Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door SecorDabar »

Beste forumleden,

In Wekerom (Veluwe) is afgelopen zaterdag een
protestantse begraafplaats Meenthof geopend.
De reden om deze begraafplaats te openen voor protestanten is mij onbekend.

Wat vinden de forumleden van dit initiatief?
Is het echt nodig om een reformatorische begraafplaats te openen, zoals ook de Rooms Katholieken en de Islamieten een eigen begraafplaats hebben ?

Het RD schreef het volgende:

Deze begraafplaats kwam tot stand op initiatief van een zestal regionale kerkverbanden die participeren in de Stichting Protestantse Begraafplaatsen Gemeente Ede. Gezamenlijk stelden de kerken een reglement voor gebruik op.

De stichting wordt gevormd door de gereformeerde gemeente van De Valk-Wekerom, de oud gereformeerde gemeente in Ede, de oud gereformeerde gemeenten in Nederland van Ede en Wekerom, de christelijke gereformeerde kerk in Ede, de gereformeerde gemeente in Nederland in Ederveen en de hersteld hervormde kerk in Harskamp, terwijl de hervormde gemeente binnen de Protestantse Kerk in Nederland te Wekerom en de christelijke gereformeerde kerk in Bennekom sympathisant zijn.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Auto »

SecorDabar schreef:Beste forumleden,

In Wekerom (Veluwe) is afgelopen zaterdag een
protestantse begraafplaats Meenthof geopend.
De reden om deze begraafplaats te openen voor protestanten is mij onbekend.

Wat vinden de forumleden van dit initiatief?
Is het echt nodig om een reformatorische begraafplaats te openen, zoals ook de Rooms Katholieken en de Islamieten een eigen begraafplaats hebben ?

Het RD schreef het volgende:

Deze begraafplaats kwam tot stand op initiatief van een zestal regionale kerkverbanden die participeren in de Stichting Protestantse Begraafplaatsen Gemeente Ede. Gezamenlijk stelden de kerken een reglement voor gebruik op.

De stichting wordt gevormd door de gereformeerde gemeente van De Valk-Wekerom, de oud gereformeerde gemeente in Ede, de oud gereformeerde gemeenten in Nederland van Ede en Wekerom, de christelijke gereformeerde kerk in Ede, de gereformeerde gemeente in Nederland in Ederveen en de hersteld hervormde kerk in Harskamp, terwijl de hervormde gemeente binnen de Protestantse Kerk in Nederland te Wekerom en de christelijke gereformeerde kerk in Bennekom sympathisant zijn.
Moet je even zoeken in digibron. Dit heeft alles te maken met de komst van het crematorium in Ede. De gemeenteraad heeft toen met een kleine meerderheid het crematorium toegestaan. Vanuit de cgk Ede en de (V)OGG is toen het initiatief gekomen tot het komen tot een andere begraafplaats, waar je niet met het crematorium geconfronteerd wordt.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door SecorDabar »

De kerkenraad van de Hervormde gemeente (PKN) deelt niet in de stichting om de volgende reden: (bron hervormde gemeente wekerom.nl) :

Wel hebben wij steeds benadrukt dat we graag zouden zien dat het een begraafplaats wordt voor Wekerom en omstreken en niet alleen voor een bepaalde achterban. Verder spraken we met de stichting over de gebruiken bij het begraven. Hoewel de kerkenraad de mening van de stichting deelt als het gaat om de wens van soberheid bij begrafenissen, zouden we dit liever niet uitgewerkt zien in hele concrete voorschriften, die met name ingegeven zijn door de wensen van de participerende kerkelijke gemeenten in onze regio.

Ben dan wel benieuwd wat de voorschriften zijn.
Misschien geen bloemen, knuffels, beeldjes, foto's op het graf
en of bepaalde teksten op de grafstenen ???

Ben dan wel benieuwd hoe men de regels gaat naleven, als deze regels vrij strict zijn.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door J.C. Philpot »

SecorDabar schreef:Ben dan wel benieuwd wat de voorschriften zijn.
Misschien geen bloemen, knuffels, beeldjes, foto's op het graf
en of bepaalde teksten op de grafstenen ???

Ben dan wel benieuwd hoe men de regels gaat naleven, als deze regels vrij strict zijn.
Het regelement:
http://www.hervormdwekerom.nl/wp-conten ... 4-2012.pdf
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door MarthaMartha »

J.C. Philpot schreef:
SecorDabar schreef:Ben dan wel benieuwd wat de voorschriften zijn.
Misschien geen bloemen, knuffels, beeldjes, foto's op het graf
en of bepaalde teksten op de grafstenen ???

Ben dan wel benieuwd hoe men de regels gaat naleven, als deze regels vrij strict zijn.
Het regelement:
http://www.hervormdwekerom.nl/wp-conten ... 4-2012.pdf
Griebels
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door WimA »

MarthaMartha schreef:
J.C. Philpot schreef:
SecorDabar schreef:Ben dan wel benieuwd wat de voorschriften zijn.
Misschien geen bloemen, knuffels, beeldjes, foto's op het graf
en of bepaalde teksten op de grafstenen ???

Ben dan wel benieuwd hoe men de regels gaat naleven, als deze regels vrij strict zijn.
Het regelement:
http://www.hervormdwekerom.nl/wp-conten ... 4-2012.pdf
Griebels
idd
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Simon »

Alsof er tijdens het leven al niet genoeg regels zijn.
Maar goed, na uiterlijk 30 jaar wordt een graf geruimd, en alles alsnog verbrand of vernietigd, begrijp ik.... \wat is het verschil dan nog met crematie, of zie ik het verkeerd?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door SecorDabar »

De regel op deze begraafplaats, dat de kist tijdens de begrafenisplechtigheid dient te zakken tot minimaal 50 cm onder het maaiveld vind ik wat ver gezocht.
Ik heb eens een begrafenis meegemaakt dat de kist te groot voor het graf was, (het graf was dus te klein), zodat de kist tijdens de begrafenis op 2 balken boven het graf geplaatst werd. Hoe zou dat op begraafplaats de Meenthof toegepast worden ?

Verder ben ik benieuwd hoe het stichtingsbestuur omgaat met families die later van mening veranderd zijn in rouwgebruiken tijdens het rouwproces. Wordt de soberheid, hoe goed bedoeld, niet tot een dwangwet? In de Bijbel vinden we denk ik geen voorschriften met betrekking tot het begraven, zodat hier meer dat de reformatorische traditie (Geen bloemen of planten, bv.) boven Het Woord wordt gesteld.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door TSD »

SecorDabar schreef: Wordt de soberheid, hoe goed bedoeld, niet tot een dwangwet?
Hier ben ik ook bang voor helaas.... bij zo'n begraafplaats is dan zelfs geen ruimte meer om bijv. anders te denken over de grootte van de grafzerk. Ik vind er eerlijk gezegd weinig 'protestants' aan...
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Marieke »

TSD schreef:
SecorDabar schreef: Wordt de soberheid, hoe goed bedoeld, niet tot een dwangwet?
Hier ben ik ook bang voor helaas.... bij zo'n begraafplaats is dan zelfs geen ruimte meer om bijv. anders te denken over de grootte van de grafzerk. Ik vind er eerlijk gezegd weinig 'protestants' aan...
Ik denk dat het bij de grootte van de grafzerk zeker niet om een principiële aangelegenheid gaat, maar meer om de praktische invulling gezien de grootte van de begraafplaats zelf.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Mara »

Simon schreef:Alsof er tijdens het leven al niet genoeg regels zijn.
Maar goed, na uiterlijk 30 jaar wordt een graf geruimd, en alles alsnog verbrand of vernietigd, begrijp ik.... \wat is het verschil dan nog met crematie, of zie ik het verkeerd?
Een vriend van ons is beheerder van de begraafplaats en mensen die geen graf gekocht hebben, worden later in een massagraf herbegraven. Maar niet vernietigd of verbrand.
Het is inderdaad een ingewikkelde regelgeving. Hij moest destijds een opleiding volgen en die was heel pittig.
En elke gemeente heeft ook weer eigen sub-regeltjes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door freek »

Over my dead body.

:nonnon
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Simon schreef:Alsof er tijdens het leven al niet genoeg regels zijn.
Maar goed, na uiterlijk 30 jaar wordt een graf geruimd, en alles alsnog verbrand of vernietigd, begrijp ik.... \wat is het verschil dan nog met crematie, of zie ik het verkeerd?
Een vriend van ons is beheerder van de begraafplaats en mensen die geen graf gekocht hebben, worden later in een massagraf herbegraven. Maar niet vernietigd of verbrand.
Het is inderdaad een ingewikkelde regelgeving. Hij moest destijds een opleiding volgen en die was heel pittig.
En elke gemeente heeft ook weer eigen sub-regeltjes.
Oh, gaat het zo..maar mensen die dus geen graf gekocht hebben, wat gebeurt er met hun stoffelijke resten?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door sirdanilot »

In gemeente Terneuzen weet men dat er een kleine protestantse minderheid is die absoluut niet wil dat de graven geruimd worden. Wat men deed, om de gemeentekas te spekken: graven die eigenlijk al jaren geleden hadden mogen worden geruimd (volgens mij kan dit al na 20 jaar na begrafenis) maar waarbij dat niet is gebeurd omdat er zat plek is in deze gemeente (de begraafplaatsen zijn enorm en er is anders wel genoeg weiland beschikbaar om een nieuwe te openen) werden alsnog geruimd, tenzij deze mensen duizenden euros vergoeding zouden betalen. Kassa ! ...

Zo'n reformatorische begraafplaats met allerlei regels vind ik eigenlijk weer onzinnig. Die regels bepaal je toch zelf als nabestaanden, en natuurlijk regels die gelden in de kerk waar de begrafenisdienst plaatsvindt? Maar de begraafplaats zelf moet gewoon haar werk doen, en dat is: begraven. Het idee achter niet geconfronteerd worden met urnen e.d. snap ik opzich nog wel (ik vind dat ook altijd een beetje luguber op 'onze' begraafplaats in de stad). Maar waarom zou je je storen aan andere mensen die bloemen op het graf leggen of een mooie gedenksteen met kleuren plaatsen? Dat je dat zelf niet doet is prima, maar waarom anderen dat niet laten doen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Mara »

Simon schreef:
Mara schreef:
Simon schreef:Alsof er tijdens het leven al niet genoeg regels zijn.
Maar goed, na uiterlijk 30 jaar wordt een graf geruimd, en alles alsnog verbrand of vernietigd, begrijp ik.... \wat is het verschil dan nog met crematie, of zie ik het verkeerd?
Een vriend van ons is beheerder van de begraafplaats en mensen die geen graf gekocht hebben, worden later in een massagraf herbegraven. Maar niet vernietigd of verbrand.
Het is inderdaad een ingewikkelde regelgeving. Hij moest destijds een opleiding volgen en die was heel pittig.
En elke gemeente heeft ook weer eigen sub-regeltjes.
Oh, gaat het zo..maar mensen die dus geen graf gekocht hebben, wat gebeurt er met hun stoffelijke resten?
Na 10 jaar huur krijgt de erflater een brief van de gemeente en kun je voor 10 jaar verlengen. (huurgraf) Reageer je niet, wordt het graf geruimd. Meestal is dat een hele rij tegelijk. Wij hebben een familiegraf gekocht, toen mijn moeder overleed, ging de periode opnieuw in. Maar uiteindelijk zal ook dit graf eens geruimd worden.
We waren laatst op Oud Eyk en Duinen in Den Haag, daar heb je nog graven uit 1800....., soms in een apart mausoleum.
Het is heel gek, maar ook begraafplaatsen hebben soms een bepaalde "status".
En niet elk lichaam ontbindt op dezelfde manier en in dezelfde periode. Sommige lichamen zijn na jaren nog vrijwel in tact, omdat ze bepaalde medicijnen hebben gebruikt.
Het is ook mogelijk om iemand te herbegraven. Toen mijn tante overleed, hebben haar kinderen besloten om dan toch een familiegraf te kopen en mijn oom bij haar te laten begraven. Dat is mogelijk, maar kost wel veel geld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie