).
Hij werkt in elk geval in de zuil.
Eerlijk gezegd snap ik de aversie tegen de zuil niet zo. Wat is er bijv. voor heerlijks aan je kinderen aan een niet-christelijke leeromgeving bloot te stellen?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:[Terwijl ik het juist wel fijn vind om af en toe een zuil-uitje te hebben, bijvoorbeeld Wegwijs, Duikenburgse Dagen, en noem maar op. Maar dat wordt juist door de zuilwerkers verafschuwd.
Juist deze zuil-uitwassen moet ons doen beseffen dat we van deze vorm van verzuiling zo snel mogelijk afmoeten..
Plaats reactie